Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.867.2020.1.MC
z 27 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu pn. … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu pn. … .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … (dalej także jako: „Gmina”) jest jednostkę samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt pn. … , w ramach Działania 5.5. Ochrona powietrza, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020. Projekt stanowi III etap przedsięwzięcia realizowanego przez Gminę. Nadrzędnym celem projektu jest poprawa efektywności źródeł ciepła w … , a tym samym zmniejszenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, pyłów i innych substancji zanieczyszczających. Osiągnięcie celu pozwoli na ograniczenie zjawiska występowania niskiej emisji, a także i smogu, realizując tym samym założenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. Dodatkowym celem jest poprawa jakości powietrza atmosferycznego, a także zmniejszenie negatywnych presji środowiskowych na obszary cenne przyrodniczo, zlokalizowane zarówno w mieście, jak i w całym województwie … .

Przedmiotem projektu jest wymiana indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne, a także likwidacja indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych na terenie Gminy. Gmina planuje udzielać bezpośrednio dotacji mieszkańcom … , którzy zadeklarują chęć likwidacji starego źródła i wymianę na nowe bardziej ekologiczne. Wnioskodawca przeprowadził ankietyzację na obszarze Miasta i zebrał wnioski osób zainteresowanych otrzymaniem dotacji. W ramach projektu zakładane jest wykonanie inwestycji w postaci demontażu indywidualnych źródeł ciepła i montaż nowoczesnych, niskoemisyjnych źródeł ciepła w postaci kotłów gazowych (14 szt.), oraz likwidację źródła ciepła poprzez podłączone do miejskiej sieci ciepłowniczej (1 szt.). W efekcie realizacji projektu do 2022 roku zmodernizowanych zostanie15 sztuk źródeł ciepła.

Projekt przewiduje realizację zadań:

  • Zadanie nr 1 - Dotacje dla mieszkańców - Realizacja Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Miasta … ,
  • Zadanie nr 2 - Przygotowanie projektu do realizacji:
    1. Przygotowanie Studium wykonalności projektu,
    2. Oceny energetyczne budynków,
  • Zadanie nr 3 - Promocja projektu - Działania związane z promocją projektu,
  • Zadanie nr 4 - System kontroli i rozliczania dotacji.

Zadanie nr 1 obejmuje udzielane dotacji mieszkańcom, którzy zaakceptują postanowienia regulaminu udzielania dotacji i spełnią wymagania w postaci redukcji emisji CO2. W ramach projektu zaplanowane zostały działania mające na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza w postaci dotacji do źródeł ciepła na terenie Gminy. Umowy z firmami (wykonawcami) będą zawierali mieszkańcy, którzy poniosą koszty tej inwestycji. Mieszkańcy zawierają umowy z wykonawcami na swoją rzecz i w swoim imieniu. Faktury wystawione przez wykonawców w związku z montażem 15 szt. źródeł ciepła będą wystawione na mieszkańców. W ramach udzielonej dotacji uzyskają oni częściowy zwrot poniesionych kosztów w ramach umowy zawartej z Gminą. Dofinansowanie pochodzić będzie ze środków RPO i Gminy. Mieszkańcy wnoszą wkład własny stanowiący część poniesionych na ten cel kosztów.

W ramach zadania nr 2 przewidziane zostały dwa działania w postaci przygotowania Studium wykonalności projektu oraz przygotowania ocen energetycznych budynków. Działanie nr 1 obejmuje kompleksową usługę związaną z przygotowaniem Studium wykonalności i analizy finansowej, a także doradztwo w zakresie założeń związanych z przygotowaniem projektu. Działanie nr 2 obejmuje kompleksową usługę zewnętrzną związaną z przygotowaniem ocen energetycznych budynków, które są wymagane zgodnie z regulaminem konkursu.

Zadanie nr 3 - Promocja projektu obejmuje niezbędne wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi. W ramach tego zadania wnioskodawcy planują ponieść wydatki pozwalające na realizację zadań takich jak opracowanie i wydruk plakatu, tablicę informacyjno-pamiątkową, naklejki celem oznakowania urządzeń zakupionych w ramach projektu, ogłoszenie prasowe.

Zadanie nr 4 - System kontroli i rozliczania dotacji. W ramach zadania planowane jest wsparcie Wnioskodawcy przez zewnętrznego dostawcę usług związanych z pełnieniem roli tzw. Operatora.

Do jego obowiązków będzie należało:

  1. Przygotowanie projektu i weryfikacja listy mieszkańców.
  2. Weryfikacja wykonawców realizujących usługi na rzecz mieszkańców. Operator zachęca Mieszkańca aby poznał różne oferty dotyczące realizacji wymiany systemu ogrzewania. Po porównaniu ofert wybiera jednego i prosi go o przygotowanie kosztorysu. Zadaniem Operatora jest również zweryfikowanie Wykonawcy na podstawie dostarczanych dokumentów: - potwierdzenie nadania NIP, - potwierdzenie nadania REGON, - ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej - firmowe, - wpis do ewidencji CEIDG lub KRS, - zaświadczenie o niezaleganiu w ZUS i US (nie starsze niż 3 miesiące), - dokument potwierdzający doświadczenie zawodowe, - autoryzacja producenta, - wzór karty gwarancyjnej, - dokumentacja technicznorozruchowa, - referencje. Po spełnieniu wymagań dopuszczeni zostaną do programu tworząc listę wykonawców. Inwestorzy wybierają Instalatora z listy wykonawców .
  3. Punkt Obsługi Mieszkańca (Punkt Obsługi Klienta). Zostanie uruchomiony punkt obsługi inwestorów, w czasie jego działań inwestorzy mają obowiązek dostarczyć wymagane dokumenty, mogą zasięgnąć porady odnośnie źródeł ciepła i termomodernizacji, wykonawcy, programu. W POK podpisywane będą umowy z inwestorem.
  4. Odbiory końcowe. Odbiór końcowy odbywa się w kotłowni inwestora (mieszkańca). W trakcie odbioru operator sprawdza poprawność zainstalowanego źródła ciepła, czy został zainstalowany odpowiedni kocioł, sprawdza komplet wymaganych dokumentów, obejmujące co najmniej: - fakturę VAT wraz z potwierdzeniem zapłaty, - kosztorys powykonawczy (jeśli jest konieczny), - protokół końcowy, - protokół likwidacji starego kotła z dołączonym formularzem przekazania odpadu metalowego, - ksero kart gwarancyjnych, - certyfikatów podpisanych za zgodność opieczętowanych przez wykonawcę, - opinię kominiarską, - innych dokumentów technicznych wymaganych prawem budowlanym, - zgłoszenia rozpoczęcia prac (jeśli jest wydane pozwolenie na budowę - gaz).
  5. Przygotowanie rozliczenia inwestycji. Operator gromadzi w bazie danych potrzebne informacje do rozliczenia transz wypłat dotacji. Rozliczenie przygotowuje Operator. Po zakończeniu, do wypłaty dotacji wykonawcy, komplet dokumentacji zebranej w trakcie programu zostaje przekazany do Gminy (osoba odpowiedzialna z ramienia UM).

Termin realizacji: III kw. 2021 - IV kw. 2022. Gmina otrzymując dotację, w całości przeznaczy ją na sfinansowanie wymian kotłów na terenie Miasta w celu poprawy jakości powietrza. Gmina będzie udzielała dotacji na podstawie obowiązującego regulaminu i podpisanych umów z mieszkańcami (inwestorami). Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu pokryją faktycznie poniesione wydatki i nie będą stanowić wynagrodzenia dla Gminy. Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami z dotacji. Jeżeli Gmina nie otrzyma dofinansowania będzie realizować zadanie w stopniu ograniczonym. W przypadku otrzymania dofinansowania z RPO Gmina nie będzie pobierała opłat od mieszkańców. Mieszkańcy sami będą zawierać umowy z wykonawcami (dokonującymi wymiany systemów grzewczych). Po przekazaniu Gminie dokumentów rozliczeniowych otrzymają w części zwrot poniesionych nakładów w formie dotacji. Reszta stanowić będzie ich wkład własny. Gmina nie przewiduje pobierania żadnych opłat ani w przypadku otrzymania środków z RPO, ani jeżeli tych środków nie otrzyma. Gmina nie będzie zlecała wymiany systemów grzewczych w budynkach i lokalach należących do mieszkańców, a jedynie refundowała część kosztów poniesionych przez mieszkańców na wymianę ogrzewania w formie dotacji, wobec czego nie będzie to świadczenie usług ani dostawa towaru. Gmina nie realizuje żadnych zadań objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie zadań 2, 3 i 4 opisanym we wniosku będą wystawiane na Gminę. Gmina nie będzie odliczać podatku VAT od żadnych wydatków rozliczanych w ramach projektu, w związku z faktem, że nabywane towary usługi nie będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza - realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018.994 t.j.), zadaniem gminy jest zaspokajane zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5 dotyczących ochrony zdrowia - a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody - Dz. U. z 2018.1844 t.j.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją projektu stanowiącego drugi etap przedsięwzięcia pn. … , realizowanego przez Gminę na podstawie umowy w ramach Działania 5.5. Ochrona powietrza, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina zamierza prowadzić działania polegające na udzielaniu bezpośrednich dotacji na wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na ekologiczne źródła ciepła, a także likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych na terenie Gminy, oraz na nabyciu towarów i usług związanych z przygotowaniem studium wykonalności projektu, oceny energetycznej budynków, promocji projektu, które to towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza - realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę w związku z realizacją projektu pn. … , ponieważ towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że: „Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza - realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT)”. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, w szczególności wykorzystywanie efektów ww. projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … , za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj