Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-748/11/ICz
z 27 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-748/11/ICz
Data
2011.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawka


Istota interpretacji
Stawka podatku do dostawy towaru „H” oraz "G”.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2011r. (data wpływu 27 czerwca 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku do dostawy towaru „H." oraz "G. ” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki towaru „H." oraz "G. ”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi samodzielnie działalność w zakresie handlu - sprzedaż hurtowa mleka, wyrobów mleczarskich, jaj, olejów i tłuszczów jadalnych /PKD 4633Z/. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce, również dla potrzeb handlu UE. Dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów mleczarskich, a następnie sprzedaje - głównie do dużych sieci.

Odpowiadając na potrzeby rynku, chcąc podnieść atrakcyjność towarów zamierza wprowadzić do swojego asortymentu jogurty z niespodzianką - 2 rodzaje pod nazwą: "H. ” oraz "G. ”. Towar ten jest produkowany w Czeskiej Republice i stamtąd nabywany. Jogurty są w kubeczkach dzielonych na pół, z czego w górnej części znajduje się napój a w dolnej niespodzianka. Są opakowane jednolitą etykietą kartonową z nadrukiem rodzaju niespodzianki. Opakowanie stanowi całość z możliwością oderwania części kubeczka z niespodzianką. Sprzedaż tego rodzaju jogurtu jest możliwa jedynie w tej wersji - tj. nie sprzedaje się tego jogurtu bez niespodzianki. Wg Spółki ww. jogurty klasyfikuje się w grupowaniu 10.51.52 PKWiU" Wyroby mleczarskie z wyłączeniem kazeiny..." natomiast niespodzianka jako produkt nierozerwalnie związany z opakowaniem jogurtu jest prezentem o małej wartości, nie przekraczającej wartości 10 zł. Wg producenta zabawka jest produkowana na zamówienie, przeznaczona tylko do tego rodzaju jogurtów. Spółka wnosi o potwierdzenie, że w oparciu o przepis art. 41 ust. 2a oraz art. 7 ustawy o VAT w związku z treścią poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT ("Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%") jest uprawniona do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostawy/sprzedaży następujących towarów: "G. ", "H.".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w oparciu o przepis art. 41 ust. 2a oraz art. 7 ust. 1-4 w związku z treścią poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT Spółka ma prawo stosować obniżoną stawkę VAT 5% w stosunku do sprzedaży towarów pod nazwą: G.- oraz H....

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na art. 41 ust. 1 ustawy o VAT oraz treść art. 7, ust. 1, 2, 3a także treść poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. jest ona uprawniona do stosowania 5% stawki VAT w przypadku dokonywania dostaw wyrobów pod nazwą: G. oraz H. Przedmiotowe stanowisko wynika z faktu, że towar ten z ekonomicznego i statystycznego punktu widzenia stanowi jeden złożony produkt - bez możliwości nabycia poszczególnych części osobno.

Niespodzianka (różne wersje postaci G. oraz H.K.) jest dołączana do każdego jogurtu przez producenta posiadającego patent na wykorzystanie loga oraz postaci tych zabawek i specjalnie w celu dołączenia do jogurtu produkowane. Cały wyrób w postaci "Jogurtu z niespodzianką" jest nabywany przez Spółkę jako jeden nierozerwalny przedmiot. Nie ma innej wersji tych produktów. Wg spółki dołączana niespodzianka stanowi prezent o małej wartości, którego przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa pkt 1 art. 7 ustawy o VAT gdyż cena jednostkowa nabycia towaru (bez podatku) razem z jogurtem nie przekracza 10 zł.

Zgodnie z powyższym klasyfikując ww. towar jako jeden produkt w grupowaniu 10.51.52 Spółka jest uprawniona do stosowania obniżonej stawki VAT 5% jako towaru wymienionego w załączniku nr 10 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl ust. 2 powołanego artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10, pod pozycją 21 wymienione zostały towary o symbolu PKWiU 2008 ex 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny do produkcji regenerowanych włókien tekstylnych oraz kazeiny do stosowania w przemyśle innym niż produkujący żywność, pasze lub w przemyśle włókienniczym (PKWiU ex 10.51.53.0)”.

Należy również zauważyć, iż zgodnie, z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., art. 2 pkt 30 ustawy o VAT – przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT dotyczy wyłącznie danego towaru z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU przez Wnioskodawcę, towarów będących przedmiotem zapytania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca odpowiadając na potrzeby rynku, chcąc podnieść atrakcyjność towarów zamierza wprowadzić do swojego asortymentu jogurty z niespodzianką - 2 rodzaje pod nazwą: "H.oraz "G. ”. Towar ten jest produkowany w Czeskiej Republice i stamtąd nabywany. Jogurty są w kubeczkach dzielonych na pół, z czego w górnej części znajduje się napój a w dolnej niespodzianka. Są opakowane jednolitą etykieta kartonową z nadrukiem rodzaju niespodzianki. Opakowanie stanowi całość z możliwością oderwania części kubeczka z niespodzianką. Sprzedaż tego rodzaju jogurtu jest możliwa jedynie w tej wersji - tj. nie sprzedaje się tego jogurtu bez niespodzianki. Wg Spółki ww. jogurty klasyfikuje się w grupowaniu 10.51.52 PKWiU "Wyroby mleczarskie z wyłączeniem kazeiny..." natomiast niespodzianka jako produkt nierozerwalnie związany z opakowaniem jogurtu jest prezentem o małej wartości, nie przekraczającej wartości 10 zł. Wg producenta zabawka jest produkowana na zamówienie, przeznaczona tylko do tego rodzaju jogurtów.

Z analizy przedstawionego zdarzenia przyszłego w powiązaniu z przedstawionym stanem prawnym należy stwierdzić, iż przedmiotem obrotu handlowego jest jogurt i dołączona niespodzianka, a towar ten jest traktowany jako jedna całość (brak możliwości oddzielnego nabycia jogurtu bądź niespodzianki).

Zatem dla określenia stawki VAT dla dostawy towaru jakim jest jogurt wraz z niespodzianką, istotnym jest fakt, iż niespodzianka dołączona do jogurtu jest w sposób ścisły związana z jogurtem. W efekcie jogurt wraz z niespodzianką tworzą jedną całość. Jak wynika z opisu sprawy jogurty są w kubeczkach dzielonych na pół, z czego w górnej części znajduje się napój a w dolnej niespodzianka.

Dlatego też, pomimo iż Wnioskodawca będzie oferować jogurt z dołączoną niespodzianką to z perspektywy funkcjonalności, towar ten stanowi jeden produkt. Powyższe wnioski znajdują uzasadnienie w koncepcji świadczenia złożonego, Zgodnie z tą koncepcją, jeśli dane świadczenie obejmuje kilka elementów, których celem jest lepsze korzystanie tylko z jednej z tych czynności, to ta jedna czynność powinna być traktowana jako świadczenie zasadnicze, według którego należy określać zasady opodatkowania VAT wszystkich wykonywanych czynności, a pozostałe elementy świadczenia powinny zaś stanowić świadczenia pomocnicze.

Innymi słowy, świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego (zasadniczego), jeśli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania świadczenia głównego (zasadniczego). Jak wskazał Wnioskodawca jego firma odpowiadając na potrzeby rynku, chcąc podnieść atrakcyjność towarów zamierza wprowadzić do swojego asortymentu jogurty z niespodzianką.

W efekcie, transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym (tj. świadczenia głównego oraz świadczeń komplementarnych w stosunku do świadczenia głównego), nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zaburzać funkcjonalności systemu podatku VAT.

Mając zatem na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe, z którego wynika, iż jogurty tj. G. oraz H. stanowią jednolity przedmiot dostawy oraz są sklasyfikowane według PKWiU z roku 2008 pod symbolem 10.5 – „Wyroby mleczarskie, z wyłączeniem kazeiny…” należy stwierdzić, iż ww. towary korzystać będą z obniżonej tj. 5% stawki podatku VAT zgodnie z przepisem art. 41 ust. 2a, w związku z poz. 21 załącznika nr 10 do ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić także należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku towaru według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji towarów według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. towaru według PKWiU, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy zauważyć, iż załączone do przedmiotowego wniosku kserokopie dokumentów obrazujących przedstawiony we wniosku stan faktyczny nie mogą być przedmiotem oceny przez tut. organ przy wydawaniu indywidualnej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny tych materiałów: jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj