Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-323/11/AZb
z 31 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-323/11/AZb
Data
2011.05.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
szkolenie
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
szkolenie podnoszące kwalifikacje lekarzy i lekarzy dentystów korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011r. (data wpływu 17 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu 16 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy szkolenie „...” świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz lekarzy i lekarzy dentystów korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy szkolenie „...” świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz lekarzy i lekarzy dentystów korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 maja 2011r. (data wpływu 16 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca został powołany ustawą z dnia 17 maja 1989r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158 z 1989r). Zgodnie z art. 5 pkt 7 ww. ustawy zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy.

Na podstawie art. 19 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996r. w ramach kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Wnioskodawca prowadzi szkolenie: „,,,”

Z uzupełnienia wniosku z dnia 11 maja 2011r. wynika, że Wnioskodawca realizuje swoje zadania w oparciu o przepisy art. 5 ustawy o izbach lekarskich, jest również czynnym zarejestrowanym od 26 stycznia 1995r. podatnikiem podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie: organizowania wystaw, targów i kongresów, wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym i niemieszkalnym, usług w zakresie sprzedaży lub dzierżawy miejsc reklamowych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Kurs „...” stanowi kurs kształcenia podyplomowego. Jego ukończenie potwierdzane jest certyfikatem uczestnictwa z przyznanymi za udział punktami edukacyjnymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów.

Kurs „...” stanowi odrębny kurs prowadzony przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Kurs ten nie jest częścią kształcenia podyplomowego prowadzonego przez odrębny podmiot.

Wnioskodawca nie jest zleceniobiorcą, jest natomiast samodzielnym organizatorem kursu „...”.

Usługa szkoleniowa świadczona przez Wnioskodawcę nie spełnia kryteriów art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, ale spełnia wymogi przewidziane przez pkt 29 powołanej ustawy.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, do której zadań ustawowych, zgodnie z art. 5 pkt 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich, należy prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy. Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do kształcenia podyplomowego i został wpisany do rejestru prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (uchwała Naczelnej Izby Lekarskiej). Kurs prowadzony jest zgodnie z zasadami i formami określonymi w § 3 p. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz § 3 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów.

Realizacją kursu zajmuje się Ośrodek Kształcenia Lekarzy powołany uchwałą Okręgowej Rady Lekarskiej.

Realizacja kursu uzyskała dofinansowanie Naczelnej Izby Lekarskiej - uchwała.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca, by mógł prowadzić kurs „...”, zaliczający się do kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, musiał zostać wcześniej wpisany do rejestru „organizatorów kształcenia” prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (zgodnie z § 2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów).

Wymieniony we wniosku kurs nie jest finansowany ze środków publicznych. Organizatorem i finansującym jest Wnioskodawca. W zakresie ponoszenia kosztów, Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Naczelnej Izby Lekarskiej - uchwała. Dotacja otrzymana z Naczelnej Izby Lekarskiej nie pochodzi ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Organizowany przez Wnioskodawcę kurs pozwala dopełnić obowiązek doskonalenia zawodowego, gdyż pozostaje w związku z zawodem uczestników kursu, którymi są wyłącznie lekarze i lekarze dentyści - członkowie Wnioskodawcy. Udział w takim szkoleniu pozwala na uaktualnienie wiedzy służącej celom zawodowym.

Aktualnie obowiązującą ustawą jest ustawa z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 11 maja 2011r.):

Czy usługa szkoleniowa, tj. kurs „...”, świadczona odpłatnie na rzecz lekarzy i lekarzy dentystów, związana z ich doskonaleniem zawodowym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w powołaniu na art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 11 maja 2011r.), odpłatny kurs „...”, realizujący doskonalenie zawodowe lekarzy jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2011r. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Zgodnie z powołanym przepisem wolne od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 - prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Odnosząc treść powołanej normy do kursu organizowanego przez Wnioskodawcę, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że nie budzi wątpliwości fakt, iż organizowany kurs nie jest usługą w rozumieniu przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wskazany przepis dotyczy jedynie jednostek objętych systemem oświaty, a Wnioskodawca nie jest takim podmiotem. Organizowany przez Wnioskodawcę kurs należy do grupy usług kształcenia zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wymóg regulacji materii w odrębnych przepisach zostaje spełniony, bowiem kwestię tę regulują: ustawa z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich, ustawa z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty oraz przepisy uchwał organów samorządu lekarskiego, tj. uchwalone przez Okręgową Radę Lekarską oraz z upoważnienia ORL - Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej. Uchwały organów pozostają w zgodzie z delegacją ustawową oraz mieszczą się w ramach kompetencji tych organów.

Należy wskazać, iż obowiązek doskonalenia zawodowego lekarzy wynika z przepisu art. 18 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz wydanego na podstawie delegacji ustawowej - Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów. Co więcej, zgodnie z art. 56 ust. 1 Kodeksu Etyki Lekarskiej - uchwały Nadzwyczajnego II Krajowego Zjazdu Lekarzy z dnia 14 grudnia 1991r., powinnością każdego lekarza jest stałe uzupełnianie i doskonalenie swej wiedzy i umiejętności zawodowych, a także przekazywanie ich swoim współpracownikom. Organizowany przez Wnioskodawcę kurs „...”, którego dotyczy niniejszy wniosek, jest kursem, który pozwala na wypełnienie obowiązku doskonalenia zawodowego i uzyskanie po uczestnictwie w nim punktów edukacyjnych, niezbędnych do dopełnienia ustawowego obowiązku.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, do której zadań ustawowych, zgodnie z art. 5 pkt 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich, należy prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy. Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do kształcenia podyplomowego. Jednocześnie na mocy art. 19 ust. 3 Izba została wpisana do rejestru prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską, a prowadzona w tym zakresie działalność jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Należy podkreślić, iż w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów, przynależność do samorządu zawodowego jest obowiązkowa, stąd postanowienia uchwał organów samorządu zawodowego, w tym także w zakresie obowiązku doskonalenia zawodowego, są wiążące i mają charakter przepisów prawa. W tych okolicznościach, zdaniem Wnioskodawcy powołane i wskazane zapisy ustaw: o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz o izbach lekarskich oraz wymienione uchwały organów Wnioskodawcy, są „przepisami odrębnymi” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT. Jednocześnie należy uznać, że organizowany przez Wnioskodawcę kurs za odpłatnością służy wypełnieniu przez lekarzy i lekarzy dentystów ich obowiązku doskonalenia zawodowego, a dla Izby - obowiązku organizacji doskonalenia zawodowego poprzez prowadzenia lub udział w jego organizowaniu. Organizacja kursu „...” jest regulowana przez tak rozumiane „odrębne przepisy” w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit 1 ustawy o VAT.

Przedstawione powyższe okoliczności przemawiają za uznaniem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi w zakresie odpłatnego kursu dla lekarzy i lekarzy dentystów za usługę kształcenia zawodowego „prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach”, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

Mając na uwadze całokształt przedstawionych okoliczności Wnioskodawca uważa, że usługa szkoleniowa „...” - świadczona odpłatnie przez Wnioskodawcę jest objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT, ze względu na to, że:

  1. jest usługą kształcenia zawodowego,
  2. prowadzoną w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. ustawie o izbach lekarskich – art. 5 pkt 7, zawodach lekarza i lekarza dentysty - art. 19 ust. 1 pkt 3 oraz art. 19 ust. 3, Kodeksie Etyki Lekarskiej, uchwałach organów samorządu zawodowego.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska we wniosku oraz niniejszym piśmie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca został powołany ustawą z dnia 17 maja 1989r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 30, poz. 158 z 1989r).

Na podstawie art. 19 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z 5 grudnia 1996r. w ramach kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów Wnioskodawca prowadzi szkolenie: „,,,”

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Kurs „...” stanowi kurs kształcenia podyplomowego. Jego ukończenie potwierdzane jest certyfikatem uczestnictwa z przyznanymi za udział punktami edukacyjnymi zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów.

Kurs „...” stanowi odrębny kurs prowadzony przez Wnioskodawcę zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Kurs ten nie jest częścią kształcenia podyplomowego prowadzonego przez odrębny podmiot.

Wnioskodawca nie jest zleceniobiorcą, jest natomiast samodzielnym organizatorem kursu „...”.

Usługa szkoleniowa świadczona przez Wnioskodawcę nie spełnia kryteriów art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, ale spełnia wymogi przewidziane przez pkt 29 powołanej ustawy.

Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną samorządu zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, do której zadań ustawowych, zgodnie z art. 5 pkt 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich, należy prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy. Zgodnie z art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, Wnioskodawca jest podmiotem uprawnionym do kształcenia podyplomowego i został wpisany do rejestru prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (uchwała Naczelnej Izby Lekarskiej). Kurs prowadzony jest zgodnie z zasadami i formami określonymi w § 3 p. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz § 3 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów.

Realizacją kursu zajmuje się Ośrodek Kształcenia Lekarzy powołany uchwałą Okręgowej Rady Lekarskiej.

Realizacja kursu uzyskała dofinansowanie Naczelnej Izby Lekarskiej - uchwała.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu ustawy o systemie oświaty. Wnioskodawca, by mógł prowadzić kurs „...”, zaliczający się do kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, musiał zostać wcześniej wpisany do rejestru „organizatorów kształcenia” prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (zgodnie z § 2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów).

Wymieniony we wniosku kurs nie jest finansowany ze środków publicznych. Organizatorem i finansującym jest Wnioskodawca. W zakresie ponoszenia kosztów, Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie z Naczelnej Izby Lekarskiej - uchwała. Dotacja otrzymana z Naczelnej Izby Lekarskiej nie pochodzi ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodzie lekarza i lekarza dentysty, lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego. Organizowany przez Wnioskodawcę kurs pozwala dopełnić obowiązek doskonalenia zawodowego, gdyż pozostaje w związku z zawodem uczestników kursu, którymi są wyłącznie lekarze i lekarze dentyści - członkowie Wnioskodawcy. Udział w takim szkoleniu pozwala na uaktualnienie wiedzy służącej celom zawodowym.

Wnioskodawca zaznacza, że aktualnie obowiązującą ustawą jest ustawa z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich.

Odnosząc się do powyższego należy przytoczyć art. 5 pkt 7 ustawy z dnia 2 grudnia 2009r. o izbach lekarskich (Dz. U. Nr 219, poz. 1708), zgodnie z którym zadaniem samorządu lekarzy jest w szczególności prowadzenie lub udział w organizowaniu doskonalenia zawodowego lekarzy.

Natomiast w myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t.j. Dz. U. z 2008r. Nr 136, poz. 857 ze zm.), w myśl którego lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 1, ww. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić:

  1. podmioty uprawnione do prowadzenia odpowiednio stażu podyplomowego, specjalizacji lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;
  2. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;
  3. inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej „organizatorami kształcenia”.

Jak stanowi art. 19 ust. 2 ww. ustawy, warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

  1. posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:
    1. cel (cele) kształcenia,
    2. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyc
    1. cel (cele) kształcenia,
    2. przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,
    3. formę (formy) kształcenia,
    4. wymagane kwalifikacje uczestników,
    5. sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,
    6. sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;
  2. zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;
  3. zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;
  4. posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;
  5. zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

W myśl art. 19b ust. 1 oraz 19c ust. 1 ww. ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego przedstawia dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składa do właściwej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwanego dalej „rejestrem”, zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6.

Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

Zgodnie z art. 19c ust. 3, 4 i 5 ww. ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, do rejestru wpisuje się następujące dane:

  1. numer wpisu organizatora kształcenia do rejestru;
  2. nazwę organizatora kształcenia;
  3. miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres organizatora kształcenia;
  4. formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;
  5. określenie przedmiotu, zakresu i form kształcenia podyplomowego;
  6. początek i koniec okresu planowanego prowadzenia kształcenia podyplomowego;
  7. numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej –w przypadku przedsiębiorcy;
  8. numer i datę uchwały o wpisie do rejestru;
  9. numer i datę uchwały o zmianie wpisu do rejestru;
  10. numer i datę wystawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru;
  11. daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 19e;
  12. dane, o których mowa w art. 19c ust. 5 pkt 1-6;
  13. datę i numer uchwały o wykreśleniu z rejestru.

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych, o których mowa w ust. 3 pkt 2-7 oraz w ust. 5 pkt 1-6, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany do przekazania organowi prowadzącemu rejestr, nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia, następujących informacji dotyczących określonej formy szkolenia:

  1. przedmiotu i szczegółowego programu kształcenia podyplomowego;
  2. terminu rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego;
  3. miejsca i adresu kształcenia podyplomowego;
  4. regulaminu kształcenia podyplomowego zawierającego w szczególności:
    1. sposób i tryb kształcenia,
    2. zasady i tryb naboru uczestników,
    3. uprawnienia i obowiązki osób uczestniczących w kształceniu,
    4. szczegółowy sposób weryfikacji wyników kształcenia,
    5. wysokość opłaty za udział w kształceniu;
  5. szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji wykładowców i innych osób prowadzących nauczanie teoretyczne i zajęcia praktyczne;
  6. szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji kierownika naukowego kształcenia;
  7. wzoru dokumentu potwierdzającego ukończenie kształcenia.

W myśl § 2 ust. 4 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 239, poz. 1739) organizator kształcenia będący okręgową izbą lekarską przedstawia Naczelnej Radzie Lekarskiej dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, wraz z wnioskiem o wpis do rejestru prowadzonego przez Naczelną Radę Lekarską.

Zgodnie z § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, występując o potwierdzenie spełnienia warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, organizator kształcenia przedkłada informacje dotyczące:

  1. organizatora kształcenia, w tym nazwę i adres siedziby albo imię, nazwisko i adres miejsca zamieszkania;
  2. formy organizacyjno-prawnej organizatora kształcenia;
  3. planowanego okresu i obszaru kraju, na którym przewidywane jest prowadzenie kształcenia;
  4. osób odpowiedzialnych za ustalenie planu kształcenia oraz ich kwalifikacji, w tym imię i nazwisko, posiadane stopnie naukowe lub tytuł naukowy i specjalizacje;
  5. planu kształcenia ustalonego przez osobę lub osoby, o których mowa w pkt 4, jako zadanie dydaktyczne do wykonywania w określonym czasie, obejmujące zakres wiedzy medycznej i umiejętności praktycznych związanych z wykonywaniem zawodu lekarza lub lekarza dentysty;
  6. osób stanowiących planowaną kadrę dydaktyczną o kwalifikacjach właściwych do realizacji formy kształcenia określonej planem kształcenia lub do nadzoru nad kształceniem prowadzonym w określonej formie, w tym imię i nazwisko, posiadane stopnie naukowe lub tytuł naukowy i specjalizacje;
  7. posiadanej bazy do realizacji programu kształcenia poprzez wskazanie pomieszczeń z wyposażeniem, dostosowanych do prowadzenia przewidywanych form dydaktyki, w których organizator kształcenia zamierza realizować kształcenie;
  8. wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia realizowanego w zakresie przewidywanych jego form;
  9. posiadanej bazy do udzielania świadczeń zdrowotnych objętych programem kształcenia, spełniającej wymogi określone w odrębnych przepisach, oraz osób posiadających uprawnienia i kwalifikacje do udzielania tych świadczeń.

Zgodnie z treścią § 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326 ze zm.) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o lekarzu, rozumie się przez to również lekarza dentystę. Doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej „specjalizacją”, nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej „umiejętnością”, oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Natomiast w myśl § 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, lekarz realizuje obowiązek doskonalenia zawodowego poprzez udział w kursie medycznym nieobjętym programem odbywanej specjalizacji lub nabywanej umiejętności lub w kursie medycznym, realizowanym za pośrednictwem środków przekazu telewizyjnego i sieci internetowej z ograniczonym dostępem, który uzyskał akceptację Naczelnej Rady Lekarskiej.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe obejmujące kurs „...”, świadczone na rzecz lekarzy i lekarzy dentystów, jakkolwiek nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Przedmiotowe szkolenie pozwala dopełnić obowiązek doskonalenia zawodowego, gdyż pozostaje w związku z zawodem uczestników kursu, którymi są wyłącznie lekarze i lekarze dentyści. Udział w takim szkoleniu pozwala na uaktualnienie wiedzy służącej celom zawodowym.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, co oznacza, że spełniona jest przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że jest podmiotem uprawnionym do kształcenia podyplomowego i został wpisany do rejestru prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (uchwała Naczelnej Izby Lekarskiej). Ponadto Wnioskodawca, by mógł prowadzić kurs „...”, zaliczający się do kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów, musiał zostać wcześniej wpisany do rejestru „organizatorów kształcenia” prowadzonego przez Naczelną Izbę Lekarską (zgodnie z § 2 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż prowadzone szkolenie podnoszące kwalifikacje lekarzy i lekarzy dentystów korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj