Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1212/11-2/IGo
z 7 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1212/11-2/IGo
Data
2011.09.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów
towar
usługi kompleksowe
usługi marketingowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania towarów w ramach usługi marketingowej oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami tych towarów.



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku, który wpłynął do tut. Organu dnia 08.08.2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach usługi marketingowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami tych towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów w ramach usługi marketingowej oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami tych towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskująca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz kontrahenta, spółki powiązanej z siedzibą w innym kraju członkowskim UE, usługi o charakterze reklamowym („usługi marketingowe”). Usługi te polegają na wykonywaniu na rzecz kontrahenta różnego rodzaju działań stanowiących kompleksową usługę marketingową w celu promowania wyrobów kontrahenta tj. produktów leczniczych.

W szczególności, działania Spółki polegają na:

  • opracowywaniu strategii marketingowej, doradztwa w zakresie marketingu produktów kontrahenta i nadzoru nad efektywnym wdrożeniem strategii marketingowej,
  • przygotowaniu planu kampanii promocyjnych, opracowaniu materiałów marketingowo-promocyjnych, broszur oraz innych dokumentów, jak również opracowaniu strategii marketingowej i doradztwa w zakresie marketingu produktów farmaceutycznych kontrahenta i nadzoru nad realizacją działań promocyjnych,
  • nadzorowaniu efektywnego wykorzystania budżetu przeznaczonego na realizację działań marketingowych,
  • podejmowaniu działań względem osób upoważnionych do wystawiania recept i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi (np. farmaceutów) polegających na publikowaniu i dystrybucji informacji o produktach, podejmowaniu działań promocyjnych i marketingowych, dostarczaniu próbek produktów leczniczych osobom uprawnionym do wystawiania recept, sponsorowaniu konferencji, sympozjów oraz innych wydarzeń naukowych,
  • systematycznym dostarczaniu na rzecz kontrahenta informacji dotyczących polskiego rynku produktów farmaceutycznych, jego rozwoju, wprowadzaniu nowych składników i innych stosownych informacji, w tym również w zakresie uregulowań lub czynności, które mogłyby wpłynąć na działalność kontrahenta,
  • weryfikacji efektów niepożądanych (działając na podstawie wytycznych oraz w imieniu kontrahenta, zgodnie z prawem polskim i europejskim) oraz gromadzeniu informacji od lekarzy i farmaceutów w zakresie zaobserwowanych efektów niepożądanych związanych z produktami rozprowadzanymi w Polsce.

Jednocześnie, należy zaznaczyć, że Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej ani handlowej, w szczególności nie produkuje, ani nie dokonuje zakupu / importu produktów wytwarzanych przez kontrahenta celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub zagranicą. W związku z wykonywaniem usług marketingowych, Wnioskująca nabywa na terytorium kraju różnego rodzaju towary i usługi. Zakupione towary, jak i usługi są przez Spółkę wykorzystywane do świadczenia usług marketingowych na rzecz kontrahenta.

W szczególności, Spółka nabywa m.in. (i) gadżety reklamowe, w tym gadżety reklamowe o wartości większej niż 10 PLN ale nie większej niż 100 PLN (których przekazanie nie jest ujmowane w ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT), (ii) prezenty o małej wartości, (iii) drukowane materiały reklamowe np. w formie notesów, notatników, (iv) próbki produktów leczniczych itp., które są następnie przekazywane na spotkaniach z osobami upoważnionymi do wystawiania recept i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi. Spółka przekazuje również gadżety o wartości większej niż 100 PLN na rzecz innych partnerów biznesowych.

Dodatkowo, w ramach świadczonej usługi marketingowej Wnioskująca dokonuje nieodpłatnego przekazania towarów na rzecz m.in. szpitali, w postaci różnego rodzaju sprzętu medycznego takiego jak elementy wyposażenia (stoły, krzesła, łóżka), sprzęt komputerowy itp.

Opisane powyżej wydania (dalej łącznie nazywanej „przekazania towarów”), realizowane są jako element kompleksowej usługi marketingowej wykonywanej przez Spółkę na rzecz kontrahenta i przyczyniają się m.in. do budowania pozytywnego odbioru marki kontrahenta, nawiązywania i utrzymywania współpracy ze środowiskiem medycznym, promowania produktów leczniczych wytwarzanych przez kontrahenta.

Zgodnie z postanowieniami umowy na świadczenie usług marketingowych na rzecz kontrahenta, wynagrodzenie Spółki z tytułu wykonywanych działań obejmuje m.in. koszt nabywanych wszystkich towarów zużywanych w formie opisanych powyżej przekazań towarów. Koszt zakupu towarów wydawanych w ramach usługi marketingowej jest powiększany o godziwą marżę. W konsekwencji, Wnioskująca dokumentuje wykonanie przez siebie usługi fakturą VAT, gdzie wynagrodzenie jest kalkulowane jako suma kosztów bezpośrednio związanych z wykonanymi usługami tj. kosztów poniesionych w związku z zakupem przekazywanych następnie towarów oraz kosztów pośrednio związanych z wykonanymi usługami, powiększonych o godziwą marżę.

Na podstawie umowy na świadczenie usług marketingowych oraz wewnętrznej dokumentacji, w tym kalkulacji wynagrodzenia, Spółka jest w stanie wykazać, iż ponoszone wydatki na przekazywane towary związane są z wykonywanymi usługami.

Jednocześnie, Wnioskująca zaznacza, iż w poprzednim stanie prawnym otrzymała interpretację indywidualną o sygnaturze IPPP1/443-544/09-5/S/AP, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko Spółki, w kwestii braku obowiązku naliczania należnego podatku VAT w związku z nieodpłatnymi przekazaniami towarów dokonywanymi w ramach usługi marketingowej na rzecz kontrahenta (interpretacja została wydana na podstawie przepisów ustawy o VAT obowiązujących przed 1 kwietnia 2011 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskującej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów wykorzystywanych do świadczenia usług marketingowych na rzecz kontrahenta...
  2. Czy Wnioskująca jest zobowiązana do naliczania należnego podatku VAT w związku z wykonywanymi przez nią nieodpłatnymi przekazaniami towarów w ramach usługi marketingowej...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Zdaniem Wnioskującej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami towarów wykorzystywanych do świadczenia usług marketingowych na rzecz kontrahenta.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskującej, nieodpłatne przekazanie towarów, o których mowa w stanie faktycznym, w ramach usługi marketingowej wykonywanej na rzecz kontrahenta nie skutkuje obowiązkiem naliczenia należnego podatku VAT.

Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego, zgodnie z treścią art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 8 pkt 1 przywołanej ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W opisanym stanie faktycznym, Spółka nabywa m.in. towary w związku z wykonywaną przez nią usługą marketingową. Wskazana usługa, z uwagi na regulacje wskazane w treści art. 28b ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu VAT w kraju siedziby usługodawcy, bowiem wykonywana jest na rzecz podatnika posiadającego siedzibę (lub stałe miejsce prowadzenia działalności) poza terytorium kraju. Niemniej, w przypadku gdyby nabywcą usługi marketingowej wykonywanej przez Spółkę był podmiot krajowy, wykonywana przez nią usługa podlegałaby opodatkowaniu polskim podatkiem VAT, na zasadach ogólnych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskującej, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku w związku z zakupem towarów wykorzystywanych do świadczenia usług marketingowych, które podlegają opodatkowaniu VAT poza Polską, zgodnie z treścią przywołanego powyżej art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT. W przypadku Wnioskującej występuje bowiem podatek naliczony na zakupie towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu poza krajem. Jednocześnie, w przypadku gdyby miejscem świadczenia usługi marketingowej było terytorium kraju, usługa ta podlegałaby opodatkowaniu polskim podatkiem VAT. Co więcej, wnioskująca, posiada dokumenty potwierdzające, że dokonywane zakupy są związane z wykonywanymi przez nią usługami marketingowymi na rzecz kontrahenta.

Dlatego też, zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów przekazywanych w ramach wykonywania przez Wnioskującą usługi marketingowej na rzecz kontrahenta.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w związku ze świadczeniem usług marketingowych na rzecz kontrahenta, Wnioskująca nie ma obowiązku naliczania podatku VAT należnego od nieodpłatnych przekazań towarów, jeżeli czynności te są dokonywane w ramach świadczenia kompleksowej usługi marketingowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z powyższego przepisu wynika, iż co do zasady zakresem przedmiotowym objęte są czynności o charakterze odpłatnym.

Natomiast art. 7 ust. 2 ustawy VAT określa przypadki, w których w drodze wyjątku oraz przy spełnieniu ustawowo określonych przesłanek za odpłatne (a zatem podlegające opodatkowaniu), uznaje się również dostawy towarów bez wynagrodzenia. W myśl przytoczonej regulacji, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

W świetle art. 7 ust. 3 cytowanej ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. W konsekwencji, nieodpłatne dostawy towarów podlegają opodatkowaniu w sytuacji, gdy podatnik przekazuje nieodpłatnie należące do niej towary inne niż drukowane materiały reklamowe, prezenty o małej wartości i próbki, w związku z którymi przysługiwało prawo do odliczenia całości lub części podatku.

W ocenie Spółki, nieodpłatne przekazywanie przez nią towarów, w opisanym powyżej stanie faktycznym jest dokonywane w związku z realizacją usługi marketingowej na rzecz kontrahenta. Powyższe czynności stanowią bowiem element nierozerwalnie związany ze świadczeniem kompleksowych usług marketingowych na rzecz kontrahenta. Usługa marketingowa wykonywana przez Wnioskującą, bez dokonywanych przez nią przekazań byłaby niepełna, a kontrahent nie uzyskiwałby pełnej korzyści z jej nabycia. Tym samym, zdaniem Spółki, przekazywanie towarów w ramach usługi marketingowej nie stanowi nieodpłatnego przekazania towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy VAT. W opinii Wnioskującej, skoro wskazane czynności wydania towarów stanowią element kompleksowej usługi marketingowej, opodatkowaniu powinna podlegać jedynie ta usługa, a nie jednostkowe przekazanie towarów.

Zasadność traktowania nieodpłatnego przekazania towarów jako elementu usługi reklamowej (a co za tym idzie, analogicznie marketingowej) potwierdza również orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej „TSUE”). W orzeczeniach C-69/92 pomiędzy Komisją Europejską a Wielkim Księstwem Luksemburga oraz C-68/92 pomiędzy Komisją Europejską a Republiką Francuską TSUE stwierdził, m.in. iż: „(...) usługi reklamowe obejmują również: nieodpłatne przekazywanie lub sprzedaż towarów po promocyjnych cenach (...). Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu lub usługi, takich jak: wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie, jak i przekazywanie odbiorcy - w ramach kampanii reklamowej - towarów lub świadczenia usług w trakcie różnych imprez public relations, nawet jeśli towary te lub usługi - rozpatrywane odrębnie - nie zawierałyby treści reklamowych”.

Stanowisko prezentowane przez Spółkę potwierdzają także interpretacje organów podatkowych. Przykładowo, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w piśmie z dnia 20 listopada 2006 r. (sygn. 1471/NURI/443-327/06/AP) stwierdził, że: „(...) wartość przekazywanych towarów jest elementem kalkulacyjnym usług reklamowych (marketingowych), których wartość jest wliczona w cenę usług (...). Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie jedynie świadczenie tej usługi”.

Powyższe stanowisko zostało również potwierdzone przez Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej wydanej w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 lutego 2009 r. (sygn. IPPP2/443-1811/08-2/AZ), w której stwierdzono, że: „Koszty zorganizowania akcji marketingowej w całości uwzględnione są w kalkulacji ceny za wykonanie usług marketingowych należnej od Zleceniodawców. Spółka podejmując powyższe czynności działa w imieniu i na rzecz podmiotów, dla których świadczy kompleksowe usługi marketingowe. Wobec powyższego, pośrednicząc w przekazywaniu upominków i prezentów w ramach tych usług, Spółka nie jest podmiotem dokonującym nieodpłatnej dostawy towarów na rzecz klientów swoich kontrahentów, a jedynie reprezentantem kontrahentów, w imieniu których dokonuje przedmiotowego przekazania. Reasumując należy uznać, że w przedmiotowym wniosku, przekazanie towarów oraz bonów na zakup towarów klientom kontrahentów Spółki w ramach zorganizowanej akcji marketingowej nie stanowi dla Wnioskodawcy dostawy podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

Ponadto, uzasadnienie dla stanowiska Spółki można znaleźć również w orzecznictwie sądów administracyjnych. W szczególności, należy zwrócić uwagę na wyrok z 8 lutego 2007 r. sygn. I SA/Kr 963/2005, w którym Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł, iż „(...) sam fakt wręczenia nabytej przez Spółkę nagrody nie stanowi w analizowanym przypadku oddzielnej dostawy towarów w rozumieniu przytoczonego powyżej przepisu art. 7 ust. 2 pkt 2 Ustawy VAT - komentarz Spółki. Wręczenie nagrody jest natomiast nierozerwalnie związane z usługą świadczoną przez wnioskodawcę na rzecz zlecającego usługę reklamową. Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług wskazanej czynności prowadziłoby do podwójnego opodatkowania towaru (nagrody), którego wartość została już uwzględniona w opodatkowaniu usługi świadczonej przez Spółkę”.

W opinii Spółki, czynność ww. wydań stanowi element usługi marketingowej, zatem opodatkowaniu powinna podlegać jedynie ta usługa, a nie jednostkowe przekazanie towarów stanowiące element tej usługi. Jak przedstawiono w stanie faktycznym, powyższe czynności uwzględniane zostają w bazie kosztowej świadczonych usług stanowiącej podstawę naliczenia wynagrodzenia z tytułu usługi. Tym samym wszelkie przekazania, dokonywane w ramach świadczenia tejże usługi, są opodatkowane VAT - ich wartość stanowi bowiem element kalkulacji wynagrodzenia, tj. podstawę opodatkowania VAT. W konsekwencji, przyjęcie założenia, iż przedmiotowe nieodpłatne przekazanie podlega obowiązkowi naliczenia podatku VAT należnego, pierwszy raz w momencie ich nieodpłatnego przekazania, a następnie w chwili kalkulacji wynagrodzenia za świadczoną usługę, powodowałoby niedopuszczalne podwójne opodatkowanie VAT tych samych czynności.

Reasumując, zdaniem Spółki, w przypadku gdy czynności nieodpłatnych przekazań towarów dokonywane są w ramach świadczenia kompleksowej usługi marketingowej na rzecz kontrahenta, po stronie Spółki nie powstaje obowiązek naliczania podatku VAT należnego od tego rodzaju nieodpłatnych przekazań nawet w sytuacji, gdy został odliczony podatek VAT naliczony z tytułu zakupów dokonywanych z przeznaczeniem na darowizny rzeczowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj