Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-617/11-4/AS
z 3 października 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-617/11-4/AS
Data
2011.10.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
budżet
dotacja
dotacja rozwojowa
działalność handlowa
koszt
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
spółka kapitałowa
szkolenie
wydatek
Istota interpretacji
1) Czy Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki nieobjęte budżetem dotacji, które są bezpośrednio związane z organizowanymi przez Wnioskodawcę szkoleniami finansowanymi częściowo z dotacji unijnej?2) Czy w związku z brakiem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, w związku z nabywanymi przez Wnioskodawcę usługami noclegowymi i gastronomicznymi związanymi z organizowaniem szkoleń, nieodliczony podatek VAT nieobjęty budżetem dotacji, Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?
Wniosek ORD-IN 687 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2011 r. (data wpływu 04.07.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 07.09.2011 r. (data nadania 09.09.2011 r., data wpływu 13.09.2011 r.) na wezwanie Nr IPPB5/423-617/11-2/AS z dnia 31.08.2011 r. (data nadania 31.08.2011 r., data doręczenia 02.09.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
UZASADNIENIE W dniu 04.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej posiada sieć sklepów sprzedaży hurtowej. Wnioskodawca prowadzi szereg działań mających na celu wsparcie mikro- oraz małych przedsiębiorców, stanowiących podstawową grupę klientów nabywających towary od Wnioskodawcy, aby mogli oni skutecznie konkurować z innymi podmiotami. W przypadku spadku rentowności lub likwidacji działalności przez mikro- i małych przedsiębiorców, automatycznie ograniczeniu uległaby także wysokość obrotów Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest zatem żywotnie zainteresowany zwiększeniem potencjału biznesowego swoich klientów, którzy generują znaczny wolumen obrotów Wnioskodawcy podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca, chcąc uatrakcyjnić swoją ofertę zaoferował mikro- i małym przedsiębiorcom (dalej: „klienci”), możliwość udziału w szkoleniach m.in. z zakresu zarządzania jakością marketingu oraz innowacyjnych rozwiązaniach biznesowych. Celem tego przedsięwzięcia jest nawiązanie lub zacieśnienie współpracy pomiędzy Wnioskodawcą a klientami oraz zwiększenie potencjału biznesowego Klientów, a w konsekwencji zwiększenie obrotów Wnioskodawcy. Wnioskodawca, za pośrednictwem ankiet oraz bezpośredniego wywiadu przeprowadzonego w halach Wnioskodawcy ustalił, iż zdecydowana większość badanych klientów wyraziła potrzebę poszerzenia swojej wiedzy. Ponad połowa mikro- i małych przedsiębiorców uważa, iż nie posiada dostatecznej wiedzy z zakresu zarządzania jakością marketingu oraz innowacyjnych rozwiązań biznesowych, która umożliwiłaby im w pełni skuteczne konkurowanie i walkę o klienta na rynku. Pomimo tego większość ankietowanych jako główną barierę uniemożliwiającą im nabywanie umiejętności wskazuje brak odpowiednich wolnych środków finansowych, które mogłyby być przeznaczone na podnoszenie kwalifikacji. Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zaoferował klientom możliwość poszerzenia ich wiedzy w zakresie niezbędnym do utrzymania się na rynku oraz podjęcie skutecznej konkurencji także z większymi przedsiębiorcami. W odniesieniu do części szkoleń, Wnioskodawca wystąpił o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) dotacji finansowanych ze środków Unii Europejskiej. PARP pozytywnie rozpatrzyła wniosek Wnioskodawcy i przyznała w związku z organizacją szkoleń objętych wnioskiem dotację. Kwota dotacji wyliczona jest w oparciu o skalkulowane koszty związane z organizacją szkoleń przez Wnioskodawcę i wynosi określony w umowie z PARP pewien procent powyższych kosztów. Jednocześnie Wnioskodawca nie pobiera od Klientów żadnego dodatkowego wynagrodzenia za uczestnictwo w szkoleniu. Klienci w ramach szkoleń zobligowani są jedynie do poniesienia tzw. wkładu własnego w postaci dziennego wynagrodzenia uczestnika szkolenia, jakie on otrzymuje, pomimo nieobecności w pracy. Dodatkowo, Wnioskodawca ponosi koszty związane z organizacją szkoleń, które nie są objęte dotacja (koszty niekwalifikowane), tj.:
W niektórych sytuacjach Wnioskodawca ponosi również:
Z uwagi na braki formalne wniosku Spółka została wezwana pismem z dnia 31.08.2011 r. Nr IPPB5/423-617/11-2/AS do uzupełnienia wniosku poprzez:
Wezwanie zostało odebrane w dniu 02.09.2011 r., a zatem termin na odpowiedź upłynął z dniem 09.09.2011 r. W tym czasie Wnioskodawca pismem z dnia 07.09.2011 r. (data nadania 09.09.2011 r., data wpływu 13.09.2011 r.) uzupełnił braki formalne wniosku poprzez wskazanie, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Zdaniem Wnioskodawcy: Ad. 1) Stosownie do treści art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (daiej: ustawa O CIT), przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają podatkowaniu podatkiem dochodowym, albo są wolne od opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23. 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.). Zatem zakupy sfinansowane w całości z otrzymanej dotacji unijnej nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów uwzględnianych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania. W związku z powyższym dla prawidłowej kwalifikacji wydatków poniesionych w związku z organizowanymi szkoleniami z dotacji unijnej, które nie zostały objęte budżetem dotacji (koszty niekwalifikowane), zdaniem Wnioskodawcy zastosowanie będą miały ogólne regulacje dotyczące kwalifikacji kosztów, tj. art. 15 ustawy o CIT w związku z art. 16 ustawy o CIT. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Zatem, aby można było uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu niezbędne jest łączne spełnienie dwóch przesłanek:
Zgodnie z wykładnią art. 15 ust. 1 i ust. 4b ustawy o CIT, a także utrwalonym poglądem doktryny i orzecznictwa, jako wydatki „poniesione w celu osiągnięcia przychodów” powinny być kwalifikowane wszystkie wydatki dzięki poniesieniu, których zgodnie z zasadami racjonalności ekonomicznej, podatnik może oczekiwać uzyskania przychodów. Zgodnie z uchwałą 7 Sędziów NSA z dnia 18 czerwca 2007 r. (sygn. akt II FPS 8/06): „Ustawodawca posłużył się pojęciem „przychodów” a nie „przychodu”. Liczba mnoga, w której użyto tego słowa, wskazuje, że aby wydatek można było uznać za koszt w rozumieniu art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p, nie jest konieczne wykazanie zależności między nim, a powstaniem lub powiększeniem konkretnego, mierzalnego przychodu”. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. akt I SA/Po 1466/08), potwierdził prezentowane powyżej stanowisko: „Związek pomiędzy kosztem, a przychodem może być bezpośredni lub pośredni. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle związane z danymi przychodami jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie tych przychodów. W przypadku tego rodzaju kosztów nie zachodzi bezpośrednia relacja z przychodami. Koszty takie chociaż niewątpliwie związane z osiąganymi przychodami nie pozostają w uchwytnym związku z konkretnymi przychodami”. Z powyższego wynika, że nie jest konieczne wykazanie w każdym przypadku bezpośredniego związku między wydatkiem, a przychodem. Podsumowując, wydatek, który został poniesiony w celu (decydujący jest zamiar podatnika - cel poniesienia wydatku) uzyskania przychodów i jednocześnie nie został wymieniony w negatywnym katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych, może zostać zakwalifikowany do kosztów podatkowych (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28.03.2007 r., sygn. akt I SA/Wr 84/07). Wnioskodawca ponosi szereg kosztów związanych z organizowanymi szkoleniami. Większość tych wydatków, jako koszty kwalifikowane została objęta budżetem dotacji unijnej. Niemniej jednak część wydatków koniecznych, poniesionych w związku z organizacja szkolenia, jak na przykład zakup materiałów biurowych do realizacji projektu, noclegi, wyżywienie, nie zostały uwzględnione w budżecie dotacji - stanowią koszty niekwalifikowane. Sfinansowane one zostały w całości ze środków własnych Wnioskodawcy. W związku z powyższym, wydatki te nie są wykluczone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT i mogą stanowić koszty uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Biorąc pod uwagę powyżej wskazane przepisy prawa podatkowego oraz ogólną linię interpretacyjną, zdaniem Wnioskodawcy wszelkie dodatkowe koszty związane z organizacją szkoleń dla Klientów, które nie zostały pokryte dotacją unijną (koszty niekwalifikowane) będą stanowiły koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy w rozumieniu przepisów ustawy o CIT w momencie ich poniesienia. Ad. 2) Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób (pkt 4 lit. b). W związku z powyższym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług noclegowych i gastronomicznych związanych z organizowanymi szkoleniami. Podatek naliczony może być kosztem uzyskania przychodów tylko w przypadkach określonych w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o CIT. Zgodnie z nimi, podatek ten będzie kosztem:
Jak zostało opisane w stanie faktycznym, Wnioskodawca organizuje szkolenia dla klientów, zaś otrzymana dotacja nie pokrywa kwoty podatku naliczonego na zakup usług noclegowych oraz gastronomicznych (wydatek niekwalifikowany). Bez wątpienia wszelkie usługi związane z organizacją szkoleń nabywane są w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego też spełnione są wszystkie warunki, aby niepodlegający odliczeniu podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług należących do tej kategorii mógł być traktowany jako koszt uzyskania przychodów. Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje swoje potwierdzenie w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 30 marca 2009 r. przez Ministra Finansów (sygn. DD6/8213-141/MZG/08/PK-383), zmieniającej z urzędu interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu wskazano: „Minister Finansów zwraca uwagę, iż obowiązujące przepisy regulują wprost szczególne sytuacje, w których podatnik ma prawo zaliczyć podatek od towarów i usług do kosztów podatkowych. Jakkolwiek z brzmienia przepisów wynika, iż koszty reprezentacji nie są kosztem uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop), to jednak naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem podatkowym, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenia kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, niezależnie od charakteru wydatków, których dotyczy ten podatek (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a updop). Stanowisko takie prezentowane było w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów niemających charakteru interpretacji ogólnej, o której mowa w przepisach Ordynacji podatkowej (...). Podsumowując, w sytuacji gdy organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia mają związek z przychodem Wnioskodawcy, kwota niepodlegająca odliczeniu na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT podatku naliczonego VAT związana z zakupem usług noclegowych i gastronomicznych nie pokryta budżetem dotacji unijnej stanowi koszt uzyskania przychodów. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Koszty ponoszone przez podatnika należy przy tym ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Przepisy ustawy podatkowej dokonują przy tym podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami (koszty „pośrednie”), a podział ten ma znaczenie przy ustalaniu momentu potrącalności i zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poszczególnych wydatków. Bezpośrednimi kosztami uzyskania przychodów są wydatki, które mogą przyczynić się do powstania konkretnego przychodu osiągniętego w danym momencie. Z kolei jako koszty „pośrednie” przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, których ponoszenie jest związane z prowadzeniem działalności. Co ważne, w celu wykazania związku pomiędzy kosztem, a przychodem Podatnik musi dysponować wymaganymi przez prawo dowodami. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez Podatnika przychodów. W zakresie obowiązków Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
Ad. 1) W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Spółki w aspekcie kwalifikacji prawnopodatkowej wydatków Wnioskodawcy sfinansowanych ze środków własnych Spółki, nie pochodzących z dotacji, odnosi się do tzw. „wydatków niekwalifikowanych”, ponoszonych w związku z realizacją Projektu „(...)”. Zauważyć należy, że czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego. Ogólnie rzecz biorąc „Projekt” to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób. O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej bądź - jak ma to miejsce w rozpatrywanej sprawie – środki pomocowe z Funduszu Spójności Unii Europejskiej w formie bezzwrotnej dotacji z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego. Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania. Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego Programu Operacyjnego. Wskazać należy, że na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na gruncie podatkowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Przepis ten odnosi się zatem do wydatków kwalifikowanych Projektu, które refundowane są środkami pomocowymi. Zgodnie z obowiązującą regulacją prawną ograniczenie powyższe nie dotyczy jednak kosztów niekwalifikowanych Projektu, które ponoszone są ze środków własnych przedsiębiorcy. W oparciu o powyższe przepisy prawa należy zatem wskazać, że opisane we wniosku wydatki Spółki nieobjęte budżetem dotacji, które są bezpośrednio związane z organizowanymi przez Spółkę szkoleniami tj.:
po spełnieniu ogólnych przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów. Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane powyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca - po spełnieniu ogólnych przesłanek wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów ww. wydatki nieobjęte budżetem dotacji, które są bezpośrednio związane z organizowanymi przez Wnioskodawcę szkoleniami w ramach realizowanego Projektu „(...)”. W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków nieobjętych budżetem dotacji, które są bezpośrednio związane z organizowanymi przez Spółkę szkoleniami należało uznać za prawidłowe. Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana została – zgodnie z treścią złożonego wniosku ORD-IN – w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków nieobjętych budżetem dotacji, które są bezpośrednio związane z organizowanymi przez Spółkę szkoleniami. Wyjaśnić należy, że w sprawie zwolnienia przedmiotowego środków otrzymanych przez Spółkę na realizację Projektu „(...)” i zakupów sfinansowanych w całości z otrzymanej dotacji unijnej tut. Organ podatkowy mógłby wypowiedzieć się dopiero po złożeniu przez Spółkę wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w tym zakresie, ponieważ w rozpatrywanej sprawie nie ma legitymacji prawnej do orzekania poza treść złożonego wniosku. Ad. 2) Istotnym jest, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - co do zasady - uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, co znalazło wyraz w zapisie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednakże w dalszej części przywołanego przepisu ustawodawca doprecyzował w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:
Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy Spółce nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca może - na podstawie ww. art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - uznać za koszt uzyskania przychodu Spółki kwotę podatku naliczonego od zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „(...)”. Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana została – zgodnie z treścią złożonego wniosku ORD-IN – w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie rozstrzyga kwestii podatku dochodowego od towarów i usług. W celu uzyskania stanowiska w sprawie możliwości obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację projektu „(...)” Spółka może zwrócić się do tut. Organu z wnioskiem o wydanie odrębnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od towarów i usług. Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki nieodliczonego podatku VAT od zakupionych usług noclegowych i gastronomicznych, związanych z realizacją przez Spółkę projektu unijnego „(...)”, o ile Spółce nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku od towarów i usług. Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieodliczonego podatku VAT od usług noclegowych i gastronomicznych jako wydatków nieobjętych budżetem dotacji, a związanych z organizowaniem szkoleń, należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.