Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1034/11/LG
z 10 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1034/11/LG
Data
2011.06.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
placówka oświatowa
podatek od towarów i usług
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę kształcenia ustawicznego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. organu w dniu 20 czerwca 2011r., uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 21 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług świadczonych przez jednostkę kształcenia ustawicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez jednostkę kształcenia ustawicznego.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 września 2011r. (data wpływu 21 września 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 9 września 2011r. znak: IBPP1/443-1034/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy m. in. usługi szkoleniowe poprzez Centrum Szkoleniowe będące oddziałem wydzielonym organizacyjnie w ramach struktur Wnioskodawcy.

Od 1 stycznia 1972 do roku 1993 Centrum działało jako Ośrodek Szkolenia Kursowego. Powołane zostało Zarządzeniem nr 2.

W 2001r. Centrum wpisane zostało do ewidencji prowadzonej przez Miasto X na podstawie przepisów o systemie oświaty jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego pod numerem …/2001.

Centrum Szkoleniowe realizuje również szkolenia finansowane ze środków publicznych na podstawie wpisu do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w X pod numerem ….. z 2004r.

Podstawowymi kierunkami działalności są: kształcenie w systemie kursowym; praktyczna nauka zawodu; weryfikacje uprawnień oraz komisje egzaminacyjne. Szkolenia organizowane są jako szkolenia modułowe otwarte jak i szkolenia wewnętrzne.

Ponadto Wnioskodawca realizuje zadania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełnienia przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006r. Nr 31, poz. 216 ze zm.).

W szczególności z przebiegu kształcenia sporządzana jest dokumentacja, na którą składają się:

1. podstawy programowe, realizowane na podstawie uznania następujących instytucji:

  • Instytut …,
  • A,
  • B,
  • Urząd Dozoru Technicznego oraz C,

oraz programów szkoleniowych odrębnie uzgodnionych z:

  • Urzędem Dozoru Technicznego,
  • Instytutem …,
  • C,
  • D.

Programy szkoleniowe realizowane są także zgodnie z wytycznymi IS, rozporządzeniem Ministra Pracy nr 470 z 2000r. BHP przy pracach spawalniczych, na podstawie ustawy o dozorze technicznym, rozporządzeniem Ministra Gospodarki w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych, rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 10 lutego 2005r. w sprawie stażu adaptacyjnego i testu umiejętności przeprowadzanych w celu uznania kwalifikacji do podejmowania lub wykonywania, rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 25 września 2007r. w sprawie upoważnienia Urzędu, rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz na bazie opracowań autorskich wykładowców i instruktorów.

Podstawy programowe zawierają zarówno wytyczne programowe ww. instytucji, aktów prawnych, jak również liczbę godzin przeprowadzanych kursów/szkoleń, których wartość wynosi od 8-330 h (w zależności od rodzaju przeprowadzonego szkolenia).

2. protokół z egzaminu, jeśli jest przeprowadzany,

3. rejestr wydanych zaświadczeń.

Dodatkowo Wnioskodawca przeprowadza także egzaminy weryfikujące - potwierdzające dotychczas posiadane kwalifikacje oraz egzaminy sprawdzające dla osób nie posiadających dotychczas kwalifikacji i nie realizujących kursu/szkolenia.

Odbiorcami szkoleń są przede wszystkim osoby fizyczne, podejmujące kształcenie w kierunku konkretnego zawodu, osoby kierowane przez podmioty prawa handlowego, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, Urzędy Pracy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 września 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż:

Posiada wpis do ewidencji prowadzonej przez Miasto X na podstawie przepisów o systemie oświaty jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego pod numerem …/2001 z 2001r.

Zgodnie z art. 2 ust. 3a ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. 1991r. Nr 95, poz. 425) jednostka kształcenia ustawicznego jest objęta systemem oświaty.

Przez kształcenie ustawiczne, zgodnie z art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty rozumie się kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Placówki kształcenia ustawianego świadczą zatem usługi kształcenia tylko i wyłącznie dla osób dorosłych, które zamierzają uzyskiwać i uzupełniać wiedzę ogólną, umiejętności i kwalifikacje zawodowe.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, iż:

  • Wnioskodawca świadczy tylko i wyłącznie szkolenia na rzecz osób dorosłych;
  • szkolenia mają na celu uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;

Wnioskodawca ma prawo do świadczenia wszystkich oferowanych szkoleń jako jednostka kształcenia ustawicznego i tak też czyni.

Ponadto prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia można przyporządkować do pozaszkolnych form kształcenia, takich jak kurs i seminarium, o których mowa w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Jako kurs - będący pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, którego ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Organizatorem kształcenia jest publiczna lub niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego (§ 2 ust. 2 oraz § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia) - można zaliczyć następujące zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę:

  • kursy spawalnicze:
    • w metodach 111, 141, 131, 135, 136, 311 dla grup materiałowych: 1 do 11 zgodnie z normami PN-EN 287-1:2005 i PN-EN 9606-2;
    • ponadpodstawowe kursy spawania wg wytycznych Instytutu … oraz Urzędu Dozoru Teachnicznego;
    • kursy lutowania twardego miedzi z uprawnieniami Jednostki Notyfikowanej;
    • kursy cięcia tlenem lub plazmą na maszynach sterowanych numerycznie,
    • kurs zgrzewania tworzyw sztucznych w metodach polifuzyjnie-mufowe, elektrooporowe, doczołowe;
    • kurs operatorów urządzeń do spawania łukiem krytym met. 121;
    • kurs płomieniowego prostowania konstrukcji spawanych;
  • kursy ogólnozawodowe:
    • montażysta rusztowań budowlano montażowych metalowych zgodnie z programem Instytutu …;
    • operator Wózków Jezdniowych zgodnie z programem Ośrodka Doskonalenia Kadr Ministerstwa Gospodarki;
    • Kursy obsługi urządzeń dźwignicowych zgodnie z programami uzgodnionym z C w zakresie kursu operatora wózków widłowych podnośnikowych, suwnic i wciągników; kursu konserwatora wózków widłowych podnośnikowych, suwnic i wciągników oraz podestów;
    • kurs sprawdzania ciśnieniomierzy użytkowych;
    • kurs operatora obrabiarek sterowanych numerycznie;
    • kurs montera instalacji WOD/KAN/GAZ/CO;
    • kurs nowoczesnych technik wykańczania wnętrz;
    • kurs operatora urządzeń sprzątających;
    • kurs magazyniera;
    • kurs bukieciarski.


Jako seminarium - będące pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, którego ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowanym zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora (§ 2 ust. 4 ww. rozporządzenia) - można uznać następujące zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę:

  • kurs lutowania miękkiego miedzi;
  • kurs uprawnień elektrycznych energetycznych i gazowych w grupach G1, G2, G3;
  • kurs w zakresie przepisów C dla osób odpowiedzialnych za wytwarzanie (montaż i naprawa);
  • kurs dla osób zajmujących się przenoszeniem znaków materiałowych;
  • kurs hakowego;
  • kurs BHP - ochrony przed promieniowaniem jonizującym.

Wymienione powyżej szkolenia, są wszystkimi szkoleniami jakie na dzień sporządzenia pisma prowadzi Wnioskodawca. Są to szkolenia dla osób dorosłych, mające na celu uzyskanie lub uzupełnienie kwalifikacji zawodowych.

Dodać należy, że Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca jest wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy w X.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe na zlecenie:

  • podmiotu zewnętrznego, tj. firmy prywatnej, która realizuje szkolenia dla potrzeb np. urzędu pracy. Środki finansowe podmiot zewnętrzny uzyskuje np. z funduszu pracy, EFS. Wnioskodawca jest podwykonawcą lub współkonsorcjantem - nie wiodącym - realizacji części szkolenia/kursu. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za zorganizowanie szkolenia od podmiotu zewnętrznego;
  • urzędu pracy lub innej instytucji publicznej, która finansuje szkolenia np. z funduszu pracy, EFS. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od urzędu/instytucji publicznej;
  • podmiotu zewnętrznego, który finansuje szkolenie ze środków własnych;
  • podmiotu zewnętrznego, który finansuje szkolenie częściowo ze środków prywatnych a częściowo np. z EFS. Wnioskodawca jest wykonawcą szkolenia/kursu dla firmy, która uzyskała dofinansowanie do szkoleń własnych pracowników.

Wnioskodawca nie jest zatem projektodawcą a wykonawcą szkoleń.

Ponadto Wnioskodawca w ramach usług świadczonych jako jednostka kształcenia ustawicznego przeprowadza egzaminy weryfikacyjne lub testy sprawdzające umiejętności (np. dla spawaczy). Usługi świadczone są na zlecenie podmiotu zewnętrznego (firmy, instytucje publiczne, osoby prywatne). Zajęcia takie trwają od 8-24h.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie działalności świadczenia usług kształcenia, w formie placówki kształcenia ustawicznego, wpisanej do ewidencji szkół i placówek, uprawnia go do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Na mocy artykułu 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. (Dz. U. z 2004r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.) w art. 2 pkt 3a jednoznacznie precyzuje, iż system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zważając na powyższe Wnioskodawca spełnia warunki uznania go za jednostkę objętą systemem oświaty w myśl ww. przepisów. Wnioskodawca uzyskał w 2001r. wpis do ewidencji prowadzonej przez Miasto X jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego. Ponadto w swojej ofercie przedstawia prawie 30 kursów i szkoleń ogólnozawodowych, które realizowane są również w formie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne można zakwalifikować do form kształcenia wymienionych w powołanym wyżej rozporządzeniu, tj. kursów, szkoleń, seminariów. Decyduje o tym zarówno liczba godzin, program realizowany zgodnie z wytycznymi określonymi w przepisach prawa oraz dokumentacja związana z przeprowadzanymi szkoleniami. Działalność szkoleniowa ma charakter kształcenia zawodowego, skierowanego na podnoszenie specjalistycznych kwalifikacji zawodowych.

Zdaniem Wnioskodawcy również przeprowadzane egzaminy weryfikujące - potwierdzające dotychczas posiadane kwalifikacje oraz egzaminy sprawdzające dla osób nie posiadających dotychczas kwalifikacji i nie realizujących kursu/szkolenia mieszczą się w ramach usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a. Wnioskodawca, jako jednostka objęta systemem oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, realizuje usługi, które umożliwiają uzyskanie kwalifikacji zawodowych, a więc mają charakter kształcenia. Przez kształcenie rozumie się całokształt doświadczeń składających się na zdobywanie przez jednostkę wiedzy i umiejętności.

Natomiast przez kwalifikacje zawodowe rozumie się zestaw wiedzy i umiejętności, które są potwierdzone określonymi dokumentami (świadectwa, dyplomy, zaświadczenia). Z przeprowadzanych przez Wnioskodawcę egzaminów weryfikujących wydawane są dokumenty potwierdzające posiadane kwalifikacje. W działalności Wnioskodawcy realizowana jest forma kształcenia, podmioty zdobywają wiedzę, umiejętności, zarówno ucząc się jak i przystępując do egzaminu, a także uzyskują odpowiednie kwalifikacje.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wynika, iż zwolnienie obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy interpretacja wymienionego przepisu prowadzi do wniosku, iż ze zwolnienia korzystają usługi które noszą znamiona kształcenia oraz usługi które posiadają znamiona wychowania.

Taką wykładnię przepisu podtrzymuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011r. (sygn. IPPP3/443-95/11-4/JK), argumentując, iż: „nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Niemniej jednak zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.”

Takie samo stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 26 kwietnia 2011r. (sygn. ILPP1/443-136/11-4/NS).

Również Minister Finansów w interpretacji z dnia 6 kwietnia 2011r. (sygn. PT8/033/6/SBA/11/PT), dokonując z urzędu zmiany interpretacji indywidualnej, podkreślił, iż usługa z zakresie kształcenia nie musi być jednocześnie usługą w zakresie wychowania.

Zdaniem Wnioskodawcy gdyby zwolnieniem miałyby być objęte usługi noszące znamiona zarówno kształcenia i wychowania, przepis sformułowany byłby jako „usługi będące jednocześnie usługami kształcenia, jak i wychowania.”

Ponadto za oddzielną interpretacją pojęć kształcenia i wychowania świadczą zapisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, które nie przewidują warunku usług kształcenia sprzężonych z usługami wychowania, jako przesłanki objęcia zwolnieniem z VAT.

Idąc tropem, że usługi muszą mieć jednocześnie charakter kształcenia i wychowania, należałoby uznać np. że usługi o których mowa w art. 43 ust. pkt 24 muszą być usługami opieki jednocześnie nad dziećmi i młodzieżą, co prowadziłoby do nielogicznych wniosków.

Tym samym interpretacja przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, biorąc pod uwagę przepisy Dyrektywy Rady, pozostałe przepisy ustawy o VAT oraz stanowiska organów podatkowych, prowadzi do wniosku, iż warunkiem zwolnienia od podatku od towarów od towarów i usług będzie świadczenie usług kształcenia oraz świadczenie usług wychowania.

Ponadto świadczenie usług wychowania jest przypisane tylko podmiotom do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane odrębnymi przepisami. Zatem to jedynie szkoły obowiązkowo mają za zadanie realizować program wychowywania. Zważywszy na powyższe jeżeli podmiot nie ma obowiązku realizowania usług wychowania a świadczy jedynie usługi kształcenia, zrealizowana jest przesłanka z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, uprawniająca do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, wpisana do odpowiedniej ewidencji, świadcząca usługi kształcenia może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi szkolenia w formie kursów, seminariów oraz przeprowadza egzaminy weryfikujące i egzaminy sprawdzające tylko i wyłącznie na rzecz osób dorosłych, które zamierzają uzyskiwać i uzupełniać wiedzę ogólną, umiejętności i kwalifikacje zawodowe. Odbiorcami szkoleń są przede wszystkim osoby fizyczne podejmujące kształcenie w kierunku konkretnego zawodu, osoby kierowane przez podmioty prawa handlowego, osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i Urzędy Pracy.

Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe poprzez Centrum Szkoleniowe będące oddziałem wydzielonym organizacyjnie w ramach struktur Wnioskodawcy. W 2001r. Centrum Szkoleniowe wpisane zostało do ewidencji prowadzonej przez Miasto X jako Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego pod numerem …/2001. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż świadczy wszystkie oferowane szkolenia jako jednostka kształcenia ustawicznego.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w placówkach i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 3a;

Zgodnie z art. 3 pkt 17 tej ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Natomiast jak stanowi art. 68a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. szkołach dla dorosłych;
  2. placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia: kurs, kurs zawodowy, seminarium oraz praktyka zawodowa.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca funkcjonuje w ramach systemu oświaty i wszystkie szkolenia Wnioskodawca świadczy jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego. Również jako jednostka kształcenia ustawicznego przeprowadza egzaminy weryfikacyjne lub testy sprawdzające umiejętności.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wszystkie szkolenia, egzaminy i testy oferowane przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia to są od 1 stycznia 2011r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załącznika dołączonego do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływane przez Wnioskodawczynię interpretacje indywidualne Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 kwietnia 2011r.: IPPP3/443-95/11-4/JK, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2011r.: ILPP1/443-136/11-4/NS oraz Ministra Finansów z dnia 6 kwietnia 2011r.: PT8/033/6/SBA/11/PT niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj