Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-419/11-2/ISN
z 30 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-419/11-2/ISN
Data
2011.08.30


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
dostawa towarów
nagrody
nieodpłatne przekazanie rzeczy
odliczanie podatku naliczonego
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
prawo do odliczenia
świadczenie usług
usługi kompleksowe
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnej wykonywanej na rzecz Spółki przez agencję reklamową.



Wniosek ORD-IN 945 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2011 r. (data wpływu 8 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnej wykonywanej na rzecz Spółki przez agencję reklamową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnej wykonywanej na rzecz Spółki przez agencję reklamową.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), rozliczającym się w okresach miesięcznych. Jest on producentem profili i stolarki okiennej.

Zainteresowany w celu zwiększenia poziomu sprzedaży swoich towarów, poziomu rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów marek, pod którymi towary oferowane przez niego są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizuje szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Chcąc zrealizować powyższy cel Spółka zawarła umowę z profesjonalną agencją reklamową, która podjęła się stworzenia i zrealizowania koncepcji mającej urzeczywistnić ww. cele. W efekcie Wnioskodawca zdecydował się na przeprowadzenie akcji marketingowej skierowanej do podmiotów wytwarzających na jego zlecenie produkty przez niego oferowane oraz przedstawicieli handlowych tych producentów, a także dealerów (sprzedawców) profili okiennych, w tym produktów wytwarzanych przez Spółkę. Uczestnicy akcji promocyjnej dokonując sprzedaży (w przypadku producentów i ich przedstawicieli) lub zakupów (w przypadku dealerów) produktów będących w ofercie Zainteresowanego, nabywali punkty, które mogli wymienić na określone nagrody rzeczowe.

Wykonawcą akcji marketingowej jest ww. agencja reklamowa, która stworzyła koncepcję programu, a także wykonuje i przeprowadza przedmiotową akcję, tzn. w szczególności nabywa na własny koszt i wydaje nagrody rzeczowe uczestnikom konkursu, refakturując następnie ww. koszty na rzecz Wnioskodawcy. Zaangażowanie Spółki w praktyce ograniczyło się do zaakceptowania koncepcji akcji marketingowej, oraz poniesienia kosztów określonych w budżecie przeznaczonym na realizację akcji marketingowej, a określonym w umowie z agencją reklamową, zawierającym w szczególności:

  • wynagrodzenie należne agencji reklamowej za dokonane czynności, w tym stworzenie koncepcji i nadzór nad przebiegiem akcji marketingowej,
  • koszty, związane z przygotowaniem i przebiegiem akcji promocyjnej, np. ulotki, nabycie i koszt wysyłki nagród.

Należy podkreślić, że agencja reklamowa nabywa nagrody rzeczowe w celu wykonania usług, do których zobowiązała się na podstawie zawartej umowy. Zgodnie z tym porozumieniem Spółka zobowiązała się do zwrotu agencji określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, o których mowa powyżej, w związku z czym agencja reklamowa wystawia na jej rzecz faktury VAT, na podstawie których refakturuje przedmiotowe koszty. Zwrot kosztów nabytych i wysłanych nagród rzeczowych poniesionych przez agencję reklamową będzie następował już po wysłaniu nagród rzeczowych do uczestników akcji promocyjnej.

Z powyższego wynika, że agencja reklamowa wystawia na rzecz Zainteresowanego faktury VAT:

  • związane z wynagrodzeniem za wykonane usługi,
  • związane z poniesionymi kosztami (refakturowanie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie towarów (nagród rzeczowych) uczestnikom akcji promocyjnej przez agencję reklamową powoduje u Spółki powstanie obowiązku opodatkowania tych czynności podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04.54.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT, jako dostawa towarów, podlega nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa podatnika, w szczególności wszelkie darowizny, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów. Z przytoczonego przepisu wynika, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne przekazanie towarów (w szczególności darowizna), jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  • towary należą do przedsiębiorstwa podatnika (a zatem podatnik musi być właścicielem towarów lub przynajmniej mieć prawo do rozporządzania nimi jak właściciel),
  • przy nabyciu tych towarów podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego.

W przedmiotowym stanie faktycznym nie zostały spełnione warunki określone w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług:

  • po pierwsze, należy zauważyć, że towary (nagrody wydawane uczestnikom konkursu) nie należą do przedsiębiorstwa Zainteresowanego, gdyż są one nabywane we własnym imieniu przez agencję reklamową, w celu wykonania usług, o których mowa w ww. stanie faktycznym. Zrefakturowanie kosztu nagród następuje już po ich wydaniu beneficjentom programu lojalnościowego. Z powyższego wynika, że nagrody rzeczowe wydawane uczestnikom konkursu nie należą do przedsiębiorstwa Spółki;
  • po drugie, przy nabywaniu nagród rzeczowych Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż zostały one nabyte we własnym imieniu przez agencję reklamową. Oznacza to, że nawet gdyby uznać, że przedmiotowe nagrody rzeczowe należą do przedsiębiorstwa Zainteresowanego, to ich nieodpłatne wydanie uczestnikom konkursu nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż z tytułu ich nabycia nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Spółki, nieodpłatne wydanie uczestnikom konkursu nagród rzeczowych przez agencję reklamową nie powoduje u niej powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług (VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Stosownie natomiast do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca – podatnik VAT czynny, będący producentem profili i stolarki okiennej, w celu zwiększenia poziomu sprzedaży swoich towarów, poziomu rozpoznawalności wśród potencjalnych klientów marek, pod którymi towary oferowane przez niego są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizuje szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Chcąc zrealizować powyższy cel, zawarł on umowę z profesjonalną agencją reklamową, która podjęła się stworzenia i zrealizowania koncepcji mającej urzeczywistnić ww. cele. W efekcie Zainteresowany zdecydował się na przeprowadzenie akcji marketingowej skierowanej do podmiotów wytwarzających na jego zlecenie produkty przez niego oferowane oraz przedstawicieli handlowych tych producentów, a także dealerów (sprzedawców) profili okiennych, w tym produktów wytwarzanych przez niego. Uczestnicy akcji promocyjnej dokonując sprzedaży (w przypadku producentów i ich przedstawicieli) lub zakupów (w przypadku dealerów) produktów będących w ofercie Wnioskodawcy, nabywali punkty, które mogli wymienić na określone nagrody rzeczowe.

Wykonawcą akcji marketingowej jest ww. agencja reklamowa, która stworzyła koncepcję programu, a także wykonuje i przeprowadza przedmiotową akcję, tzn. w szczególności nabywa na własny koszt i wydaje nagrody rzeczowe uczestnikom konkursu, refakturując następnie ww. koszty na rzecz Zainteresowanego. Zaangażowanie Wnioskodawcy w praktyce ograniczyło się do zaakceptowania koncepcji akcji marketingowej, oraz poniesienia kosztów określonych w budżecie przeznaczonym na realizację akcji marketingowej, a określonym w umowie z agencją reklamową, zawierającym w szczególności:

  • wynagrodzenie należne agencji reklamowej za dokonane czynności, w tym stworzenie koncepcji i nadzór nad przebiegiem akcji marketingowej,
  • koszty, związane z przygotowaniem i przebiegiem akcji promocyjnej, np. ulotki, nabycie i koszt wysyłki nagród.

Należy podkreślić, że agencja reklamowa nabywa nagrody rzeczowe w celu wykonania usług, do których zobowiązała się na podstawie zawartej umowy. Zgodnie z tym porozumieniem Spółka zobowiązała się do zwrotu agencji określonych kosztów związanych z przeprowadzeniem akcji promocyjnej, o których mowa powyżej, w związku z czym agencja reklamowa wystawia na jej rzecz faktury VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w opisanej sytuacji czynnością opodatkowaną jest jednak wyłącznie realizowana na rzecz Wnioskodawcy kompleksowa usługa polegająca na realizacji akcji marketingowej, obejmująca swoim zakresem nieodpłatne przekazanie nagród wkalkulowanych w jej cenę. Tym samym, wartość tych towarów jest jednym z elementów podstawy opodatkowania świadczonej przez agencję na rzecz Zainteresowanego usługi marketingowej, opodatkowanym w ramach tej usługi, a ich wydanie nie stanowi odrębnego przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem nieodpłatne przekazanie towarów (nagród rzeczowych) uczestnikom akcji promocyjnej przez agencję reklamową nie powoduje u Spółki powstania obowiązku opodatkowania tych czynności podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, iż w przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów wydanych w ramach akcji promocyjnej wykonywanej na rzecz Spółki przez agencję reklamową. Natomiast stan faktyczny dotyczący zakresu prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wyświadczoną przez agencję reklamową usługę polegającą na przeprowadzeniu akcji marketingowej został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 30 sierpnia 2011 r. znak ILPP4/443-419/11-3/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj