Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-781/11-2/MS
Data
2011.11.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
gmina
odliczenia od podatku
projekt pomocowy
Istota interpretacji
Czy Gmina będzie mogła skorzystać z obniżenia podatku naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego?
Wniosek ORD-IN
143 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 16 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 września 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (Gmina) w latach 2009 - 2013 realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą „…”. Zadanie to jest realizowane przy udziale środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „Rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Do wydatków kwalifikowalnych projektu został zaliczony podatek od towarów i usług.
Przedmiotem inwestycji „…” jest: - zagospodarowanie terenu wokół budynku Urzędu Gminy (ogrodzenie i oświetlenie terenu, drogi dojazdowe, chodniki, parking, elementy zagospodarowania terenu takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, podświetlane tablice informacyjne i inne);
- wymiana i przebudowa przystanków autobusowych na terenie miejscowości
- budowa chodnika wzdłuż ulicy Ż.;
- zagospodarowanie głównych ulic poprzez usytuowanie wzdłuż nich zieleni urządzonej, koszy na śmieci itp.;
- usytuowanie przy obiektach użyteczności publicznej stojaków na rowery, ławek, zieleni urządzonej.
W trakcie trwania inwestycji oraz po jej zakończeniu ulice objęte rewitalizacją nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług (na tych ulicach nie będzie utworzona strefa płatnego parkowania). Gmina nie planuje w przyszłości osiągać przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją powyższego zadania. Zakończona inwestycja będzie stanowiła własność komunalną Gminy. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej będzie miało na celu poprawę jego funkcjonalności, estetycznego wyglądu, bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego centrum oraz zwiększenie dostępności do nowoczesnej infrastruktury publicznej. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina będzie mogła skorzystać z obniżenia podatku naliczonego od realizowanego zadania inwestycyjnego pod nazwą „…”...
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie może w przyszłości skorzystać z możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów inwestycyjnych. Zgodnie z postanowieniami art. 86 ust.1 podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tylko w sytuacji, w której towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. W tym przypadku taka sytuacja nie będzie miała miejsca, ponieważ Gmina nie będzie osiągać korzyści finansowych z przedmiotowej inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy. Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje zrealizować projekt pn. „…”. Zadanie to jest realizowane przy udziale środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 6.2 „Rewitalizacja małych miast” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Przedmiotem inwestycji jest: - zagospodarowanie terenu wokół budynku Urzędu Gminy (ogrodzenie i oświetlenie terenu, drogi dojazdowe, chodniki, parking, elementy zagospodarowania terenu takie jak ławki, kosze na śmieci, stojaki na rowery, podświetlane tablice informacyjne i inne);
- wymiana i przebudowa przystanków autobusowych na terenie miejscowości;
- budowa chodnika wzdłuż ulicy;
- zagospodarowanie głównych ulic poprzez usytuowanie wzdłuż nich zieleni urządzonej, koszy na śmieci itp.;
- usytuowanie przy obiektach użyteczności publicznej stojaków na rowery, ławek, zieleni urządzonej.
Ulice objęte rewitalizacją nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie planuje w przyszłości osiągać przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w związku z realizacją powyższego zadania. Zakończona inwestycja będzie stanowiła własność komunalną Gminy. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Powyższe wynika z faktu, że nie został spełniony podstawowy warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, ponieważ nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o zdarzenie przyszłe opisane w złożonym wniosku, z którego wprost wynikało, że inwestycja nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
|