Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.110.2020.1.EK
z 25 maja 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2020 r. (data wpływu 4 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do częściowego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej, związanego z realizacją inwestycji pn.: „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” – jest prawidłowe,
  • zastosowania właściwego klucza do odliczenia podatku VAT – jest prawidłowe,
  • sposobu dokonania odliczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej, związanego z realizacją inwestycji pn.: „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” oraz zastosowania właściwego sposobu/klucza odliczenia podatku VAT.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


W dniu 18 kwietnia 2019 r. Gmina otrzymała interpretację indywidualną nr 0112-KDIL1-1.4012.124.2019.1.MW dotyczącą możliwości odliczenia podatku VAT od faktur związanych z realizacją inwestycji pn.: „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”. W trakcie realizacji inwestycji pojawiły się wydatki dotyczące wyposażenia budowanego obiektu, w związku z czym wystąpiła konieczność rozszerzenia opisu stanu faktycznego oraz wystąpienia z zapytaniem dotyczącym możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z ich zakupem.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiada osobowość prawną oraz pełną zdolność do czynności prawnych. Zgodnie z ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), od dnia 1 stycznia 2017 r. Gmina prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT jest Zespół Szkół (…) (dalej „ZS(…)”). ZS(…) jest jednostką budżetową Gminy.


Gmina zrealizowała projekt pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” (dalej zwany „Zadaniem inwestycyjnym”). Zgodnie z zawartą Umową zawartą Gmina otrzymała środki na dofinansowanie powyższego zadania inwestycyjnego ze środków budżetu państwa. Umowa podlegała aneksowaniu. Dofinansowanie pochodzi ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, w ramach Programu Rozwoju Szkolnej Infrastruktury (…).


Przedmiotem inwestycji jest budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…). Budowana hala to budynek jednokondygnacyjny z częściowo dwukondygnacyjnym zapleczem, połączona tzw. łącznikiem komunikacyjnym z istniejącą salą (…). Dodatkowo wykonane zostały po stronie północnej, zachodniej i południowej hali ciągi pieszo-jezdne z dodatkowymi miejscami postojowymi. W celu skomunikowania ww. ciągów zaplanowano wykonanie dwóch nowych zjazdów na teren działki od ul. (…). Zaprojektowana hala sportowa posiada arenę sportową o wymiarach 24,43 m x 44,00 m, długość budynku: 57,84 m, szerokość budynku: 54,92 m, wysokość budynku: 12 m, powierzchnia użytkowa: 2288,26 m2, powierzchnia zabudowy 1985,88 m2, kubatura: 20920 m3, ilość kondygnacji nadziemnych: 2. Zaprojektowano pełnowymiarowe boiska do piłki ręcznej i nożnej, koszykówki, siatkówki oraz trzy treningowe boiska do siatkówki wraz z dwiema składanymi kotarami z siatki. Hala posiada widownię stałą na 172 miejsca siedzące, w tym: dwurzędową widownię na poziomie parteru na 112 miejsc siedzących i jednorzędową widownię na poziomie I piętra na 60 miejsc siedzących.


Zaplecze hali sportowej na parterze to: hol wejściowy z aneksem szatniowym i główną klatką schodową oraz windą przystosowaną do korzystania przez osoby niepełnosprawne, 4 zespoły szatni / przebieralnia z umywalniami (w tym dwa zespoły dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych), 2 pokoje nauczycieli WF wraz z własnymi węzłami sanitarnymi, ogólnodostępny zespół sanitarny (wc damski, wc męski i wc dla osób niepełnosprawnych), 2 magazyny sprzętu sportowego sala wielofunkcyjna z magazynem sprzętu, komunikacja wewnętrzna i klatka schodowa ewakuacyjna, pomieszczenia gospodarczo-porządkowe, kotłownia gazowa. Zaplecze hali sportowej na 1 piętrze to: komunikacja wewnętrzna z klatką schodową główną wraz z windą i klatką schodową ewakuacyjną, 2 zespoły szatni / przebieralnia z umywalniami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych, sala wielofunkcyjna z magazynem, sala siłowni z magazynem, ogólnodostępny zespół sanitarny, pomieszczenie gospodarczo-porządkowe, pomieszczenie techniczne - wentylatornia.


Faktury związane z budową inwestycji, realizowanej w ramach projektu pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (...)”, były wystawiane na Gminę. W ramach wydatków (zakupów) dotyczących projektu występuje m.in. obsługa inwestorska realizowana przez Z. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina posiada 100% udziałów. Przedmiotem działalności spółki Z. sp. z o.o. jest prowadzenie obsługi inwestorskiej w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych Gminy i jej jednostek organizacyjnych oraz świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie nadzoru inwestycyjnego nad inwestycjami służącymi bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniem zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Wystawia ona dla Gminy faktury za obsługę inwestorską w wysokości 3% wartości zrealizowanych nakładów inwestycyjnych lub remontów, realizowanych na podstawie dokumentacji projektowej plus obowiązujący podatek VAT. Stanowią one wydatek (zakup) w projekcie.


Ponadto w związku z realizacją inwestycji pojawiły się następujące wydatki dotyczące wyposażenia wybudowanego obiektu:

  • Urządzenie sprzątające Numatic TGB8572 z wyposażeniem do urządzenia;
  • Meble biurowe (krzesła, gabloty informacyjne, ławki szatniowe, biurka pod komputer, fotele biurowe, szafki magazynowe, skrytkowe, szafy na akta, szafy ubraniowe, wieszaki stojące);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie hali sportowej (piłki, ławki, pompki, materace, wózki, odskocznie, skrzynie, liczydło, koszulki, poprzeczki, stojaki, pachołki, szafy, podium, regały, uchwyty);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie sali wielofunkcyjnej (stoły do tenisa, siatka, rakiety, piłeczki, laski, woreczki, skakanki, trener równowagi, tablica magnetyczna);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie siłowni (atlas, gryf, obciążenia do gryfu, stojaki, ławeczki, hantle, drążek, bieżnia, rower treningowy, stepper, ławki, trenażer, orbitrek, maty);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie drugiej sali wielofunkcyjnej (maty treningowe do sportów walki);
  • Wyposażenie sanitariatów (dozowniki mydła, suszarki do rąk, uchwyty na papier toaletowy, szczotki do wc, kosze na śmieci, lustra) oraz wyposażenie pokoju nauczycielskiego - rolety okienne;
  • Wykładzina ochronna i dwa wózki do transportu wykładziny.


Celem realizacji przedsięwzięcia jest rozwój szkolnej infrastruktury sportowej zlokalizowanej przy ZS(…), przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego i lokalnej społeczności. Obiekt będzie służył nie tylko organizacji zajęć wychowania fizycznego w szkole, ale również organizacji zajęć pozaszkolnych. Hala sportowa będzie wykorzystywana przede wszystkim przez uczniów szkoły, ale przewiduje się także wynajem innym szkołom, klubom sportowym i osobom prywatnym. Najem obcym klubom sportowym i osobom prywatnym będzie stanowił sprzedaż opodatkowaną. W godzinach pracy szkoły, czyli w godz. 8.00 - 17.00, hala sportowa wykorzystywana będzie na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego uczniów Zespołu Szkół (…). Natomiast poza zajęciami szkolnymi (po godz. 17.00 w dni powszednie oraz cały dzień w dni wolne od pracy), planuje się wykorzystanie obiektu przez kluby sportowe, drużyny osiedlowe oraz mieszkańców do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych). W chwili obecnej nie przewiduje się jej wykorzystania do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu stawką zwolnioną. W przypadku bezpłatnego udostępnienia, nastąpi podpisanie umowy użyczenia.


Wyposażenie nabyte w ramach realizacji projektu pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” będzie służyło wyłącznie jako wyposażenie hali sportowej przy Zespole Szkół (…) i wykorzystywane będzie wyłącznie do celów związanych z jej eksploatacją. Określony przez szkołę planowany sposób wykorzystania nowo wybudowanego obiektu oraz jego wyposażenia nie pozwala na bezpośrednie przypisanie nabytego w związku ze zrealizowanym projektem wyposażenia, do celów wykonywanej działalności gospodarczej oraz do poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej (opodatkowanej i/lub zwolnionej od podatku VAT) i działalności innej niż gospodarcza. Wyposażenie jest nierozerwalnym elementem hali sportowej służącej jako całość do działalności dydaktycznej oraz sportowej.


Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez jednostkę ZS(…) na etapie planowania przedsięwzięcia inwestycja polegająca na budowie hali sportowej przy Zespole Szkół (…) zaplanowana jest głównie na potrzeby edukacyjne uczniów ZS(…) i w 80% będzie wykorzystywana na zajęcia edukacyjne uczniów tej szkoły. Prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193), wyliczony w jednostce ZS(…) za 2016 rok wyniósł 0,04% i nie dawał prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z tym prognozowany, na lata oddania do użytkowania nowej hali sportowej, prewspółczynnik zaplanowano na podobnym poziomie nieprzekraczającym 2%.


W trakcie realizowanej inwestycji prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 22 ustawy VAT, wyliczony dla jednostki ZS(…) dla roku 2017 wyniósł 3,37%, dla roku 2018 wyniósł 3,72%, natomiast ustalony na roku 2019 to 3,39%.


Właścicielem powstałej infrastruktury jest Gmina. Powstała, w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura zostanie przekazana w zarządzanie jednostce organizacyjnej ZS(…). Będzie ona po przekazaniu prowadzić wszelkie rozliczenia finansowe, związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury. ZS(…) będzie generował przychody w imieniu Gminy z tytułu korzystania z budowanej hali sportowej w postaci pobieranych opłat.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej, związanego z realizacją inwestycji pod nazwą „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”, na mocy prawodawstwa krajowego?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie numer 1, w jaki sposób i z zastosowaniem jakiego klucza Gmina powinna określić część podatku naliczonego podlegającego odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy powyższe warunki są spełnione łącznie, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT


Gmina nabywając wyposażenie do wybudowanej hali sportowej w ramach realizacji projektu pn.


„Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”, nabywa je do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym będzie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Za korzystanie z budowanej hali Gmina będzie pobierała opłaty, a więc istnieje bezsporny związek planowanych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT.


Gmina nabywając wyposażenie do wybudowanej hali sportowej w ramach projektu pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”, ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na jego realizację, ponieważ spełnia przesłanki umożliwiające skorzystanie z tego prawa.


Pytanie nr 2


W związku z tym, że Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących zakupu wyposażenia do wybudowanej hali sportowej przy ZS(…), poniesionych w ramach projektu pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”, Gmina zamierza zastosować proporcję do celów VAT, która będzie odzwierciedlała faktyczne wykorzystanie hali sportowej wraz z wyposażeniem. Mając na uwadze to, że w chwili obecnej Gmina nie jest w stanie określić precyzyjnie zakresu w jakim powyższe wydatki będą służyły czynnościom opodatkowanym, a udział ten może ulec zmianie, do wydatków inwestycyjnych Gmina zamierza zastosować odliczenie z zastosowaniem proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnie 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193). Gmina zamierza wykorzystać do tego celu tak wyliczony współczynnik jednostki organizacyjnej Zespołu Szkół (…), która to będzie faktycznym użytkownikiem efektów inwestycji pod nazwą „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” i u której powstanie sprzedaż dotycząca wybudowanego obiektu sportowego.


Sposób dokonania odliczenia:


W odniesieniu do wydatków (zakupów) dotyczących zadania inwestycyjnego za poszczególne lata, w okresie prowadzonej inwestycji, zamierza się dokonać odliczenia z zastosowaniem tzw. „proporcji wstępnej”, obliczonej zgodnie z delegacją zawartą w art. 86 ust. 22 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnie 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, oszacowanej na podstawie danych z roku ubiegłego, dla jednostki ZS(…). Podatek naliczony odliczony według „proporcji wstępnej” będzie podlegał późniejszej korekcie, w sposób szczególny, w trybie przepisów art. 91 ust. 1 - 6 ustawy o VAT. W związku z tym konieczna będzie korekta dokonanego odliczenia, najpierw na etapie prowadzonej inwestycji, w deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń roku następnego do poziomu rzeczywistego proporcji za rok poprzedni, w którym wystąpiły poniesione wydatki. Kolejna korekta wystąpi po oddaniu nieruchomości do użytkowania. W przypadku nieruchomości, zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, odliczony podatek naliczony podatnik koryguje proporcjonalnie w ciągu dziesięciu lat, licząc od roku, w którym nieruchomość została oddana do użytkowania. Nabyta nieruchomość podlega więc dziesięcioletniemu okresowi korekty. Pierwszym rokiem, który podlegał będzie korekcie wieloletniej, jest roku w którym hala z wyposażeniem została oddana do użytkowania. Korekta będzie dokonywana w deklaracjach VAT-7 za miesiąc styczeń w kolejnych latach po oddaniu nieruchomości do użytkowania i co roku będzie dotyczyła 1/10 kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tej nieruchomości.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej, związanego z realizacją inwestycji pn.: „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)” oraz zastosowania właściwego klucza do odliczenia podatku VAT
  • nieprawidłowe w zakresie sposobu dokonania odliczenia.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej: ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Podkreślić należy, że ustawodawca umożliwił podatnikowi odliczenie podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.


Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.


Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.


Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Jak stanowi ust. 2 ww. artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).


W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 powołanej ustawy). Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.


Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi ze swoimi jednostkami organizacyjnymi wspólne rozliczenie VAT. Jedną z jednostek organizacyjnych Gminy, rozliczaną w ramach wspólnego rozliczenia VAT jest Zespół Szkół (…) (ZS(…)). ZS(…) jest jednostką budżetową Gminy.


Gmina zrealizowała projekt pn. „Budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…)”. Gmina na realizację projektu otrzymała dofinansowanie ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, w ramach Programu Rozwoju Szkolnej Infrastruktury (…). Przedmiotem inwestycji jest budowa hali sportowej przy Zespole Szkół (…). Faktury związane z budową inwestycji, realizowanej w ramach projektu były wystawiane na Gminę. W ramach wydatków (zakupów) dotyczących projektu występuje m.in. obsługa inwestorska realizowana przez Z. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której Gmina posiada 100% udziałów. Przedmiotem działalności spółki Z. sp. z o.o. jest prowadzenie obsługi inwestorskiej w zakresie zadań inwestycyjnych i remontowych Gminy i jej jednostek organizacyjnych oraz świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie nadzoru inwestycyjnego nad inwestycjami służącymi bieżącym i nieprzerwanym zaspokajaniem zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. Wystawia ona dla Gminy faktury za obsługę inwestorską w wysokości 3% wartości zrealizowanych nakładów inwestycyjnych lub remontów, realizowanych na podstawie dokumentacji projektowej plus obowiązujący podatek VAT. Stanowią one wydatek (zakup) w projekcie.


W związku z realizacją inwestycji Gmina poniosła wydatki dotyczące wyposażenia wybudowanego obiektu:

  • Urządzenie sprzątające Numatic TGB8572 z wyposażeniem do urządzenia;
  • Meble biurowe (krzesła, gabloty informacyjne, ławki szatniowe, biurka pod komputer, fotele biurowe, szafki magazynowe, skrytkowe, szafy na akta, szafy ubraniowe, wieszaki stojące);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie hali sportowej (piłki, ławki, pompki, materace, wózki, odskocznie, skrzynie, liczydło, koszulki, poprzeczki, stojaki, pachołki, szafy, podium, regały, uchwyty);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie sali wielofunkcyjnej (stoły do tenisa, siatka, rakiety, piłeczki, laski, woreczki, skakanki, trener równowagi, tablica magnetyczna);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie siłowni (atlas, gryf, obciążenia do gryfu, stojaki, ławeczki, hantle, drążek, bieżnia, rower treningowy, stepper, ławki, trenażer, orbitrek, maty);
  • Sprzęt sportowy - wyposażenie drugiej sali wielofunkcyjnej (maty treningowe do sportów walki);
  • Wyposażenie sanitariatów (dozowniki mydła, suszarki do rąk, uchwyty na papier toaletowy, szczotki do wc, kosze na śmieci, lustra) oraz wyposażenie pokoju nauczycielskiego - rolety okienne;
  • Wykładzina ochronna i dwa wózki do transportu wykładziny.


Celem realizacji przedsięwzięcia jest rozwój szkolnej infrastruktury sportowej zlokalizowanej przy ZS(…), przeznaczonej na potrzeby realizacji zajęć wychowania fizycznego i lokalnej społeczności. Obiekt będzie służył nie tylko organizacji zajęć wychowania fizycznego w szkole, ale również organizacji zajęć pozaszkolnych. Hala sportowa będzie wykorzystywana przede wszystkim przez uczniów szkoły, ale przewiduje się także wynajem innym szkołom, klubom sportowym i osobom prywatnym. Najem obcym klubom sportowym i osobom prywatnym będzie stanowił sprzedaż opodatkowaną. W godzinach pracy szkoły, czyli w godz. 8.00 - 17.00, hala sportowa wykorzystywana będzie na prowadzenie zajęć wychowania fizycznego uczniów Zespołu Szkół (…). Natomiast poza zajęciami szkolnymi (po godz. 17.00 w dni powszednie oraz cały dzień w dni wolne od pracy), planuje się wykorzystanie obiektu przez kluby sportowe, drużyny osiedlowe oraz mieszkańców do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych). W chwili obecnej nie przewiduje się jej wykorzystania do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu stawką zwolnioną. W przypadku bezpłatnego udostępnienia, nastąpi podpisanie umowy użyczenia.


Wyposażenie nabyte w ramach realizacji projektu będzie służyło wyłącznie jako wyposażenie hali sportowej przy Zespole Szkół (…) i wykorzystywane będzie wyłącznie do celów związanych z jej eksploatacją. Określony przez szkołę planowany sposób wykorzystania nowo wybudowanego obiektu oraz jego wyposażenia nie pozwala na bezpośrednie przypisanie nabytego w związku ze zrealizowanym projektem wyposażenia, do celów wykonywanej działalności gospodarczej oraz do poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej (opodatkowanej i/lub zwolnionej od podatku VAT) i działalności innej niż gospodarcza. Wyposażenie jest nierozerwalnym elementem hali sportowej służącej jako całość do działalności dydaktycznej oraz sportowej.


Właścicielem powstałej infrastruktury jest Gmina. Powstała, w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura zostanie przekazana w zarządzanie jednostce organizacyjnej ZS(…). Będzie ona po przekazaniu prowadzić wszelkie rozliczenia finansowe, związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury. ZS(…) będzie generował przychody w imieniu Gminy z tytułu korzystania z budowanej hali sportowej w postaci pobieranych opłat.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej oraz w jaki sposób i z zastosowaniem jakiego klucza Gmina powinna określić część podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.


Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.


Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że zakupione, w ramach realizowanego projektu, wyposażenie hali sportowej będzie wykorzystywane wyłącznie jako wyposażenie hali sportowej do celów związanych z jej eksploatacją. Hala sportowa będzie natomiast wykorzystywana zarówno do wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy (czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).


Należy więc uznać, że w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim infrastruktura, tj. hala sportowa wraz z wyposażeniem, będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.


Mając na uwadze brzmienie cytowanych powyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Gminy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.


W konsekwencji, z tytułu zakupów, które można przyporządkować wyłącznie do czynności opodatkowanych, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego. Jednocześnie w odniesieniu do zakupów, które w całości będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia.

Natomiast w odniesieniu do tych zakupów, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej (czynności opodatkowane) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), a Wnioskodawca nie będzie w stanie ich powiązać z konkretnymi kategoriami działalności, będzie miał obowiązek stosowania proporcji określonej w art. 86 ust. 2a ustawy.


W rozpatrywanej sprawie hala sportowa wraz z jej wyposażeniem będzie służyć nie tylko organizacji zajęć wychowania fizycznego w szkole, ale również organizacji zajęć pozaszkolnych. Hala sportowa będzie wykorzystywana przede wszystkim przez uczniów szkoły, ale przewiduje się także wynajem innym szkołom, klubom sportowym i osobom prywatnym. Najem obcym klubom sportowym i osobom prywatnym będzie stanowił sprzedaż opodatkowaną. W związku z powyższym, hala sportowa wraz z jej wyposażeniem będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Jednocześnie Gmina nie jest w stanie bezpośrednio i w całości przypisać nabywanego, w ramach realizacji ww. projektu, wyposażenia do celów wykonywanej działalności gospodarczej.


Uwzględniając zatem powołane przepisy prawa oraz elementy stanu faktycznego wskazać należy, że Gminie będzie przysługiwać prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów związanych z zakupem wyposażenia hali sportowej, w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi związane będą z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).


Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.


Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).


W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.


Na podstawie delegacji zawartej w przepisie art. 86 ust. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U., poz. 2193 z późn. zm.), zwane dalej: rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).


W przypadku jednostki samorządu terytorialnego, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

  • urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego,
  • samorządowej jednostki budżetowej,
  • samorządowego zakładu budżetowego.


Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.


Rozporządzenie wprowadza wzory, według których będą wyznaczane sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć.


Zaproponowane metody mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą VAT.


Jak już wcześniej wspomniano, wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów, Minister Finansów wskazał m.in. jednostki budżetowe. Przez jednostkę budżetową – zgodnie z § 2 pkt 6 rozporządzenia – rozumie się utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową.


W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.


Jak wskazano wyżej, proporcja ustalana jest odrębnie dla urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego, czyli: urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego; odrębnie dla jednostki budżetowej oraz odrębnie dla samorządowego zakładu budżetowego. Tym samym proporcja, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy powinna zostać obliczona, zgodnie z ww. przepisami rozporządzenia, dla każdej z jednostek samorządu terytorialnego oddzielnie.


Stosownie do § 3 ust. 3 rozporządzenia, jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:


X = A x 100 / D


gdzie poszczególne symbole oznaczają:


X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący cześć rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.


Jak wynika z § 2 pkt 4 rozporządzenia, przez obrót rozumie się podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:

  1. dokonywanych przez podatników:
    • odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
    • odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
    • eksportu towarów,
    • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  2. odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.

Stosownie do treści § 2 pkt 10 rozporządzenia, przez dochody wykonane jednostki budżetowej rozumie się dochody obejmujące dochody publiczne w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 4 lit. b-d i pkt 5 ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, zrealizowane lub otrzymane przez tę jednostkę, wynikające ze sprawozdania z wykonania:

  1. planu finansowego jednostki budżetowej oraz
  2. planu dochodów i wydatków zgromadzonych na wydzielonym rachunku, o którym mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jeżeli dana jednostka budżetowa prowadzi taki rachunek

- powiększone o kwotę stanowiącą równowartość środków przeznaczonych na zasilenie tej jednostki celem realizacji przypisanych jej zadań jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem środków przeznaczonych na wypłatę, na podstawie odrębnych przepisów, zasiłków, zapomóg i innych świadczeń o podobnym charakterze na rzecz osób fizycznych.

Zgodnie z § 3 ust. 5 rozporządzenia, dochody wykonane urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, dochody wykonane jednostki budżetowej oraz przychody wykonane zakładu budżetowego nie obejmują odpowiednio dochodów lub przychodów uzyskanych z tytułu:

  1. dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane odpowiednio przez jednostkę samorządu terytorialnego lub jednostkę organizacyjną jednostki samorządu terytorialnego do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane odpowiednio do środków trwałych jednostki samorządu terytorialnego lub jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego – używanych na potrzeby prowadzonej przez te jednostki działalności;
  2. transakcji dotyczących:
    1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,
    2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38–41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.


Jak wynika z opisu sprawy, powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura wraz z wyposażeniem zostanie przekazana w zarządzanie jednostce organizacyjnej ZS(…). Będzie ona po przekazaniu prowadzić wszelkie rozliczenia finansowe, związane z funkcjonowaniem powstałej infrastruktury. ZS(…) będzie generował przychody w imieniu Gminy z tytułu korzystania z hali sportowej wraz z jej wyposażeniem w postaci pobieranych opłat.


Zatem stwierdzić należy, że Wnioskodawca dokonując odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu wskazanego wyposażenia hali sportowej, które wraz z wybudowaną halą sportową jako jej nieodłączny element, będzie przekazane jednostce budżetowej - ZS(…) i wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niepodlegających ustawie – powinien stosować „sposób określenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, przy uwzględnieniu § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., wyliczony odrębnie dla ww. jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego wykorzystującej zakupione towary i usługi, tj. ZS(…).


Ponadto, zgodnie z art. 90c ust. 1 ustawy, w przypadku nabytych towarów i usług, w odniesieniu do których kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie z art. 86 ust. 2a, po zakończeniu roku podatkowego, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku odliczonego przy ich nabyciu, uwzględniając dane dla zakończonego roku podatkowego. Przepisy art. 91 ust. 2-9 stosuje się odpowiednio.


W myśl art. 90c ust. 2 ustawy, w przypadku gdy korekty podatku odliczonego dokonuje podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie art. 86 ust. 22, może on uwzględnić dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy, jeżeli takie dane przyjęto w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w art. 86 ust. 2a.


Stosownie do ust. 3 ww. art. 90c ustawy, dokonując korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik może przyjąć inny sposób określania proporcji, niż został przyjęty dla danego roku podatkowego, jeżeli byłby on bardziej reprezentatywny dla zakończonego roku.


W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.


Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).


Powołany wyżej przepis art. 91 ust. 2 ustawy, wprowadza szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.


Zaznaczyć przy tym należy, że obowiązek dokonania korekty kwoty podatku odliczonego z uwzględnieniem proporcji właściwej dla zakończonego roku podatkowego w deklaracjach za pierwsze okresy rozliczeniowe następnych lat podatkowych dotyczy podatku związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy.


Z wniosku wynika, że w ramach realizacji inwestycji Wnioskodawca ponosił wydatki dotyczące wyposażenia wybudowanego obiektu.


W odniesieniu do wydatków dotyczących wyposażenia za poszczególne lata, Wnioskodawca winien dokonać odliczenia z zastosowaniem tzw. „proporcji wstępnej”, obliczonej na podstawie danych z roku ubiegłego, dla jednostki ZS(…). Podatek naliczony odliczony według „proporcji wstępnej” będzie podlegał późniejszej korekcie, zgodnie z art. 91 ust. 1 - 6 ustawy. W odniesieniu do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji o wartości powyżej 15 000 zł, Wnioskodawca będzie miał obowiązek dokonywania korekt kwot podatku odliczonego w oparciu o prewspółczynik obliczony dla zakończonego roku podatkowego w deklaracjach za pierwszy okres rozliczeniowy 5 kolejnych lat (w przypadku tych środków trwałych jedna piąta kwoty podatku naliczonego), począwszy od korekty 1/5 podatku VAT naliczonego w powyższym zakresie w deklaracji VAT-7 za styczeń roku następującego po roku oddania tych środków do użytkowania, a następnie przez kolejne lata, aż do końca okresu korekty.


Natomiast w odniesieniu do ww. środków trwałych o wartości początkowej poniżej 15 000 zł korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wyposażenia hali sportowej, do zastosowania odpowiedniego klucza do tego wyliczenia należało uznać za prawidłowe, natomiast stanowisko w części dotyczącej sposobu dokonania odliczenia podatku VAT, oceniając je całościowo - za nieprawidłowe.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Tym, samym przedmiotowe rozstrzygniecie dotyczy tylko skutków podatkowych związanych z zakupem wyposażenia hali, a nie budowy hali.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj