Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-656/11/ES
z 1 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-656/11/ES
Data
2011.08.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę następujących usług szkoleniowych: obsługi suwnic, obsługi żurawi wszelkiego rodzaju, obsługi podestów, konserwatorów wózków jezdniowych, obsługi dźwigów osobowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2011r. (data wpływu do tut. organu 15 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 czerwca 2011r. (data wpływu 28 czerwca 2011r.) oraz pismem z dnia 30 lipca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę następujących usług szkoleniowych: obsługi suwnic, obsługi żurawi wszelkiego rodzaju, obsługi podestów, konserwatorów wózków jezdniowych, obsługi dźwigów osobowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę następujących usług szkoleniowych: obsługi suwnic, obsługi żurawi wszelkiego rodzaju, obsługi podestów, konserwatorów wózków jezdniowych, obsługi dźwigów osobowych.

Wniosek uzupełniono pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 czerwca 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 czerwca 2011r. znak: IBPP1/443-656/11/ES oraz pismem z dnia 30 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą: W. na rzecz prywatnych firm i instytucji publicznych (np. Urzędu Skarbowego – szkolenia finansowane w 100% ze środków publicznych) w zakresie świadczenia usług takich jak: kursy BHP dla pracodawców, pracowników fizycznych, społecznych inspektorów pracy, dla osób kierujących pracownikami, inspektorów BHP, kursy zawodowe dla kierowców wózków jezdniowych, spawania elektrycznego, gazowego, obsługi i konserwacji suwnic, dźwigów, żurawi, wciągników, żurawików, kursy na tytuł robotnika wykwalifikowanego, palacza c.o., SEP-elektryczny, przewóz materiałów niebezpiecznych, kurs obsługi pilarek mechanicznych (piły), kurs obsługi kos spalinowych i kosiarek samobieżnych, kurs napełniania zbiorników gazem LPG. Firma Wnioskodawcy prowadzi kursy dokształcania zawodowego szkoleń z zakresu BHP, a także doradztwa w zakresie BHP.

Firma Wnioskodawcy została wpisana do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy.

Do dnia 31 grudnia 2010r. wszystkie ww. usługi były objęte zwolnieniem od podatku VAT. Od dnia 1 stycznia 2011r. zmianie uległy przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie usług kształcenia – wymienionych jak wyżej, świadczonych w zakresie działalności Wnioskodawcy.

Wnioskodawca twierdzi, iż w Urzędzie Skarbowym informacja jest jednoznaczna, usługi świadczone przez firmę Wnioskodawcy są zwolnione w dalszym ciągu, czyli od dnia 1 stycznia 2011r. z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i c ustawy o VAT. Jednakże niejednolitość stosowanych rozwiązań przez ośrodki szkolenia zawodowego takie jak Wnioskodawcy w całym kraju wprowadza wątpliwości co do rzeczywistości. Jedne z ośrodków opodatkowują takie usługi jak ww., inne nie.

W odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Wnioskodawca wskazuje, iż stanem faktycznym, o który zwraca się o interpretację jest jeden rodzaj usług, których warunki przeprowadzania i wymogi formalno-prawne są identyczne, a są to usługi/szkolenia w zakresie:

  • obsługi suwnic,
  • żurawi wszelkiego rodzaju,
  • podestów,
  • konserwatorów wózków jezdniowych,
  • obsługi dźwigów osobowych.

Organizowane i przeprowadzane kursy i szkolenia składają się z części teoretycznej i praktycznej, których celem jest przygotowanie teoretyczne i praktyczne do wykonywanego zawodu. Każdy rodzaj szkoleń - wymienionych powyżej - ma własny program szkolenia, wymagany obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi, wymienionymi w pkt 4 niniejszego pisma. W trakcie szkoleń obowiązuje dziennik zajęć, który obejmuje datę realizacji szkolenia, godziny realizacji szkolenia, przedmiot, temat, liczbę godzin i podpis osoby prowadzącej szkolenie. Wnioskodawca, jako organizator szkolenia, zapewnia środki dydaktyczne i pomoce naukowe oraz zajęcia praktyczne z urządzeniem, dla którego jest organizowane szkolenie. Kurs/szkolenie kończy się egzaminem poprzez wydanie zaświadczeń o zdobyciu, potwierdzeniu kwalifikacji.

1. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jako zarejestrowany dnia 27 lutego 2001r., czynny podatnik VAT, w zakresie - prowadzenie ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, w ramach pozaszkolnych form kształcenia.

2. Działalność Wnioskodawcy nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia.

3. Świadczone usługi przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Są to usługi świadczone w oparciu rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 poz. 216). Zgodnie z paragrafem 2 ust. 1 tego rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia, organizowanych przez organizatora kształcenia:

  • kurs,
  • kurs zawodowy,
  • seminarium,
  • praktyka zawodowa.


Zgodnie z paragrafem 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, pod pojęciem organizatora kształcenia należy rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych. Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona w formie kursów i szkoleń.

4. Świadczone usługi/szkolenia o które Wnioskodawca zwraca się, o indywidualną interpretację, czyli:

  • obsługi suwnic,
  • żurawi wszelkiego rodzaju,
  • obsługi podestów,
  • konserwatorów wózków jezdniowych,
  • obsługi dźwigów osobowych,


prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, które należy stosować w całości, a są to:

  • ustawa z dnia 21 grudnia 2000r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122 poz. 1321),
  • rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001r., w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849) wraz z załącznikiem do tego rozporządzenia,
  • rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) § 2.1, pkt 1, § 2.2, § 3 do 8,
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 kwietnia 2010r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. Nr 82, poz. 537),
  • ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008r. Nr 69, poz. 415 ze zm.),
  • projekty PHARE 2000 - Krajowy system szkolenia zawodowego, komponent 2 -opracowanie zbioru krajowych standardów kwalifikacji zawodowych, opartych o analizę wymagań stanowisk pracy.


5. Firma Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie jest objęta systemem oświaty w zakresie kształcenia oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, na szkolenia o które zwraca się o indywidualną interpretację.

6. Świadczone usługi, które są przedmiotem zapytania, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i/lub wykonywanym zawodem. Prowadzone przez Wnioskodawcę usługi/szkolenia mają bezpośredni związek z wykonywanym zawodem, i tak:

  • obsługi suwnic - zawód: operator suwnic,
  • żurawi wszelkiego rodzaju - zawód: operator żurawi,
  • podestów - zawód: operator podestów,
  • konserwatorów wózków jezdniowych - zawód: konserwator wózków jezdniowych,
  • obsługi dźwigów osobowych - operator dźwigów osobowych.


Zgodnie z art. 237 § 1 ustawy Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974r. (Dz. U. Nr 24, poz. 141 ze zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności. Wykonywane zawody, wymienione powyżej, wymagają okresowego szkolenia w zakresie tegoż zawodu i potwierdzenia posiadanych kwalifikacji.

7 i 8. Wnioskodawca świadczy usługi podnoszenia lub zdobywania kwalifikacji zawodowych w zakresie:

  • obsługi suwnic,
  • żurawi wszelkiego rodzaju,
  • podestów,
  • konserwatorów wózków jezdniowych,
  • obsługi dźwigów osobowych,


dla trzech grup podmiotów tj.:

  • osób fizycznych, które zgłaszają się samodzielnie w celu zdobycia lub podnoszenia kwalifikacji zawodowych i ponoszą koszty szkolenia z własnych środków,
  • firm, które delegują pracowników w celu podwyższenia kwalifikacji lub uzyskania uprawnień, których wymaga wykonywany zawód i opłacają szkolenia z własnych środków,
  • osób bezrobotnych oraz poszukujących pracy, które chcą zdobyć zawód lub podnieść kwalifikacje. Szkolenia finansowane są w całości z Urzędu Pracy, czyli ze środków publicznych.


Firma Wnioskodawcy została wpisana przez Wojewódzki Urząd Pracy do rejestru instytucji szkoleniowych, jako instytucja szkoleniowa.

9. Na pytanie tut. organu: „Czy Wnioskodawca przeprowadza szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.) oraz czy Wnioskodawca jest podmiotem, o którym mowa w § 1a pkt 2 tego rozporządzenia...” Wnioskodawca odpowiedział: „Nie dotyczy usług o których mowa powyżej.”

10. W odniesieniu do usług/kursów/szkoleń, o które Wnioskodawca pyta we wniosku, organizowanych na zlecenie firm, dla swoich pracowników - środki pieniężne na sfinansowanie tych szkoleń pochodzą z działalności gospodarczej tych firm.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że w punkcie 2 uzupełnienia z dnia 10 czerwca 2011r. błędnie podał, iż jego działalność nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, w związku z tym wyjaśnia, że jego działalność jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty).

Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego (jednostką tą jest Starostwo Powiatowe, które w dniu 20 grudnia 2005r. dokonało wpisu Firmy Wnioskodawcy pod pozycją X).

W związku z tym firma Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jest objęta systemem w zakresie kształcenia:

  • obsługa suwnic,
  • obsługa żurawi,
  • obsługa podestów,
  • konserwacja wózków jezdniowych,
  • obsługa dźwigów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2011r.):

Czy wymienione wyżej usługi/szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego, podnoszenia kwalifikacji lub przekwalifikowania zawodowego korzystają ze zwolnienia w podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 czerwca 2011r.), wymienione usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ponieważ organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 tej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Natomiast jak stanowi art. 68a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, działalność jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty). Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez Starostwo Powiatowe od dnia 20 grudnia 2005r.

W związku z tym firma Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jest objęta systemem w zakresie kształcenia:

  • obsługa suwnic,
  • obsługa żurawi,
  • obsługa podestów,
  • konserwacja wózków jezdniowych,
  • obsługa dźwigów.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, jako zarejestrowany dnia 27 lutego 2001r., czynny podatnik VAT, w zakresie - prowadzenie ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego, w ramach pozaszkolnych form kształcenia.

Kursy i szkolenia składają się z części teoretycznej i praktycznej. Są to usługi świadczone w oparciu rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 poz. 216).

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie przedmiotowe usługi/szkolenia tj. obsługi: suwnic, żurawi wszelkiego rodzaju, podestów, dźwigów osobowych, oraz szkolenia dla konserwatorów wózków jezdniowych świadczone są przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, to są od dnia 1 stycznia 2011r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż „wymienione usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ponieważ organizowane przez Wnioskodawcę kursy i szkolenia, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają bowiem ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj