Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443-76/11-2/BJ
z 13 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443-76/11-2/BJ
Data
2011.09.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kanalizacja
podatek od towarów i usług
stawki podatku
świadczenie usług


Istota interpretacji
Stawka podatku na usługi czyszczenia wpustów ulicznych i kanalizacji deszczowej.



Wniosek ORD-IN 221 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26.07.2011 r. (data wpływu 01.08.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania stawką podstawową usług związanych z wykonywaniem czynności czyszczenia wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy wykonywane przez Wnioskodawcę usługi czyszczenia wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej, to jest Miasta są objęte podstawową 23 % stawką podatku od towarów i usług, czy też stawką obniżoną – 8 %.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Miasto zleca Spółce, w której posiada udziały większościowe wykonywanie usługi polegającej na czyszczeniu wpustów ulicznych, które są elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej. Usługa ta obejmuje wyczyszczenie wpustów ulicznych wraz z wywiezieniem odpadów wybranych z tych wpustów na wyznaczone miejsce. Wykonywanie tego typu czynności jest niezbędne do prawidłowego działania sieci kanalizacyjnej.

Właścicielem sieci kanalizacji deszczowej, a także właścicielem wpustów na kanalizacji ogólnospławnej jest gmina, Spółka eksploatuje zaś te wpusty na zlecenie gminy, która jest większościowym udziałowcem w Spółce.

Od 1 stycznia 2011r przy klasyfikowaniu wyrobów i usług do ustalenia stawki podatku VAT stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług 2008.

Według stanowiska Spółki tego typu prace należy zaklasyfikować wg symbolu PKWiU 42.21.22.0 - "Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze". Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Statystycznego, zawartym w piśmie z 12.11.2010 r do tej grupy zalicza się : czyszczenie, naprawy, płukanie i dezynfekcja przykanalików oraz kanałów głównych sieci wodno - kanalizacyjnej, (...), wykonywane przez podmiot niebędący właścicielem lub zarządzającym siecią wykonywane na zlecenie ( stanowisko w załączeniu ).

Dla tejże klasyfikacji PKWiU obowiązująca stawka VAT to 23% (w roku 2011 ).

Odmienne stanowisko w tej sprawie zajmuje Miasto, która zleca wykonanie usługi. W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2008 tego typu usługi posiadają symbol 37.00.11.0 - "Usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków".

Zgodnie z opisem przedstawionym na stronie internetowej GUS (http://www.stat.gov.pl/klasyfikacje/) grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z odprowadzeniem ścieków, zazwyczaj wykonywane za pomocą systemów ściekowych, kanalizacyjnych lub drenażowych,
  • usługi oczyszczania ścieków (włączając ścieki przemysłowe, pochodzące z gospodarstw domowych, basenów kąpielowych itp.) w procesach fizycznych, chemicznych i biologicznych, takich jak : odsiewanie, filtrowanie, oczyszczanie mechaniczne na kratach i sitach, sedymentacja itp.,
  • usługi związane z utrzymaniem, czyszczeniem systemów kanalizacyjnych i drenażowych, włączając przetykanie rur.

Grupowanie to nie obejmuje :

  • usług związanych z poborem lub oczyszczaniem wody, sklasyfikowanych w 36.00,
  • usług związanych z rozprowadzaniem wody w systemie sieciowym, sklasyfikowanych w 36.00.20.0,
  • budowy, naprawy i przebudowy systemów kanalizacyjnych, sklasyfikowanych w 42.21.2,
  • usług czyszczenia i udrażniania instalacji wodno-kanalizacyjnych w budynkach, sklasyfikowanych w 43.22.11.0.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług przedstawiającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką, w wysokości 8%, pod poz. 142 wymieniono usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków, przypisując im kod PKWIU ex 37.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy o podatku od towarów i usług, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. W uzasadnieniu do interpretacji indywidualnej nr IPPP3/443-144/11-4/IB wyjaśniono, że umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa usługi”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi związane z czyszczeniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej wykonywane na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej są objęte podstawową 23 % stawką podatku od towarów i usług, czy też stawką obniżoną- 8% ...

Zdaniem Wnioskodawcy usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych, będących elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej wykonywane na zlecenie , mieszczą się w grupie PKWiU 42.21.22.0 jako roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze.

W związku z powyższym usługi związane z wykonywaniem czynności czyszczenia wpustów ulicznych i przykanalików są objęte podstawową 23 % stawką podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wykonywane przez niego na zlecenie Gminy usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych należy zaklasyfikować wg symbolu PKWiU 42.21.22.0 – „Roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze” i zastosować stawkę VAT 23%. Wnioskodawca przytacza stanowisko Urzędu Statystycznego zawarte w piśmie: z 12.11.2010 r., zgodnie z którym do tej grupy zalicza się: czyszczenie, naprawę, płukanie i dezynfekcję przykanalików oraz kanałów głównych sieci wodno-kanalizacyjnej, wykonywane przez podmiot niebędący właścicielem lub zarządzającym siecią.

Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem o interpretację w tej kwestii, biorąc pod uwagę fakt, iż Zlecający w/w usługi czyli Miasto zajmuje odmienne stanowisko, polegające na przyjęciu, że tego typu usługi posiadają symbol 37.00.11.0- „Usługi związane z odprowadzeniem i oczyszczaniem ścieków”, co umożliwia, zdaniem Zleceniodawcy zastosowanie obniżonej stawki VAT 7% zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o podatku od towarów i usług – Wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% (pozycja 142 załącznika w powiązaniu z art. 41 ust.2 i art. 146a punkt 2).

Zgodnie z art. 5 Ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym zgodnie z art. 7 w/w ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast świadczeniem usług zgodnie z art. 8 jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Wprowadzony nowelizacją z dnia 29 października 2010 r. art. 5a ustawy mówi, iż towary i usługi będące przedmiotem dostawy lub świadczenia usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, jak również uchylenie art. 8 ust 3, należy stwierdzić, iż nowelizacja przepisów ustawy spowodowała zmniejszenie roli PKWiU w opodatkowaniu VAT, gdyż aktualnie identyfikacja towarów i usług za pomocą klasyfikacji statystycznych następuje tylko wówczas, gdy przepisy ustawy wyraźnie odwołują się do takich symboli czyli tak jak to ma miejsce w załączniku nr 3 przy określeniu towarów i usług opodatkowanych obniżoną stawką 8 %.

Wnioskodawca w oparciu o klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny przyporządkował usługi przez siebie wykonywane do grupy PKWiU 42.21.22.0 jako roboty ogólnobudowlane związane z budową sieci rozdzielczych, włączając prace pomocnicze. Taki kod PKWiU nie jest wymieniony w ustawie o podatku VAT, w tym również nie został ujęty w załączniku nr 3 do ustawy, traktującym o towarach i usługach opodatkowanych obniżoną stawką; nie jest też wymieniony w przepisach wykonawczych do ustawy. Ponadto usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych nie zostały również opisane w tekście ustawy VAT, jako podlegające obniżonęj stawce. Art. 41 ust. 12 przewiduje jedynie obniżoną stawkę na dostawę, budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Przepis zawarty w ust. 12b określa limity powierzchni budynków jednorodzinnych mieszkalnych i lokali mieszkalnych, powyżej których nie może być stosowana obniżona stawka VAT.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Natomiast w myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego podał, że wykonuje usługi polegające na czyszczeniu wpustów ulicznych, które są elementem sieci kanalizacji deszczowej lub kanalizacji ogólnospławnej wraz z wywiezieniem odpadów wybranych z tych wpustów na wyznaczone miejsce. W pytaniu przyporządkowanym do stanu faktycznego Wnioskodawca prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie opodatkowania usług związanych z czyszczeniem wpustów ulicznych, przykanalików i kanalizacji deszczowej, wykonywanych na zlecenie właściciela sieci kanalizacyjnej. Tak więc z wniosku o interpretację wynika, że Wnioskodawca nie wykonuje usług czyszczenia sieci kanalizacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, stanowiących roboty konserwacyjne, opodatkowanych obniżoną stawką na podstawie powyżej przytoczonych przepisów, jak również nie wykonuje robót konserwacyjnych w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę, jak również opierając się na założeniu, że zastosowana przez Wnioskodawcę klasyfikacja wg PKWiU jest prawidłowa, usługi opisane w stanie faktycznym wniosku o interpretację powinny być opodatkowane stawką 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w powiązaniu z art. 146a ust.1.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji według PKWiU wykonywanych przez niego usług, gdyż tutejszy organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług. Wnioskodawca we wniosku o interpretację w wyczerpujący sposób przedstawia stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, gdzie dokładnie opisuje wykonywane przez siebie usługi i może w tym opisie powołać się na odpowiedni według niego symbol PKWiU. W razie wystąpienia trudności lub wątpliwości przy ustalaniu odpowiedniego symbolu PKWiU podmiot może zwrócić się do Urzędu Statystycznego o udzielenie informacji w tym zakresie, co też Wnioskodawca uczynił i takie stanowisko otrzymał.

Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja traci swą ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, mającego znaczenie dla istotnych postanowień interpretacji, w szczególności w przypadku zmiany zaklasyfikowania według PKWiU opisanych we wniosku usług.

Interpretację niniejszą wydano w oparciu o zastosowaną przez Wnioskodawcę klasyfikację wykonywanych przez niego usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj