Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.155.2019.1.MU
z 21 lutego 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2019 r. (data wpływu 24 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie sprzedaży nieruchomości.



We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni w dniu 30 maja 2018 r. otrzymała w darowiźnie od rodziców, m.in. działkę nr xxx, o pow. 1100 m2. Działka była uzbrojona w energię elektryczną oraz gaz, brakowało sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. W lutym 2019 r. Wnioskodawczyni zawarła ustną umowę z przyszłym nabywcą, że gdy zostanie wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna - zainteresowany nabędzie działkę xxx.

Na własny koszt i własnym staraniem Wnioskodawczyni rozpoczęła staranie o rozpoczęcie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przebiegającej przez działkę yyy, będącą własnością osoby trzeciej. W imieniu Wnioskodawczyni działał pełnomocnik S., które zleciło wszystkim podmiotom niezbędnym do wykonania projektu budowlanego, prace w zakresie ich działalności. Pełnomocnik wystawił Wnioskodawczyni 3 faktury kolejno na kwoty: 1 faktura: 1.500 zł brutto, 2 faktura: 2.700 zł brutto, 3 faktura: 600, każda po zakończeniu konkretnego etapu prac (obejmujące wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie mapy geodezyjnej do celów projektowych, uzgodnienia przez Zespół Uzgodnień Dokumentacji projektowej działający w Starostwie Powiatowym, badania gruntu wykonane przez geologa, itp.). Budowa sieci została rozpoczęta w dniu 20 maja 2019 r. Po wybudowaniu przedmiotowej sieci wykonawca (firma) wystawił Wnioskodawczyni w dniu 30 maja 2019 r. fakturę za wykonaną usługę na kwotę 22.000 zł brutto. W kolejnych miesiącach nastąpiły badania próby szczelności, odkażanie sieci, odbiór budowy przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Miejskiej, które jest odpowiedzialne za doprowadzanie wody i odbiór ścieków w Gminie. Umowa kupna sprzedaży pomiędzy Wnioskodawczynią a nabywcą działki xxx - została zawarta w dniu 22 maja 2019 r., gdzie kwota sprzedaży działki xxx wyniosła 89.000 zł. Przed zawarciem umowy notarialnej kupna - sprzedaży Wnioskodawczyni musiała ubiegać się o wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków - 150 zł, zaświadczenie z urzędu gminy, że przedmiotowa działka nie znajduje się w strefie rewitalizacji - 17 zł. Oddanie obiektu do użytku nastąpiło gdy Wnioskodawczyni nie była już właścicielem działki ….

W 2016 r. rodzice Wnioskodawczyni zawarli z Gminą umowę kupna sprzedaży działki nr zzz, ddd, ccc, gdzie koszt całkowity wynosił 22.293,75 zł, a cena sprzedaży została rozłożona na 4 roczne raty, gdzie ostatnia rata była płatna do 31 marca 2019 r. i wynosiła 5.437,50 zł. Wnioskodawczyni od dnia 31 maja 2018 r. jest właścicielem działki ccc i współwłaścicielem działki zzz. Obie działki otrzymała w darowiźnie od rodziców - w dniu 30 maja 2018 r. W dniu 23 maja 2019 r. Wnioskodawczyni wraz z siostrą zapłaciła ostatnią ratę do Gminy w wysokości 5.707,14 + 56.92 zł odsetek za zwłokę w płatności - jednak, nie zostało zmienione w systemie, że hipotekę powinna płacić Wnioskodawczyni oraz jej siostra, a nie rodzice, wobec czego na dowodzie wpłaty widnieje nazwisko D. i A. P. a nie P. P. i M. T. Wnioskodawczyni wpłaty dokonała gotówką w kasie. W związku z tym, że jedna działka jest jej własnością - ccc o pow. 86 m2, druga stanowi własność siostry- ddd o pow. 86 m2, a trzecia jest współwłasnością - zzz o pow. 20 m2 kwota należna do zapłaty przez Wnioskodawczynię wyniosła 2.556,78 zł za działkę nr ccc i 297,30 za jej udział w działce zzz, oraz 28,51 zł odsetek.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy do kosztów uzyskania przychodu przy pomniejszeniu podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni może zaliczyć koszty związane z przygotowaniem projektu budowlanego oraz budową w terenie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, pomimo tego iż budowa została zakończona w dniu, w którym nie była już właścicielem działki xxx?
  2. Czy do odliczenia (pomniejszenia) podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawczyni może zaliczyć ratę oraz odsetki za zwłokę w uiszczeniu opłaty za działki opłaconą w maju 2019 r. o nr geod. zzz i ccc, pomimo tego, że w systemie wierzyciela (urzędu gminy) widnieli rodzice i na dowodzie wpłaty również oni są wpisani jako opłacający ratę?


Zdaniem Wnioskodawcy, do kosztów przychodu może zaliczyć koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej, w wysokości 4.800 zł oraz koszty budowy sieci wodociągowo - kanalizacyjnej w wysokości 22.000 zł i koszty związane z zawarciem umowy notarialnej, dostarczonej dokumentacji - w wysokości 167 zł.

Wnioskodawczyni uważa, że do odliczenia (pomniejszenia) podatku może zaliczyć ostatnią ratę wraz z odsetkami na rzecz Gminy w wysokości 2.556,78 zł i 28,51 zł, która została uiszczona w dniu 23 maja 2019 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c tej ustawy, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą odpłatne zbycie nieruchomości, jej części, udziału w nieruchomości i praw wymienionych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym.

Zatem w przypadku zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment ich nabycia.

Termin „nabycie”, którym posługuje się ustawodawca w przepisie art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oznacza każde przeniesienie na nabywcę własności rzeczy w ramach spadku, innej jednostronnej czynności, na podstawie aktu prawnego, umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia własności rzeczy oznaczonej co do tożsamości. Tak więc nabycie rozumiane jest jako uzyskanie tytułu własności (nabycie własności) lub uzyskanie określonego prawa (nabycie prawa). Nabyć nieruchomość lub prawo majątkowe można odpłatnie lub nieodpłatnie (w formie darowizny, w drodze spadku).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w dniu 30 maja 2018 r. otrzymała w darowiźnie od rodziców, m.in. działkę nr xxx, o pow. 1100 m2. Działka była uzbrojona w energię elektryczną oraz gaz, brakowało sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. W lutym 2019 r. Wnioskodawczyni zawarła ustną umowę z przyszłym nabywcą, że gdy zostanie wybudowana sieć wodociągowa i kanalizacyjna - zainteresowany nabędzie działkę xxx.

Na własny koszt i własnym staraniem Wnioskodawczyni rozpoczęła staranie o rozpoczęcie budowy sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, przebiegającej przez działkę yyy, będącą własnością osoby trzeciej. W imieniu Wnioskodawczyni działał pełnomocnik S., które zleciło wszystkim podmiotom niezbędnym do wykonania projektu budowlanego, prace w zakresie ich działalności. Pełnomocnik wystawił Wnioskodawczyni 3 faktury kolejno na kwoty: 1 faktura: 1.500 zł brutto, 2 faktura: 2.700 zł brutto, 3 faktura: 600, każda po zakończeniu konkretnego etapu prac (obejmujące wykonanie projektu budowlanego, uzyskanie mapy geodezyjnej do celów projektowych, uzgodnienia przez Zespół Uzgodnień Dokumentacji projektowej działający w Starostwie Powiatowym, badania gruntu wykonane przez geologa, itp.). Budowa sieci została rozpoczęta w dniu 20 maja 2019 r. Po wybudowaniu przedmiotowej sieci wykonawca (firma) wystawił Wnioskodawczyni w dniu 30 maja 2019 r. fakturę za wykonaną usługę na kwotę 22.000 zł brutto. W kolejnych miesiącach nastąpiły badania próby szczelności, odkażanie sieci, odbiór budowy przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Miejskiej, które jest odpowiedzialne za doprowadzanie wody i odbiór ścieków w Gminie. Umowa kupna sprzedaży pomiędzy Wnioskodawczynią a nabywcą działki xxx - została zawarta w dniu 22 maja 2019 r., gdzie kwota sprzedaży działki xxx wyniosła 89.000 zł. Przed zawarciem umowy notarialnej kupna - sprzedaży Wnioskodawczyni musiała ubiegać się o wypis i wyrys z rejestru gruntów i budynków - 150 zł, zaświadczenie z urzędu gminy, że przedmiotowa działka nie znajduje się w strefie rewitalizacji - 17 zł. Oddanie obiektu do użytku nastąpiło gdy Wnioskodawczyni nie była już właścicielem działki ….

W 2016 r. rodzice Wnioskodawczyni zawarli z Gminą umowę kupna sprzedaży działki nr zzz, ddd, ccc, gdzie koszt całkowity wynosił 22.293,75 zł, a cena sprzedaży została rozłożona na 4 roczne raty, gdzie ostatnia rata była płatna do 31 marca 2019 r. i wynosiła 5.437,50 zł. Wnioskodawczyni od dnia 31 maja 2018 r. jest właścicielem działki ccc i współwłaścicielem działki zzz. Obie działki otrzymała w darowiźnie od rodziców - w dniu 30 maja 2018 r. W dniu 23 maja 2019 r. Wnioskodawczyni wraz z siostrą zapłaciła ostatnią ratę do Gminy w wysokości 5.707,14 + 56.92 zł odsetek za zwłokę w płatności - jednak, nie zostało zmienione w systemie, że hipotekę powinna płacić Wnioskodawczyni oraz jej siostra, a nie rodzice, wobec czego na dowodzie wpłaty widnieje nazwisko D. i A. P. a nie P. P. i M. T. Wnioskodawczyni wpłaty dokonała gotówką w kasie. W związku z tym, że jedna działka jest jej własnością - ccc o pow. 86 m2, druga stanowi własność siostry- ddd o pow. 86 m2, a trzecia jest współwłasnością - zzz o pow. 20 m2 kwota należna do zapłaty przez Wnioskodawczynię wyniosła 2.556,78 zł za działkę nr ccc i 297,30 za jej udział w działce zzz, oraz 28,51 zł odsetek.

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia należy stwierdzić, że sprzedaż w 2019 r. działki nabytej w drodze darowizny od rodziców - jako dokonana przez Wnioskodawczynię przed upływem pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jej nabycie, jeżeli nie nastąpiła w wykonywaniu działalności gospodarczej, skutkuje koniecznością rozpoznania przychodu podatkowego, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 30e ust. 1 ww. ustawy od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy)

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością, np. koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości). Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Koszty te nie są kosztami nabycia, lecz jako koszty odpłatnego zbycia pomniejszają przychód.

Mając na względzie powyższe do kosztów odpłatnego zbycia może Wnioskodawczyni zaliczyć wydatki związane z uzyskaniem: wypisu i wyrysu z rejestru gruntów i budynków, zaświadczenia z urzędu gminy, że działka xxx nie znajduje się w strefie rewitalizacji.

Kosztów odpłatnego zbycia nie należy utożsamiać z kosztami uzyskania przychodu. Ustalenie kosztów uzyskania przychodu w przypadku nieruchomości nabytych nieodpłatnie odbywa się zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl tego przepisu za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn. Do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku zalicza się również udokumentowane koszty nabycia lub wytworzenia poniesione przez spadkodawcę oraz przypadające na podatnika ciężary spadkowe, w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub zbywanego prawa odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych nabytych przez podatnika. Przez ciężary spadkowe, o których mowa w zdaniu drugim, rozumie się spłacone przez podatnika długi spadkowe, zaspokojone roszczenia o zachowek oraz wykonane zapisy zwykłe i polecenia, również w przypadku, gdy podatnik spłacił długi spadkowe, zaspokoił roszczenia o zachowek lub wykonał zapisy zwykłe i polecenia po dokonaniu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c.

Przy czym, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Przepis ten zatem pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej w drodze darowizny jedynie ewentualny, zapłacony podatek od spadków i darowizn oraz nakłady zwiększające wartość nieruchomości.

Uwzględniając powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że kosztem uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia działki nr …, mogą być wydatki, jakie zostały poniesione przez Wnioskodawczynię w czasie posiadania tej nieruchomości, związane przygotowaniem projektu budowlanego oraz budową w terenie sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, pomimo tego, że budowa została zakończona w dniu, w którym nie była już Wnioskodawczyni jej właścicielem.


W myśl art. 30e ust. 4 ustawy - po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:


  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.


Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł – stosownie do art. 30e ust. 5 ww. ustawy.

Natomiast w przypadku niewypełnienia warunków określonych w art. 21 ust. 1 pkt 131 podatnik jest obowiązany do złożenia korekty zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, i do zapłaty podatku wraz z odsetkami za zwłokę; odsetki nalicza się od następnego dnia po upływie terminu płatności, o którym mowa w art. 45 ust. 4 pkt 4, do dnia zapłaty podatku włącznie (art. 30e ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie trzech lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.


Na podstawie art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:


  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.


Zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 2 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:


  1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na cele określone w pkt 1,
  2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a,
  3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a lub b

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.


Katalog wydatków wymienionych w art. 21 ust. 25 pkt 1 i pkt 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne. Niezbędnym zatem warunkiem do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest wydatkowanie na cele mieszkaniowe określone w ww. ustawie otrzymanego przychodu ze zbycia nieruchomości lub prawa.

Odnosząc się do kwoty poniesionej tytułem zapłaty w maju 2019 r. należnej raty oraz odsetek za zwłokę za działki nr zzz i ccc, stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie może odliczyć jej jako wydatku na nabycie tych działek, skoro działki te Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców w darowiźnie, czyli nieodpłatnie. Ponadto zauważyć należy, że do uiszczenia kwoty raty do urzędu gminy byli zobowiązani rodzice Wnioskodawczyni, ponieważ to oni kupili działki od gminy i to oni byli zobowiązani uiścić do gminy należność (w ratach) za ich nabycie w 2016 r., co Wnioskodawczyni potwierdza wskazując, że „w systemie wierzyciela (Urzędu gminy) widnieli rodzice i na dowodzie wpłaty również oni są wpisani jako opłacający ratę”. Z wniosku nie wynika aby do zapłaty raty wraz z odsetkami była w jakiś sposób zobowiązana Wnioskodawczyni. Tym bardziej, że rodzice przekazali Wnioskodawczyni działki w drodze darowizny. Dlatego też zapłata ta nie ma wpływu na opodatkowanie dochodu uzyskanego ze sprzedaży działki nr ….

W konsekwencji w omawianej sprawie dochodem Wnioskodawczyni z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości – działki nr xxx, jest różnica pomiędzy przychodem określonym na podstawie art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. – co do zasady – wartością nieruchomości wyrażoną w cenie określonej w umowie sprzedaży, pomniejszoną o koszty odpłatnego zbycia (wydatki związane z uzyskaniem: wypisu i wyrysu z rejestru gruntów i budynków, zaświadczenia z urzędu gminy, że działka xxx nie znajduje się w strefie rewitalizacji) a kosztami uzyskania tego przychodu ustalonymi na podstawie art. 22 ust. 6d ww. ustawy obejmującymi: udokumentowane stosownie do art. 22 ust. 6e ustawy nakłady (wydatki związane z przygotowaniem projektu budowlanego oraz budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej) poczynione w okresie jej posiadania, które zwiększyły jej wartość - przez Nią poniesionych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego xxx, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj