Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1175/12/SD
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (stan faktyczny) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu kalkulacji zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej „SSE”) na podstawie zezwolenia wydanego w dniu 11 lipca 2006 r. (dalej „Zezwolenie Strefowe”). Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „pdop”), w odniesieniu do dochodów osiąganych w ramach tzw. działalności strefowej, czyli określonej poprzez odpowiednie grupowania statystyczne w treści posiadanego Zezwolenia Strefowego i prowadzonej na terenie SSE. Spółka osiąga również dochody w ramach tzw. działalności pozastrefowej (tak więc generowane na skutek działalności prowadzonej poza terenem SSE lub też w ramach działalności nie wymienionej w treści Zezwolenia Strefowego), które podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka wnioskuje o potwierdzenie prawidłowości wskazanej metodologii rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących na terenie SSE działalność na podstawie stosownego zezwolenia, a w szczególności o potwierdzenie czy w odniesieniu do działalności strefowej (objętej zwolnieniem podatkowym) brak jest konieczności kalkulacji ewentualnych zaliczek na pdop, również w trakcie ostatniego roku podatkowego, w którym zostają osiągnięte dochody, w związku z którymi Spółce udzielona zostaje następnie pomoc publiczna (zwolnienie podatkowe)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody (...) uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (...) przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Tym samym, ustawa o pdop precyzyjnie określa, iż dla oceny czy wielkość zwolnienia nie przekracza maksymalnej, dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na danym obszarze, pod uwagę brana jest wartość udzielonej pomocy publicznej.

Stosownie z kolei do § 3 ust. 8 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej w brzmieniu właściwym na dzień wydania Zezwolenia Strefowego (Dz. U. Nr 220, poz. 2232 ze zm., dalej „rozporządzenie strefowe”), dla oceny czy podatnik uprawniony jest do korzystania z pomocy publicznej dostępnej w formie zwolnienia podatkowego, istotne jest porównanie wielkości posiadanego limitu zwolnienia podatkowego oraz udzielonej dotychczas wartości pomocy publicznej. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego z działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie właściwego zezwolenia.

Z kolei § 9 rozporządzenia strefowego, określający w szczegółach sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej, w ust. 1 stanowi, iż koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia, a w ust. 6, iż zdyskontowaną wartość otrzymanej/otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, składową którego jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania zezwolenia na działalność w strefie do dnia otrzymania pomocy, przy czym dniem otrzymania pomocy jest ostatni dzień miesiąca, w którym udzielono pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404 ze zm.).

Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, w przypadku zwolnienia z podatku dochodowego, dniem udzielenia pomocy jest dzień w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego.

Tym samym, przepisy odnoszące się do korzystania ze zwolnienia podatkowego dostępnego na terenie SSE, w sposób precyzyjny określają, iż dniem udzielenia tej formy pomocy jest dzień w którym winno być złożone zeznanie roczne dotyczące roku, w którym podatnik korzystał z tego zwolnienia.

W przypadku Spółki dniem udzielenia pomocy w zakresie zwolnienia podatkowego jest więc 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Konsekwencją tego jest również fakt, iż także weryfikacja dostępności zwolnienia podatkowego dokonywana jest raz do roku na wskazany dzień udzielenia pomocy, którym w przypadku Spółki jest 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu.

W konsekwencji powyższego, dla celu określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE za dany okres (przykładowo: rok X), konieczne jest ustalenie na potencjalny dzień udzielenia pomocy w formie zwolnienia podatkowego za rok X (czyli 31 marca roku następnego, czyli X+1) relacji pomiędzy:

  • wartością pomocy dotychczas udzielonej w formie zwolnienia z pdop (zdyskontowanej uprzednio przy zastosowaniu współczynników dyskontujących właściwych dla okresu od dnia udzielenia Zezwolenia Strefowego do dnia udzielenia pomocy publicznej za poszczególne minione lata podatkowe), oraz innych form pomocy (zdyskontowanych również odpowiednio na dzień udzielenia pomocy w tych formach), oraz
  • wartością całkowitej dostępnej dla Spółki pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, obliczoną jako iloczyn kosztów kwalifikowanych (w wartości zdyskontowanej na dzień uzyskania Zezwolenia) oraz współczynnika intensywności pomocy publicznej – w przypadku Spółki 40%,

czyli porównujemy wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym albo w oparciu o koszty pracy albo w oparciu o koszty inwestycji).

Wartość obliczona we wskazany powyżej sposób, stanowi wielkość dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za rok X. W sytuacji gdy:

  • wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania Zezwolenia Strefowego do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (31 marca roku X+1) jest mniejsza od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X - Spółka uprawniona jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania pdop podlega całkowita wielkość dochodu będąca podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X,
  • wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego za rok X zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania Zezwolenia Strefowego do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (31 marca roku X+1) jest większa od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za rok X - Spółka uprawniona jest do uznania, iż zwolnieniu z opodatkowania pdop podlega wyłącznie dochód będący podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za rok X w części odpowiadającej wielkości dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za rok X.

Tym samym, dochód w pozostałej części, przekraczającej wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego, za rok X podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Jednocześnie, z uwagi na fakt, iż zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po roku podatkowym za który udzielane jest zwolnienie), Wnioskodawca nie jest zobligowany do uprzedniej kalkulacji i wpłaty zaliczek na pdop (w zakresie dotyczącym działalności strefowej).

Co więcej, obowiązek kalkulacji zaliczki byłby w istocie niemożliwy do wypełnienia w sposób prawidłowy z uwagi na fakt, iż maksymalna wielkość dochodu z działalności strefowej, która może korzystać ze zwolnienia zostałaby w dniu kalkulacji zaliczki obliczona w wartości istotnie różnej względem wartości dostępnej pomocy w dniu faktycznego jej udzielenia (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po danym roku podatkowym), z uwagi na konieczność stosowania mechanizmu dyskontowania.

Przykładowo, odstęp czasu pomiędzy wpłatą zaliczki za pierwszy miesiąc roku podatkowego, a dniem udzielenia pomocy mógłby wynieść ponad 13 miesięcy. Na moment, w którym kalkulowana miałaby być zaliczka nie jest możliwe „wyprzedzające” określenie wielkości dochodu, w odniesieniu do którego to, może zostać udzielona następnie pomoc publiczna (31 marca roku następującego po danym roku podatkowym) m.in. z uwagi na okresowe zmiany stopy dyskontowej, mające wpływ na obliczenie niniejszej wielkości (zmiany stopy dyskontowej podawane są co najwyżej z krótkim wyprzedzeniem; dyskontowanie przeprowadzane jest z uwzględnieniem czynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia wydania Zezwolenia Strefowego do dnia udzielenia pomocy - 31 marca kolejnego roku).

Dodatkowo, stosownie do § 4 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. Nr 194, poz. 1983 ze zm.), EDB (przyp. Spółki: ekwiwalent dotacji brutto) dla ulgi podatkowej - jest równy w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, a w szczególności zwolnienia dochodu w podatku dochodowym - różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania, a kwotą podatku po jej obniżeniu.

Obliczenie wartości pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia podatkowego dokonywane jest więc po uprzednim obliczeniu wielkości podatku należnego za dany okres rozliczeniowy, którym w przypadku pdop jest okres roku podatkowego.

W związku z przytoczonymi przepisami oraz wskazanymi okolicznościami faktycznymi, Spółka wnioskuje o potwierdzenie wskazanej metodologii rozliczenia podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącej korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podatkowego dostępnego dla pomiotów prowadzących działalność na terenie SSE na podstawie stosownego zezwolenia.

W szczególności, Spółka wnioskuje o potwierdzenie, iż z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności objętej zwolnieniem podatkowym).

Dodatkowo Spółka wskazuje, iż zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 08 maja 2007 r. (I SA/Rz 254/07), przepisy rozporządzenia regulujące szczegółowe kwestie związane z korzystaniem ze zwolnienia z PDOP (w tym kalkulacji limitu pomocy publicznej) stanowią normy prawa podatkowego, do których zastosowanie winny mieć przepisy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Podobnie uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 21 listopada 2007 r. (III Sa/Wa 1737/07), w którym stwierdził, iż nie można obowiązku udzielania przez organ podatkowy pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawężać wyłącznie do ustaw zawierających w tytule pojęcie prawa podatkowego, ponieważ nie tylko w tych ustawach uregulowano elementy, od których zależy opodatkowanie i jego wysokość .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem zdarzenia przyszłego wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj