Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-569/11-2/DP
z 19 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-569/11-2/DP
Data
2011.10.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Zwolnienia podmiotowe


Słowa kluczowe
dochód
spółka osobowa
udział w zyskach
Zamknięty Fundusz Inwestycyjny
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy wszystkie dochody osiągane przez Wnioskodawcę, w tym dochody (przychody) osiągane z tytułu udziału w zyskach Spółek osobowych, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 413 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2011 r. (data wpływu 22 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody funduszu osiągane z tytułu udziału w zyskach spółek osobowych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lipca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody funduszu osiągane z tytułu udziału w zyskach spółek osobowych podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, Fundusz Inwestycyjny Zamknięty, jest zamkniętym funduszem inwestycyjnym mającym siedzibę na terytorium Polski (dalej: Wnioskodawca” lub „Fundusz”) działającym na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz.U. z 2004 r. Nr 146, poz. 1546 ze zm., dalej: „UFI”). Zasady działalności Wnioskodawcy zostały ustalone w statucie nadanym przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. (dalej: „TFI”), zgodnie z którym Wnioskodawca jest funduszem inwestycyjnym zamkniętym aktywów niepublicznych w rozumieniu a wyłącznym przedmiotem działalności jest lokowanie środków pieniężnych zebranych w drodze niepublicznego proponowania nabycia certyfikatów inwestycyjnych w papiery. wartościowe oraz inne prawa. TFI tworzy, odpłatnie zarządza oraz reprezentuje Wnioskodawcę.

Wnioskodawca stanie się bezpośrednim lub pośrednim udziałowcem spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i/lub akcjonariuszem spółek akcyjnych (dalej: Spółki) z siedzibą na terytorium Polski, podlegających w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów.

W przyszłości, planowana jest zmiana formy prawnej Spółek na spółki komandytowo-akcyjne w trybie art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH”) (do określenia podmiotów po przekształceniu też używać będziemy określenia: Spółka osobowa).

W wyniku przekształcenia Spółek, Wnioskodawca stanie się akcjonariuszem Spółek osobowych bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem spółek komandytowo-akcyjnych). Wnioskodawca nie będzie natomiast komplementariuszem Spółek osobowych.

Poniższa grafika ilustruje przykładowo możliwą strukturę powiązań między Wnioskodawcą a Spółkami osobowymi. Linie oznaczają bezpośredni udział w poszczególnych spółkach. Dla przejrzystości na schemacie pominięto komplementariusza(y) oraz ewentualnych dodatkowych akcjonariuszy (innych niż Fundusz). Schemat ma na celu wyłącznie zilustrowanie przykładowego charakteru powiązań pomiędzy Funduszem a Spółkami osobowymi. Faktyczna liczba oraz konfiguracja Spółek osobowych może w praktyce ulegać zmianom.

Patrz Wniosek ORD-IN

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy wszystkie dochody osiągane przez Wnioskodawcę, w tym dochody (przychody) osiągane z tytułu udziału w zyskach Spółek osobowych, będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie osiągane przez niego dochody podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Uzasadnienie:

Na wstępie Wnioskodawca zaznacza, że spółki osobowe, w tym spółki komandytowo-akcyjne, nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych ani podatku dochodowego od osób fizycznych. Opodatkowanie dochodów spółek osobowych ma miejsce na poziomie wspólników, proporcjonalnie do posiadanego przez nich prawa do udziału w zysku. Z treści art. 5 ust. 1 UPDOP wynika, że przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną co do zasady, łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku. Z kolei na podstawie art. 5 ust. 2 UPDOP, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów.

Jak stanowi art. 147 KSH komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki proporcjonalnie do wniesionych wkładów, chyba że statut spółki stanowi inaczej. Jeżeli akcjonariusz spółki komandytowo-akcyjnej jest osobą prawną to przychody z udziału w tej spółce osiągane przez tę osobę, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W wyniku przekształcenia formy prawnej Spółek na spółki komandytowo-akcyjne, Wnioskodawca stanie się bezpośrednim lub pośrednim akcjonariuszem (wspólnikiem) tych Spółek osobowych. Zatem w myśl art. 5 ust. 1 UPDOP, Wnioskodawca będzie co do zasady zobowiązany do uwzględnienia w swoich przychodach, przychodów Spółek osobowych, proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku każdej z tych Spółek osobowych. Na tej samej zasadzie, Wnioskodawca będzie uprawniony do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez Spółki osobowe, w wysokości proporcjonalnej do prawa Wnioskodawcy do udziału w zyskach Spółek osobowych.

W przypadku, gdy Wnioskodawca jest akcjonariuszem spółki komandytowo-akcyjnej (spółka 1), która posiada z kolei akcje innej spółki komandytowo-akcyjnej (spółka 2), należy ustalić jaki udział w zysku spółki 2 posiada spółka 1 oraz jaki udział w zysku spółki 1 posiada Wnioskodawca. Przychody/koszty Wnioskodawcy powinny wówczas uwzględniać: (i) przychody/koszty spółki 2 w części która odpowiada iloczynowi udziału spółki 1 w zysku spółki 2 i udziału Wnioskodawcy w zyskach spółki 1 oraz (ii) przychody/koszty spółki 1 (inne niż przychody/koszty wynikające z udziału spółki 1 w spółce 2) w części, która odpowiada udziałowi Wnioskodawcy w zyskach spółki 1. Procedurę tę należy oczywiście odpowiednio powtórzyć dla każdej spółki osobowej za pośrednictwem, której Wnioskodawca jest akcjonariuszem spółki 2. Jeśli dodatkowo część akcji spółki 2 byłaby posiadana przez Wnioskodawcę bezpośrednio (a nie za pośrednictwem spółki osobowej) wówczas przychody/koszty Wnioskodawcy należy powiększyć również o przychody/koszty spółki 2 w części, która odpowiada udziałowi Wnioskodawcy w zysku spółki 2 wynikającemu z bezpośrednio posiadanych akcji spółki 2.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10 UPDOP zwalnia się od podatku dochodowego fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów UFI. Wnioskodawca stoi zatem na stanowisku, że przysługuje mu prawo do zwolnienia z opodatkowania tak ustalonego dochodu na podstawie zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 6 UPDOP. Wymienione zwolnienie ma charakter bezwzględny, co oznacza że nie jest ono uzależnione ani od wielkości przychodów uzyskiwanych przez podmioty zwolnione ani od źródła uzyskania przychodów. Zwolnienie to obejmuje wszystkie rodzaje dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę. W konsekwencji zwolnieniu z opodatkowania podlegać będą również przypadające na Wnioskodawcę dochody spółek komandytowo-akcyjnych, których akcjonariuszem (bezpośrednio lub pośrednio) będzie Wnioskodawca (nie będą one opodatkowane ani w momencie powstania ani przy późniejszej wypłacie).

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 19 listopada 2009 r., sygn. IPPB3-423-566/09-2/PD. W interpretacji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził, że w analogicznym przypadku osiania dochodu przez fundusz inwestycyjny zamknięty, dochód ten będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych - „Zwolnienie podmiotowe zamieszczone w art. 6 UPDOP ma charakter bezwzględny. Oznacza to, że zwolnienie podmiotowe nie jest uzależnione ani od wielkości przychodów uzyskiwanych przez podmioty zwolnione ani od źródła uzyskania przychodu. Zwolnienie podmiotowe obejmuje wszystkie rodzaje dochodów podatnika”. Analogiczne stanowisko zajmowały również inne organy podatkowe m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 kwietnia 2008 r., sygn. IP-PB3-423-236/08-2/PS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj