Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.312.2020.1.PG
z 28 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2020 r. (data wpływu 26 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu podzielonej płatności – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania mechanizmu podzielonej płatności.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) produkuje i dostarcza maszyny, których zadaniem jest zasadniczo przeprowadzanie określonych testów. Maszyny te są dostosowywane do potrzeb klienta, co oznacza, że każda maszyna zawiera wyposażenie niezbędne dla przeprowadzenia testów, które klient pragnie zrealizować np. po zakończeniu produkcji danego wyrobu. Tego typu maszyny dostarczane są przez Spółkę do nabywców będących czynnymi podatnikami VAT. Jednocześnie dostawy te są dokumentowane fakturami, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 brutto złotych.

Maszyna będąca przedmiotem wniosku.

Jedną z przykładowych maszyn Spółki jest stacja testowa (dalej: Maszyna), będąca przedmiotem niniejszego wniosku, która jest dostarczana na rzecz nabywcy, będącego czynnym podatnikiem VAT, w ramach transakcji podlegającej opodatkowaniu 23% stawką VAT. Przedmiotowe dostawy dokumentowane są fakturami wystawianymi przez Spółkę na rzecz nabywcy.

Maszyna służy do przeprowadzania testu szczelności i testu wydajności odpowietrzania wyrobów wykorzystywanych do zasilania układu pneumatycznego regulującego wysokość zawieszenia samochodów osobowych.

Maszyna jest produkowana przez Wnioskodawcę na zlecenie klienta. Służy ona do przeprowadzania testu szczelności i testu wydajności odpowietrzania wyrobów wykorzystywanych do zasilania układu pneumatycznego regulującego wysokość zawieszenia samochodów osobowych.

Maszyna posiada zasilanie elektryczne, wymiary gabarytowe 1317x2382x1530 mm, waży 600 kg i składa się m.in. z ruchomej osłony (zabezpieczającej strefę roboczą), monitora (umożliwiającego obsługę maszyny przy użyciu ekranu dotykowego), klawiatury, czytnika kodów (umożliwiającego odczytanie kodów badanego produktu), stołu roboczego, panelu operatorskiego (do obsługi maszyny przy użyciu przycisków sprzętowych), pola odkładczego (przeznaczonego do przechowywania produktów wzorcowych), modułów TEPSE, szafy (przeznaczonej do przechowywania urządzeń elektrycznych tj. komputera z przemysłowymi kartami rozszerzeń, zasilacza awaryjnego), czujników laserowych (sprawdzających obecność produktu), osłony lasera (ze stali nierdzewnej), szafy elektrycznej (służącej do przechowywania sterowników, styczników i innych urządzeń elektrycznych), klimatyzatora (chłodzącego urządzenie), zespołu przygotowania powietrza (przygotowującego sprężone powietrze), filtra (oczyszczającego sprężone powietrze), platformy mocującej produkt, przyłączy elektrycznych i pneumatycznych, platformy dociskowej (umożliwiającej unieruchomienie i stabilizację produktu podczas testu), lasera (oznaczającego produkt po teście zakończonym statusem OK), czytnika kodów (sprawdzającego poprawność znakowania laserem), gniazda (umożliwiającego montaż produktu / unieruchomienie wtyczek), płyty do mocowania przewodów, elementów metalowych (np. profili i kątowników) i z tworzyw sztucznych (np. osłona).

Klasyfikacja PKWiU Maszyny.

Spółka klasyfikowała i będzie klasyfikować Maszynę do grupowania PKWiU 26.51.66.0 „Instrumenty, przyrządy i aparatura pomiarowe i kontrolne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawy Maszyn opisanych powyżej powinny zostać rozliczone w ramach obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności a faktury wystawiane przez Spółkę z tytułu tych dostaw powinny zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawy Maszyn opisanych powyżej nie powinny być rozliczane w ramach obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności a faktury wystawiane przez Spółkę z tytułu tych dostaw nie muszą zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Uzasadnienie powyższego stanowiska Wnioskodawcy.

Klasyfikacja Maszyny na gruncie PKWiU.

  1. Sposób dokonania klasyfikacji Maszyny.

Maszyna składa się z wielu elementów, które są co do zasady nabywane przez Spółkę od podmiotów zewnętrznych. Każdy z nich może być klasyfikowany do różnych grupowań Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU). Biorąc jednak pod uwagę funkcjonalność, budowę oraz zastosowanie Maszyny, w ocenie Spółki analizowana Maszyna stanowi jeden produkt, który powinien zostać sklasyfikowany do jednego grupowania PKWiU.

Za powyższym podejściem przemawia fakt, że:

  • Maszyna powstaje na zamówienie i skonstruowana jest do przeprowadzania konkretnych testów,
  • pojedyncze elementy wchodzące w skład Maszyny – same w sobie – nie mają wartości dla nabywcy,
  • klient oczekuje od Spółki kompletnej Maszyny a nie dostarczenia tylko poszczególnych jej elementów,
  • Maszyna, pomimo że składa się z wielu elementów, stanowi jedną funkcjonalną całość,
  • odłączenie danego elementu z Maszyny może uniemożliwić jej prawidłowe funkcjonowanie, ewentualnie może spowodować, że brak tego elementu wpłynie na bezpieczeństwo obsługi Maszyny.

Dodatkowo, należy zwrócić uwagę, że klasyfikacje statystyczne są ze sobą zharmonizowane. Zgodnie z Zasadami Metodycznymi do PKWiU, „W celu maksymalnego zharmonizowania międzynarodowych klasyfikacji wyrobów na potrzeby statystyki produkcji z wcześniej opracowanymi międzynarodowymi klasyfikacjami towarów na potrzeby handlu zagranicznego – przy opracowywaniu klasyfikacji wyrobów posłużono się jako »blokami konstrukcyjnymi« pozycjami Nomenklatury Scalonej (CN). Z tych względów, w PKWiU 2008 zakres rzeczowy większości grupowań obejmujących wyroby jest określony zakresem rzeczowym odpowiednich pozycji CN, to znaczy, że każde grupowanie PKWiU 2008 odpowiada całej pozycji, części pozycji lub stanowi agregat kilku pozycji CN. Ich symbole podano w kolumnie 3 schematu klasyfikacji. Klucz powiązań PKWiU 2008 – CN 2007 został przygotowany w oparciu o projekt klucza CPA 2008 – CN 2007, opracowany przez Eurostat (Urząd Statystyczny w UE)”.

Biorąc pod uwagę powyższe, zasadne wydaje się ustalenie klasyfikacji Maszyny na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN), a następnie przeniesienie wyników tej analizy na grunt PKWiU.

  1. Klasyfikacja Maszyny na gruncie CN.

Zadaniem Maszyny jest przeprowadzanie precyzyjnych testów mających na celu pomiar szczelności oraz wydajności określonych wyrobów. Dlatego też, wydaje się zasadnym, poszukiwać właściwej klasyfikacji CN dla tego typu produktu w ramach pozycji CN 90 „Przyrządy i aparatura, optyczne, fotograficzne, kinematograficzne, pomiarowe, kontrolne, precyzyjne, medyczne lub chirurgiczne; ich części i akcesoria”.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do pozycji CN 90, „dział ten obejmuje szeroki zakres przyrządów i aparatów, które z reguły charakteryzują się wysokim stopniem wykończenia i precyzją. Większość z nich jest stosowana głównie do celów naukowych (badania laboratoryjne, analizy, astronomia itp), do specjalnych celów technicznych lub przemysłowych (pomiary lub kontrola, obserwacje itp.) lub do celów medycznych”.

W ramach działu CN 90 można wyróżnić m.in. następujące pozycje, które w ocenie Spółki mogą znaleźć zastosowanie przy klasyfikacji Maszyny:

  • CN 9026 „Przyrządy i aparatura do pomiaru lub kontroli przepływu, poziomu, ciśnienia lub innych parametrów cieczy lub gazów (na przykład przepływomierze, poziomowskazy, manometry, ciśnieniomierze, liczniki energii cieplnej) z wyłączeniem przyrządów i aparatury, objętych pozycją 9014, 9015, 9028 lub 9032”,
  • CN 9031 „Przyrządy, urządzenia i maszyny kontrolne lub pomiarowe, niewymienione ani niewłączone gdzie indziej w niniejszym dziale; projektory profilowe”.

Zgodnie z notami wyjaśniającymi do pozycji CN 9026, pozycja ta „obejmuje przyrządy i aparaty do pomiaru lub kontroli natężenia przepływu, poziomu, ciśnienia, energii kinetycznej lub innych parametrów cieczy lub gazów”. Klasyfikowana maszyna ma jednak bardziej złożony charakter i jej zastosowanie jest szersze niż tylko pomiar ciśnienia. Zadaniem Maszyny jest bowiem przeprowadzenie testu szczelności oraz wydajności określonych wyrobów, w celu ustalenia czy dany wyrób spełnia wymagane standardy techniczne.

Natomiast zgodnie z nazwą pozycji CN 9031, pozycja ta obejmuje wszystkie pozostałe urządzenia i maszyny kontrolne lub pomiarowe, które nie zostały wymienione w innych klasyfikacjach CN. Analiza wiążących informacji taryfowych (dalej: WIT) pokazuje, że pozycja CN 9031 obejmuje różnego rodzaju stoły pomiarowe, służące do przeprowadzania określonych testów na wyrobach.

Przykładowo:

  • niemiecki organ celny sklasyfikował do pozycji CN 9031 20 00 stanowisko do badań w postaci prostopadłościanu, składające się z pięciu lamp sygnalizacyjnych i zewnętrznego elementu sterującego z czterema przyciskami. Testowany wyrób jest podłączany do przedmiotowej maszyny za pomocą zintegrowanych połączeń. Test jest przeprowadzany zgodnie ze zdefiniowanym schematem i jest kontrolowany za pomocą oprogramowania dostarczonego za pomocą komputera. Urządzenie służy do sprawdzania radarowych urządzeń pomiarowych pod kątem przekroczenia prędkości (por. WIT z dnia 11 sierpnia 2017 r. o sygn. DE23201/16-1);
  • niemiecki organ celny sklasyfikował do pozycji CN 9031 20 00, tzw. zaciemnione pomieszczenie testowe, w postaci wieży zamontowanej na kółkach, w którym pomieszczenie testowe jest w kształcie pudełka i składa się z filtru powietrza, komputera z myszką i klawiaturą, ekranu, zasilacza, lampy o wysokiej wydajności. Testowany obiekt umieszczany jest w pomieszczeniu testowym a następnie jest podłączany do urządzenia. Test jest przeprowadzany za pomocą źródła światła, przebiega zgodnie ze zdefiniowanym schematem i jest kontrolowany za pomocą komputera PC (por. WIT z dnia 6 stycznia 2020 r. o sygn. DEBTI6072/19-1).

  1. Podsumowanie klasyfikacji CN.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka pragnie zwrócić uwagę, że przykładowe maszyny testowe wymienione w powyższych decyzjach WIT, nie dotyczą takich produktów jak klasyfikowana Maszyna. Niemniej powyższe decyzje organów celnych, potwierdzają, że różnego rodzaju stanowiska testowe, składające się z wielu elementów składowych, są zasadniczo klasyfikowane do pozycji CN 9031.

  1. Klasyfikacja Maszyny na gruncie PKWiU.

Biorąc pod uwagę system powiązań pomiędzy klasyfikacją PKWiU a CN, m.in. w oparciu o tabelę powiązań opublikowaną na stronie GUS, należy zwrócić uwagę, że pozycja CN 9031 powiązana jest z następującymi grupowaniami PKWiU:

  • 26.51.66.0 „Instrumenty, przyrządy i aparatura pomiarowe i kontrolne, gdzie indziej niesklasyfikowane”,
  • 26.51.85.0 „Części i akcesoria do wyrobów objętych grupowaniami: 26.51.65, 26.51.66 i 26.51.70”,
  • 28.99.39.0 „Maszyny i urządzenia startowe do statków powietrznych; maszyny i urządzenia umożliwiające lądowanie na lotniskowcu lub podobne maszyny i urządzenia; urządzenia do wyważania kół; maszyny i urządzenia specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Biorąc pod uwagę brzmienie powyższych grupowań PKWiU, najbardziej zasadną klasyfikacją Maszyny na gruncie PKWiU wydaje się więc być grupowanie PKWiU 26.51.66.0 „Instrumenty, przyrządy i aparatura pomiarowe i kontrolne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Zastosowanie MPP dla dostawy Maszyny.

Zgodnie z art. 108a ust. 1a ustawy o VAT, „przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności”.

Jednocześnie, zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o VAT, „w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – wyrazy »mechanizm podzielonej płatności«”.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności znajdzie zastosowanie dla dostawy towarów, które m.in. zostały wymienione w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.

Biorąc pod uwagę, że powyższy załącznik do ustawy o VAT nie zawiera towarów sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 26.51.66.0, w ocenie Spółki dostawa tego typu produktów, nie powinna być objęta obligatoryjnym mechanizmem podzielonej płatności. Dlatego też, faktury wystawiane przez Spółkę z tytułu dostawy tego typu Maszyn, nie muszą zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji towarów do grupowania PKWiU. Wskazać bowiem należy, że analiza prawidłowości dokonanej klasyfikacji realizowanego świadczenia do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.). W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane w złożonym wniosku.

Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy – przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Regulacje dotyczące mechanizmu podzielonej płatności zawarte zostały w ustawie z dnia 15 grudnia 2017 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustawy (Dz. U. z 2018 r., poz. 62), która wprowadziła z dniem 1 lipca 2018 r. m.in. nowy blok przepisów zawartych w rozdziale 1a w art. 108a-108d ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ustawa z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1751) wprowadza z dniem 1 listopada 2019 r. – zmiany do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – w zakresie mechanizmu podzielonej płatności.

Zgodnie z art. 108a ust. 1 ustawy, podatnicy, którzy otrzymali fakturę z wykazaną kwotą podatku, przy dokonywaniu płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury mogą zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Natomiast w myśl art. 108a ust. 1a ustawy, obowiązującego od dnia 1 listopada 2019 r., przy dokonywaniu płatności za nabyte towary lub usługi wymienione w załączniku nr 15 do ustawy, udokumentowane fakturą, w której kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, podatnicy są obowiązani zastosować mechanizm podzielonej płatności.

Podatnik obowiązany do wystawienia faktury, o której mowa w art. 106e ust. 1 pkt 18a, jest obowiązany do przyjęcia płatności kwoty należności wynikającej z tej faktury z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności (art. 108a ust. 1b ustawy).

W myśl art. 108a ust. 2 ustawy – zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że:

  1. zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek VAT;
  2. zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Stosownie do art. 106b ust. 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Art. 2 pkt 31 ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o fakturze – rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na mocy art. 106g ust. 1 ustawy – faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

Zakres informacji jakie powinna zawierać faktura, wskazany został w art. 106e ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy, w przypadku faktur, w których kwota należności ogółem stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, obejmujących dokonaną na rzecz podatnika dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy – faktura powinna zawierać wyrazy „mechanizm podzielonej płatności”.

Stosownie do art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292, z późn. zm.) dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy, w każdym przypadku gdy:

  1. stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
  2. jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty, przy czym transakcje w walutach obcych przelicza się na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień dokonania transakcji.

Załącznik nr 15 do ustawy – stanowiący „Wykaz towarów i usług, o których mowa w art. 105a ust. 1, art. 106e ust. 1 pkt 18a, art. 108a ust. 1a oraz art. 108e ustawy” – zawiera zamkniętą listę towarów i usług, w przypadku których faktura dokumentująca ich dostawę lub świadczenie musi zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2020 r., poz. 556), w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440 oraz z 2019 r. poz. 2554) wprowadza się następujące zmiany po § 3 dodaje się § 3a w brzmieniu:

„ § 3a. Do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług w zakresie przypadków, o których mowa w art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. f i lit. g ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), załączniku nr 15 do tej ustawy oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 tej ustawy, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) stosuje się do dnia 31 grudnia 2020 r.”.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek wystawiania faktur z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności” i tym samym obowiązek stosowania tego mechanizmu, będzie istnieć, jeżeli łącznie spełnione będą trzy warunki, tj. faktura:

  • będzie wystawiana na kwotę należności ogółem (kwotę brutto) przekraczającą 15 000 zł lub jej równowartość (art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców);
  • będzie dokumentować dostawę towarów lub świadczenie usług, o których mowa w załączniku nr 15 do ustawy;
  • czynności będą dokonywane na rzecz podatnika.

Jednocześnie w myśl art. 106e ust. 12 i 13 ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik wystawił fakturę z naruszeniem ust. 1 pkt 18a, naczelnik urzędu skarbowego lub naczelnik urzędu celno-skarbowego ustala dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na tej fakturze. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się. Przepisu ust. 12 nie stosuje się, jeżeli zapłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku przypadającej na dostawę towarów lub świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy, wykazanej na fakturze, została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca produkuje i dostarcza maszyny, których zadaniem jest zasadniczo przeprowadzanie określonych testów. Maszyny te są dostosowywane do potrzeb klienta, co oznacza, że każda maszyna zawiera wyposażenie niezbędne dla przeprowadzenia testów, które klient pragnie zrealizować np. po zakończeniu produkcji danego wyrobu. Tego typu maszyny dostarczane są przez Spółkę do nabywców będących czynnymi podatnikami VAT. Jednocześnie dostawy te są dokumentowane fakturami, w których kwota należności ogółem przekracza kwotę 15.000 brutto złotych.

Jedną z przykładowych maszyn Spółki jest stacja testowa (Maszyna), będąca przedmiotem niniejszego wniosku, która jest dostarczana na rzecz nabywcy, będącego czynnym podatnikiem VAT, w ramach transakcji podlegającej opodatkowaniu 23% stawką VAT. Przedmiotowe dostawy dokumentowane są fakturami wystawianymi przez Spółkę na rzecz nabywcy. Spółka klasyfikowała i będzie klasyfikować Maszynę do grupowania PKWiU 26.51.66.0 „Instrumenty, przyrządy i aparatura pomiarowe i kontrolne, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii rozliczenia transakcji dostawy Maszyn w ramach obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności a tym samym czy faktury wystawiane przez Spółkę z tytułu tych dostaw powinny zawierać adnotację „mechanizm podzielonej płatności”.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że obowiązek bezwzględnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności wprowadzony przepisami obowiązującymi od dnia 1 listopada 2019 r. dotyczy wyłącznie konkretnych towarów i usług enumeratywnie wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy. Podkreślenia wymaga, że zapis art. 108a ust. 1 pkt 1a ustawy, wprowadza obowiązek zastosowania mechanizmu podzielonej płatności przy regulowaniu należności z faktury, w której wartość sprzedaży brutto przekracza 15 000 zł lub równowartość tej kwoty.

Dokonując analizy treści załącznika nr 15 do ustawy, w kontekście wskazanego przez Wnioskodawcę symbolu PKWiU 26.51.66.0 stwierdzić należy, że podany symbol PKWiU nie jest wymieniony w tym załączniku.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że skoro Maszyna, o której mowa we wniosku, sklasyfikowana przez Wnioskodawcę pod symbolem PKWiU 26.51.66.0 nie została wymieniona w załączniku nr 15 do ustawy, to jej sprzedaż nie jest/nie będzie objęta obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności.

W związku z powyższym także faktury wystawione przez Spółkę dokumentujące jej dostawę nie muszą zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Reasumując, dostawy Maszyn opisanych we wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 26.51.66.0, nie powinny zostać rozliczone w ramach obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności, a faktury wystawiane przez Spółkę z tytułu tych dostaw nie powinny zawierać adnotacji „mechanizm podzielonej płatności”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji – w szczególności podany przez Wnioskodawcę kod PKWiU – pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zastosowania mechanizmu podzielonej płatności. Natomiast kwestia dotycząca klasyfikacji Maszyny będącej przedmiotem wniosku nie może być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W przypadku gdy Wnioskodawca jest zainteresowany potwierdzeniem prawidłowego zaklasyfikowania Maszyny będącej przedmiotem wniosku, to powinien się zwrócić z właściwym wnioskiem do odpowiedniego organu.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj