Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1018/11-4/SJ
z 29 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1018/11-4/SJ
Data
2011.09.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
odliczenia
podatek naliczony
prezent
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie przekazywanych towarów i prezentów o małej wartości.



Wniosek ORD-IN 790 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych towarów i prezentów o małej wartości oraz
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania częściowo nieodpłatnych towarów.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie przekazywanych towarów i prezentów o małej wartości. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 13 września 2011 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi akcje promocyjne objęte zakresem projektu „A” adresowane do szerokiego kręgu odbiorców. Celem tych akcji promocyjnych jest zachęcanie do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów.

  1. W ramach akcji „A” Spółka oferuje uczestnikom tej akcji korzyści wynikające z Programu Lojalnościowego „A”. Celem Programu Lojalnościowego „A” jest generowanie ruchu Partnerom poprzez zwiększanie czytelnictwa w ich Serwisach Informacyjnych. Partnerami mogą być: osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca wydawcą lub właścicielem Serwisu Informacyjnego.
    Serwisem Informacyjnym Partnera jest mass medium w postaci internetowego serwisu informacyjnego, portalu, wortalu, gazety internetowej, bloga tematycznego, serwisu konsumenckiego lub innego serwisu, którego dysponentem jest Partner. Poprzez „zbieranie punktów za czytanie” i konkursy wiedzy Użytkownicy (czyli osoby zarejestrowane jako użytkownicy serwisu „A” lub testujące ten serwis) zachęcani są do systematycznego i aktywnego korzystania z wybranych Serwisów Informacyjnych. Programowi przyświeca hasło „zamieniaj wiedzę na nagrody”, które ma zachęcać do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów przez Polaków.
  2. Od strony relacji między Spółką a Partnerami szczegółowe zasady współpracy między Spółką a Partnerami określone są w regulaminie świadczenia usługi Programu Lojalnościowego „A”.
    Istota współpracy między Spółką a Partnerem polega na świadczeniu przez Spółkę na rzecz Partnera usług realizowanych dla Partnera na podstawie umowy z nim zawartej i regulaminu (w formie elektronicznej), polegających na obsłudze Programu Lojalnościowego „A” i generowaniu ruchu Serwisom Informacyjnym Partnera. Dzięki zwiększeniu ruchu (liczby użytkowników i generowanych tzw. odsłon stron) Serwisy Informacyjne Partnera są atrakcyjniejsze dla reklamodawców, a więc Partner ma możliwość uzyskania efektu w postaci wyższych przychodów z reklam.
  3. Od strony Użytkowników (czyli osób fizycznych, które przystąpiły do Programu „A”) zasady uczestnictwa w Programie „A”, prawa i obowiązki Użytkownika oraz prawa i obowiązki Spółki związane z prowadzeniem Programu Lojalnościowego „A” uregulowane są szczegółowo w Regulaminie Programu „A”.
  4. Po zawarciu umowy między Spółką a Partnerem, Spółka przyznaje pulę Punktów (punkty, które Użytkownicy Programu mogą zbierać korzystając z Serwisu Informacyjnego Partnera), które są wykorzystane przez Użytkowników do zbierania Punktów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Partner posiada tak zwane Konto Partnera obejmujące pulę Punktów, które są w dyspozycji Partnera. Partner może określić Reguły, według których Punkty są zbierane przez Użytkowników. Regułami są zasady premiowania Użytkowników za czytanie artykułów (generowanie otwarcia jednej strony w Serwisie Informacyjnym Partnera) na stronach Serwisu Informacyjnego Partnera wyrażone jako liczba punktów przyznawana po otwarciu określonej liczby różnych artykułów w trakcie zdefiniowanego czasu. Partner może wprowadzić limity liczby Punktów, jakie jeden Użytkownik może zebrać w Serwisie Informacyjnym w danym okresie czasu (np.: godzina, dzień, tydzień, miesiąc).
    Partner może tworzyć tak zwane Pytania Partnerów w konkursach wiedzy organizowanych przez Spółkę. Pytania takie zwykle dotyczą treści artykułów znajdujących się w Serwisie Informacyjnym Partnera. Dzięki temu artykuły te czytane są przez Użytkowników z większą uwagą, a dodatkowo zwiększa się ruch (liczba Użytkowników i liczba odsłon stron) w określonych sekcjach Serwisu Informacyjnego, co przyczynia się ostatecznie do tego, że rośnie atrakcyjność reklamowa Serwisu Informacyjnego dla reklamodawców, a Partner może uzyskiwać wyższe przychody z reklam zamieszczanych w jego Serwisie Informacyjnym.
    Punkty zdobywane w ten sposób przez Użytkowników pomniejszają pulę punktów Partnera. Realizacja Usługi przez Spółkę na rzecz Partnera przebiega według poniższych zasad. Po dokonaniu rejestracji i po przetestowaniu Usługi, Partner może dokonać zakupu Punktów. Zakup punktów odbywa się w oparciu o cennik – Spółka i Partner mogą ustalić w indywidualnych przypadkach inne zasady dokonania płatności. Przykładowo Spółka może ustalić z Partnerem zasady świadczenia przez Spółkę na rzecz Partnera usług obsługi Programu Lojalnościowego „A” i usług generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera w oparciu o liczbę Użytkowników, którzy przeczytają artykuły zamieszczone na tym Serwisie Informacyjnym, w oparciu o liczbę tzw. odsłon (czyli wejść Użytkownika na stronę Serwisu Informacyjnego Partnera). W każdym z tych wypadków ustalenie zasad rozliczania wynagrodzenia Spółki za usługi wykonane na rzecz Partnera polegające na obsłudze Programu Lojalnościowego „A” i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera w oparciu o:
    • liczbę zakupionych przez Partnera Punktów,
    • liczbę Użytkowników, którzy odwiedzili Serwis Informacyjny Partnera,
    • czy też liczbę odsłon Serwisu Informacyjnego Partnera
    nie zmienia tego, że każda z ww. form (liczba Punktów, liczba Użytkowników, liczba odsłon) stanowi tylko miernik służący określeniu ostatecznej wysokości wyrażonego w pieniądzu wynagrodzenia za wykonane przez Spółkę na rzecz Partnera usługi.
    Spółka nie sprzedaje wirtualnych bytów w postaci Punktów, wejść Użytkowników, czy odsłon artykułów w Serwisie Informacyjnym Partnera. Spółka świadczy usługi obsługi Programu Lojalnościowego „A” i usługi generowania ruchu na Serwisie Informacyjnym Partnera.
    Po zaksięgowaniu płatności Spółka przyznaje Partnerowi odpowiednią liczbę Punktów, które zasilają Konto Partnera. Punkty poprzez Panel Partnera (czyli panel aplikacji www, z poziomu którego Partner może zarządzać Kontem Partnera, aktualizować dane, wykonywać raporty, dokonywać zakupu Punktów) są przydzielane Użytkownikom zgodnie z Regułami określonymi przez Partnera. Użytkownicy mogą zbierać Punkty poprzez odwiedzanie Serwisów Informacyjnych Partnera. Punkty „za czytanie” naliczane są zgodnie z Regułami.
    Spółka i Partner mogą ustalić inne, dodatkowe akcje promocyjne, które będą umożliwiały zebranie dodatkowych Punktów przez Użytkowników (np. Pytania Konkursowe – czyli pytania zamieszczane na stronie Serwisu „A”, na które udzielenie poprawnej odpowiedzi premiowane jest Punktami, a odpowiedź błędna powoduje pomniejszenie liczby Punktów na Koncie Użytkownika lub też Punkty za rejestrację Użytkownika w Serwisie Informacyjnym Partnera). W celu prawidłowego zliczania Punktów Partner zobowiązany jest do umieszczenia w kodzie Serwisu Informacyjnego Skryptu Zliczającego (czyli kodu programu, który osadzony w kodzie stron Serwisu Informacyjnego umożliwia zidentyfikowanie Użytkownika i naliczenie Punktów). Skrypt powinien być osadzony na każdej podstronie w domenie Serwisu Informacyjnego lub w wybranych sekcjach, o ile taką dodatkową Informację Partner poda w ustawieniach Serwisu Informacyjnego (poprzez Panel Partnera). Partner zobowiązany będzie do wykorzystania Punktów w ciągu 12 miesięcy od ich zakupu. Punkty zakupione, a nie wykorzystane w tym okresie przepadną. Do cen Punktów wskazanych w cenniku doliczany jest podatek VAT zgodnie z obowiązującymi przepisami.
  5. Udział Użytkownika w Programie „A” możliwy jest po wypełnieniu formularza rejestracyjnego. Po zakończeniu rejestracji Użytkownik otrzyma aktywne Konto „A” (czyli konto prowadzone przez Spółkę dla danego Użytkownika, na którym ewidencjonowane są przyznane Użytkownikowi Punkty „A”). Każdy Użytkownik posiada odrębne Konto „A”, na którym ewidencjonowane są Punkty „A”. Spółka ewidencjonuje Punkty „A” przyznawane przez Spółkę i Partnerów Programu „A” na podstawie uzyskanych od nich informacji. Dla jednego Użytkownika może być prowadzone tylko jedno Konto „A”. Nie ma możliwości przekazania Konta „A” innej osobie. Nie ma możliwości łączenia Kont „A”, ani przenoszenia Punktów „A” z jednego Konta „A” na inne.
  6. Przyznawanie Punktów „A” odbywa się na następujących zasadach. Użytkownik uzyskuje Punkty „A” za określone Aktywności (to znaczy za określony każdorazowo przez Spółkę lub Partnera Programu „A” sposób korzystania z danego Serwisu Informacyjnego, który umożliwia otrzymanie Punktów). W szczególności może to być sukcesywne odwiedzanie stron Serwisu Informacyjnego Partnera „a” i czytanie artykułów oraz odpowiadanie na Pytania Konkursowe). Punkty każdego Użytkownika są ewidencjonowane w ramach Konta. Użytkownik może zamienić zebrane na swoim Koncie Punkty „A” na Nagrodę. Nagroda może mieć postać materialną lub inną np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w katalogu Nagród dostępnym w Serwisie „A”. Nagroda może obejmować również kwotę pieniężną przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Po złożeniu przez Użytkownika polecenia zamiany Punktów na Nagrodę, jeżeli na Koncie „A” Użytkownika znajduje się odpowiednia liczba uzyskanych Punktów, Spółka przystępuje do realizacji polecenia. Jeżeli Nagroda podlega opodatkowaniu, to wartość Nagrody zawiera należny podatek, a jej część pieniężna zostanie automatycznie pobrana przed wydaniem Nagrody na poczet 10% podatku dochodowego. Podana wartość Nagrody w Punktach obejmuje wartość nagrody oraz wartość kwoty pieniężnej w wysokości podatku dochodowego od osób fizycznych od nagrody, zgodnie z unormowaniami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 ze zm.). Kwota pieniężna zostaje każdorazowo potrącona z należnością Spółki wobec Użytkownika z tytułu obowiązku wpłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku bardziej wartościowych nagród możliwe będzie ustalenie przez Spółkę, że wartość nagrody nie uwzględnia kwoty pieniężnej podatku, a obowiązek jego uiszczenia będzie spoczywał po stronie Użytkownika (o czym Użytkownik zostanie poinformowany przy opisie nagrody lub poprzez e-mail).
    Spółka planuje wdrożenie ustalonej z Partnerami dodatkowej akcji promocyjnej organizowanej na przestrzeni roku w stałym i powtarzalnym cyklu miesięcznym (lub kwartalnym lub rocznym), która zmierzałaby do podniesienia atrakcyjności uczestnictwa w Programie Lojalnościowym „A” w drodze losowania nagród rzeczowych i pieniężnych spośród zarejestrowanych Użytkowników, którzy w danym miesiącu zebrali określoną przez Spółkę w regulaminie Akcji Promocyjnej minimalną liczbę punktów lub jej wielokrotność (dalej Akcja Promocyjna).
    Przystąpienie do udziału w Akcji Promocyjnej będzie wymagało od Użytkownika zaakceptowania regulaminu zamieszczonego na stronie internetowej „A”.
    W ramach Akcji Promocyjnej zebranie w danym miesiącu przez danego Użytkownika minimalnej liczby punktów będzie stanowiło jedną szansę dla tego Użytkownika, że zostanie wylosowany w ramach Akcji Promocyjnej jako zwycięzca nagrody rzeczowej.
    Jeżeli dany Użytkownik zgromadzi dwukrotność minimalnego poziomu punktów, to uzyskuje dwie szanse na wylosowanie jego osoby jako zwycięzcy w Akcji Promocyjnej. Jeżeli Użytkownik zgromadzi wielokrotność minimalnego poziomu punktów, to uzyska wielokrotność szans na wylosowanie jego osoby jako zwycięzcy w Akcji Promocyjnej.
    Spółka planuje, by w regulaminie Akcji Promocyjnej ograniczyć maksymalną ilość punktów zebranych w danym miesiącu uprawniających do udziału w losowaniu do dziesięciokrotności minimalnego poziomu punktów uprawniających do udziału w losowaniu nagrody.
    W regulaminie Akcji Promocyjnej zostanie przewidziane, że w razie wylosowania danego Użytkownika zostanie on powiadomiony mailem, w którego treści znajdzie się pełna lista zwycięzców w danym miesiącu. Elementem Akcji Promocyjnej będzie nałożenie na zwycięzców obowiązku zamieszczenia wpisu informującego o swojej wygranej na stronie internetowej „A” lub na stronie portalu społecznościowego.
    Pula nagród przeznaczona przez Spółkę w ramach organizowanej w skali roku kalendarzowego będzie przewidywała losowanie zarówno nagród rzeczowych (np. laptopa), jak i nagród pieniężnych losowanych na koniec każdego miesiąca i nagród głównych (tak rzeczowych, jak i pieniężnych) – na zakończenie Akcji Promocyjnej spośród wszystkich zarejestrowanych do udziału w Akcji Promocyjnej Użytkowników, którzy zgromadzili wymaganą minimalną liczbę Punktów lub jej wielokrotność.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że:

  • przysługuje mu prawo do odliczenia podatku przy nabyciu towarów stanowiących nagrody przekazywane w formie odpłatnej lub nieodpłatnej na rzecz Użytkownika w ramach programu Lojalnościowego „A”,
  • wartość przekazywanych nagród jest zróżnicowana ale co do zasady wartość ta przekracza 100 zł, choć mogą się zdarzyć także nagrody, których wartość nie przekroczy 100 zł w skali roku (co zostało uwidocznione w treści pytania nr 3 zawartego we wniosku).

Mając na względzie powyższe okoliczności, w związku z nowelizacją od dnia 1 kwietnia 2011 r. ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie treści art. 7 ust. 2, zasadne jest uzyskanie przez Spółkę informacji o zakresie oddziaływania tej nowelizacji na ewentualny obowiązek opodatkowania podatkiem należnym nagród rzeczowych wydawanych na rzecz zarejestrowanego Użytkownika.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w związku ze zmianą treści art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, wydając w ramach Programu Lojalnościowego „A” nagrody rzeczowe na rzecz Użytkownika Spółka powinna opodatkować ich przekazanie należnym podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w związku ze zmianą treści art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy Użytkownik będzie mógł za Punkty odebrać Nagrodę dopłacając środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej nagrody (w związku z tym, że nie posiadał liczby Punktów wystarczających do uzyskania wybranej Nagrody bez konieczności dopłaty pieniężnej), to czy wydanie takiej nagrody w ramach Programu Lojalnościowego „A” będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – w tej części, w której Użytkownik posiadał zebrane Punkty oraz czy jednocześnie odpłatną dostawę towaru będącego nagrodą – w części, w której Użytkownik dopłacił brakującą wartość w formie środków pieniężnych...
  3. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w sytuacji, gdy Spółka będzie wydawać w ramach Programu Lojalnościowego „A”, czy też w ramach stanowiącej część tego programu Akcji Promocyjnej nagrody rzeczowe (przy których nabyciu Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, to czy stanowią one prezenty o małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług i przy założeniu prowadzenia przez Spółkę ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących takie prezenty, Spółka może z powołaniem się na art. 7 ust. 3 nie naliczać podatku należnego od takich prezentów...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W związku ze zmianą od dnia 1 kwietnia 2011 r. treści art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wydając w ramach Programu Lojalnościowego „A” nagrody rzeczowe na rzecz Użytkownika, Spółka powinna opodatkować ich przekazanie należnym podatkiem od towarów i usług i udokumentować to przekazanie fakturą wewnętrzną VAT, jeżeli przy nabyciu towaru przekazywanego jako nagrody przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ad. 2

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., w związku ze zmianą treści art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy Użytkownik będzie mógł za Punkty odebrać Nagrodę, dopłacając środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej nagrody (w związku z tym, że nie posiadał liczby Punktów wystarczających do uzyskania wybranej Nagrody bez konieczności dopłaty pieniężnej), jeżeli przy nabyciu towaru przekazywanego jako nagroda przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego, to wydanie takiej nagrody w ramach Programu Lojalnościowego „A”, będzie podlegało opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług – w tej części, w której Użytkownik posiadał zebrane punkty i w tej części będzie podlegało udokumentowaniu fakturą wewnętrzną VAT oraz jednocześnie będzie odpłatną dostawą towaru będącego nagrodą – w części, w której Użytkownik dopłacił brakującą wartość w formie środków pieniężnych i w tej części będzie stanowiło odpłatną dostawę towarów udokumentowaną fakturą VAT wystawioną na podmiot, który dopłaca część wartości nagrody gotówką.

Ad. 3

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. w sytuacji, gdy Spółka będzie wydawać w ramach Programu Lojalnościowego „A”, czy też w ramach stanowiącej część tego programu Akcji Promocyjnej nagrody rzeczowe (przy których nabyciu Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego) o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 100 zł, to zdaniem Spółki, spełniają te nagrody przesłanki do uznania ich za prezenty małej wartości w rozumieniu art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy założeniu prowadzenia przez Spółkę ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących takie prezenty Spółka może z powołaniem się na art. 7 ust. 3 nie naliczać podatku należnego od takich prezentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych towarów i prezentów o małej wartości oraz
  • nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania częściowo nieodpłatnych towarów.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek – art. 7 ust. 3 ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.


W myśl art. 7 ust. 7 ustawy, przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem powyższego przepisu, wszelkie nieodpłatne przekazania przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia, niezależnie od tego, czy są one realizowane na cele związane czy niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, podlegają opodatkowaniu, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych towarów w całości lub w części.

W związku z powyższym, dla uznania nieodpłatnej dostawy za odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

  • podatnik przekazuje lub zużywa nieodpłatnie towary należące do jego przedsiębiorstwa oraz
  • podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zatem należy stwierdzić, iż opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów, w sytuacji, gdy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu, uzależnione jest od tego, czy towary te wyczerpują ustawowe przesłanki, pozwalające uznać je za prezenty o małej wartości. Bowiem w sytuacji, gdy przekazuje on jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł i prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób, a także przekazuje towary których nie ujęto w ewidencji, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł, takie przekazanie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy i nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi akcje promocyjne objęte zakresem projektu „A”, które adresowane są do szerokiego kręgu odbiorców. Celem tych akcji promocyjnych jest zachęcanie do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów. W ramach tych akcji, Spółka oferuje jej uczestnikom korzyści wynikające z Programu Lojalnościowego „A”. Celem Programu Lojalnościowego „A” jest generowanie ruchu Partnerom poprzez zwiększanie czytelnictwa w ich Serwisach Informacyjnych. Partnerami mogą być: osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, będąca wydawcą lub właścicielem Serwisu Informacyjnego. Serwisem Informacyjnym Partnera jest mass medium w postaci internetowego serwisu informacyjnego, portalu, wortalu, gazety internetowej, bloga tematycznego, serwisu konsumenckiego lub innego serwisu, którego dysponentem jest Partner. Poprzez „zbieranie punktów za czytanie” i konkursy wiedzy Użytkownicy (czyli osoby zarejestrowane jako użytkownicy serwisu „A” lub testujące ten serwis) zachęcani są do systematycznego i aktywnego korzystania z wybranych Serwisów Informacyjnych. Programowi przyświeca hasło „zamieniaj wiedzę na nagrody”, które ma zachęcać do zwiększania wiedzy, czytania i poszerzania horyzontów przez Polaków. Nagroda, którą może otrzymać Użytkownik serwisu, może mieć postać materialną lub inną np. bonu na usługi świadczone przez określone Serwisy Informacyjne i będzie opisana w katalogu Nagród. Nagroda może obejmować również kwotę pieniężną przeznaczaną na zapłatę podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Pula nagród przeznaczana przez Spółkę w ramach organizowanej akcji w skali roku kalendarzowego będzie przewidywała losowanie nagród zarówno rzeczowych (np. laptopa), jak i nagród pieniężnych losowanych na koniec każdego miesiąca i nagród głównych (tak rzeczowych, jak i pieniężnych) – na zakończenie Akcji Promocyjnej spośród wszystkich zarejestrowanych do udziału w Akcji Promocyjnej Użytkowników, którzy zgromadzili wymaganą liczbę Punktów lub jej wielokrotność.

Jak wskazał Wnioskodawca, od nabycia towarów (nagród rzeczowych) przekazywanych następnie w formie nieodpłatnej lub częściowo nieodpłatnej na rzecz Użytkownika w ramach Programu Lojalnościowego „A”, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Wartość przekazywanych towarów, co do zasady, przekracza 100 zł, chociaż mogą się zdarzyć także nagrody, których wartość nie przekracza 100 zł w skali roku.

Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy tut. Organ stwierdza, iż:

Ad. 1

W sytuacji, gdy Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem nagród rzeczowych, przekazanie ich w formie nieodpłatnej w ramach Programu Lojalnościowego „A” na rzecz Użytkownika, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy.

Ad. 3

W sytuacji, gdy Spółka będzie wydawać w ramach Programu Lojalnościowego „A”, czy też w ramach stanowiącej część tego programu Akcji Promocyjnej nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, które ujęte będą w ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób otrzymujących takie nagrody, to stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy, przekazanie tych prezentów nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W odniesieniu do powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Natomiast, w odniesieniu do sytuacji, gdy Wnioskodawca w zamian za Punkty w ramach Programu Lojalnościowego „A” przekazuje Użytkownikowi nagrody rzeczowe, a Użytkownik będzie dopłacał środki niezbędne do uzyskania danej nagrody, wskazać należy na przepisy regulujące powyższą kwestię.

I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, , w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie przeniesienie własności towaru za częściową odpłatnością na rzecz Uczestnika programu Lojalnościowego „A”, kwalifikowane będzie jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, przy czym podstawą opodatkowania w przypadku tej dostawy będzie wyłącznie kwota faktycznie zapłacona przez uczestnika Programu Lojalnościowego (faktycznie przez Spółkę żądana od uczestnika programu).

Ad. 2

Zatem, w sytuacji, gdy Spółka przekazuje nagrody rzeczowe w zamian za Punkty w ramach Programu Lojalnościowego „A” Użytkownikowi, który będzie dopłacał środki pieniężne niezbędne do uzyskania danej nagrody, czynność ta będzie miała charakter odpłatny i będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 1 ustawy.

W tym zakresie ze względu na powołanie przez Zainteresowanego innych przepisów uznano stanowisko Spółki za nieprawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Dotyczy to w szczególności sposobu dokumentowania nieodpłatnie lub częściowo nieodpłatnie przekazywanych nagród.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast wniosek w części dotyczącej gier hazardowych został rozpatrzony w dniu 23 września 2011 r. odrębnym pismem nr ILPP3/443-57/11-4/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj