Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1104/11/AW
z 12 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1104/11/AW
Data
2011.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podwykonawstwo
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Usługi szkoleniowe świadczone przez podwykonawcę dla podmiotów będących beneficjentami środków publicznych, korzystają ze zwolnienia w podatku VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2011r. (data wpływu 30 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 września 2011r. (data wpływu 4 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jaką należy zastosować do sprzedaży usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2011r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT jaką należy zastosować do sprzedaży usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 września a 2011r. (data wpływu 4 października 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 września 2011r. znak IBPP1/443-1104/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, organizuje szkolenia zawodowe (kursy komputerowe) na zasadzie podwykonawstwa (umowa zlecenie) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.1 oraz 8.1.1, finansowanego w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% z budżetu państwa. Szkolenia skierowane są do przedsiębiorców oraz dorosłych osób pracujących (poddziałanie 8.1.1), a także pozostających bez zatrudnienia (poddziałanie 6.1.1). Za przeprowadzone kursy Wnioskodawca w roku 2010 wystawiał faktury ze stawką VAT „zwolnione” przy zastosowaniu PKWiU 85.59. W roku bieżącym Wnioskodawca kontynuuje tę działalność przeprowadzając kursy komputerowe w ramach tego samego Programu Operacyjnego i Poddziałań 6.1.1 i 8.1.1 i wystawiając faktury ze stawką „zwolnione”. Przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że Wnioskodawca od 26 marca 2007r. rozpoczął działalność gospodarczą. Z tego tytułu od 26 marca 2007r. jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Przy rejestracji zrezygnował ze zwolnienia na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność związana z oprogramowaniem oraz pozaszkolne formy edukacji.

Wnioskodawca przeprowadza szkolenia komputerowe, w ramach których prowadzi zajęcia teoretyczno-praktyczne z zakresu obsługi programów komputerowych.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i finansowane są w 85% ze środków Unii Europejskiej i w 15% z budżetu państwa.

Uczestnikami szkoleń są dorosłe osoby pracujące, a także pozostające bez zatrudnienia, chcące nabyć nowe uprawnienia – certyfikaty, by podwyższyć kwalifikacje w swoim zawodzie, albo też zmienić zatrudnienie i branżę. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są zarówno nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z zawodem, jak i nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy są podmioty gospodarcze, które wygrały konkursy w ramach ogłoszonych projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca osobiście świadczy zlecone usługi szkolenia, w ramach których prowadzi zajęcia teoretyczno-praktyczne z zakresu obsługi programów komputerowych.

Wnioskodawca nie jest podmiotem występującym z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych, ubiegali się Zleceniodawcy Wnioskodawcy.

Środki publiczne, o których mowa we wniosku, otrzymuje Zleceniodawca. Następnie, po przeprowadzeniu konkretnego szkolenia i wystawieniu faktury przez Wnioskodawcę, trafiają – w kwocie przewidzianej umową – do Wnioskodawcy.

Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową, zleconą przez Zleceniodawcę, bezpośrednio uczestnikom szkolenia.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę dla Zleceniodawcy stanowi dla tego drugiego dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie projektu.

Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są uwzględnione w realizowanym przez Zleceniodawcę projekcie konkretnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do sprzedaży usług szkolenia w opisanym powyżej zakresie...

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia, które przeprowadza w formie kursów komputerowych jako podwykonawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, finansowanego w 85% ze środków Unii Europejskiej i w 15% z budżetu państwa, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług i korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, gdyż w całości finansowane są ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie art. 14 obowiązującego do dnia 30 czerwca 2011r. rozporządzenia Rady (WE) NR 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 288, poz. 1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zgodnie natomiast z art. 44 obowiązującego od 1 lipca 2011r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77, poz. 1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, organizuje szkolenia zawodowe (kursy komputerowe) na zasadzie podwykonawstwa (umowa zlecenie) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Poddziałanie 6.1.1 oraz 8.1.1, finansowanego w 85% ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w 15% z budżetu państwa. Szkolenia skierowane są do przedsiębiorców oraz dorosłych osób pracujących (poddziałanie 8.1.1), a także pozostających bez zatrudnienia (poddziałanie 6.1.1).

Przedmiotowe szkolenia nie są prowadzone na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca przeprowadza szkolenia komputerowe, w ramach których prowadzi zajęcia teoretyczno-praktyczne z zakresu obsługi programów komputerowych.

Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług i finansowane są w 85% ze środków Unii Europejskiej i w 15% z budżetu państwa.

Uczestnikami szkoleń są dorosłe osoby pracujące, a także pozostające bez zatrudnienia, chcące nabyć nowe uprawnienia – certyfikaty, by podwyższyć kwalifikacje w swoim zawodzie, albo też zmienić zatrudnienie i branżę. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są zarówno nauczaniem pozostającym w bezpośrednim związku z zawodem, jak i nauczaniem mającym na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy są podmioty gospodarcze, które wygrały konkursy w ramach ogłoszonych projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Wnioskodawca osobiście świadczy zlecone usługi szkolenia, w ramach których prowadzi zajęcia teoretyczno-praktyczne z zakresu obsługi programów komputerowych.

Wnioskodawca nie jest podmiotem występującym z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Z wnioskiem o dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych, ubiegali się Zleceniodawcy Wnioskodawcy.

Środki publiczne, o których mowa we wniosku, otrzymuje Zleceniodawca. Następnie, po przeprowadzeniu konkretnego szkolenia i wystawieniu faktury przez Wnioskodawcę, trafiają – w kwocie przewidzianej umową – do Wnioskodawcy.

Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową, zleconą przez Zleceniodawcę, bezpośrednio uczestnikom szkolenia.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę dla Zleceniodawcy stanowi dla tego drugiego dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie projektu.

Środki, którymi Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są uwzględnione w realizowanym przez Zleceniodawcę projekcie konkretnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej świadczonej przez Wnioskodawcę.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca podał, że wszystkie świadczone przez niego usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego względu Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jak podał Wnioskodawca, przeprowadzane przez niego szkolenia mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Uczestnikami szkoleń są dorosłe osoby pracujące, a także pozostające bez zatrudnienia, chcące nabyć nowe uprawnienia – certyfikaty, by podwyższyć kwalifikacje w swoim zawodzie, albo też zmienić zatrudnienie i branżę. Szkolenia te mają więc na celu kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.

Należy więc uznać, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także albo prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, albo świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, albo finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane w 100% ze środków publicznych otrzymanych w 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z budżetu państwa.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ponieważ Wnioskodawca jest wykonawcą usług szkoleniowych mających na celu kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe, które są finansowane w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że środki, którymi Zleceniodawcy płacą Wnioskodawcy za usługi szkoleniowe, są środkami uwzględnionymi w realizowanym przez te podmioty projekcie właśnie na nabycie danego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawione przez Wnioskodawcę faktury stanowią dla Zleceniodawców dowody poniesienia wydatków przewidzianych w planach realizowanych przez nich projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj