Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-48/11-3/TK
z 8 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-48/11-3/TK
Data
2011.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych


Słowa kluczowe
akcyza
produkcja
wyroby energetyczne
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek akcyzowy w zakresie odliczenia zapłaconego podatku i opłaty paliwowej.



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2011 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 6 maja 2011 r., do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 9 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odliczenia zapłaconego podatku i opłaty paliwowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie odliczenia zapłaconego podatku i opłaty paliwowej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.) w zakresie sprostowania omyłki pisarskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza produkować preparat chemiczny o nazwie handlowej R służący do czyszczenia instalacji paliwowych i zbiorników (bunkrów) na statkach i kutrach rybackich bez ingerencji człowieka oraz konserwacji różnych urządzeń budowlanych. Do tego celu wykorzystywać będzie jako surowce służące do jego produkcji produkty pochodzenia naturalnego (oleje roślinne kod CN 3824 90 91) 18%+/-5% oraz olej napędowy 80%+/-5% (kod CN 2710 19 41) pozostałe 2% stanowią dodatki specjalne. Skład preparatu chroniony jest toczącym się postępowaniem patentowym oznaczony numerem XX.

Preparat ten zarejestrowany został przez inspektora do spraw substancji i preparatów chemicznych w łodzi oraz uzyskał nadany mu przez urząd statystyczny (…) numer PKWiU.

Producent, na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 1 zamierza preparat ten produkować poza składem podatkowym nabywając wewnątrzwspólnotowo potrzebne do produkcji wyroby akcyzowe w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Producent wykonywać będzie postanowienia art. 78 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2010 r. Nr 151, poz. 1013). Przed planowanym wprowadzeniem wyrobów akcyzowych na terytorium kraju dokona zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu celnego o planowanym nabyciu, złoży stosowne generalne zabezpieczenie akcyzowe po przyjęciu wyrobów potwierdzi ten fakt na uproszczonych dokumentach towarzyszących. Na karcie nr 3 uzyska od właściwego

naczelnika urzędu celnego potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego lub zapłaty akcyzy. Załączy do zwracanego uproszczonego dokumentu towarzyszącego potwierdzenie zapłaty akcyzy. Bez wezwania złoży w ciągu 7 dni uproszczoną deklarację AKC-U i zapłaci należną akcyzę na konto stosownej izby celnej. Prowadzić będzie ewidencję wyrobów akcyzowych nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze z zapłacona akcyzą i przechowywać ją będzie przez okres 5 lat. Ewidencja ta zostanie zarejestrowana przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Produkcja preparatu chemicznego wykonywana będzie w bazie paliw firmy producenta. Produkcja dokumentowana będzie raportami produkcji z wykazaniem w nich ilości zużytych w toku produkcji wyrobów akcyzowych. Raporty te przechowywane będą w firmie producenta przez 5 lat (jak dokumentacja księgowa) raporty produkcji odzwierciedlać będą ubytki naturalne (w ilości nie przekraczającej zatwierdzone normy).

Po dokonaniu produkcji preparat chemiczny sprzedawany będzie na podstawie faktur VAT.

Firma po dokonaniu produkcji na podstawie przedłożonych naczelnikowi urzędu celnego potwierdzeń przyjęcia wyrobów akcyzowych i raportów produkcji wykaże w uproszczonej deklaracji podatkowej AKC-U w poz. 19 należny podatek akcyzowy wynikający z pozycji 65.

W poz. 20 wykaże kwotę obniżenia wysokości podatku wynikającą z raportów produkcji - odpowiednio do zużytych wyrobów akcyzowych.

Podatek akcyzowy do zapłaty wykazany w poz. 22 stanowić będzie różnicę pomiędzy podatkiem akcyzowym wykazanym w poz. 19 a sumą obniżenia podatku wykazaną w poz. 20.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy producent uprawniony będzie do pomniejszenia płaconej akcyzy na konto Izby Celnej o wykazane ubytki naturalne nie większe niż dopuszczalne...
  2. Czy rozliczenie podatku akcyzowego od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych w procedurze z zapłaconą akcyzą w sposób wykazany wyżej jest prawidłowy...
  3. Czy w przypadku przyjęcia wyrobów akcyzowych i nie dokonania produkcji w ciągu 7 dni od ich przyjęcia a dopełnienia obowiązku zapłaty akcyzy w tym terminie, producent po wykonaniu produkcji w terminie późniejszym (po siedmiu dniach) zużywając wyroby akcyzowe, od których zapłacił akcyzę w pełnej wysokości, będzie mógł wystąpić o zwrot nadpłaconej akcyzy w wysokości odpowiadającej ilości zużytych do produkcji i wykazanych w tym raporcie produkcji wyrobów akcyzowych...
  4. Czy producent wykonując produkcję z surowców krajowych nabywanych wolnorynkowo (z K, czy W) będzie uprawniony do zwrotu akcyzy i opłaty paliwowej w ilościach odpowiednich do zużytych wyrobów akcyzowych w toku produkcji...

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1

Spółka przed rozpoczęciem produkcji powiadamia właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia produkcji wskazując wyroby akcyzowe stanowiące składniki produktu finalnego.

Naczelnik urzędu celnego po trzech miesiącach ustala maksymalne normy ubytków. Producent może odliczyć wartość akcyzy wynikającej z ubytków naturalnych do wysokości górnej granicy normy zatwierdzonej przez naczelnika urzędu celnego.


Ad. 2

Wskazane rozliczenie podatku akcyzowego jest prawidłowe.


Ad. 3

Izba celna będzie zobligowana do zwrotu podatku akcyzowego i opłaty paliwowej odpowiednio do ilości wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji preparatu chemicznego ponieważ z treści poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wynika że za wyrób akcyzowy uznaje się pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszaniny produktów naturalnych) gdzie indziej nie wymienione ani nie włączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Ponadto z treści art. 86 ust. 1 pkt 8 wynika, że do wyrobów energetycznych. W rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodem CN 3824 90 97, w przypadku, gdy są one przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Zatem preparat chemiczny R przeznaczony do wskazanych we wstępie celów nie jest wyrobem akcyzowym.

Ad. 4

Producent będzie uprawniony do otrzymania zwrotu wartości podatku akcyzowego i opłaty paliwowej zawartej w cenie surowców akcyzowych zużytych do produkcji, a wykazanych w raportach produkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, wskazano na wyroby zaklasyfikowane do kodu CN 2710 - oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w poz. 40 załącznika nr 1 do ustawy, wymieniono wyroby zaklasyfikowane do kodu CN ex 3824 90 91 - monoalkilowe estry kwasów tłuszczowych, zawierające objętościowo 96,5% lub więcej estrów (FAMAE) - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza produkować preparat chemiczny o nazwie handlowej R o kodzie CN 3824 90 97, służący do czyszczenia instalacji paliwowych i zbiorników (bunkrów) na statkach i kutrach rybackich bez ingerencji człowieka oraz konserwacji różnych urządzeń budowlanych. Do tego celu wykorzystywać będzie jako surowce służące do jego produkcji produkty pochodzenia naturalnego (oleje roślinne kod CN 3824 90 91) 18%+/-5% oraz olej napędowy 80%+/-5% (kod CN 2710 19 41) pozostałe 2% stanowią dodatki specjalne.

Zainteresowany, zamierza preparat ten produkować poza składem podatkowym nabywając wewnątrzwspólnotowo potrzebne do produkcji wyroby akcyzowe w procedurze z zapłacona akcyzą.

Zainteresowany, ma wątpliwość czy uprawniony będzie do pomniejszenia płaconej akcyzy o wykazane ubytki naturalne nie większe niż dopuszczalne, czy rozliczenie podatku akcyzowego od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych w procedurze z zapłaconą akcyzą w sposób wykazany wyżej jest prawidłowy oraz czy w przypadku przyjęcia wyrobów akcyzowych i nie dokonania produkcji w ciągu 7 dni od ich przyjęcia a dopełnienia obowiązku zapłaty akcyzy w tym terminie, Wnioskodawca po wykonaniu produkcji w terminie późniejszym (po siedmiu dniach) zużywając wyroby akcyzowe, od których zapłacił akcyzę w pełnej wysokości, będzie mógł wystąpić o zwrot nadpłaconej akcyzy w wysokości odpowiadającej ilości zużytych do produkcji i wykazanych w tym raporcie produkcji wyrobów akcyzowych.

W poz. 41 załącznika nr 1 do ustawy, wskazano na wyroby o kodzie CN ex 3824 90 97 – pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

W myśl art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Na mocy art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższych przepisów wynika, iż zobowiązanym do rozliczenia akcyzy są podmioty wobec, których zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, tj. podatnicy akcyzy.

Z wniosku wynika ponadto, iż Wnioskodawca zamierza wytwarzać preparat chemiczny R służący do czyszczenia instalacji paliwowych i zbiorników (bunkrów) na statkach i kutrach rybackich bez ingerencji człowieka oraz konserwacji różnych urządzeń budowlanych, czyli wyrób nieakcyzowy o kodzie CN 3824 90 97.

Zatem mając powyższe uregulowania na uwadze należy stwierdzić, iż w przypadku wytwarzania towarów o kodzie CN 3824 90 97 (innych niż przeznaczone do celów opałowych lub napędowych) z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia tego podatku ani jego zwrotu, gdyż ustawa o podatku akcyzowym ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie przewidują takiej możliwości.

Z kolei zgodnie z art. 37h ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t. j. z 2004 r. Dz. U. Nr 256, poz. 2571 ze zm.) zwana dalej ustawą o autostradach płatnych, wprowadzanie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, z wyłączeniem biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 217), stanowiących samoistne paliwa, wykorzystywanych do napędu pojazdów w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, podlega opłacie, zwanej dalej „opłatą paliwową”.

W myśl art. 37h ust. 2 ustawy o autostradach płatnych, przez wprowadzenie na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w ust. 1, rozumie się czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, których przedmiotem są te paliwa silnikowe oraz gaz.

Stosownie do art. 37h ust. 3 ustawy o autostradach płatnych, paliwami silnikowymi lub gazem, o których mowa w ust. 1, są następujące produkty:

  1. benzyny silnikowe o kodach: CN 2710 11 45 i CN 2710 11 49;
  2. oleje napędowe o kodzie CN 2710 19 41;
  3. gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe oraz gazowe węglowodory alifatyczne skroplone i w stanie gazowym, przeznaczone do napędu pojazdów samochodowych, o kodach: CN 2711 i CN 2901;
  4. wyroby inne niż określone w pkt 1-3, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych, z wyłączeniem stanowiących samoistne paliwa biokomponentów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych bez względu na kod CN.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie miał prawo do zwrotu zapłaconej w momencie wprowadzenia do konsumpcji i nabytych przez niego wyrobach akcyzowych opłaty paliwowej.

Na mocy art. 37j ust. 1 ustawy o autostradach płatnych, obowiązek zapłaty opłaty paliwowej od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h, ciąży na:

  1. producencie paliw silnikowych lub gazu albo
  2. importerze paliw silnikowych lub gazu, albo
  3. podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym paliw silnikowych lub gazu, albo
  4. innym podmiocie podlegającym na podstawie przepisów o podatku akcyzowym obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych lub gazu.

Zgodnie z art. 37k ust. 1 ustawy o autostradach płatnych, obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstaje z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz gazu, o których mowa w art. 37h.

W myśl art. 37l ust. 1 ustawy o autostradach płatnych, podstawą obliczenia wysokości opłaty paliwowej jest ilość paliw silnikowych lub gazu, o których mowa w art. 37h, od jakich podmioty, o których mowa w art. 37j ust. 1, są obowiązane zapłacić podatek akcyzowy.

Z uwagi na to, że w opisanym zdarzeniu przyszłym obowiązek zapłaty opłaty paliwowej powstał z dniem powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym od paliw silnikowych oraz wyrób został wprowadzony do konsumpcji, przepisy ustawy o autostradach płatnych nie przewidują jej zwrotu w żadnej formie.

Reasumując, uwzględniając powołane wyżej przepisy mające zastosowanie w przedmiotowej sprawie, należy stwierdzić, iż nie ma możliwości zwrotu podatku akcyzowego ani opłaty paliwowej w przypadku wytwarzania wyrobu nieakcyzowego o kodzie CN 3824 90 97 z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, tj. preparatu R.

Wnioskodawca nie będzie zobligowany również do rozliczenia podatku w trybie art. 21 ust. 1 ustawy.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj