Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-658/11-4/AS
z 29 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-658/11-4/AS
Data
2011.07.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi
usługi informatyczne
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość zastosowania zwolnienia dla usług udostępniania środowiska informatycznego, opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także wsparcia informatycznego dla aplikacji;



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.04.2011 r. (data wpływu 18.04.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.07.2011 r. (data wpływu 15.07.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 04.07.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług udostępniania środowiska informatycznego, opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także wsparcia informatycznego dla aplikacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.04.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia dla usług udostępniania środowiska informatycznego, opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także wsparcia informatycznego dla aplikacji.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12.07.2011 r. (data wpływu 15.07.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 04.07.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

S. S.A. Oddział w Polsce („Bank”) na skutek dokonanego w 2009 r. połączenia transgranicznego pomiędzy S. S.A. z siedzibą w Paryżu oraz C. S.A. w siedzibą W. („C.”), jako polski oddział spółki prawa francuskiego S. S.A., na podstawie art. 93 Ordynacji podatkowej wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki C.

Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych z zakresu bankowości detalicznej. W celu zabezpieczenia możliwości świadczenia usług finansowych i oferowania swoim klientom niezbędnych rozwiązań Bank zmuszony jest korzystać ze zróżnicowanego, wyspecjalizowanego wsparcia podmiotów zewnętrznych, w tym wsparcia z zakresu technologii informatycznych i rozwiązań systemowych. W tym celu Bank nabywa od podmiotu zagranicznego m.in. usługi informatyczne związane z obsługą wniosków kredytowych („system Siclid”,) które traktuje jako import usług, przy czym do dnia transakcji połączenia transgranicznego przedmiotowe usługi były bezpośrednio nabywane przez C.

Wspomniana aplikacja informatyczna Siclid gwarantuje usługi udostępniania środowiska informatycznego, usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji objętych zakresem powyższych usług. Powyższe usługi umożliwiają Bankowi (a w poprzednich latach umożliwiały również C.) oferowanie, obsługę wniosków kredytowych oraz rozliczanie w systemie udzielonych kredytów (pożyczek). W ramach udostępniania środowiska informatycznego Bank nabywa usługi służące usprawnieniu oraz uproszczeniu procesów operacyjnych, a także usługi zapewniające procesy kontrolne oraz zapewnienia bezpieczeństwa dla gromadzonych przez Bank informacji oraz danych. Nabycie usług udostępniania środowiska informatycznego stanowi, zatem zabezpieczenie obszarów podstawowych dla funkcjonowania Banku, prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa finansowego, jak również budowania pozycji konkurencyjnej Banku na polskim rynku usług bankowych.

Usługodawca w ramach analizowanych usług m.in. zapewnia na użytek Banku niezbędne oprogramowanie oraz dostęp do serwerów zlokalizowanych we Francji, obsługuje środowisko operacyjne przetwarzania danych na zasadzie monitoringu usług wykonywanych na bieżąco oraz uruchamia procesy przetwarzania danych. Tym samym Bank ma zapewnioną ciągłą obsługę operacji przechowywania danych oraz zarządzania bazami danych. Jednocześnie wraz z udostępnieniem aplikacji Siclid, Bank uzyskuje dostęp do specjalnych baz (baz DB2 stanowiących część udostępnionej aplikacji Siclid) służących do zarządzania zgromadzonymi danymi. W ramach usługi udostępniania środowiska Usługodawca przesyła Bankowi wygenerowane raporty i wyciągi do odpowiednich systemów Banku (zgodnie z indywidualnymi wymogami Banku), zarządza przesyłaniem plików pomiędzy Usługodawcą a Bankiem, jak również zarządza systemami transmisji komunikatów.

Zakupione przez Bank usługi pozwalają mu na utrzymanie niezbędnych procesów oraz funkcjonowanie istotnych dla działania Banku aplikacji związanych z podstawową działalnością w zakresie pośrednictwa finansowego. Tym samym nabycie przez Bank usług udostępnienia środowiska informatycznego jest niezbędne dla zapewnienia efektywnej i kompleksowej obsługi klienta Banku. Bank korzystając z tych usług zabezpiecza również inne znaczące obszary dla sprawnego funkcjonowania Banku.

Obok nabycia usług udostępnienia środowiska informatycznego, Bank nabywa usługę przetwarzania danych, w ramach, której ma zapewniony dostęp do zgromadzonych danych, a Usługodawca zobowiązany jest zarówno do gromadzenia, przechowywania, przetwarzania oraz zarządzania tymi danymi, jak również do ich segregowania, utrzymywania i usuwania.

Tym samym, w ramach nabycia przez Bank dostępu do systemu Siclid, Bank ma zapewnioną realizację wszelkich usług informatycznych związanych z obsługą wniosków kredytowych, gromadzeniem i przechowywaniem danych osobowych klientów, którym zostały udzielone kredyty oraz wszelkich informacji dotyczących operacji kredytowych klientów Bank (a więc usług koniecznych do pracy systemu zapewniającego obsługę wniosków kredytowych). Tym samym, Bank ma zapewniony ciągły monitoring transakcji oraz codzienne przetwarzanie wygenerowanych z systemu danych (wysłane przez Bank pliki danych do Francji wracają do terminali zlokalizowanych w Polsce w formie raportów, które ulegają dalszemu przetwarzaniu).

Należy podkreślić, iż gwarancja sprawnego funkcjonowania aplikacji objętych zakresem usług przetwarzania danych oraz wsparciem informatycznym, dla których Usługodawca jednocześnie udostępnia środowisko informatyczne, umożliwia Bankowi świadczenie podstawowych usług finansowych na rzecz swoich klientów. Zakresem świadczonych usług w sposób bezpośredni lub pośredni objęte są bowiem aplikacje uznawane za kluczowe w działalności finansowej, m.in.:

  • aplikacja zapewniająca obsługę pożyczek klientów indywidualnych m.in. w zakresie:
      • otwierania rachunków kredytów i rejestracji pożyczek bezpośrednio „on-line” lub w przetwarzaniu nocnym;
      • kalkulacji odsetek; obsługi i przetwarzania płatności; naliczania opłat i prowizji do rachunku kredytu;
      • obsługi i automatycznego przetwarzania zmian na rachunkach pożyczek dotyczących oprocentowania;
      • zmian okresu kredytowania, kwoty raty;
      • monitorowania kredytów niespłacanych regularnie i połączenie z systemem windykacji polubownej oraz sądowej;
      • zamykania rachunków pożyczek.
    • aplikacja wykorzystywana do analizy i przetwarzania wniosku kredytowego klienta umożliwiająca m.in.:
        • obsługę i przetwarzanie wniosku klienta o otwarcie produktów kredytowych;
        • weryfikację danych z aplikacji klienta, porównanie danych klienta z bazą zastrzeżonych dokumentów oraz nierzetelnych klientów;
        • obsługę rachunków kart kredytowych klientów indywidualnych w zakresie: rejestrowania, przechowywania i rozliczania transakcji na rachunkach kart kredytowych (gotówkowych, bezgotówkowych);
        • rejestrację i przechowywanie danych klienta;
        • rozliczanie płatności na rachunku karty kredytowej, monitorowania i kontroli spłat zadłużenia; generowania wyciągów;
        • przechowywania historii rachunku; obsługi produkcji nowych i wznawianych kart kredytowych oraz obsługę zastrzeżeń kart;
        • generowania raportów dziennych;
      • aplikacja obsługująca płatności rachunków;
      • aplikacja do generowania wyciągów bankowych;
      • aplikacja służąca do naliczania opłat transakcyjnych, w tym opłat stałych;
      • aplikacja umożliwiająca zarządzanie portfelem kart kredytowych pod kątem autoryzacyjnym, windykacyjnym oraz marketingowym;
      • aplikacja umożliwiająca min.:
        • identyfikację klienta;
        • obsługę transakcji bezgotówkowych;
        • obsługę nowych klientów - otwierania rachunków, rejestracji klienta i relacji;
        • obsługę przelewów wewnętrznych i zewnętrznych;
        • aplikacja dostarczania informacji na temat produktów bankowych i kart kredytowych w trybie miesięcznym;
      • aplikacja umożliwiająca bezpośrednie księgowania wykonanych transakcji finansowych, księgowań uzupełniających debetowych i kredytowych na kontach klientów i kontach bankowych; korekty księgowań;
      • aplikacja służąca do wspomagania rozwiązywania problemów oraz badania zgodności;
      • aplikacja wspomagająca monitoring stanu spłat oraz windykację niespłaconych w terminie należności dla kart kredytowych i pożyczek w zależności od statusu rachunku; generowanie raportów dla działu windykacji,
      • aplikacja umożliwiająca wprowadzanie oraz modyfikację systemu parametrów sterujących procesem kredytowym (produkty, oprocentowanie, opłaty, prowizje, ubezpieczenia, listy do klientów itp.);
      • aplikacja przeznaczona do tworzenia, konfiguracji i obsługi sklepów/partnerów.

      Ponadto z uwagi na konieczność zapewnienia ciągłej, nieprzerwanej pracy systemu Siclid Usługodawca świadczy na rzecz Banku również usługi konserwacji oraz opieki nad infrastrukturą techniczną, które realizowane są poprzez działania zapobiegawcze oraz czynności naprawcze.

      W ramach działań zapobiegawczych Usługodawca zobowiązany jest do przeprowadzania rutynowych działań konserwacyjno - zapobiegawczych (m.in. tworzenia kopii zapasowych, kontroli pojemności serwerów, zapewnienia systemu zapasowego), natomiast w ramach działań naprawczych do informowania na bieżąco (pocztą elektroniczną lub na bieżąco) Banku o wszelkich błędach, jakie ewentualnie zostały wykryte w trakcie funkcjonowania systemu, podjęcia działań zmierzających do zabezpieczenia danych oraz Usunięcia zaistniałych usterek.

      W ramach usług konserwacyjnych Usługodawca zobowiązany jest m.in. do podejmowania następujących działań:

      • gorąca linia - usługa polegająca na przyjmowaniu zgłoszeń o istniejących usterkach oraz zapytań o informację od pracowników Banku, przyjmowanie wniosków o wsparcie techniczne, udostępnienie korespondentom lokalnym Banku serwisu telefonicznego w zakresie wszelkich spraw dotyczących dostępu do aplikacji, informowanie pracowników Banku o przypadkach nieprawidłowego działania aplikacji, przyjmowanie zgłoszeń o wsparcie techniczne oraz przekazywanie ich właściwym służbom, stałe nadzorowanie działań do czasu ich zakończenia oraz wysyłanie ponagleń, w tym m.in. informowanie zgłaszającego o stanie zaawansowania prac nad rozwiązaniem problemu nieprawidłowego działania systemu, zamykanie procedur związanych z nieprawidłowym działaniem, dokumentowanie wszystkich zaistniałych usterek i zastosowanych rozwiązań;
      • zarządzanie - usługa nadzorowania wskaźników oraz poziomu świadczonych usług, sprawdzanie przestrzegania warunków umowy, nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu zarządzania usterkami oraz nadzorowanie koordynacji działań naprawczych lub zastosowanych rozwiązań tymczasowych;
      • hosting środków informatycznych;
      • wydruk i wysyłka - udostępnianie raportów generowanych przez aplikacje;
      • konserwacja i opieka informatyczna nad oprogramowaniem bazowym - wprowadzanie poprawek dostarczanych przez autorów oprogramowania, instalowanie produktów i ich dostosowanie do standardów produkcji;
      • udostępnienie aplikacji - podejmowanie działań mających na celu umożliwienie dostępu do aplikacji oraz utrzymanie parametrów tych aplikacji na poziomie ustalonym w ramach zobowiązań serwisowych, zapewnienie dostępności poprzez wykonanie niezbędnych działań naprawczych i zapobiegawczych, kontrola środowisk MSV, prowadzenie dziennika dostępności, wyjaśnienie wszelkich przerw w dostępności w godzinach pracy, tworzenie kopii zapasowych wraz z kontrolą kopii zapasowych i przywracania aplikacji, przeprowadzanie prac niezbędnych do zapewnienia prawidłowego działania platformy MVS w następstwie działań zapobiegawczych lub naprawczych, w szczególności: reorganizacja baz, modyfikowanie parametrów, dostosowanie parametrów funkcji wyszukiwania, tworzenie indeksów;
      • wdrażanie aplikacji w środowisku produkcyjnym - instalowanie w systemie wersji aplikacji oraz czuwanie nad ich prawidłowym działaniem poprzez następujące etapy: przygotowanie wdrożenia, przeprowadzenie wdrożenia oraz zakończenie wdrożenia w środowisku produkcyjnym;
      • produkcja (przetwarzanie wsadowe) - umożliwienie przebiegu przetwarzania oraz udostępniania aplikacji w jednostce centralnej poprzez czuwanie nad prawidłowością przesyłu danych między jednostką a pozostałymi systemami, udostępnienie aplikacji, przeprowadzenie czynności instalacyjnych związanych z działaniami zapobiegawczymi oraz naprawczymi;
      • wsparcie w zakresie użytkowania sprzętu i oprogramowania - polegające na rozwiązywaniu problemów związanych z wszelkiego rodzaju usterkami pojawiającymi się w trakcie eksploatacji infrastruktury (zapewnienie wsparcia technicznego, zarządzanie usuwaniem oraz pobieraniem danych, zarządzanie zmianami danych);
      • nadzorowanie sieci rozległych, ogólnej architektury sieci, definiowanie tej architektury;
      • nadawanie uprawnień i kontrola dostępu do funkcji Siclid pracownikom Banku.

      Wśród działań podejmowanych przez Usługodawcę w przypadku wystąpienia awarii, w szczególności wskazać należy na działania zmierzające do zapewnienia bezpieczeństwa systemów w serwisie poprzez tworzenie kopii zapasowych, zagwarantowanie dostępności kopii zapasowych oraz możliwości ich wykorzystania w celu wznowienia operacji komputerowych w optymalnych warunkach integralności danych i ich aktualizacji. Dodatkowo Usługodawca odpowiedzialny jest za tworzenie oraz realizację planów działań na wypadek awarii, zapewnienie Bankowi możliwości awaryjnego korzystania z serwisu zewnętrznego oraz podejmowanie działań mających na celu całkowite odzyskanie danych Banku z serwisów w przypadku naruszenia integralności danych.

      Ponadto, w celu usprawnienia procesów operacyjnych, Bank nabywa równolegle dodatkową usługę w postaci udostępnienia pakietów programowych SAS obejmujących funkcję analiz statystycznych, reportingu i modelingu. Nabycie dodatkowych pakietów pozwala Bankowi na uproszczenie funkcji reportingowych, marketingowych, jak również zapewnia optymalizację wyboru marketingowego poprzez scoring. W konsekwencji, usługi te pozwalają Bankowi nie tylko na sprawne przeprowadzanie procesu obsługi klienta i tym samym ulepszenie procesu świadczonych usług, ale przede wszystkim wpływają na możliwości optymalizacji przez Bank ryzyka. Poprawność oceny zdolności kredytowej klienta bez wątpienia pozwala zmniejszyć potencjalnie straty finansowe, jak również dostosować ofertę Banku do aktualnych warunków rynkowych.

      W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

      Czy w związku z nowelizacją ustawy VAT, nabywane przez Bank usługi związane z udostępnieniem systemu Siclid, będą po dniu 1 stycznia 2011 r. zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT...

      W opinii Banku w zakresie przedstawionym we wniosku usługi, które Bank nabywa od zewnętrznych kontrahentów podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług („podatek VAT”) na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy VAT.

      W myśl art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podatku VAT, co do zasady wynosi 22%. Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy VAT, obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

      Jednakże na zasadzie wyjątku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy VAT zwolnione zostały z podatku VAT usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Z kolei na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT ze zwolnienia z tego podatku korzystają usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. W myśl art. 43 ust. 13 ustawy VAT zwolnione z podatku VAT są również usługi pomocnicze do wyżej wymienionych usług finansowych. Według wyżej wymienionego przepisu zwolnienie z podatku VAT stosuje się, bowiem również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

      Bank pragnie jednocześnie podkreślić, iż zwolnienie z podatku VAT w odniesieniu do usług pomocniczych do usług finansowych - stosownie do art. 43 ust. 14 ustawy VAT - nie ma jedynie zastosowania do usług stanowiących element usług pośrednictwa. W sytuacji opisanej we wniosku powyższe nie ma zaś, w ocenie Banku, miejsca.

      W ocenie Banku klasyfikacja przedstawionych we wcześniejszej części wniosku usług, jako usług pomocniczych do usług finansowych uzasadniona jest przede wszystkim charakterem tychże usług. Wszystkie podejmowane w ich ramach działania pozostają, bowiem w ścisłym związku z działalnością Banku. Jak zostało wcześniej wykazane nabywane przez Bank usługi składają się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość procesu realizacji przez Bank usług finansowych. Należy podkreślić, iż nabywane przez Bank usługi polegają na nierozerwalnym wsparciu działalności Banku, stanowiąc niezbędny składnik realizowanych przez Bank usług finansowych (m.in. poprzez obsługę wniosków kredytowych oraz rozliczanie w systemie udzielonych kredytów). Jednocześnie usługi te, ze względu na swój charakter same stanowią odrębną całość.

      Podkreślić należy, że usługi nabywane przez Bank zapewniają wsparcie w zakresie oferowania, obsługi oraz rozliczania usług finansowych oferowanych przez Bank. W konsekwencji, zdaniem Banku, usług tych nie należy rozpatrywać w oderwaniu od usług finansowych świadczonych przez Bank. Tym samym, uznać należy, iż bez nabycia przedmiotowych usług prawidłowa realizacja usług oferowanych przez Bank (usług finansowych w postaci udzielania kredytów, pożyczek) byłaby wręcz niemożliwa. Ponadto, należy wyraźnie pokreślić, że usługi te nie tylko służą zapewnieniu lub usprawnieniu działań podejmowanych przez Bank, ale również mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa klienta, co niewątpliwie znajduje odzwierciedlenie w procesie decyzyjnym klientów Banku. Tym samym, za bezsprzeczne uznać należy okoliczność, iż wszystkie przedstawione w przedmiotowym stanie faktycznym usługi mają bezpośredni wpływ na efektywność prowadzenia działalności przez Bank.

      Zapewnienie Bankowi świadczenia usług udostępniania środowiska informatycznego, usług opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, które de facto umożliwiają Bankowi (a w poprzednich latach umożliwiały również C.) oferowanie, obsługę wniosków kredytowych oraz rozliczanie w systemie udzielonych kredytów (pożyczek) uznać należy za jeden z nieodzownych warunków efektywnego prowadzenia działalności bankowej. Tym samym podejmowanie współpracy z podmiotami profesjonalnie zajmującymi się m.in. obsługą środowiska operacyjnego przetwarzania danych na zasadzie monitoringu usług wykonywanych na bieżąco oraz uruchamiania procesów przetwarzania danych również uznać należy za niezbędne dla zagwarantowania potencjalnym klientom właściwego poziomu świadczonych usług oraz ich bezpieczeństwa. Mając na uwadze dynamiczny rozwój działalności bankowej na świecie, uznać należy, że nabywane przez Bank usługi należy postrzegać jako usługę składającą się z wielu elementów stanowiących nieodłączną całość, niezbędnych zarówno do usprawnienia procesów operacyjnych, zagwarantowania procesów kontrolnych, jak również stworzenia i utrzymania pozycji konkurencyjnej na rynku.

      W tym miejscu należy podkreślić, że w ocenie Banku, jako usługi pomocnicze w stosunku do usług finansowych należy właśnie traktować przedmiotowe usługi, w ramach, których Bank w rzeczywistości wykonywał czynności faktyczne lub prawne związane ze świadczeniem usług finansowych. Czynności wykonywane przez zewnętrznego kontrahenta służą, bowiem sprawnemu wykonywaniu świadczonych przez Bank usług bankowych na rzecz klientów.

      W związku z istniejącym zakresem przedmiotowych usług oraz ich znaczeniem dla sprawnego wykonywania czynności przez Bank, usługi te uznać należy za właściwe i niezbędne do świadczenia usługi finansowej.

      Pogląd, co do możliwości zwolnienia z podatku VAT usług pomocniczych, przy czym w odniesieniu do stanu prawnego sprzed 1 stycznia 2011 r., prezentują również organy podatkowe. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2009 r., sygn. IPPP1/443-369/09-2/IG/JL, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, stwierdzono, że jeżeli dane usługi są specyficzne oraz pełnią istotną rolę dla usług pośrednictwa finansowego (obecnie z usługą finansową), wówczas należy uznać, że usługi te ze względu na swój zakres przedmiotowy samodzielnie nie miałyby żadnego znaczenia gospodarczego, bądź też ich znaczenie miałoby zupełnie odmienny charakter. Co do zasady, bowiem tego rodzaju usługi są tak mocno powiązane z usługą pośrednictwa finansowego świadczonego przez Bank, że ich odrębne traktowanie wydaje się być pozbawione racjonalnych argumentów. Dlatego też, ze względu na przedstawiony zakres nabywanych przez Bank usług udostępniania środowiska informatycznego, usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usług wsparcia informatycznego dla innych aplikacji objętych zakresem powyższych usług (aplikacji związanych z obsługą produktów bankowych) uznać należy za ściśle powiązane z usługą finansową. Przedmiotowe usługi realizowane przez zewnętrznego kontrahenta pozostają w ścisłym związku ze świadczonymi przez Bank usługami, o których mowa m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy VAT i de facto stanowią kluczowy element procesu ich świadczenia. W konsekwencji, usługi te należy traktować jako usługi pomocnicze do usług finansowych, korzystających ze zwolnienia z podatku VAT. Z punktu widzenia Banku, czynności wykonywane przez zewnętrznego usługodawcę umożliwiają mu prawidłowe świadczenie usług finansowych, tj. Bank nie mógłby oferować i świadczyć w obecnym zakresie tych usług bez odpowiedniego wsparcia ze strony Usługodawcy. Ponadto czynności objęte zakresem przedmiotowego wniosku mają bezpośredni wpływ na efektywność Banku oraz ograniczenie ryzyka Banku związanego ze świadczonymi usługami finansowymi.

      Zaprezentowane powyżej stanowisko Banku wskazujące na pomocniczy charakter przedmiotowych czynności znajduje również uzasadnienie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Szczególną uwagę należy zwrócić na wykładnię zaprezentowaną m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego („NSA”) z dnia 22 grudnia 2008 r., sygn. I FSK 1582/08, zgodnie, z którym dla dokonania klasyfikacji danej czynności zasadnicze znaczenie należy przypisać przede wszystkim funkcji pełnionej przez tę czynność oraz jej charakterowi. Przyjmuje się, bowiem, że sam sposób świadczenia danej usługi nie będzie rozstrzygał sposobu opodatkowania usług. Co do zasady, będzie on miał znaczenie jedynie dla określenia miejsca świadczenia usługi. Jeśli jednak określone czynności służą bezpośrednio zapewnieniu i sprawnej realizacji usług pośrednictwa finansowego, a zatem stanowią integralną część usługi bankowej/finansowej, wówczas niezależnie od metody ich świadczenia, usługi te będą zachowywać charakter usług pomocniczych do usług pośrednictwa finansowego (obecnie - usług finansowych). Mając na uwadze okoliczność, iż sam sposób świadczenia danej usługi nie określa jej funkcji prawnej (celu), a tym samym nie determinuje charakteru prawnego danej usługi, przedstawione powyżej argumenty niewątpliwie przemawiać będą za uznaniem nabywanych przez Bank usług od podmiotu zewnętrznego jako usług pomocniczych do usług finansowych wymienionych m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy VAT.

      Należy również podkreślić, iż linia interpretacyjna przyjęta przez NSA znalazła odzwierciedlenie w interpretacjach organów podatkowych. Prawidłowość założenia, że usługi istotne i specyficzne dla usług określanych do 31 grudnia 2010 r., jako pośrednictwa finansowego oraz stanowiące niezbędny ich element, powinny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT została potwierdzona m.in. w interpretacji z dnia 4 sierpnia 2009 r., sygn. IPPP2/443-515/09-2/MS; w interpretacji z dnia 3 grudnia 2009 r., sygn. IPPP3/443-835/09-4/MPe; w interpretacji z dnia 8 października 2010 r., sygn. IBPP2/443-581/10/BW; w interpretacji z dnia 4 listopada 2010 r. sygn. IPPP1/443-822/10-2/AP; w interpretacji z dnia 17 czerwca 2010 r., sygn. IPPP3/443-313/10-2/KT, czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 30 października 2009 r., sygn. IPPP2/443-879/09-4/PW.

      Możliwość zastosowania zwolnienia nabywanych przez Bank przedmiotowych usług znajduje również potwierdzenie na gruncie prawa wspólnotowego. Zgodnie z orzecznictwem Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zakresie usług pomocniczych, który - chociażby w wyroku z dnia 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 - zwrócił uwagę na charakter pomocniczy usług wykonywanych na rzecz banku przez dostawcę usług elektronicznych. W wyroku tym Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wypracował definicję usług pomocniczych odpowiadającą definicji zawartej w ustawie VAT od 1 stycznia bieżącego roku.

      Jak zostało już wcześniej wykazane, nabywane przez Bank usługi niewątpliwie spełniają wskazane w orzecznictwie ETS warunki. Usługi te stanowią, bowiem odróżniającą się całość, ich specyfika jest charakterystyczna dla transakcji zwolnionych, (o czym świadczy ich ścisłe powiązanie z wykonywanymi przez Bank usługami finansowymi), natomiast wykonywanie przedmiotowych usług w oderwaniu od operacji wykonywanych przez Bank pozbawione byłoby sensu ekonomicznego. W ocenie Banku usługi udostępniania środowiska informatycznego (niezbędnego do oferowania przez Bank produktów finansowych oraz ich obsługi), usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych jest niezbędna dla realizacji przez Bank usług finansowych na rzecz klientów Banku.

      W związku z dynamicznym rozwojem działalności bankowej, bez nabycia usług objętych zakresem przedmiotowym wniosku Bank nie mógłby, bowiem zarówno oferować i świadczyć usług finansowych w sposób efektywny, jak również skutecznie konkurować z innymi podmiotami występującymi na rynku. W rezultacie, więc, nie mógłby on skutecznie świadczyć usług finansowych w postaci oferowania przez siebie produktów bankowych.

      Mając na uwadze całokształt powyższej argumentacji Bank stoi na stanowisku, iż nabywane przez niego usługi będące przedmiotem niniejszego wniosku korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

      Mając na uwadze powyższe, Bank wnosi jak na wstępie.

      W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

      Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

      Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

      Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

      Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

      Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

      W myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

      Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

      Natomiast w myśl art. 43 ust. 13 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam w sobie stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

      Zgodnie z art. 43 ust. 14 cyt. ustawy, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

      Należy również zwrócić uwagę na odpowiednie uregulowania zawarte w prawie wspólnotowym. Zgodnie z przepisem art. 135 ust. 1 lit. a-d Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347/1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

      1. transakcje ubezpieczeniowe i reasekuracyjne, wraz z usługami pokrewnymi świadczonymi przez brokerów ubezpieczeniowych i agentów ubezpieczeniowych;
      2. udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę;
      3. pośrednictwo lub wszelkie działania w zakresie gwarancji kredytowych, poręczeń i wszelkich innych zabezpieczeń i gwarancji oraz zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę;
      4. transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

      Z opisu sprawy wynika iż, Bank w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów szereg usług finansowych z zakresu bankowości detalicznej. W celu zabezpieczenia możliwości świadczenia usług finansowych i oferowania klientom niezbędnych rozwiązań Bank nabywa od podmiotu zagranicznego m.in. usługi informatyczne związane z obsługą wniosków kredytowych („system Siclid”), które traktuje jako import usług.

      Powyższa aplikacja informatyczna Siclid gwarantuje usługi udostępniania środowiska informatycznego, usługi opieki nad infrastrukturą informatyczną oraz przetwarzania danych, a także usługi wsparcia informatycznego dla aplikacji. Ponadto usługodawca świadczy na rzecz Banku usługi konserwacji oraz opieki nad infrastrukturą techniczną.

      Zdaniem Wnioskodawcy usługi powyższe, jako usługi pomocnicze do usług finansowych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy.

      W przedmiotowej sprawie, kluczowym jest zatem ustalenie, czy opisane usługi stanowią odrębną całość oraz są właściwe i niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej, tj. czy mogą stanowić usługi pomocnicze do usług finansowych w rozumieniu art. 43 ust. 13 ustawy.

      Odnośnie pierwszej cechy, niewątpliwie świadczone usługi mogą być potraktowane jako odrębna całość od szeroko rozumianych usług finansowych. O powyższym świadczy choćby fakt, iż mogą być świadczone przez odrębny podmiot. Niewątpliwie też stanowią wsparcie i zwiększają efektywność działania banku. Jednakże należy podkreślić, iż jest to, jak sam zauważa Wnioskodawca, wsparcie z zakresu technologii informatycznych i rozwiązań systemowych.

      W trakcie oceny, czy dane usługi można uznać za pomocnicze dla usługi finansowej nie sposób pominąć wniosków płynących z orzecznictwa TSUE. Należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) B(d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC (stowarzyszenie) przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków.

      W powyższym stanie faktycznym TSUE zaznaczył, iż dla zastosowania zwolnienia istotne jest, aby usługa pomocnicza, z ogólnego punktu widzenia, stanowiła osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi finansowej, nie może to być zatem sama czynność techniczna.

      Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Trybunał w wyroku z dnia 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, iż „obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej dyrektywy (…) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5”.

      Uwzględniając powyższe należy uznać, że aby transakcje mogły zostać uznane na gruncie Dyrektywy VAT za zwolnione, muszą stanowić odróżniającą się całość, być specyficzne dla transakcji finansowych, mieć podstawowe znaczenie dla ich realizacji.

      Konkludując, w świetle wyroków TSUE należy stwierdzić, iż sam fakt, że element składowy ma znaczenie dla zawarcia transakcji zwolnionej, nie uprawnia do wniosku, że usługa, którą ten element reprezentuje, jest zwolniona. W ocenie tut. organu, wbrew stanowisku Wnioskodawcy usługi opisane w stanie faktycznym są wyłącznie techniczne, bez cech charakterystycznych dla transakcji zwolnionych.

      Z opisu sprawy wynika, iż odpowiedzialność usługodawcy ogranicza się jedynie do aspektów technicznych, nie pociąga za sobą zmiany o charakterze prawnym lub finansowym, nie obejmuje charakterystycznych i istotnych cech funkcji usługi finansowej. Usługi udostępniania środowiska informatycznego, opieki nad infrastrukturą informatyczną, przetwarzania danych, wsparcia informatycznego dla aplikacji, mimo iż zwiększają efektywność - stanowią w istocie tylko usługi dostarczenia narzędzi technicznych do obsługi transakcji finansowych. Nie można uznać, iż obsługa informatyczna transakcji, czy przetwarzanie danych ma podstawowe znaczenie i jest specyficzne dla usług finansowych.

      Należy również zwrócić uwagę na projekt Rozporządzenia Rady (Wniosek - Rozporządzenia Rady ustanawiające przepisy wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do opodatkowania usług ubezpieczeniowych i finansowych, KOM(2007) 746 wersja ostateczna), którego celem jest zapewnienie jednolitego traktowania na gruncie VAT usług finansowych świadczonych przez podmioty działające na rynku wspólnotowym. Rozporządzenie nie posiada jeszcze mocy prawnej, jednakże daje wyraźne wskazania, jakie rodzaje działalności są oraz jakie nie są specyficzne i istotne danej zwolnionej usługi.

      Przepis art. 13 ust. 2 lit. a), b), h) Rozporządzenia zakłada, iż dla celów art. 135 ust. 1a dyrektywy 2006/112/WE, za działalności posiadające specyficzne oraz istotne cechy danej zwolnionej usługi nie uważa się następujących rodzajów działalności: przechowywanie, zadania administracyjne, dostawa i projektowanie oprogramowania.

      Mając powyższe na względzie w ocenie tut. organu, usługi udostępniania środowiska informatycznego, opieki nad infrastrukturą informatyczną, przetwarzania danych, wsparcia informatycznego dla aplikacji, nie wykraczają poza wsparcie z zakresu technologii informatycznych i rozwiązań systemowych, nie obejmują one funkcji charakterystycznych dla usługi zwolnionej, zatem nie wypełniają dyspozycji wynikających z art. 43 ust. 13 i nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

      Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku z dnia 22 grudnia 2008 r., sygn. akt I FSK 1582/08 stwierdzić należy, iż spór w oparciu o który zostało wydane owe orzeczenie dotyczył sposobu kwalifikacji usług SWIFT, umożliwiających bankom komunikowanie się między sobą. Jako przykłady rodzaju komunikatów kierowanych do banku z innych banków strona podała zlecenie przelewu, otrzymania przelewu, założenia lokaty, założenia depozytu, udzielenie kredytu, obciążenie płatności odsetkowych, ustanowienie akredytywy, udzielenie gwarancji lub poręczenia, informacji dotyczącej czeków, przelewów bezgotówkowych.

      Powyższy opis sprawy znacząco odbiega i nie odzwierciedla sytuacji przedstawionej we wniosku. Zatem wskazany wyrok nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie.

      Zauważyć również należy, iż interpretacje indywidualne powołane przez Wnioskodawcę zostały wydane w określonych stanach faktycznych i na gruncie stanu prawnego obowiązującego przed dniem 1 stycznia 2011 r. Z uwagi na obowiązujące wówczas regulacje prawne rozstrzygnięcia powyższe zapadły w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawców grupowania statystyczne.

      Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniami – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 2 Ordynacja podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności miejsca świadczenia wskazanych usług.

      Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

      Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



      doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

      Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
      Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

      Reklama

      Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

      czytaj

      O nas

      epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

      czytaj

      Regulamin

      Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

      czytaj