Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.728.2020.2.ABU
z 24 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 września 2020 r. (data wpływu 17 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.728.2020.1.ABU.

We wniosku, uzupełnionym ww. pismem z 2 listopada 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

(…). jest Wojewódzkim Szpitalem Specjalistycznym w (…). Właścicielami (…) są: Miasto (…) oraz Powiat (…).

Szpital jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Do zadań Szpitala należą przede wszystkim udzielanie kompleksowych świadczeń medycznych z zakresu leczenia szpitalnego, udzielanie ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych, wykonywanie badań diagnostycznych i laboratoryjnych, realizacji programów z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.

Szpital świadczy usługi w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia w zakresie lecznictwa szpitalnego i jego pochodnych. Oprócz kontraktu z NFZ, Szpital świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych, organów publicznych oraz osób fizycznych. Są to różnego rodzaju usługi medyczne oraz niemedyczne, między innymi najmy.

Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku. Usługi zwolnione dotyczą usług medycznych na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz wykonywane w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Usługi opodatkowane stawką 23% dotyczą przede wszystkim najmu pomieszczeń. Poza usługami najmu tą stawką opodatkowane są usługi sterylizacji, usługi parkingowe, refaktury za media.

Usługi opodatkowane stawką 8% dotyczą refaktur za media, refaktur za karty Multisport.

Podatek VAT naliczony odliczany od podatku VAT należnego dotyczy odliczeń w wysokości naliczonego podatku VAT na refakturach za media kontrahentom. Najemcy mają podliczniki, więc obciążenia wynikają z faktycznego zużycia mediów. W takiej sytuacji Spółka nie musi stosować współczynnika VAT, gdyż znane są konkretne wartości.

Poza kosztami mediów Spółka ponosi koszty remontów budynków, na których prowadzi działalność mieszaną. Dotyczy to m.in. termomodernizacji budynku, gdzie spółka nie jest w stanie wyodrębnić działalności nieopodatkowanej i opodatkowanej. Spółka otrzymała w tym zakresie indywidualną interpretację (0111-KDIB3-3.4012.236.2020.1.MS).

(…) w sierpniu 2019 roku rozpoczęła prace budowlane na IV piętrze (oddział położniczo-ginekologiczny wraz z oddziałem neonatologii).

Prace, które rozpoczęły się w sierpniu 2019 roku, a zakończą końcem 2020 roku polegają na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlano-instalacyjnych w zakresie przebudowy i remontu wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala.

Istotą inwestycji jest poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu. Remont nie zmienia przeznaczenia pomieszczeń, jedynie je ulepsza, unowocześnia.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), proporcję o której mowa w ust. 2, ustala się jako podział rocznego obrotu z tych czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w całkowitym obrocie uzyskanym z czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja ta na podstawie danych za rok 2019 wynosi 3%. Obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w roku 2019 wyniósł 2.105.026,73 zł. Z kolei obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zwolnione z VAT) w roku 2019 wyniósł 78.994.166,55 zł. Daje to wskaźnik wyliczony w wysokości 2,60%. Zatem proponowany wskaźnik zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej wynosi 3%.

Prace remontowe będą wykonywane wyłącznie na IV piętrze budynku, gdzie prowadzona jest wyłącznie działalność lecznicza, czyli niepodlegająca opodatkowaniu (zwolniona z podatku VAT).

Spółka uznaje, że chce ująć cały podatek naliczony VAT jako koszt (wydatek) kwalifikowany, ze względu na przepis art. 86 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, który nie daje możliwości odzyskania (odliczenia) podatku naliczonego od towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wydatki ponoszone na remont są ponoszone ze środków własnych Spółki.

Po zakończeniu prac wartość inwestycji podniesie wartość budynku (środka trwałego). Biorąc pod uwagę Spółkę jako całość, to na ww. budynku jest prowadzona działalność mieszana. Jednak Spółka jest w stanie wyodrębnić, że zakres prac (remont, wyposażenie) dotyczy wyłącznie działalności nieopodatkowanej. Celem jest poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji – przebudową i remontem wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Na ww. oddziale jest prowadzona wyłącznie działalność medyczna, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Efekty realizowanej inwestycji będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (działalność lecznictwa szpitalnego). Usługi świadczone są w ramach kontraktu z Narodowym Funduszem Zdrowia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy (…) w (…) ma możliwość częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w ramach realizacji opisanej inwestycji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z przeprowadzanym remontem jednego z oddziałów szpitalnych Spółka chce uzyskać potwierdzenie prawidłowości przyjętego przez Szpital systemu rozliczeń podatku VAT i nie odliczenia podatku we wskazanym przez Szpital zakresie.

Prace, które rozpoczęły się w sierpniu 2019 roku, a zakończą końcem 2020 roku polegają na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlano-instalacyjnych w zakresie przebudowy i remontu wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala. Istotą inwestycji jest poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu. Remont nie zmienia przeznaczenia pomieszczeń, jedynie je ulepsza, unowocześnia.

W związku z tym Spółka będzie ponosić koszty usług związane z realizacją inwestycji. Szpitalowi przysługuje prawo obniżenia należnego podatku VAT za pomocą proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy. Obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w roku 2019 wyniósł 2.105.026,73 zł. Z kolei obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (zwolnione z VAT) w roku 2019 wyniósł 78.994.166,55 zł. W związku z tym spółka wyliczyła współczynnik VAT dla całej działalności Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 roku poz. 106 z późn.zm.). Według powyższych szacunków wykonanych na bazie roku 2019, prognozowana proporcja na rok 2020 wynosić będzie 2,60%, czyli wskaźnik zaokrąglony do najbliższej liczby całkowitej wynosi 3%.

Prace remontowe będą wykonywane wyłącznie na IV piętrze budynku, gdzie prowadzona jest wyłącznie działalność lecznicza, czyli niepodlegająca opodatkowaniu (zwolniona z podatku VAT). Wydatki ponoszone na remont są ponoszone ze środków własnych Spółki.

Po zakończeniu prac wartość inwestycji podniesie wartość budynku (środka trwałego). Biorąc pod uwagę Spółkę jako całość, to na ww. budynku jest prowadzona działalność mieszana. Jednak Spółka jest w stanie wyodrębnić, że zakres prac (remont, wyposażenie) dotyczy wyłącznie działalności nieopodatkowanej. Celem jest poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizacja ww. inwestycji służy działalności medycznej Szpitala - świadczeniu usług medycznych służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Wymienione usługi podlegają zwolnieniu z podatku VAT na mocy art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Reasumując, Spółka uważa, iż nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług realizując ww. inwestycję.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ww. zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust.10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 2 ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Należy podkreślić, że przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczania podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku. Na oddziale, który podlega inwestycji prowadzona jest wyłącznie działalność nieopodatkowana - usługi medyczne.

Na tej podstawie Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT, ponieważ zakupy realizowane w ramach inwestycji związane będą z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Spółka wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Spółka uznaje, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanej inwestycji, ponieważ efekty realizowanego remontu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnik, w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób techniczno-prawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Z kolei w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zakres odliczenia podatku naliczonego, modyfikowany na podstawie powyższych regulacji, uzależniony jest od przyporządkowania działalności podatnika do dwóch kategorii czynności. Do pierwszej z nich zaliczyć należy czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (co do zasady, świadczenie usług oraz sprzedaż towarów opodatkowanych). Z kolei druga kategoria obejmuje czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (czynności zwolnione od podatku).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz składa deklaracje VAT. Zgodnie ze statutem jednostka prowadzi działalność związaną z realizacją świadczeń opieki medycznej, w tym zakontraktowanych umowami z Narodowym Funduszem Zdrowia - są to usługi zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Oprócz kontraktu z NFZ, Szpital świadczy również usługi na rzecz innych podmiotów gospodarczych, organów publicznych oraz osób fizycznych. Są to różnego rodzaju usługi medyczne oraz niemedyczne, między innymi najmy. Z punktu widzenia rozliczania podatku VAT, Szpital wykonuje zarówno czynności (świadczy usługi) uprawniające i nieuprawniające do odliczenia naliczonego podatku. Wnioskodawca w sierpniu 2019 roku rozpoczął prace budowlane na IV piętrze (oddział położniczo-ginekologiczny wraz z oddziałem neonatologii). Prace, które rozpoczęły się w sierpniu 2019 roku, a zakończą końcem 2020 roku polegają na zaprojektowaniu i wykonaniu robót budowlano-instalacyjnych w zakresie przebudowy i remontu wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala. Istotą inwestycji jest poprawa jakości świadczenia usług zdrowotnych w Szpitalu. Remont nie zmienia przeznaczenia pomieszczeń, jedynie je ulepsza, unowocześnia. Prace remontowe będą wykonywane wyłącznie na IV piętrze budynku, gdzie prowadzona jest wyłącznie działalność lecznicza, czyli niepodlegająca opodatkowaniu (zwolniona z podatku VAT). Biorąc pod uwagę Spółkę jako całość, to na ww. budynku jest prowadzona działalność mieszana. Jednak Spółka jest w stanie wyodrębnić, że zakres prac (remont, wyposażenie) dotyczy wyłącznie działalności nieopodatkowanej. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji – przebudową i remontem wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Na ww. oddziale jest prowadzona wyłącznie działalność medyczna, która jest zwolniona od podatku od towarów i usług. Efekty realizowanej inwestycji będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (działalność lecznictwa szpitalnego).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje, bowiem towary i usługi nabywane w związku z realizacją opisanej inwestycji nie są związane z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji – przebudową i remontem wraz z wyposażeniem technicznym oddziału zlokalizowanego na IV piętrze Szpitala będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Ponadto, jak wynika z treści wniosku, efekty realizowanej inwestycji będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług (działalność lecznictwa szpitalnego).

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie realizowanego projektu, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków rozporządzenia, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości częściowego lub całkowitego odzyskania podatku VAT naliczonego od dokonywanych zakupów w ramach realizacji przedmiotowej inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych w związku z realizacją inwestycji oraz nie ma możliwości odzyskania w inny sposób podatku VAT ponieważ zakupy realizowane w ramach inwestycji związane będą wyłącznie z działalnością zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jest prawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności w niniejszej interpretacji nie analizowano spełnienia przez Wnioskodawcę uwarunkowań prawnych umożliwiających zwolnienie od podatku świadczonych usług w oparciu o normę art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie było to przedmiotem zapytania oraz nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska w sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj