Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-632/11-3/AG
z 26 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-632/11-3/AG
Data
2011.07.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa
wydatek
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jeżeli jest zwolniona to czy konsekwencją tego jest, iż wydatki z niej sfinansowane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 362 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • w części dotyczącej wydatków na składniki majątku niebędące środkami trwałymi – jest prawidłowe,
  • w części dotyczącej wydatków na składniki majątku będące środkami trwałymi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu x grudnia 2009 r. zawarł w imieniu swojej firmy umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na podstawie ww. umowy przyznane zostały środki finansowe na zakup sprzętu biurowego oraz komputerów wraz z oprogramowaniem w wysokości 50% ich ceny nabycia netto. Zakupy te początkowo Wnioskodawca sfinansował własnymi środkami, zostały one wprowadzone na wyposażenie i środki trwałe firmy i jednorazowo wpisane w koszty (jako mały podatnik). Z chwilą otrzymania środków finansowych, tj. x września 2010 r. z Agencji na konto bankowe firmy, Zainteresowany dokonał korekty kosztów o kwotę przyznanej pomocy. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przekazała środki z Unii Europejskiej. Pomoc zgodnie z umową Wnioskodawca otrzymał na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Jeżeli przyznana pomoc jest zwolniona, to czy konsekwencją tego jest, iż wydatki z niej sfinansowane nie stanowią kosztów uzyskania przychodów...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, wydatki sfinansowane z przyznanych środków nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie kosztów uzyskania przychodów:

  • w części dotyczącej wydatków na składniki majątku niebędące środkami trwałymi – uznaje się za prawidłowe,
  • w części dotyczącej wydatków na składniki majątku będące środkami trwałymi – uznaje się za nieprawidłowe.

W interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2011 r. nr ILPB1/415-632/11-2/AG wydanej dla Wnioskodawcy stwierdzono, iż środki pochodzące z przyznanej pomocy przeznaczone na zakup środków trwałych nie stanowią przychodu, natomiast środki pochodzące z przyznanej pomocy dotyczące zwrotu kosztów poniesionych na zakup składników niebędących środkami trwałymi stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jest zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Stosownie do postanowień art. 22 ust. 8 ww. ustawy, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w dniu xx grudnia 2009 r. Wnioskodawca zawarł w imieniu swojej firmy umowę przyznania pomocy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na podstawie ww. umowy przyznane zostały środki finansowe na zakup sprzętu biurowego oraz komputerów wraz z oprogramowaniem w wysokości 50% ich ceny nabycia netto. Zakupy te początkowo Wnioskodawca sfinansował własnymi środkami, zostały one wprowadzone na wyposażenie i środki trwałe firmy i jednorazowo wpisane w koszty. Z chwilą otrzymania środków finansowych, tj. xx września 2010 r. z Agencji na konto bankowe firmy, Zainteresowany dokonał korekty kosztów o kwotę przyznanej pomocy.

Zauważyć jednak należy, iż w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Z zacytowanego przepisu wynika, że nie stanowią kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która została Wnioskodawcy zwrócona w jakiejkolwiek formie, a zatem również poprzez refundację z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zatem, zwrot poniesionych przez podatnika wydatków, dokonany w jakiejkolwiek formie, a więc w tym również w formie pomocy finansowej stanowiącej zwrot określonej części nakładów poniesionych na zakup środków trwałych, powoduje, iż wartość odpisów od tej części wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, nie może – na podstawie ww. art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – stanowić kosztu uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.

Otrzymanie pomocy w formie zwrotu nakładów poniesionych na zakup środka trwałego, stanowi więc przesłankę do wydzielenia części odpisów amortyzacyjnych, odpowiadającej otrzymanemu zwrotowi i nie zaliczania tak wydzielonej części odpisów do kosztów uzyskania przychodów, bądź ich późniejszego zmniejszenia, jeżeli otrzymanie zwrotu nastąpiło po dokonaniu odpisów amortyzacyjnych.

Natomiast w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W oparciu o powyższe należy wskazać, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca otrzyma w ramach przyznanej pomocy refundację poniesionych wydatków, które w chwili poniesienia zostały uprzednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, a przychód tak uzyskany korzysta – jak w przedmiotowej sprawie - ze zwolnienia z opodatkowania na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wydatki sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych, nie będą – w myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 cytowanej ustawy, uważane za koszty uzyskania przychodów.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż wydatki poniesione na zakup składników majątku niebędących środkami trwałymi, sfinansowane ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowią – stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy - kosztów uzyskania przychodów. W tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Natomiast nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej braku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków na nabycie składników majątku będących środkami trwałymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 56 powołanej ustawy. Wydatki na nabycie środków trwałych ze środków pochodzących z dotacji otrzymanej od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa nie stanowią kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 23 ust. 1 pkt 45 nie zaś jak wskazał Wnioskodawca opisując własne stanowisko w sprawie - pkt 56 ww. ustawy. Z tej zatem przyczyny wyrażone przez Wnioskodawcę stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. zwolnienia przedmiotowego) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 26 lipca 2011 r. nr ILPB1/415-632/11-2/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj