Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.256.2020.2.RG
z 5 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2020 r. (data wpływu 30 marca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją Zadania 2 w ramach projektu pn. „…” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją Zadania 2 w ramach projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia z dnia 27 maja 2020 r. (data wpływu 28 maja 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

… Uniwersytet … jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce. Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych uzyskiwanych z tytułu najmu pomieszczeń i innych.

… w … od 01.01.2020 do 31.01.2022 realizuje jako konsorcjant projekt pt. „…”. Projekt realizowany jest w ramach programu Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020, w ramach osi priorytetowej: wsparcie prowadzenia prac B+R przez przedsiębiorstwa, Działanie: projekty B+R przedsiębiorstw, poddziałanie: Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa. Konsorcjum składa się z:

  1. Lider przemysłowy firma …,
  2. Konsorcjant Instytut …,
  3. Konsorcjant ….

Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z zapisami umowy z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w …., Konsorcjant … w …. otrzyma dofinansowanie z NCBiR w wysokości: 1.305.750 zł. Stanowi to 100% kwoty wydatków kwalifikowanych na badania przemysłowe. Kwota ta będzie przekazywana w transzach w trakcie trwania projektu: z NCBiR do Lidera firmy …, a następnie do Konsorcjanta … na wyodrębniony rachunek bankowy projektu.

W ramach projektu … jest wykonawcą badań przemysłowych realizowanych w ramach Zadania 2, których celem jest zaproponowanie innowacyjnej obróbki cieplno-chemicznej dla młotka dolnego, stanowiącego kluczowy element urządzenia do głębokich wierceń w górnictwie, mającej na celu istotne zwiększenie jego żywotności. Alternatywna technologia poprawy żywotności, ale poprzez opracowanie innowacyjnej stali do wykonania młotka będzie rozwijana przez drugiego konsorcjanta badawczego. Wyniki badań będą przekazywane w regularnych miesięcznych odstępach czasu Liderowi projektu - firmie .., w postaci raportów z badań.

Zgodnie z założeniami programu finansującego ww. projekt, oraz umowy z jednostką finansującą - NCBR (§ 3 pkt 4) efekty projektu w postaci innowacyjnych technologii zwiększających żywotność tego elementu muszą być wdrożone przez lidera przemysłowego do produkcji lub odsprzedane innemu podmiotowi, który je wdroży w okresie do 3 lat od zakończenia realizacji Projektu.

Zgodnie z zapisami umowy z jednostką finansującą (§ 3 pkt 22) zakres praw majątkowych do wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych będących rezultatem projektu przysługuje Liderowi i konsorcjantom w proporcji odpowiadającej faktycznemu ich udziałowi w całkowitej kwocie kosztów kwalifikowanych. Oznacza to, że w przypadku rzeczonego projektu, niezależnie, która technologia z rozwijanych oddzielnie przez dwóch konsorcjantów naukowych zostanie wdrożona, prawa majątkowe do niej przysługują wszystkim konsorcjantom w stosownych proporcjach.

Za wdrożenie wyników projektu rozumie się m.in. wprowadzenie wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych do własnej działalności gospodarczej Lidera konsorcjum lub konsorcjanta poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usługi.

W świetle zawartych umów Lider, aby wdrożyć efekty projektu (rozpocząć produkcję), nie musi odkupywać praw majątkowych od Konsorcjantów, co oznacza, że nie pojawi się faktura potwierdzająca sprzedaż praw majątkowych. W przypadku, gdyby lider zdecydował się na odkupienie tych praw, musi się to odbyć na zasadach rynkowych (§ 3 pkt 22).

Na realizację badań przemysłowych …, jako lider konsorcjum będzie przekazywał … środki finansowe służące wyłącznie pokryciu kosztów związanych z realizacją zadań projektowych, a więc związanych z późniejszym wdrożeniem.

W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu:

  1. Na kogo będą wystawiane faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją przez Wnioskodawcę Zadania 2 w ramach projektu pn. „…”?
  2. Czy przedmiotowe Zadanie 2 w ramach ww. projektu realizowane jest przez Wnioskodawcę w ramach zadań statutowych wynikających z ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r., poz. 85, z późn. zm.)?
  3. Jakie konkretnie prawa majątkowe będące własnością Wnioskodawcy powstaną w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach ww. projektu?
  4. W jaki sposób będą wykorzystane przez Wnioskodawcę efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach ww. projektu?
  5. Czy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach ww. projektu będą wykorzystane przez Wnioskodawcę w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów?
  6. Czy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu tj. wyniki badań, będą przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera odpłatnie czy nieodpłatnie?
  7. Jakie konkretnie „korzyści” Uniwersytet uzyska w związku z realizacją projektu -Zadania 2 - w ramach Konsorcjum, a jakie korzyści uzyskują pozostałe strony Konsorcjum?
  8. Czy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu tj. wyniki badań będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Uniwersytet?
  9. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 8 jest twierdząca, to należy wskazać, z jaką konkretnie sprzedażą opodatkowaną wykonywaną przez Uniwersytet związane są/będą zakupy dokonane w związku z realizacją Zadania 2 w ramach ww. projektu?
  10. W związku z informacja zawartą w opisie sprawy, że „W świetle zawartych umów Lider, aby wdrożyć efekty projektu (rozpocząć produkcję), nie musi odkupywać praw majątkowych od Konsorcjantów, co oznacza, że nie pojawi się faktura potwierdzająca sprzedaż praw majątkowych.”, należy wskazać czy po wdrożeniu efektów projektu przez Lidera przemysłowego do własnej działalności gospodarczej poprzez rozpoczęcie produkcji lub świadczenie usług Wnioskodawca będzie otrzymywał od Lidera zapłatę/wynagrodzenie jako współwłaściciel praw majątkowych?
  11. Do jakich czynności Wnioskodawca będzie wykorzystywał efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu, tj.: do czynności:
    1. opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
    2. zwolnionych od tego podatku,
    3. niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  12. Czy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu są/będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
  13. W sytuacji, gdy efekty realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, należy wskazać czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?
  14. Czy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT?
  15. W sytuacji, gdy efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu są/będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, należy wskazać czy istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności?
  16. Ile wynosi prewspółczynnik ustalony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?
  17. W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi on 0%?
  18. Ile wynosi proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 – ust. 9a ustawy?
  19. W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi ona 0%?


Wnioskodawca wskazał:

ad.1. Faktury zakupu będą wystawiane na … Uniwersytet ….

ad.2. Zadanie 2 jest realizowane w ramach projektu i w żaden sposób nie wpisuje się w prace realizowane w ramach działalności statutowej.

ad.3. W ramach realizacji Zadania 2 planowane jest zgłoszenie jednego wniosku patentowego.

ad.4. Efekty realizacji Zadania 2 w postaci wyników badań będą przekazywane Liderowi projektu, natomiast nie planuje się innej formy ich wykorzystania.

ad.5. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.

ad.6. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 tj. wyniki badań, będą przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera nieodpłatnie.

ad.7. Do konkretnych korzyści Wnioskodawcy należy Wdrożenie u Lidera wyników badań realizowanych przez Uniwersytet w ramach zadania 2. Drugi Konsorcjant badawczy będzie miał takie same korzyści, natomiast Lider będzie miał konkretne korzyści wynikające z wdrożenia opracowanej w ramach projektu technologii w postaci zwiększonego przychodu.

ad.8. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 tj. wyniki badań nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Uniwersytet.

ad. 9. Nie dotyczy.

ad. 10. Zgodnie z umową Konsorcjum Lider nie jest zobowiązany do zapłaty/wynagrodzenia Wnioskodawcy za współudział w prawach majątkowych.

ad. 11. Wnioskodawca w prowadzonej przez siebie działalności nie będzie wykorzystywał efektów powstałych w wyniku realizacji Zadania 2 w sposób bezpośredni, tylko pośredni poprzez wdrożenie ich przez Lidera, który wykorzysta je do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

ad. 12. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

ad. 13. Nie dotyczy.

ad. 14. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności gospodarczej ani do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani do czynności zwolnionych z podatku VAT.

ad. 15. Nie dotyczy.

ad. 16. Prewspółczynnik ustalony zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy wynosi 16%.

ad. 18. Proporcja ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy wynosi 55%.

ad. 19. Nie dotyczy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W odniesieniu do opisanego w punkcie 74 stanu zdarzenia przyszłego, a przede wszystkim w aspekcie faktu, iż po stronie Uczelni nie pojawi się faktura potwierdzająca sprzedaż praw majątkowych, rodzi się pytanie, czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz.1221 z późn. zm. prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ działalność badawcza prowadzona przez … w ramach wspomnianego projektu służy wyłącznie opracowaniu technologii, która zgodnie z zapisami umowy z jednostką finansującą (NCBR), musi zostać wdrożona przez Lidera projektu w swojej działalności gospodarczej (lub odsprzedana), a tym samym będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez Lidera projektu - firmę …, … Uniwersytet … w … stoi na stanowisku, że Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym, ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2019 r., poz. 1145z późn. zm.) w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcjum podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (lider konsorcjum). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez lidera konsorcjum.

Konsorcjum – w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego – nie może być zatem uznane za podatnika VAT. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT. Oznacza to, że działając w ramach konsorcjum powinni oni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje jako konsorcjant projekt pt. „…”. W ramach projektu …. jest wykonawcą badań przemysłowych realizowanych w ramach Zadania 2, których celem jest zaproponowanie innowacyjnej obróbki cieplno-chemicznej dla młotka dolnego, stanowiącego kluczowy element urządzenia do głębokich wierceń w górnictwie, mającej na celu istotne zwiększenie jego żywotności. Wyniki badań będą przekazywane w regularnych miesięcznych odstępach czasu Liderowi projektu - firmie …, w postaci raportów z badań.

Zgodnie z założeniami programu finansującego ww. projekt, oraz umowy z jednostką finansującą - NCBR (§ 3 pkt 4) efekty projektu w postaci innowacyjnych technologii zwiększających żywotność tego elementu muszą być wdrożone przez lidera przemysłowego do produkcji lub odsprzedane innemu podmiotowi, który je wdroży w okresie do 3 lat od zakończenia realizacji Projektu.

Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności dydaktycznej rozumianej jako kształcenie studentów.

Efekty realizacji Zadania 2 w postaci wyników badań będą przekazywane Liderowi projektu, natomiast nie planuje się innej formy ich wykorzystania. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 tj. wyniki badań, będą przekazywane przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera nieodpłatnie. Zgodnie z umową Konsorcjum Lider nie jest zobowiązany do zapłaty/wynagrodzenia Wnioskodawcy za współudział w prawach majątkowych.

Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 tj. wyniki badań nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Uniwersytet.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z całokształtu okoliczności sprawy – efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej oraz nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną dokonywaną przez Uniwersytet. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją Zadania 2 w ramach projektu pn. „...”, ponieważ efekty powstałe w wyniku realizacji Zadania 2 w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym „Ponieważ działalność badawcza prowadzona przez … w ramach wspomnianego projektu służy wyłącznie opracowaniu technologii, która zgodnie z zapisami umowy z jednostką finansującą (NCBR), musi zostać wdrożona przez Lidera projektu w swojej działalności gospodarczej (lub odsprzedana), a tym samym będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych przez Lidera projektu - firmę …, … Uniwersytet … w … stoi na stanowisku, że Uczelni przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu” należało uznać za nieprawidłowe, gdyż czynności opodatkowane wykonywane przez odrębnego podatnika podatku VAT nie mają wpływu na prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Tut. Organ zauważa, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r. poz.1221 z późn. zm. jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj