Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-724/12/ES
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2012r. (data wpływu 11 lipca 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wkład własny klienta usługi doradczej stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o VAT, a usługa doradcza świadczona w projekcie przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, za którą pobierana jest od klienta odpłatność (wkład własny klienta) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności w zakresie usług edukacyjnych, udzielania pożyczek dla małych i średnich przedsiębiorców, obsługi programów Unii Europejskiej oraz projektów doradczo-informacyjnych.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z".

Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą. Usługi informacyjne i doradcze w projekcie nie są zlecane przez instytucję finansującą projekt (P.), bowiem Wnioskodawca musiał przedstawić koncepcję świadczenia tych usług we wniosku o dofinansowanie przedstawionym w konkursie.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego).

Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Stąd też dotacja przyznana Wnioskodawcy na realizację projektu nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych. W projekcie zgodnie z art. 5 i art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług czynnością opodatkowaną (ze względu na zaistnienie odpłatności usługi) jest usługa doradcza, a wymagana odpłatność za usługę w formie wkładu własnego klienta w finansowanie tej usługi jest obrotem - kwotą należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku VAT.

Od wkładu własnego jako wartości czynności do opodatkowania, Wnioskodawca ma obowiązek z chwilą odbioru usługi przez klienta naliczyć podatek od towarów i usług należny według stawki 23% (nie zachodzi tu zwolnienie podmiotowe ze względu na odpłatne usługi doradcze zgodnie z art. 43 i art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług). Wkład własny jako czynność opodatkowana jest ujmowany w ewidencji sprzedaży w wartości netto faktury VAT wystawionej klientowi - potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Kwota należna od klienta obejmuje wkład własny oraz należny podatek VAT.

W związku z tym, że koszty usług informacyjnych oraz koszty koordynacji i promocji regionalnej sieci PK są w 100% finansowane z dotacji - nie zachodzi tu czynność opodatkowana pozwalająca na obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z realizacją usług informacyjnych zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w zakresie usług doradczych koszty pokrywane są częściowo z dotacji pozyskanej na realizację projektu, a częściowo z wkładu własnego klientów korzystających ze wsparcia doradczego w projekcie. Wnioskodawca wyodrębnia w swej ewidencji księgowej koszty usług doradczych finansowanych z dotacji oraz koszty usług doradczych finansowanych z wkładu własnego klientów. Zatem w przypadku usług doradczych w projekcie zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez względu na to, z jakich środków zostały sfinansowane zakupy, gdyż występuje związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazuje, że w załączniku do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Zgodnie z zapisami § 1 Umowy z P. użyte w Umowie pojęcia oznaczają między innymi:

  • Punkt Konsultacyjny – świadczy usługi informacyjne i doradcze zgodnie z umową o udzielenie wsparcia na realizację projektu,
  • Regionalny Punkt Konsultacyjny realizujący zadania koordynacji regionalnej sieci PK oraz promocji regionalnej sieci PK na podstawie Umowy o udzielenie wsparcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wkład własny klienta usługi doradczej stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a usługa doradcza świadczona w projekcie przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, za którą pobierana jest od klienta odpłatność (wkład własny klienta) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, wkład własny klienta odpowiadający 10% kosztów usługi doradczej stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a usługa doradcza świadczona w projekcie przez Wnioskodawcę na rzecz klienta, za którą pobierana jest od klienta odpłatność (wkład własny klienta) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%. Świadczenie usług doradczych nie jest objęte zwolnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o VAT nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ustawy o VAT, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Pojęcie sprzedaży zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 22 ustawy o VAT i należy przez nie rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W świetle art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy o VAT).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ww. ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z przedstawionych okoliczności wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym od dnia 28 maja 1993r. podatnikiem podatku od towarów i usług.

W wyniku przeprowadzonego przez P. konkursu na realizację projektu systemowego w ramach Poddziałania 2.2.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 wniosek złożony przez Wnioskodawcę został wybrany do dofinansowania.

W dniu 17 lutego 2012r. została podpisana umowa o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego (PK) - realizowana na podstawie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu systemowego P. „Z".

Projekt jest współfinansowany w 15% ze środków krajowych i w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego. W ramach tego projektu realizowane są zadania:

  1. Świadczenie usług informacyjnych i doradczych,
  2. Koordynacja regionalnej sieci PK,
  3. Promocja regionalnej sieci PK.

Wnioskodawca pełni rolę Regionalnego Punktu Konsultacyjnego w zakresie koordynacji i promocji regionalnej sieci PK oraz realizuje zadania Punktu Konsultacyjnego poprzez świadczenie usług informacyjnych (nieodpłatne dla klienta) i doradczych (częściowo odpłatne dla klienta) dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą.

Umowa o udzieleniu wsparcia na realizację projektu przewiduje dotację na finansowanie:

  • 100% kosztów kwalifikowanych usług informacyjnych oraz kosztów koordynacji i promocji regionalnej sieci PK,
  • 90% kosztów kwalifikowanych usług doradczych (pozostałe 10% kosztów usług doradczych finansuje klient w formie wkładu własnego).

Projekt nie generuje dochodu.

Dotacja pozyskana przez Wnioskodawcę na realizację zadań projektu ma charakter zakupowy i będzie przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu, a mianowicie: wynagrodzenia konsultantów oraz osób koordynujących i zarządzających projektem, podróże służbowe, najem i eksploatacja pomieszczeń, usługi telekomunikacyjne i pocztowe, zakup materiałów biurowych, eksploatacyjnych i oprogramowania, promocji i informacji, audytu finansowego projektu, ubezpieczenie OC z tytułu realizacji projektu i inne. Dotacja ta nie ma na celu sfinansowania otrzymaną dotacją ceny sprzedaży i nie ma bezpośredniego wpływu na kwotę należną (cenę) z tytułu świadczenia usług, gdyż jest przeznaczona na pokrycie ściśle określonych w budżecie projektu kosztów kwalifikowanych. Dla rozliczenia projektu koszty usług informacyjnych i usług doradczych mają odrębne budżety i prowadzona jest ich odrębna ewidencja. Zmienia się w związku z tym zasada rozliczania podatku VAT przez Wnioskodawcę ze względu na konieczność pobierania wkładu własnego od klienta korzystającego z usług doradczych w ww. projekcie. Zgodnie z zapisami umowy wsparcia Wnioskodawca ma obowiązek pobierania w formie pieniężnej wkładu własnego od klienta, który skorzystał z usługi doradczej w wysokości minimum 10% wartości tej usługi, co odpowiada 10% kosztów kwalifikowanych usług doradczych.

W załączniku do umowy o udzielenie wsparcia na świadczenie usług informacyjnych i doradczych w ramach prowadzonego Punktu Konsultacyjnego jest określony budżet projektu z podziałem na:

  • Budżet Projektu PK – usługi doradcze, zawierający zadanie: świadczenie usług doradczych,
  • Budżet projektu PK – usługi informacyjne, zawierający zadania:

Zadanie I: Świadczenie usług informacyjnych,

Zadanie II: Koordynacja,

Zadanie III: Promocja.

Zadania koordynacji regionalnej sieci PK i promocji regionalnej sieci PK są ujęte w budżecie informacyjnym. Natomiast w budżecie usług doradczych zadania takie nie występują.

Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty. Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Wkłady własne klientów usługi doradczej są związane z konkretnym konsumentem konkretnego projektu doradczego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Wnioskodawcę usług doradczych.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca świadczy usługi doradcze, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające regulacji ustawy o VAT.

Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT. Wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za którą należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi ponadto kwestia określenia czy wkład własny klienta za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę doradczą dla zainteresowanych przedsiębiorców i osób zakładających działalność gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W związku z powyższym należy wskazać, że odnośnie świadczonych przez Wnioskodawcę usług doradczych ustawodawca nie przewidział opodatkowania tych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy zatem stwierdzić, że wkład własny klienta jako wynagrodzenie za świadczoną usługę w rozumieniu art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonywaną przez podatnika prowadzącego samodzielnie działalność gospodarczą, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych tj. według stawki 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Reasumując, należy wskazać, że zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny klienta za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę doradczą stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według stawki 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj