Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.472.2020.1.IK
z 17 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 czerwca 2020 r. (data wpływu 18 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących.

We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

D sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest jedną ze spółek w ramach Grupy D. Wnioskodawca jest największym dealer marki D. w Polsce. Działaniem obejmuje północną Polskę, gdzie w sześciu lokalizacjach posiada autoryzowane serwisy prowadzące również sprzedaż nowych pojazdów marki D. W ramach grupy kapitałowej Wnioskodawca specjalizuje się w sprzedaży nowych pojazdów marki D., części zamiennych, zapewnia serwis, system szybkiej pomocy drogowej oraz pomoc w znalezieniu źródła finansowania, a także aktywnie doradza na rzecz kontrahentów w dobraniu odpowiedniej konfiguracji podwozia i zabudowy pojazdu stosownie do potrzeb transportowych kontrahentów. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju na rzecz innych podatników. W związku z tym Wnioskodawca wystawia faktury dokumentujące przedmiotowe świadczenia.

Wnioskodawca zauważa, że w praktyce prowadzonej działalności operacyjnej występują i mogą wystąpić w przyszłości sytuacje, w których już po wystawieniu przez Wnioskodawcę faktury zajdą okoliczności powodujące konieczność dokonania jej korekty. Przyczyną korekt mogą być np. omyłki na fakturze, reklamacje, udzielenie rabatów potransakcyjnych (bonusów) itp. Ponadto zdarzają się i mogą zdarzyć się również sytuacje, w których Wnioskodawca otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty oraz udokumentuje otrzymaną wpłatę poprzez wystawienie faktury, a następnie kwota ta zostanie zwrócona kontrahentowi (w przypadku, gdy nie doszło do sprzedaży).

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca wystawia i będzie wystawiać w przyszłości na rzecz swoich kontrahentów faktury korygujące podstawę opodatkowania. Przedmiotowe dokumenty wysyłane są i będą wysyłane do kontrahentów w formie papierowej, tj. za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub kuriera, bądź też drogą elektroniczną jako faktury elektroniczne lub jako skan faktury papierowej (w załączniku do wiadomości e-mail).

W przypadku papierowych faktur korygujących wysyłanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kurierem, fakt ten jest i będzie każdorazowo odnotowywany w książce nadawczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca gromadzi i będzie gromadzić potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów, które mogą przybierać różne formy. W szczególności może to być jeden ze wskazanych poniżej dokumentów:

  1. kserokopia lub skan faktury korygującej z pieczątką lub podpisem osoby działającej w imieniu kontrahenta, przesłana do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kuriera, faksu lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  2. zbiorcze zestawienie faktur korygujących otrzymanych przez kontrahenta w danym okresie (np. miesiącu), w którym kontrahent potwierdza ich otrzymanie, przesłane do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty, kuriera, faksem lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  3. korespondencja elektroniczna, w której kontrahent potwierdza, że otrzymał daną fakturę korygującą;
  4. dokument pocztowy lub inny dokument uzyskany od kuriera w postaci:
    1. zwrotnego potwierdzenia odbioru przez kontrahenta listu poleconego zawierającego fakturę korygującą, otrzymanego za pośrednictwem poczty (zwrotne potwierdzenie odbioru zawiera m.in. datę obioru listu przez kontrahenta wraz z podpisem osoby upoważnionej do odebrania przesyłek w imieniu kontrahenta), lub
    2. otrzymanego od firmy kurierskiej potwierdzenia odebrania przesyłki zawierającej fakturę korygującą przez kontrahenta, lub
    3. wydruku z systemu śledzenia przesyłek pocztowych lub kurierskich, z którego wynika, że przesyłka zawierająca fakturę korygującą została odebrana przez kontrahenta;
  5. komunikat zwrotny generowany automatycznie przez pocztę elektroniczną w momencie dostarczenia wiadomości e-mail (tzw. autoresponder) - zawierającej w załączniku skan faktury korygującej bądź elektroniczną fakturę korygującą - na adres poczty elektronicznej kontrahenta;
  6. wyciąg z rachunku bankowego lub załącznik do przelewu (przesyłany Wnioskodawcy przez kontrahenta), w których treści wskazane są numery faktur i faktur korygujących, których dotyczy płatność (uwzględniająca kwoty wynikające z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur korygujących);
  7. dokument zawierający rozliczenie kompensaty wzajemnych należności i zobowiązań stron, sporządzany przez kontrahenta lub Wnioskodawcę, uwzględniający kwotę wynikającą z faktury korygującej, ze wskazaniem numerów faktur i faktur korygujących podlegających kompensacie;
  8. potwierdzenia z systemu teleinformatycznego udostępnienia faktury korygującej kontrahentowi za jego zgodą na jego indywidualnym koncie na platformie wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do udostępnienia (przesłania) faktur elektronicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawianych faktur korygujących w przypadku posiadania jednego z dokumentów wskazanych w pkt 1-8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)?
  2. W przypadku udzielenia odpowiedzi pozytywnej na pytanie nr 1, czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym w zależności od przyjętej formy potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez kontrahenta:
    1. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów kontrahent otrzymał fakturę korygującą - w przypadkach wskazanych w pkt 1-4 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
    2. Wnioskodawca otrzymał wygenerowany komunikat zwrotny potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej kontrahenta - w przypadku wskazanym w pkt 5 w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego,
    3. zgodnie z informacjami wskazanymi w wyciągu z rachunku bankowego lub w załączniku do przelewu (przesyłanym Wnioskodawcy przez kontrahenta), nabywca obniżył kwotę należną z tytułu kolejnej dostawy o kwotę wynikającą z danej faktury korygującej – w przypadku wskazanym w pkt 6 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
    4. zgodnie z uzyskanym od kontrahenta lub sporządzonym przez Wnioskodawcę rozliczeniem kompensaty, strony transakcji skompensowały swoje wzajemne zobowiązania z kwotą wynikającą z wystawionej faktury korygującej - w przypadku wskazanym w pkt 7 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
    5. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę faktura korygująca została udostępnienia kontrahentowi za jego zgodą na indywidualnym koncie w systemie internetowym - w przypadku wskazanym w pkt 8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).
    przy założeniu, że Wnioskodawca będzie posiadać odpowiedni dokument wskazany w jednym z punktów 1-8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres.


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy na przedstawione powyżej pytania należy udzielić odpowiedzi pozytywnej. Z tego punktu widzenia Wnioskodawca uważa, że jest on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawianych faktur korygujących w przypadku posiadania jednego z dokumentów wskazanych w pkt 1-8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Konsekwentnie Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, o którym mowa w pytaniu oznaczymy numerem 2.

1. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

1.1. Regulacje dotyczące obniżenia podstawy opodatkowania na gruncie ustawy o VAT

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm., dalej: u.p.t.u.), podstawę opodatkowania z zastrzeżeniem art. 29a ust. 13 u.p.t.u. obniża się m.in. o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jednocześnie zgodnie z art. 106j ust. 1 u.p.t.u., podatnik wystawia fakturę korygującą w przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1 u.p.t.u.,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1 u.p.t.u.,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4 u.p.t.u.,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktur

Stosownie do art. 29a ust 13 u.p.t.u. wynika, że w przypadkach, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1-3 u.p.t.u., obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 14 u.p.t.u. przepis art. 29a ust. 13 u.p.t.u. stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że możliwość obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez wystawcę faktury korygującej uzależniona została od posiadania przez niego potwierdzenia otrzymania tej faktury przez nabywcę. Z powołanych powyżej przepisów wynika, że dostawca towaru lub usługi jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku najwcześniej w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korygującą.

Konsekwentnie Wnioskodawca zauważa, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie wskazują formy przedmiotowego potwierdzenia, co prowadzi do wniosku, iż ustawodawca pozostawia w tym zakresie swobodę podatnikom. W ocenie Wnioskodawcy, jedynym warunkiem uznania, że dana metoda potwierdzania odbioru jest akceptowalna z perspektywy przepisów podatkowych jest możliwość bezspornego ustalenia, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą wystawioną przez dostawcę.

W świetle powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wszelkie prawnie dopuszczalne dokumenty, które mogą stanowić dowód, iż nabywca towaru lub usługi otrzymał fakturę korygującą, uprawniają podatnika do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

Stanowisko zgodne z powyższym, prezentowane jest również przez organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidulanych oraz przez sądy administracyjne. Z tego punktu widzenia Wnioskodawca tytułem przykładu pragnie przytoczyć tezę wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 kwietnia 2016 r., I FSK 1613/14, w której wskazano, że „Potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę może mieć dowolną formę, byleby z niego wynikał moment kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy.”, jak również na stanowisko zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2020 r., 0112- KDIL3.4012.27.2020.5.WB,w której czytamy, że „Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług, dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż”.

1.2. Obniżenie podstawy opodatkowania w przypadku braku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta

Wnioskodawca zwraca uwagę, że ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje także możliwość stosowania alternatywnych środków, tj. środków innych niż potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, w oparciu, o które podatnik jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej.

Zgodnie bowiem z art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u. warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. Natomiast stosownie do art. 29a ust. 16 u.p.t.u. w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u., obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u.

Co za tym idzie, należy wskazać, że podatnicy są uprawnieni do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego również w przypadku, gdy nie posiadają potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę lub usługobiorcę pod warunkiem, że:

  1. podatnik podjął próbę doręczenia wystawionej faktury korygującej i odpowiednio ten fakt udokumentował,
  2. podatnik posiada dokumentację, z której wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca ma świadomość, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Z treści art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u. wynika jednakże, że znajduje on zastosowanie dopiero w sytuacji, gdy uzyskanie przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę pomimo podjętych prób jest niemożliwe.

1.3. Formy uzyskiwania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów

W opinii Wnioskodawcy przedstawione przez niego w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) formy uzyskiwania potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów spełniają wymóg wskazany w art. 29a ust. 13 u.p.t.u. Każdy z wymienionych w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) dowodów stanowi bowiem podstawę do stwierdzenia, że kontrahent Spółki otrzymał wystawioną przez nią fakturę korygującą.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca zwraca uwagę na zasadę otwartego katalogu dowodów w postępowaniu podatkowym wyrażoną w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 z póżn. zm.). Stosownie do powoływanej regulacji, jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

1.3.1. Dokumentacja wskazana w pkt 1-3 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)

W ocenie Wnioskodawcy fakt otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej wystawionej przez Wnioskodawcę nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości w odniesieniu do takich form jak:

  1. kserokopia lub skan faktury korygującej z pieczątką lub podpisem osoby działającej w imieniu kontrahenta, przesłana do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kuriera, faksu lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  2. zbiorcze zestawienie faktur korygujących otrzymanych przez kontrahenta w danym okresie (np. miesiącu), w którym kontrahent potwierdza ich otrzymanie, przesłane do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty, kuriera, faksem lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  3. korespondencja elektroniczna, w której kontrahent potwierdza, że otrzymał daną fakturę korygującą.

We wszystkich wskazanych powyżej przypadkach kontrahent wprost potwierdza, że otrzymał fakturę korygującą wystawioną przez Wnioskodawcę. Powyższe następuje odpowiednio poprzez przybicie stosownej pieczątki lub złożenie podpisu, przekazując tę informację w skierowanej do Wnioskodawcy korespondencji, bądź też wysyłając do Wnioskodawcy stosowne zestawienie faktur korygujących, w którym potwierdza otrzymanie dokumentów zawartych w tym zestawieniu.

Tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 sierpnia 2014 r., IPPP1/443-575/14-2/AS:

„Wobec powyższego przedstawione przez Wnioskodawcę formy potwierdzeń odbioru faktur korygujących:

  • Pocztą email ze skanem faktur korygujących z podpisem kontrahenta składanym na kopii takich faktur korygujących lub bez podpisu kontrahenta na takich fakturach korygujących (...).
  • pocztą email ze skanem zestawienia faktur korygujących otrzymanych przez kontrahenta w okresie wskazanym na takim zestawieniu z podpisem kontrahenta składanym na takim zestawieniu;
  • za pomocą faksu, z kopiami faktur korygujących z podpisem kontrahenta składanym na kopii takich faktur korygujących lub bez podpisu kontrahenta na takich fakturach korygujących (nie jest konieczne otrzymanie takich faktur korygujących z oryginalnym podpisem klienta na kopii);
  • za pomocą "zwrotki" przy wysyłce pocztowej za potwierdzeniem odbioru (Poczta Polska lub inne przedsiębiorstwo uprawnione do świadczenia usług pocztowych) dołączonej do zestawienia faktur korygujących ujętych w takim liście;
  • za pomocą skanu/elektronicznej wersji dokumentu kuriera, na którym jest potwierdzenie, że klient odebrał przesyłkę kurierską, dołączonego do zestawienia faktur korygujących ujętych w takim liście;
  • za pomocą oryginalnej kopii dokumentu kuriera, na którym jest potwierdzenie, że klient odebrał przesyłkę kurierską, dołączonego do zestawienia faktur korygujących ujętych w takim liście;
  • drogą elektroniczną przez potwierdzenie w systemie sprzedaży spółki, że klient otrzymał fakturę korygującą;

-spełniają warunek posiadania przez Wnioskodawcę potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę przewidziany w art. 29a ust. 13 ustawy i w rezultacie uprawniają Wnioskodawcę do obniżenia podstawy opodatkowania i/lub podatku należnego o kwoty wynikające z faktury korygującej.”

1.3.2. Dokumentacja wskazana w pkt 4-5 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)

W ocenie Wnioskodawcy dowodem jednoznacznie potwierdzającym otrzymanie faktury korygującej przez kontrahenta są również dokumenty pocztowe wskazane w pkt 4 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj.:

  1. zwrotne potwierdzenie odbioru przez kontrahenta listu poleconego zawierającego fakturę korygującą, otrzymanego za pośrednictwem poczty (zwrotne potwierdzenie odbioru zawiera m in. datę obioru listu przez kontrahenta wraz z podpisem osoby upoważnionej do odebrania przesyłek w imieniu kontrahenta), lub
  2. otrzymane od firmy kurierskiej potwierdzenia odebrania przesyłki zawierającej fakturę korygującą przez kontrahenta, lub
  3. wydruk z systemu śledzenia przesyłek pocztowych lub kurierskich, z którego wynika, że przesyłka zawierająca fakturę korygującą została odebrana przez kontrahenta;

W ocenie Wnioskodawcy należy przyjąć, że zawarte w ww. dokumentach informacje (dane) poświadczają, iż przesyłka zawierająca fakturę korygującą została odebrana przez kontrahenta, a w konsekwencji, że otrzymał on ten dokument. Ponadto, w przypadku odbioru listu poleconego, kontrahent lub osoba upoważniona do odbierania przesyłek w jego imieniu są osobiście zobowiązani do poświadczenia ich otrzymania poprzez złożenie podpisu na potwierdzeniu odbioru.

Niezależnie od powyższego Wnioskodawca stoi także na stanowisku, że podobną funkcję do ww. dokumentów pocztowych spełnia także elektroniczny komunikat zwrotny, generowany automatycznie przez pocztę elektroniczną, w momencie dotarcia wiadomości e-mail do kontrahenta (autoresponder). W przypadku bowiem, gdy dana wiadomość e-mail zawiera elektroniczną fakturę korygującą, bądź też skan faktury korygującej, komunikat taki jednoznacznie potwierdza wpływ przedmiotowego dokumentu do kontrahenta. Ze względów technicznych nie jest bowiem możliwe wygenerowanie komunikatu w przypadku gdyby przedmiotowa wiadomość e-mail nie dotarła na adres poczty elektronicznej kontrahenta.

Tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 29 czerwca 2015 r., IPPP2/4512-326/15-2/RR:

„Spółka planuje stosować w ramach Procedury następujące alternatywne formy uzyskania potwierdzenia, że klient otrzymał fakturę korygującą:

  1. otrzymanie za pośrednictwem Poczty Polskiej S A. zwrotnego potwierdzenia odbioru przez klienta listu poleconego zawierającego fakturę korygującą (na zwrotnym potwierdzeniu odbioru wskazany jest numer faktury korygującej, pieczątka z datą wpływu do hotelu oraz data odbioru faktury korygującej przez klienta wraz z jego podpisem);
  2. otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej bezpośrednio od klienta w formie własnoręcznego podpisu klienta na egzemplarzu faktury korygującej wraz z datą odbioru (np. odbiór faktury korygującej w hotelu przy wymeldowaniu klienta, odesłanie przez klienta podpisanego egzemplarza faktury korygującej do Spółki);
  3. otrzymanie potwierdzenia od firmy kurierskiej, że przesyłka zawierająca korektę faktury została odebrana przez klienta lub wydruk z systemu śledzenia przesyłek kurierskich potwierdzający dostarczenie przesyłki do klienta - Spółka zakłada, ze wysyłanie faktur korygujących za pośrednictwem firmy kurierskiej będzie występować sporadycznie, ponieważ co do zasady faktury korygujące mają być wysyłane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, bądź będą odbierane osobiście w hotelu w trakcie rozliczenia pobytu;
  4. otrzymanie faksem kopii faktury korygującej podpisanej przez klienta;
  5. otrzymanie skanu lub zdjęcia faktury korygującej podpisanej przez nabywcę jako załącznika do e-mail;
  6. otrzymanie przez Spółkę pisemnego potwierdzenia przez kontrahenta faktu otrzymania faktury korygującej (w formie odrębnego dokumentu)
  7. w oryginale, faksem lub jako skan/zdjęcie załączone do e-mail;
  8. otrzymanie przez Spółkę oświadczenia klienta o otrzymaniu faktury korygującej w formie wiadomości e-mail;
  9. przesłanie przez klienta zestawienia faktur korygujących otrzymanych w pewnym okresie (np. miesiącu) - zestawienie może zostać przesłane do Spółki w oryginale, faksem lub jako załącznik/zdjęcie do e-mail, albo też może być zawarte w treści e-mail;
  10. potwierdzenie przez klienta w jego systemie rezerwacyjnym, że otrzymał fakturę korygującą - w systemie są zamieszczane przez Spółkę informacje o wystawionych fakturach i fakturach korygujących dla potrzeb rozliczeń finansowych (np. system taki prowadzą niektóre biura podróży);
  11. wyciąg bankowy potwierdzający dokonany przez klienta przelew płatności za usługę, jeśli płatność stanowi kwotę odpowiadającą kwocie faktury pierwotnej po obniżeniu o kwotę wynikającą z faktury korekty i w tytule przelewu zamieszczono numer faktury korygującej;
  12. wygenerowane automatycznie potwierdzenie dostarczenia wiadomości elektronicznej zawierającej załącznik z kopią (skanem) faktury korygującej - automatyczny elektroniczny komunikat zwrotny (tzw. autoresponder), potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail pod adres poczty elektronicznej klienta. W tym przypadku, Spółka będzie wysyłać klientom e-mail zawierający dane faktury korygującej, numer faktury pierwotnej, kwotę korekty wraz z załączonym skanem faktury korygującej, która równocześnie została wysłana do kontrahenta w formie papierowej listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub pocztą kurierską. (...) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.”


1.3.3. Dokumentacja wskazana w pkt 6-7 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)

Wnioskodawca uważa również, że wyciąg z rachunku bankowego lub załącznik do przelewu (przesyłany Wnioskodawcy przez kontrahenta), w których treści, wskazane są numery faktur i faktur korygujących, których dotyczy płatność również stanowią jednoznaczny dowód, że kontrahent otrzymał fakturę korygującą wystawioną przez Wnioskodawcę i miał sposobność zapoznać się z jej treścią.

Powyższe wynika z faktu, iż w dokonywanej płatności kontrahent uwzględnia potrącenie należności z kwotami wynikającymi z faktur korygujących. Co za tym idzie z uwagi na fakt, iż dokumenty te zawierają numery faktur korygujących wystawionych przez Wnioskodawcę, bezspornym jest, że dokonanie przez kontrahenta płatności w obniżonej kwocie wynika z wystawienia przez Wnioskodawcę danego dokumentu oraz otrzymania go przez kontrahenta z uwagi na fakt, iż kontrahentowi znany jest numer faktury korygującej nie wydaje się możliwym do przyjęcia, iż nie otrzymał on tego dokumentu.

Analogicznie w przypadku dokumentu zawierającego rozliczenie kompensaty wzajemnych należności i zobowiązań zdaniem Wnioskodawcy należałoby uznać, że poprzez uwzględnienie kwoty korekty w saldzie rozliczeń z Wnioskodawcą, kontrahent potwierdza, że otrzymał fakturę korygującą, z której przedmiotowa korekta wynika i tym samym miał on możliwość zapoznania się z jej treścią.

Tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 12 marca 2015 r., ILPP1/443-1186/14-2/AI:

„Podsumowując należy stwierdzić, że Spółka jest/będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego o kwoty wynikające z wystawianych faktur korygujących w przypadku posiadania opisanych w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym dokumentów – w rozliczeniu za okres (w zależności od przyjętej formy potwierdzenia odbioru faktur korygujących przez kontrahenta), tj.:

  • w którym, zgodnie z informacjami wynikającymi z otrzymanej przez Spółkę kserokopii faktury korygującej lub korespondencji mailowej skierowanej do Spółki, w której kontrahent potwierdza, że otrzymał fakturę korygującą,
  • w którym, zgodnie z informacjami wskazanymi w wyciągu z rachunku bankowego lub w załączniku do przelewu, kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu kolejnej dostawy o kwotę wynikającą z danej faktury korygującej;
  • w którym, zgodnie z uzyskanym od nabywcy lub sporządzonym przez Spółkę potwierdzeniem kompensaty, strony transakcji skompensowały swoje wzajemne zobowiązania z kwotą wynikającą z wystawionej faktury korygującej”

1.3.4. Dokumentacja wskazana w pkt 8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego)

W ocenie Wnioskodawcy udostępnienie faktury korygującej kontrahentowi za jego zgodą na jego indywidualnym koncie na platformie wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do udostępnienia (przesłania) faktur elektronicznych stanowi potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Udostępnienie faktur kontrahentom odbywa się poprzez umieszczane na oznaczonym, przypisanym wyłącznie kontrahentowi (poprzez login i hasło) koncie umiejscowionym na oznaczonym serwerze, z którego mogą być pobrane przez kontrahenta w każdym dowolnym momencie. Kontrahent ma więc możliwość zapoznania się z treścią faktury po zalogowaniu się na portal. W takim przypadku tzn. zalogowania się na portal, kontrahent nie informuje dodatkowo o zapoznaniu się z treścią faktury korygującej w formie wiadomości zwrotnej. Wnioskodawca posiada lub będzie posiadał stosowne porozumienia z kontrahentami z których wynika, że kontrahent uznaje za potwierdzenie odbioru faktur udostępnienie pliku zawierającego elektroniczną fakturę na oznaczonym indywidualnym koncie.

Tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 6 maja 2013 r., IPPP1/443-179/13-4/AP:

„Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, iż za potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez Przedstawiciela należy uznać otrzymanie automatycznego maila/komunikatu zwrotnego o ustalonej treści, informującego o odebraniu wiadomości, zawierającej fakturę korygującą przez Przedstawiciela, a także samo udostępnienie faktury korygującej na indywidualnym koncie Przedstawiciela na serwerze (…) należało uznać za prawidłowe.

1.4. Możliwość obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u.

Wnioskodawca zauważa, że w wypadku gdyby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe tj., że którykolwiek ze wskazanych przez Wnioskodawca dokumentów nie stanowi potwierdzenia otrzymania faktury korygującej w rozumieniu art. 29a ust. 13 u.p.t.u., to stanowisko takie nie powinno pozbawiać Wnioskodawcy prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego.

W przypadku braku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę, ustawodawca przewidział możliwość obniżenia podstawy opodatkowania pod warunkiem spełnienia przez podatnika przesłanek wskazanych w art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u. Zgodnie z tym przepisem warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

W analizowanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że w przypadku uzyskania przez Wnioskodawcę jednego z dokumentów wskazanych w pkt 1-8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), przesłanki te zostaną każdorazowo spełnione.

Wnioskodawca zauważa, że każdorazowo podejmuje próbę doręczenia wystawionej faktury korygującej, co jest dokumentowane w przypadku faktur korygujących w formie papierowej poprzez zamieszczenie stosownej adnotacji w książce nadawczej Wnioskodawcy lub w przypadku faktur korygujących wysyłanych drogą elektroniczną w systemie poczty elektronicznej Wnioskodawcy. Ponadto, wszystkie dokumenty wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego stanowią zarówno potwierdzenie, że kontrahent Spółki otrzymał fakturę korygującą, jak również, że ma on świadomość, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej wystawionej przez Spółkę.

Co za tym idzie, Wnioskodawca uważa, że jest uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z wystawianych faktur korygujących w przypadku posiadania jednego z dokumentów wskazanych w pkt 1-8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

2. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

2.1. Moment obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 13 u.p.t.u.

Stosownie do powołanego już powyżej art. 29a ust. 13 u.p.t.u., podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania:

  1. w rozliczeniu za okres, w którym nabywca otrzymał fakturę korującą zakładając, że dostawca dysponuje potwierdzeniem otrzymania przez nabywcę przedmiotowej faktury przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres; lub (w przeciwnym wypadku)
  2. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik uzyskał potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktury korygującej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zależności od przyjętej formy potwierdzania odbioru faktury korygującej przez kontrahenta będzie on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku w rozliczeniu za okres, w którym:

  1. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów kontrahent otrzymał fakturę korygującą - w przypadkach wskazanych w pkt 1-4 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  2. Wnioskodawca otrzymał wygenerowany komunikat zwrotny potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej kontrahenta - w przypadku wskazanym w pkt 5 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  3. zgodnie z informacjami wskazanymi w wyciągu z rachunku bankowego lub w załączniku do przelewu, kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu kolejnej dostawy o kwotę wynikającą z danej faktury korygującej - w przypadku wskazanym w pkt 6 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  4. zgodnie z uzyskanym od nabywcy lub sporządzonym przez Wnioskodawcę rozliczeniem kompensaty, strony transakcji skompensowały swoje wzajemne zobowiązania z kwotą wynikającą z wystawionej faktury korygującej - w przypadku wskazanym w pkt 7 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  5. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów faktura korygująca została udostępniona kontrahentowi na koncie na platformie internetowej - w przypadku wskazanym w pkt 8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

przy założeniu, że Wnioskodawca będzie w posiadaniu ww. dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

Powyższe można zobrazować następującym przykładem:

Wnioskodawca udzieli kontrahentom, tj. Spółce A, Spółce B, Spółce C, Spółce D, Spółce E, Spółce F, Spółce G oraz Spółce H rabatu oraz wystawi na ich rzecz faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania w dniu 1 czerwca oraz odpowiednio:

  1. w dniu 5 czerwca Spółka A potwierdzi otrzymanie faktury korygującej poprzez przybicie na kserokopii tej faktury pieczęci lub jej podpisanie, a następnie prześle ten dokument Wnioskodawcy,
  2. w dniu 1 lipca Spółka B przygotuje zbiorcze zestawienie faktur korygujących otrzymanych w okresie od 1 czerwca do 30 czerwca, uwzględniające fakturę korygującą wystawioną przez Wnioskodawcę w dniu 1 czerwca, które następnie prześle do Wnioskodawcy,
  3. w dniu 7 czerwca Spółka C wystosuje do Wnioskodawcy korespondencję w formie elektronicznej, w której potwierdzi fakt otrzymania przedmiotowej faktury korygującej,
  4. w dniu 11 czerwca Spółka D odbierze list polecony bądź przesyłkę kurierską zawierającą fakturę korygującą, co potwierdzać będzie jeden z dokumentów pocztowych lub uzyskanych od kuriera, o których mowa w pkt 4 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  5. w dniu 2 czerwca Wnioskodawca wyśle do Spółka E wiadomość e-mail zawierającą skan faktury korygującej i otrzyma elektroniczny, generowany automatycznie komunikat zwrotny potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej kontrahenta,
  6. w dniu 9 czerwca Spółka F obniży kwotę należną z tytułu kolejnej dostawy zrealizowanej przez Wnioskodawca o kwotę wynikającą z faktury korygującej, co znajdzie potwierdzenie w tytule dokonanego przelewu bankowego lub załącznika do przelewu, w których zostanie wskazany numer faktury dokumentującej kolejną dostawę oraz numer faktury korygującej, z której wynika udzielony przez Wnioskodawcę rabat,
  7. w dniu 23 czerwca Spółka G lub Wnioskodawca uwzględni kwotę wynikającą z przedmiotowej faktury korygującej poprzez skompensowanie wzajemnych należności i zobowiązań, co zostanie udokumentowane potwierdzeniem kompensaty (opatrzonym datą 10 września), które następnie zostanie wysłane do Wnioskodawcy lub przez Wnioskodawcę do kontrahenta,
  8. w dniu 5 czerwca Wnioskodawca udostępni na koncie Spółki H za jej zgodą w systemie informatycznym fakturę korygującą, powyższe będzie potwierdzać zapisy informatyczne na platformie internetowej.

w ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku wynikających ze wskazanej powyżej faktury korygującej w rozliczeniu za czerwiec pod warunkiem, że będzie on w posiadaniu dokumentu wskazanego odpowiednio w pkt 1-8 stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres (tj.: do dnia 25 lipca).

2.2. Moment obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u.

Wnioskodawca zauważa, że w wypadku gdyby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, iż podstawą do obniżenia przez Wnioskodawcę podstawy opodatkowania i podatku należnego o kwoty wynikające z wystawianych przez niego faktur korygujących jest art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u., we wskazanych powyżej terminach zostaną spełnione obie przesłanki, o których mowa w tym przepisie (wówczas Wnioskodawca będzie bowiem posiadać dokumentację zarówno potwierdzającą podjęcie przez nią próby doręczenia faktury korygującej nabywcy, jak również stanowiącą dowód, iż kontrahent wiedział, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej wystawionej przez Wnioskodawcę).

Konsekwentnie, w takim wypadku zostanie wypełniony warunek, o którym mowa w art. 29a ust. 16 u.p.t.u. Zgodnie natomiast z tym przepisem w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w art. 29a ust. 15 pkt 4 u.p.t.u., a zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku wynikających ze wskazanych powyżej faktur korygujących w rozliczeniu za wskazane powyżej okresy (tj. zgodnie z zaprezentowanym powyżej przykładem - w rozliczeniu za czerwiec).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl z art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Natomiast fakturą elektroniczną – w myśl art. 2 pkt 32 ustawy – jest faktura w formie elektronicznej wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106g ust. 1 ww. ustawy faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Na podstawie art. 106g ust. 3 – w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej:

  1. podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy,
  2. nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1, przesyła je lub udostępnia podatnikowi, który upoważnił go do wystawiania faktur, z uwzględnieniem zasad wynikających z procedury zatwierdzania faktur przez podatnika dokonującego sprzedaży,
  3. nabywca, o którym mowa w art. 106k ust. 1, przesyła je lub udostępnia wystawcy faktury,
  4. podmiot, o którym mowa w art. 106c, przesyła je lub udostępnia nabywcy i dłużnikowi

-zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

W świetle art. 106n ust. 1 ustawy, stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury.

Natomiast w myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

-podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik, wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak stanowi art. 29a ust. 7 ustawy, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W świetle art. 29a ust. 10 ustawy podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

W myśl art. 29a ust. 13 ustawy – w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy – przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z treści art. 29a ust. 15 ustawy wynika, że warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Stosownie do art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.

Przytoczone regulacje prawne stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatek należny muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest bowiem doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

Uregulowanie zawarte w art. 29a ust. 13 ustawy ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy u podatnika wystąpią przesłanki do zmniejszenia podstawy opodatkowania, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Kwestia potwierdzania odbioru faktur korygujących była przedmiotem rozważań TSUE, który w wyroku z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 …. S.A. wskazał na treść art. 1 ust. 2, art. 73, art. 79, art. 90 ust. 1, art. 183 i art. 273 Dyrektywy 112 i uznał, że powyższe przepisy nie sprzeciwiają się wprowadzeniu krajowej regulacji uwarunkowującej korektę zobowiązania w podatku VAT od uzyskania od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Zdaniem TSUE Polska mogła co do zasady wprowadzić wymóg uzyskania od nabywcy towaru lub usług potwierdzenia otrzymania przez niego faktury korygującej. Wymóg uzależniający obniżenie podstawy opodatkowania od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 Dyrektywy.

TSUE wyraził również pogląd, że wskazane przepisy Dyrektywy nie precyzują warunków ani obowiązków, które mogą nałożyć państwa członkowskie. Państwa członkowskie mają swobodę w doborze formalności, które muszą zostać spełnione przez podatników względem organu podatkowego celem obniżenia podstawy opodatkowania. Zdaniem Trybunału taki wymóg nie jest sprzeczny z zasadami neutralności i proporcjonalności.

Jednakże TSUE podkreślił, że wprowadzony wymóg nie może naruszać podstawowej zasady, według której podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane. Dlatego też, jak podkreślił TSUE, wprowadzone odstępstwo jest dopuszczalne jedynie w granicach tego, co jest bezwzględnie konieczne dla zapobieżenia oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania.

Trybunał podniósł w wydanym orzeczeniu C-588/10, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury, i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik winien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma.

Stwierdzić należy, że – jak wyżej wskazano – warunkiem obniżenia przez sprzedawcę kwoty podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie wystawionej faktury korygującej jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, z wyjątkiem przypadków wymienionych w art. 29a ust. 15 ustawy. Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, zaś nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Należy wskazać, że powołane przepisy oraz orzeczenie TSUE nie wskazują jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały te okoliczności. Ciężar odpowiedzialności w zakresie wykazania ww. okoliczności uzasadniających obniżenie podatku należnego spoczywa na podatniku. Posiadane przez podatnika dokumenty i dowody mają potwierdzić określony stan faktyczny. Weryfikacja jednak zgodności informacji zgromadzonej dokumentacji, potwierdzającej spełnienie warunków wynikających z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług umożliwiających obniżenie podatku należnego bez posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, a zatem ocena dowodów przedłożonych w sprawie będzie dokonywana w ramach postępowania podatkowego i kontrolnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca – podatnik VAT czynny, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży nowych pojazdów, części zamiennych, zapewnia serwis, system szybkiej pomocy drogowej oraz pomoc w znalezieniu źródła finansowania, a także aktywnie doradza na rzecz kontrahentów w dobraniu odpowiedniej konfiguracji podwozia i zabudowy pojazdu stosownie do potrzeb transportowych kontrahentów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje dostaw towarów oraz świadczenia usług na terytorium kraju na rzecz innych podatników. W związku z tym Wnioskodawca wystawia faktury dokumentujące przedmiotowe świadczenia.

W praktyce prowadzonej działalności operacyjnej występują i mogą wystąpić w przyszłości sytuacje, w których już po wystawieniu przez Wnioskodawcę faktury zajdą okoliczności powodujące konieczność dokonania jej korekty. Przyczyną korekt mogą być np. omyłki na fakturze, reklamacje, udzielenie rabatów potransakcyjnych (bonusów) itp. Ponadto zdarzają się i mogą zdarzyć się również sytuacje, w których Wnioskodawca otrzyma przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi całość lub część zapłaty oraz udokumentuje otrzymaną wpłatę poprzez wystawienie faktury, a następnie kwota ta zostanie zwrócona kontrahentowi (w przypadku, gdy nie doszło do sprzedaży).

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca wystawia i będzie wystawiać w przyszłości na rzecz swoich kontrahentów faktury korygujące podstawę opodatkowania. Przedmiotowe dokumenty wysyłane są i będą wysyłane do kontrahentów w formie papierowej, tj. za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub kuriera, bądź też drogą elektroniczną jako faktury elektroniczne lub jako skan faktury papierowej (w załączniku do wiadomości e-mail).

W przypadku papierowych faktur korygujących wysyłanych za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kurierem, fakt ten jest i będzie każdorazowo odnotowywany w książce nadawczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca gromadzi i będzie gromadzić potwierdzenia otrzymania faktur korygujących przez kontrahentów, które mogą przybierać różne formy. W szczególności może to być jeden ze wskazanych poniżej dokumentów:

  1. kserokopia lub skan faktury korygującej z pieczątką lub podpisem osoby działającej w imieniu kontrahenta, przesłana do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kuriera, faksu lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  2. zbiorcze zestawienie faktur korygujących otrzymanych przez kontrahenta w danym okresie (np. miesiącu), w którym kontrahent potwierdza ich otrzymanie, przesłane do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty, kuriera, faksem lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail);
  3. korespondencja elektroniczna, w której kontrahent potwierdza, że otrzymał daną fakturę korygującą;
  4. dokument pocztowy lub inny dokument uzyskany od kuriera w postaci:
    1. zwrotnego potwierdzenia odbioru przez kontrahenta listu poleconego zawierającego fakturę korygującą, otrzymanego za pośrednictwem poczty (zwrotne potwierdzenie odbioru zawiera m.in. datę obioru listu przez kontrahenta wraz z podpisem osoby upoważnionej do odebrania przesyłek w imieniu kontrahenta), lub
    2. otrzymanego od firmy kurierskiej potwierdzenia odebrania przesyłki zawierającej fakturę korygującą przez kontrahenta, lub
    3. wydruku z systemu śledzenia przesyłek pocztowych lub kurierskich, z którego wynika, że przesyłka zawierająca fakturę korygującą została odebrana przez kontrahenta;
  5. komunikat zwrotny generowany automatycznie przez pocztę elektroniczną w momencie dostarczenia wiadomości e-mail (tzw. autoresponder) - zawierającej w załączniku skan faktury korygującej bądź elektroniczną fakturę korygującą - na adres poczty elektronicznej kontrahenta;
  6. wyciąg z rachunku bankowego lub załącznik do przelewu (przesyłany Wnioskodawcy przez kontrahenta), w których treści wskazane są numery faktur i faktur korygujących, których dotyczy płatność (uwzględniająca kwoty wynikające z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur korygujących);
  7. dokument zawierający rozliczenie kompensaty wzajemnych należności i zobowiązań stron, sporządzany przez kontrahenta lub Wnioskodawcę, uwzględniający kwotę wynikającą z faktury korygującej, ze wskazaniem numerów faktur i faktur korygujących podlegających kompensacie;
  8. potwierdzenia z systemu teleinformatycznego udostępnienia faktury korygującej kontrahentowi za jego zgodą na jego indywidualnym koncie na platformie wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do udostępnienia (przesłania) faktur elektronicznych.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, iż ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie. Żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, że nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Zatem otrzymanie kserokopii lub skan faktury korygującej z pieczątką lub podpisem osoby działającej w imieniu kontrahenta, przesłanej do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty bądź kuriera, faksu lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail) jak również otrzymanie zbiorczego zestawienie faktur korygujących otrzymanych przez kontrahenta w danym okresie (np. miesiącu), w którym kontrahent potwierdza ich otrzymanie, przesłanego do Wnioskodawcy za pośrednictwem tradycyjnej poczty, kuriera, faksem lub pocztą elektroniczną (jako załącznik do wiadomości e-mail), czy też otrzymanie korespondencji elektronicznej, w której kontrahent potwierdza, że otrzymał daną fakturę korygującą należy uznać za potwierdzenie otrzymania przez kontrahenta faktury korygującej oraz zapoznanie się przez niego z treścią tego dokumentu.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę dokumentu w postaci zwrotnego potwierdzenia odbioru przez kontrahenta listu poleconego zawierającego fakturę korygującą, otrzymanego za pośrednictwem poczty (zwrotne potwierdzenie odbioru zawiera m.in. datę obioru listu przez kontrahenta wraz z podpisem osoby upoważnionej do odebrania przesyłek w imieniu kontrahenta), lub od firmy kurierskiej potwierdzenia odebrania przesyłki zawierającej fakturę korygującą przez kontrahenta, lub wydruk z systemu śledzenia przesyłek pocztowych lub kurierskich, z którego wynika, że przesyłka zawierająca fakturę korygującą została odebrana przez kontrahenta, stanowią akceptowalną formę dostarczenia przesyłki.

Również wskazany przez Wnioskodawcę komunikat zwrotny generowany automatycznie przez pocztę elektroniczną w momencie dostarczenia wiadomości e-mail (tzw. autoresponder) - zawierającej w załączniku skan faktury korygującej bądź elektroniczną fakturę korygującą - na adres poczty elektronicznej kontrahenta, wyciąg z rachunku bankowego lub załącznik do przelewu (przesyłany Wnioskodawcy przez kontrahenta), w których treści wskazane są numery faktur i faktur korygujących, których dotyczy płatność (uwzględniająca kwoty wynikające z wystawionych przez Wnioskodawcę faktur korygujących), dokument zawierający rozliczenie kompensaty wzajemnych należności i zobowiązań stron, sporządzany przez kontrahenta lub Wnioskodawcę, uwzględniający kwotę wynikającą z faktury korygującej, ze wskazaniem numerów faktur i faktur korygujących podlegających kompensacie oraz potwierdzenie z systemu teleinformatycznego udostępnienia faktury korygującej kontrahentowi za jego zgodą na jego indywidualnym koncie na platformie wykorzystywanej przez Wnioskodawcę do udostępnienia (przesłania) faktur elektronicznych należy uznać za potwierdzenie otrzymania przez kontrahenta Wnioskodawcy faktury korygującej.

Na podstawie tych dokumentów wynika, iż kontrahent Wnioskodawcy zapoznał się z treścią faktury korygującej i posiadał stosowne informacje do dokonania właściwego rozliczenia transakcji.

Zatem wskazane powyżej formy można uznać za potwierdzenie odbioru faktury korygującej uprawniające Wnioskodawcę – na podstawie art. 29a ust. 13 i 14 ustawy – do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwot podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do momentu obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego należy wskazać, że ze wskazanych powyżej przepisów wynika, iż jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy zauważyć, że faktury korygujące dzielą się na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu.

Faktury korygujące obniżające podstawę opodatkowania i podatek należny w sytuacjach opisanych w art. 29a ust. 13 i ust. 14 ustawy, ujmuje się w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik wystawiający taką korektę uzyskał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. W pozostałych przypadkach przyjmuje się w praktyce, że moment ujęcia faktury korygującej uzależniony jest od przyczyny dokonanej korekty. Ponadto zaznacza się, że występują transakcje, które nie wymagają spełnienia warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru.

Z kolei odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego dla czynności ujętych w fakturze zwiększającej podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego należy zauważyć, że sposób rozliczenia wystawionych faktur korygujących uzależniony jest od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury. I tak, faktura korygująca podwyższająca podstawę opodatkowania w stosunku do faktury pierwotnej może być wystawiona:

  1. w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie wartości podstawy opodatkowania wykazanego w pierwotnej fakturze (np. błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży) lub
  2. z powodu innych przyczyn, np. podwyższenia ceny sprzedaży.

W pierwszym przypadku, który powoduje zaniżenie podstawy opodatkowania za dany okres rozliczeniowy, faktura korygująca poprawiająca błąd, powinna być rozliczona w terminie rozliczenia faktury pierwotnej.

W drugim natomiast przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w dacie, w której powstała przyczyna korekty oraz w deklaracji VAT-7 za ten okres rozliczeniowy.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca wystawi faktury korygujące zmniejszające podstawę opodatkowania, jak w przykładzie dotyczącym udzielenia rabatu po wystawieniu faktury, Wnioskodawca jest uprawniony do ujęcia tych faktur w okresie rozliczeniowym, w którym uzyskał potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę.

Tym samym, w zależności od przyjętej formy potwierdzania odbioru faktury korygującej przez kontrahenta będzie on uprawniony do obniżenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku w rozliczeniu za okres, w którym:

  1. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów kontrahent otrzymał fakturę korygującą - w przypadkach wskazanych w pkt 1-4 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  2. Wnioskodawca otrzymał wygenerowany komunikat zwrotny potwierdzający dotarcie wiadomości e-mail na adres poczty elektronicznej kontrahenta - w przypadku wskazanym w pkt 5 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  3. zgodnie z informacjami wskazanymi w wyciągu z rachunku bankowego lub w załączniku do przelewu, kontrahent obniżył kwotę należną z tytułu kolejnej dostawy o kwotę wynikającą z danej faktury korygującej - w przypadku wskazanym w pkt 6 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  4. zgodnie z uzyskanym od nabywcy lub sporządzonym przez Wnioskodawcę rozliczeniem kompensaty, strony transakcji skompensowały swoje wzajemne zobowiązania z kwotą wynikającą z wystawionej faktury korygującej - w przypadku wskazanym w pkt 7 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego),
  5. zgodnie z informacjami wynikającymi z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów faktura korygująca została udostępniona kontrahentowi na koncie na platformie internetowej - w przypadku wskazanym w pkt 8 w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

przy założeniu, że Wnioskodawca będzie w posiadaniu ww. dokumentów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 poparte przykładem jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj