Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-778/11/PK
z 5 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-778/11/PK
Data
2011.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
odliczenia
prezent


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakup nagród oraz organizację szkolenia, sposobu ewidencjonowania przekazania prezentów



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 6 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakup nagród oraz organizację szkolenia,
  • nieprawidłowe w zakresie sposobu ewidencjonowania przekazania prezentów.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2011r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup nagród oraz organizację szkolenia oraz sposobu ewidencjonowania przekazania prezentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik prowadzi Biuro Rachunkowe. Obecnie zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o sprzedaż materiałów budowlanych. Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem jakie czynności może podejmować aby uatrakcyjniać swoją sprzedaż i przyczyniać się do wzrostu obrotu. Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy zaproponowano następujące rozwiązanie. Biuro Rachunkowe zamierzając uatrakcyjnić swoją sprzedaż towarów zorganizuje akcję promocyjną sprzedaży pod hasłem promuj i reklamuj produkt marki a otrzymasz nagrodę zgodnie z regulaminem. Akcje promocyjne i reklamowe organizowane będą na terenie całej Polski poprzez pracowników Klientów Firmy m.in. przedstawicieli handlowych, kierowników sklepów, sprzedawców. Rolą osoby będzie przyczynienie się do zwiększenia sprzedaży w okresie wskazanym w regulaminie. Pracownik Klienta za polecanie produktów marki określonej Firmy i jego właściwą ekspozycję otrzyma nagrodę określoną w regulaminie (m.in. bony towarowe, sprzęt elektroniczny, alkohol, sprzęt agd itp.). Każda jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy kwoty 200,00 zł netto. Pracownik Klienta (np. dużej sieci handlowej lub hurtowni) będzie musiał udowodnić, że za jego przyczyną nastąpił przyrost obrotu z danym Kontrahentem poprzez złożone zamówienie na kwotę określoną w regulaminie przyznawania nagród. Uczestnikami akcji promocyjnej nie będą osoby wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o pdof.

Ponadto Organizator akcji promocyjnych i reklamowych w siedzibie swojej Firmy lub siedzibie Klienta zorganizuje niezbędne szkolenie pracowników Klienta na temat oferowanych przez siebie produktów do sprzedaży oraz zapozna ich z właściwościami użytkowymi. Na tą okoliczność zapewni pracownikom Klienta m.in. zakwaterowanie, serwis kawowy, obiad. Poniesione koszty na organizację szkolenia nie będą miały charakteru reprezentacyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnikowi przysługuje odliczenie podatku naliczonego związanego z zakupami nagród jak również z organizacją szkolenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując zapisy art. 86 i art. 88 ustawy VAT podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wszystkich zakupów ponoszonych na organizację akcji promocyjnych i marketingowych z wyjątkiem usług gastronomicznych i noclegowych zakładając, że zorganizowane akcje będą służyć czynnościom opodatkowanym. Jednakże przekazaniu nagród o łącznej wartości przekraczającej w roku podatkowym kwotę 100,00 zł będzie towarzyszył obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i odprowadzenia podatku. Wnioskodawca zakłada bowiem, że Organizator akcji promocyjnych i reklamowych będzie prowadził ewidencję, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy VAT uprawniającą do zwolnienia, z zastrzeżeniem art. 7 ust 4 pkt 2 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku,
  • nieprawidłowe w zakresie sposobu ewidencjonowania przekazania prezentów.

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m. in. w art. 88 ww. ustawy.

W art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT stwierdza się, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ww. przepis w sposób jednoznaczny uchyla prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów noclegowych i gastronomicznych. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usług noclegowych i gastronomicznych w związku z organizacją szkolenia pracowników Klientów.

Odnośnie zaś odliczenia podatku naliczonego od zakupionych nagród przeznaczonych dla pracowników Klientów w pierwszej kolejności należy zauważyć, iż zdaniem tut. organu w tym przypadku nie znajdzie zastosowanie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT do którego odwołuje się Wnioskodawca.

Stosownie do art. 7 ust. 2 - 4 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

-jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Przepisu powyższego nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez ww. prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Należy zauważyć, iż powyższy przepis odnosi się do nieodpłatnego przekazania towarów w tym prezentów o małej wartości. Natomiast w przedmiotowej sytuacji nie zachodzi taka okoliczność albowiem jak wynika z wniosku przedmiotowe prezenty będą przekazywane osobom, które poprzez swe działanie reklamowe i marketingowe przyczynią się do zwiększenia sprzedaży wyrobów budowlanych Wnioskodawcy. Zatem w przedmiotowej sytuacji dochodzi do świadczenia wzajemnego pomiędzy Wnioskodawcą a pracownikami Klientów.

Ustawa o VAT nie definiuje co należy rozumieć przez czynność odpłatną jednakże kwestia ta była niejednokrotnie przedmiotem rozpatrzenia przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Jak zauważył ETS w wyroku 102/86 „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.

W orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981r., C-154/80 Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Z powyższych orzeczeń wynika, iż odpłatność nie musi mieć formy pieniężnej musi natomiast istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości świadczenia bądź dostawy. Ponadto musi istnieć korzyść po stronie dostawcy (usługodawcy) z tytułu dostawy lub świadczenia a po za tym odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) musi być w związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu przekazanie przedmiotowych prezentów jako nagrodę za zwiększenie sprzedaży spełnia powyższe warunki. Albowiem wartość wzajemnego świadczenia może być wyrażona w pieniądzu (wartość zakupionych prezentów), Wnioskodawca przekazuje ww. prezenty w zamian za zindywidualizowaną korzyść jaką osiąga przez działanie pracowników Klientów jaką jest zwiększenie sprzedaży którą pracownik będzie musiał udowodnić, że za jego przyczyną nastąpił przyrost obrotu z danym Kontrahentem poprzez złożone zamówienie na kwotę określoną w regulaminie przyznawania nagród, a ponadto istnieje bezpośredni związek pomiędzy przekazaniem nagrody a działaniami pracowników Klientów w celu zwiększenia sprzedaży.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przekazanie przedmiotowych prezentów na gruncie ustawy o VAT jest sprzedażą, przez którą rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy). Przy czym zamiast zapłaty pieniężnej Wnioskodawca otrzymuje świadczenie przyczyniające się do zwiększenia sprzedaży towarów Wnioskodawcy.

Jak wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. A zatem należy uznać, że przedmiotowe przekazanie prezentów jest działalnością opodatkowaną co mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT powoduje, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku zakupem tych prezentów.

Trzeba tutaj zauważyć, iż przekazanie tych prezentów co będzie stanowiło sprzedaż i winno być ewidencjonowane tak jak każda inna sprzedaż. W sytuacji gdy prezenty te będą przekazane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych Wnioskodawca będzie obowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących (art. 111 ust. 1 ustawy) z uwzględnieniem postanowień rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Natomiast w sytuacji gdy prezenty te będą przekazane na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca winien wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 (art. 106 ust. 1 ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku,
  • nieprawidłowe w zakresie sposobu ewidencjonowania przekazania prezentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj