Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1150/11/KM
z 15 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1150/11/KM
Data
2011.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
cmentarze
faktura
gmina
opłata
opodatkowanie
stawka
zarządzanie nieruchomością


Istota interpretacji
opodatkowanie opłat cmentarnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 18 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 9 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat cmentarnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 9 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat cmentarnych.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi szeroko rozumianą działalność w zakresie gospodarki wszelkiego rodzaju odpadami oraz świadczy usługi pogrzebowe. W ramach realizowanej działalności podpisała umowę z Gminą Miasto na administrowanie i zarządzanie cmentarzem komunalnym. Zgodnie z zapisami ww. umowy do obowiązków zarządzającego cmentarzem należy przygotowanie miejsca na kwatery wg planu zagospodarowania, wskazanie miejsca pod groby ziemne / grobowce, bieżące naprawy i konserwacja w domu pogrzebowym, konserwacja bieżące naprawy obiektów, utrzymanie czystości na terenie cmentarza i domu pogrzebowego, wykonywanie prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych zieleni, prowadzenie nadzoru nad wykonywaniem przez inne podmioty gospodarcze usług pogrzebowych, prowadzenie dokumentacji cmentarnej (ksiąg wieczystych osób pochowanych itp.) oraz inne prace związane z funkcjonowaniem cmentarza.

Spółka jako Zarządca jest zobowiązana w okresie trwania umowy ubezpieczyć cmentarz wraz z obiektami na nich znajdującymi się od następstw zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, do ponoszenia kosztów zużycia energii elektrycznej, dostaw wody, wywozu nieczystości stałych i płynnych.

Za wykonywanie zadania związanego z zawartą umową za zarządzanie cmentarzem komunalnym Spółka (Zarządca) otrzymuje wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu. Podstawą do wystawienia faktury są protokoły odbioru prac. W ramach tej umowy Spółka jest zobowiązana także do poboru opłat cmentarnych, tj. opłat za miejsce pod groby, opłat za rezerwację grobu, opłat za korzystanie z domu pogrzebowego oraz za wjazd na teren cmentarza. Opłaty te stanowią dochód Gminy Miasta . Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku pobór opłat – zgodnie z zawartą umową - następuje w imieniu i na rzecz Gminy, z kolei wnoszący opłaty otrzymują fakturę VAT wystawianą błędnie, bo w imieniu Spółki. Natomiast pobrane opłaty w całości przekazywane są do budżetu gminy w terminie do dnia 7 każdego następnego.

Wnioskodawca jako zarządca cmentarza z tytułu poboru opłaty cmentarnej działa w charakterze podatnika od towarów i usług i wystawia faktury VAT ze stawką 8 % - PKWiU 96.03 (usługi pogrzebowe i pokrewne).


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy pobierane opłaty stanowią obrót w Spółce, tj. u Wnioskodawcy...
  2. Czy Wnioskodawca wystawiając faktury VAT w imieniu Gminy Miasto powinien doliczyć podatek VAT do tych opłat i w jakiej stawce...
  3. Jak powinny zostać udokumentowane i rozliczone dotychczasowo przekazane opłaty przez Wnioskodawcę do Gminy Miasta...


Zdaniem Wnioskodawcy pobierane opłaty stanowią obrót Gminy Miasto. W związku z tym, faktury powinny być wystawiane w imieniu Gminy, gdyż pobierane są w imieniu i na rzecz Gminy, co oznacza, że na fakturze jako sprzedawca winny znaleźć się dane Gminy. W podpisanej bowiem umowie o zarządzanie cmentarzem komunalnym w § 4 pkt 1 zapisano, iż pobierane opłaty są dochodem Gminy, natomiast za pełnienie „funkcji inkasenta”, które jest jednym z elementów świadczonych usług za zarządzanie cmentarzem, otrzymuje od Gminy wynagrodzenie ryczałtowe określone w umowie § 5 pkt 2.

Spółka na podstawie umowy zawartej z Gminą Miasto (w załączeniu) przejęła obowiązki zarządzania cmentarzem komunalnym, będącym własnością Gminy. Zgodnie z zapisami umowy, do obowiązków Spółki jako Zarządcy należy szereg czynności związanych z funkcjonowaniem cmentarza, w tym między innymi pobór opłaty cmentarnej. Opłata pobierana jest na podstawie faktury VAT i w całości przekazywana przez Zarządcę do budżetu gminy. Za zarządzanie cmentarzem Gmina wypłaca Spółce wynagrodzenie w formie ryczałtu.

W ocenie Wnioskodawcy czynności polegające na zarządzaniu cmentarzem wykonywane przez Spółkę spełniają definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Za usługę w rozumieniu ww. przepisów uznać należy działanie wykonywane przez Spółkę, a wynikające z nakazu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu w sytuacji, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy czynnością wykonywaną przez Spółkę, a wynagrodzeniem otrzymywanym w tego tytułu. W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że usługi zarządzania cmentarzem świadczone przez Spółkę na rzecz Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych i winny zostać udokumentowane fakturą VAT. Ponadto należy stwierdzić, że Spółka (Zarządca) również z tytułu poboru opłaty cmentarnej działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, gdyż wyłączenie z opodatkowania dotyczy ściśle określonych podmiotów tj. organów władzy publicznej i urzędy obsługujących te organy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku jako jednostka samorządu terytorialnego. Spółka mimo, że wykonuje czynności poboru opłaty cmentarnej w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, sama nie wchodzi w skład administracji samorządowej, lecz prowadzi działalność nie wykluczającą go z kategorii podatników podatku od towarów i usług. W związku z powyższym czynności polegające na poborze opłaty cmentarnej Spółka powinna opodatkować wg właściwej stawki i udokumentować fakturą VAT. Opłaty cmentarne - za miejsce pochówku, wjazd na cmentarz i udostępnienie kaplicy sklasyfikowane zostały jako usługi pogrzebowe i pokrewne wraz z dostawą trumien, urn i utensylii pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną (PKWiU 96.03 - poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy) to zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT powinny być opodatkowane stawką 8 %.

Spółka obecnie wystawia faktury VAT za pobierane opłaty cmentarne w swoim imieniu, ale nie uzyskała upoważnienia do wystawiania faktur w imieniu Gminy. Wobec powyższego to Gmina, będąca podatnikiem VAT czynnym, która na podstawie ustawy o samorządzie gminnym wykonuje zadania własne, do których należy utrzymanie cmentarza komunalnego, w związku z zawarciem umowy cywilnoprawnej na zarządzaniem cmentarzem ze Spółką, (a pobrane opłaty cmentarne spełniają definicję świadczenia usług, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 3), powinna dotychczas otrzymane opłaty, będące dochodem Gminy potwierdzić fakturami VAT wystawionymi na rzecz klientów wnoszących opłaty cmentarne, natomiast Spółka powinna skorygować wystawione faktury.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy jednocześnie zauważyć, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


W załączniku nr 3 do ustawy – stanowiącym „Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%”, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., wymieniono -pod pozycją 180 – oznaczone symbolem PKWiU 96.03 (symbol PKWiU 2008) „Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.


Jednocześnie zauważyć należy, że z art. 220 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 2006.347.1 ze zm.) wynika, że każdy podatnik upewnia się, że faktura została wystawiona przez niego, nabywcę lub usługobiorcę, lub w jego imieniu i na jego rzecz, przez osobę trzecią, w następujących przypadkach:


  1. dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych przez niego na rzecz innego podatnika lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. dostaw towarów, o których mowa w art. 33;
  3. dostaw towarów dokonanych na warunkach przewidzianych w art. 138;
  4. wszelkich zaliczek wpłaconych przed dokonaniem jednej z dostaw towarów, o których mowa w pkt 1, 2 i 3;
  5. wszelkich zaliczek wpłaconych na jego rzecz przez innego podatnika lub przez osobę prawną niebędącą podatnikiem przed zakończeniem świadczenia usług.


Stosownie do art. 224 ust. 1 Dyrektywy, faktury mogą być wystawiane przez nabywcę lub usługobiorcę w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług dokonywanych na ich rzecz przez podatnika, jeżeli istnieje wcześniejsze porozumienie między tymi dwiema stronami i pod warunkiem, że istnieje określona procedura zatwierdzania poszczególnych faktur przez podatnika dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługi.

Państwa członkowskie, na terytorium których dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, ustalają zasady i warunki takiego wcześniejszego porozumienia i procedury zatwierdzania faktur między podatnikiem a nabywcą lub usługobiorcą (art. 224 ust. 2 Dyrektywy).

W sytuacji braku jasnych uregulowań na gruncie prawa krajowego w zakresie możliwości wystawiania faktur przez osobę trzecią, należy przyjąć interpretację spójną z treścią Dyrektywy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka, na podstawie zawartej z gminą umowy, administruje i zarządza cmentarzem komunalnym, stanowiącym własność gminy. Do obowiązków zarządzającego cmentarzem należy przygotowanie miejsca na kwatery wg planu zagospodarowania, wskazanie miejsca pod groby, bieżące naprawy i konserwacja w domu pogrzebowym, konserwacja i bieżące naprawy obiektów, utrzymanie czystości na terenie cmentarza i domu pogrzebowego, wykonywanie prac pielęgnacyjno-konserwacyjnych zieleni, prowadzenie nadzoru nad wykonywaniem przez inne podmioty gospodarcze usług pogrzebowych, prowadzenie dokumentacji cmentarnej (ksiąg wieczystych osób pochowanych itp.) oraz inne prace związane z funkcjonowaniem cmentarza. Spółka jako Zarządca jest zobowiązana w okresie trwania umowy ubezpieczyć cmentarz wraz z obiektami na nich znajdującymi się od następstw zdarzeń losowych oraz odpowiedzialności cywilnej, do ponoszenia kosztów zużycia energii elektrycznej, dostaw wody, wywozu nieczystości stałych i płynnych. Za wykonywanie zadania związanego z zawartą umową za zarządzanie cmentarzem komunalnym Spółka (Zarządca) otrzymuje wynagrodzenie w formie miesięcznego ryczałtu. Podstawą do wystawienia faktury są protokoły odbioru prac.

W ramach tej umowy Spółka jest zobowiązana także do poboru opłat cmentarnych, tj. opłat za miejsce pod groby, opłat za rezerwację grobu, opłat za korzystanie z domu pogrzebowego oraz za wjazd na teren cmentarza, które stanowią dochód Gminy. Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, pobór opłat – zgodnie z zawartą umową - następuje w imieniu i na rzecz Gminy, jednak

Spółka nie jest upoważniona do wystawiania faktur w imieniu gminy, dlatego wystawia faktury we własnym imieniu.

Mając powyższe na uwadze, wskazać należy, że skoro Spółka świadczy czynności w imieniu i na rzecz gminy, to pobierane od klientów (w imieniu i na rachunek gminy) kwoty należne z tytułu opłat cmentarnych przekazywane gminie, nie stanowią kwot należnych Spółki, o których mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka bowiem, na podstawie postanowień umownych ze zlecającym (gminą) wykonuje jedynie czynności zarządzania i administrowania cmentarzem, uzyskując za te usługi stosowne wynagrodzenie. A zatem po stronie Spółki kwoty z tytułu opłat cmentarnych nie będą stanowić obrotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwotą należną dla Spółki jest w takiej sytuacji wyłącznie ta kwota jaka stanowi wynagrodzenie za świadczone przez nią usługi w zakresie zarządzania i administrowania cmentarzem.

Zatem z uwagi na powyższe, w przypadku posiadania stosowanego pełnomocnictwa w tym zakresie - Spółka powinna wystawiać faktury VAT w imieniu i na rzecz gminy z tytułu pobieranych opłat za miejsca na cmentarzu. W takiej sytuacji, jako sprzedawca widnieć będzie gmina, zaś Spółka wystąpi w charakterze wystawcy faktur.

Należy jednak pamiętać, iż wystawiane faktury muszą spełniać wymogi określone w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zauważyć należy, że wystawienie faktur przez Spółkę w imieniu i na rachunek gminy jest równoznaczne z wystawieniem ich przez gminę, która będzie zobowiązana zaewidencjonować dokonaną sprzedaż i wykazać w deklaracji podatkowej dla celów podatku od towarów i usług.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku Spółka, jak wskazano we wniosku - nie została upoważniona do wystawiania faktur w imieniu gminy, zatem w takiej sytuacji stwierdzić należy, iż powinna skorygować wystawione wcześniej faktury na zasadach przewidzianych prawem, bowiem to na gminie ciąży obowiązek prawidłowego udokumentowania poboru opłat cmentarnych.

W świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, że opłaty za udostępnienie miejsc cmentarnych do pochówku i dalsze korzystanie z miejsca na cmentarzu, o ile zostały prawidłowo zaliczone do grupowania PKWiU 96.03.11, podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy.

Końcowo informuje się, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. organ nie jest uprawniony do oceny załączników (umowy) dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony, tj. przy założeniu, że czynności poboru opłat cmentarnych Spółka świadczy w imieniu i na rzecz gminy.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w ramach postępowania w sprawie wydawania interpretacji indywidualnej unormowanego w rozdziale 1a Ordynacji podatkowej, tut. organ nie ma prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęty w nich sposób rozliczeń pomiędzy kontrahentami. Jeżeli postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, to stosownie do treści art. 199a Ordynacji podatkowej organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów, jak również rozstrzygania co w rzeczywistości było przedmiotem zawartej umowy. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej. Kwestie sporne winny być ustalane pomiędzy stronami umowy cywilnoprawnej, zaś ewentualne spory wynikające ze stosunków cywilnoprawnych rozstrzygają właściwe sądy powszechne.

Zauważyć należy także, iż mając na uwadze, że Spółka jest stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla gminy, która chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tego podmiotu.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii związanych z rozliczeniem podatku należnego, wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Wnioskodawcę (stosownie do art. 108 ustawy), bowiem nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj