Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1381a/11/AP
Data
2011.11.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Słowa kluczowe
darowizna
nieruchomości
stawki podatku
Istota interpretacji
Opodatkowanie darowizny nieruchomości przez Województwo dla Powiatu.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 września 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny nieruchomości na rzecz Powiatu.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Z dniem 1 stycznia 1999 r. działka nr 671/1 o pow. 0,7962 ha zabudowana zespołem budynków ZOZ-u, stanowiąca mienie Skarbu Państwa, stała się z mocy prawa mieniem Województwa. Zostało to potwierdzone ostateczną Decyzją Wojewody z dnia 11 stycznia 2000 r., wydaną m.in. na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną z dnia 13 października 1998r. Zgodnie z pismem Dyrektora SP ZOZ-u z dnia 30 sierpnia 2011 r., na przedmiotowej nieruchomości dokonano następujących ulepszeń i modernizacji:
1. budynek stary szpitala:
- wartość początkowa 1900 r. - 515.894.000,00
- aktualizacja wyceny w 1995 r. - wartość początkowa: 121.235,09
- poniesione nakłady:
- w 2001 r. 119.915,00
- w 2007 r. 325.822,16
- w 2010 r. 79.037,40
Ogółem poniesiono nakłady w wysokości 524.794,56 zł, które przekroczyły 30% wartości początkowej budynku starego.
2. budynek nowy szpitala:
- wartość początkowa 1976 r. - 2.128.946.000,00
- aktualizacja wyceny w 1995 r. - wartość początkowa: 500.302,31
- poniesione nakłady:
- w 2007 r. 15.000,00
- w 2010 r. 72.466,73
- w 2011 r. 227.459,22
Ogółem poniesiono nakłady w wysokości 314.925,95 zł, które przekroczyły 30% wartości początkowej budynku nowego. Od ww. nakładów nie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowa nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu, ani innej czynności o podobnym charakterze. Budynki i budowle nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanej. Województwo zamierza dokonać darowizny przedmiotowej nieruchomości na rzecz Powiatu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy ww. czynność będzie zwolniona od podatku od towarów i usług na mocy art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna wyżej wymienionej zabudowanej nieruchomości będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel (…). Z ust. 2 pkt 2 tego artykułu wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy). Z powyższych regulacji art. 7 ust. 2 i art. 7 ust. 3 ustawy jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne przekazanie (w tym również darowizny) wszelkich towarów należących do przedsiębiorstwa, niestanowiących próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, pod warunkiem jednak, że podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Mając na uwadze zdarzenie przyszłe wynikające z wniosku oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że darowizna przedmiotowej nieruchomości, w związku z nabyciem której nie przysługiwało Województwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie stanowi dostawy towarów, o której mowa w art. 7, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie należy wyjaśnić, że wobec faktu, iż w stanowisku przedstawionym we wniosku Województwo stwierdziło, że przedmiotowa transakcja będzie zwolniona od podatku, a nie pozostająca poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stanowisko należało uznać za nieprawidłowe. Ponadto informuje się, że odnośnie kwestii opodatkowania czynności wniesienia przez Powiat prawa własności nieruchomości aportem do spółki, wydano postanowienie nr ITPP2/443-1381b/11/AP.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
|