Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-429/11/MW
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-429/11/MW
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Szczególne zasady ustalania dochodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
kapitały pieniężne
obowiązek płatnika
papier wartościowy


Istota interpretacji
obowiązki płatnika w związku z przyznaniem uczestnikom programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 31 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem uczestnikom programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych i realizacji praw z nich wynikających – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznaniem uczestnikom programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych i realizacji praw z nich wynikających.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, będący publiczną spółką akcyjną (dalej: „Spóła”), zamierza wprowadzić program motywacyjny dla wyższego kierownictwa spółki na lata 2011 – 2014 (dalej: „program motywacyjny”). Podstawą dla przyjęcia programu jest uchwała Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy podejmowana w wyniku rekomendacji przedstawionej przez Radę Nadzorczą Spółki. Celem programu motywacyjnego jest stworzenie odpowiednich bodźców motywujących do wykazywania aktywności i inicjatywy dla powiększenia przychodów Spółki oraz uzyskania satysfakcjonującego akcjonariuszy wyniku finansowego (budowania wartości Spółki).

Uczestnikami programu będą osoby wskazane przez Radę Nadzorczą (działającą na podstawie upoważnienia zawartego w uchwale Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia), w szczególności członkowie Zarządu Spółki. Mimo, że wszystkie osoby, które planuje się objąć uczestnictwem w programie motywacyjnym łączy ze Spółką stosunek pracy, status pracownika nie stanowi warunku uczestnictwa, tj. potencjalnie uczestnikiem programu może być także osoba, która współpracuje ze spółką wyłącznie na podstawie umowy zlecenia (kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie), umowy w ramach działalności gospodarczej tej osoby albo pozostaje ze Spółką jedynie w stosunku korporacyjnym, jako członek zarządu. Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym będzie jednak zawarcie przez wytypowane osoby umów uczestnictwa określających tryb i warunki uczestnictwa oraz realizacji uprawnień przyznanych w ramach programu motywacyjnego.

Program motywacyjny dotyczyć będzie lat obrotowych 2011 - 2014. Realizacja programu polegać będzie na nieodpłatnym wydaniu uczestnikom warrantów subskrypcyjnych uprawniających do zapisu na akcje Spółki emitowane po ustalonej z góry cenie emisyjnej w ramach kapitału docelowego na podstawie upoważnienia zawartego w Statucie Spółki (dalej: "warranty subskrypcyjne"), zgodnie z art. 444 – 447 i 453 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 1037, z późn. zm. dalej: „Kodeks spółek handlowych"). Wydanie warrantów subskrypcyjnych uczestnikom programu motywacyjnego nastąpi pod warunkiem osiągnięcia przez Spółkę za dany rok obrotowy określonych parametrów ekonomicznych (poziom zysku netto, rentowności kapitału własnego, itp.), przy czym warunki te mogą być zróżnicowanie dla każdego z uczestników programu. W okresie trwania programu przewidziano emisję dwóch transz warrantów. Po zatwierdzeniu przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie sprawozdania finansowego Spółki za dany rok obrotowy oraz stwierdzenia przez Radę Nadzorczą, iż warunki przyznania warrantów subskrypcyjnych zostały zrealizowane, zostanie przeprowadzona emisja warrantów, które mogą zostać objęte przez uczestników programu w terminie i na zasadach określonych w regulaminie programu motywacyjnego oraz w umowach uczestnictwa. Emitowane w ten sposób warranty subskrypcyjne stanowić będą niezbywalne imienne papiery wartościowe w rozumieniu art. 453 § 2 Kodeksu spółek handlowych. Następnie uczestnicy którzy objęli warranty subskrypcyjne będą uprawnieni do zapisu na akcje Spółki emitowane na podstawie uchwały Zarządu w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Spółki w ramach kapitału docelowego. Zgodnie z postanowieniami regulaminu programu motywacyjnego oraz umów uczestnictwa, zbywalność akcji Spółki objętych przez uczestników programu motywacyjnego zostanie wyłączona na okres jednego roku od dnia objęcia akcji. Akcje Spółki wyemitowane w ramach realizacji programu motywacyjnego zostaną poddane dematerializacji oraz wprowadzone do obrotu w ramach Alternatywnego Systemu Obrotu NEWCONNECT prowadzonego przez Giełdę papierów Wartościowych w Warszawie SA.

Jeśli jednak po zatwierdzeniu przez Zwyczajne Walne zgromadzenie sprawozdania finansowego Spółki za dany rok obrotowy, Rada Nadzorcza stwierdzi, iż warunki przyznania warrantów subskrypcyjnych nie zostały zrealizowane (w stosunku do wszystkich lub jedynie niektórych uczestników), warranty subskrypcyjne nie zostaną wyemitowane lub ich emisja zostanie stosownie ograniczona i przyznane zostaną jedynie tym uczestnikom programu motywacyjnego, w stosunku do których stwierdzono realizację warunków programu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jakie zasady opodatkowania, w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych, znajdą zastosowanie w stosunku do uczestników programu motywacyjnego dla wyższego kierownictwa Spółki na lata obrotowe 2011 i 2014...
  2. Czy w związku z realizacją programu motywacyjnego na Spółce ciążyć będą obowiązki płatnika podatku, tj. czy Spółka zobowiązana będzie do obliczenia i pobrania od uczestników programu motywacyjnego podatku (zaliczki na podatek) l wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W związku z udziałem w programie motywacyjnym obowiązek podatkowy uczestnika programu w ramach podatku dochodowego od osób fizycznych (ustawa z dnia 28 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - Dz. U, z 1991 r. Nr 80, poz. 350, z późn. zm. dalej: "UPDOF") powstaje wyłącznie z chwilą ewentualnego zbycia akcji Spółki objętych w wyniku realizacji przyznanych uczestnikowi programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych uprawniających do zapisu na akcje Spółki. Jeśli uczestnik programu motywacyjnego dokona zbycia ww. akcji po cenie przekraczającej wydatki związane z nabyciem akcji, zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku z tytułu przychodu z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6 lit a), art. 23 ust. 1 pkt 38, art. 24 ust. 11 i 12, art. 30b ust. 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 6 w związku z art. 45 ust. 1a pkt 11 ust. 4 pkt 2 UPDOF. Zgodnie z przytoczonymi przepisami UPDOF, podatek dochodowy wynosi 19% dochodu uzyskanego z odpłatnego zbycia akcji, który to dochód stanowi dodatnią różnicę pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia akcji a wydatkami na objęcie zbywanych akcji (tj. w szczególności ceny emisyjnej, do której zapłaty zobowiązani są uczestnicy programu motywacyjnego). Zgodnie z art. 24 ust. 11 i 12 UPDOF, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych a wydatkami poniesionymi na ich objęcie nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji.

Obowiązek podatkowy uczestnika programu motywacyjnego nie powstanie natomiast z chwilą:

  1. zawarcia umowy uczestnictwa w programie motywacyjnym, gdyż zwarcie tej umowy nie oznacza powstania dla uczestnika jakiegokolwiek przychodu w rozumieniu art. 11 UPDOF,
  2. otrzymania przez uczestnika programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych uprawniających do zapisu na akcje Spółki, ponieważ:
    1. warranty subskrypcyjne emitowane w ramach programu motywacyjnego dla wyższego kierownictwa Spółki na lata obrotowe 2011 i 2012 są niezbywalnymi imiennymi papierami wartościowymi, które inkorporują w sobie jedynie prawo do zapisu na akcje emitenta. Mimo, że warranty subskrypcyjne wydawane będą uczestnikom programu motywacyjnego nieodpłatnie, samo wykonanie praw z przyznanych warrantów wymaga zapłaty ceny emisyjnej obejmowanych akcji Spółki. W chwili objęcia warrantów przyszła cena rynkowa akcji Spółki nie jest jednak znana, tym samym nie można jednoznacznie przewidzieć, czy wykonanie w przyszłości prawa do zapisu na akcje Spółki będzie oznaczać dla posiadacza warrantów zysk czy stratę. Warranty subskrypcyjne nie stanowią instrumentów pochodnych ani papierów wartościowych w rozumieniu art. 30b UPDOF, lecz jedynie tytuł do nabycia w przyszłości akcji Spółki. Niezbywalność (brak możliwości obrotu) przyznanymi warrantami oraz niepewność co do przyszłej realizacji prawa do zapisu na akcje Spółki implikuje brak możliwości ustalenia ich wartości rynkowej. Przyznanie warrantów nie ma zatem konkretnego wymiaru finansowego dla uczestników programu motywacyjnego, tym samym nie może zostać zakwalifikowane jako przychód w rozumieniu art. 11 UPDOF.
    2. zdarzenie prawne polegające na otrzymaniu warrantów subskrypcyjnych nie mieści się w dyspozycji zarówno art. 17 ust. 1 pkt 6, jak i pkt 10 UPDOF. Warranty subskrypcyjne są papierami wartościowymi będącymi instrumentami finansowymi, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit a) w zw. z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538, z póżn. zm. daiej: "ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”). Przepisy zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 6, jak i pkt 10 UPDOF nie odnoszą się do warrantów subskrypcyjnych. Definicja pochodnych instrumentów finansowych, zawarta w art. 5a pkt 13 UPDOF odwołuje się do punktu 2 (a nie do punktu 1), ust. 1 art. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Pochodnymi instrumentami finansowymi, w rozumieniu UPDOF są zatem wyłącznie instrumenty nie będące papierami wartościowymi w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Do warrantów subskrypcyjnych nie odnosi się również art. 30b ust. 2 pkt 2, ani art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b UPDOF, gdyż mowa w nich o papierach wartościowych określonych pod lit. b punktu 1 art. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, podczas gdy warranty subskrypcyjne zostały wymienione pod lit. a punktu 1 art. 3 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
  3. realizacji przez uczestnika programu motywacyjnego praw wynikających z posiadanych warrantów subskrypcyjnych (dokonanie zapisu na akcje i objęcia akcji Spółki), ponieważ art. 17 ust. 1 pkt 6 lit a UPDOF dotyczy jedynie odpłatnego zbycia, a nie realizacji praw z papierów wartościowych, a art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. b (jak wskazano powyżej) nie dotyczy warrantów subskrypcyjnych. Ponadto art. 24 ust. 11 UPDOF, przesądza że wartość rynkowa akcji (nadwyżka tej wartości nad wydatkami na objęcie akcji) stanowi przychód z tytułu objęcia akcji, a nie realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych. Jednocześnie ww. przepis powoduje odroczenie opodatkowania takiego przychodu do momentu odpłatnego zbycia akcji, w tym także w przypadku objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych.

Ad. 2

Po zakończeniu roku podatkowego, do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, uczestnik program motywacyjnego obowiązany jest samodzielnie złożyć właściwemu urzędowi skarbowemu odrębne zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego w roku podatkowym z odpłatnego zbycia objętych akcji jak również samodzielnie obliczyć i wpłacić należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 w związku z art. 45 ust. 1 a pkt 1 oraz ust. 4 pkt 2) UPDOF). W związku z realizacją programu motywacyjnego na Spółce nie będą więc ciążyć obowiązki płatnika podatku, tj. Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia, pobierania od uczestników programu motywacyjnego i wpłacania podatku dochodowego organowi podatkowemu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawodawca dokonał klasyfikacji przysporzeń majątkowych uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób fizycznych na poszczególne źródła przychodów. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 i 10 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się:

  • należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:
    1. odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,
    2. realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
  • przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Przy czym, stosownie do art. 5a pkt 11 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych, oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.).

Natomiast ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych, oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (art. 5a pkt 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o obrocie instrumentami finansowymi (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 211, poz. 1384 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych, rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

  1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
  2. instrumenty rynku pieniężnego,
  3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
  4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
  5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
  6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
  7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
  8. kontrakty na różnicę,
  9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Z powyższych przepisów wynika, iż warranty subskrypcyjne stanowią papiery wartościowe, o których mowa w cyt. art. 3 pkt 1 lit. a ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Zauważyć należy, iż co do zasady, przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jest każde przysporzenie majątkowe otrzymane przez podatnika. Przychodem tym są zatem także otrzymane przez niego nieodpłatne świadczenia. W myśl bowiem art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie natomiast z art. 11 ust. 2a ww. ustawy, wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Istotę warrantów subskrypcyjnych regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 1037 ze zm. oznaczonej w dalszej części skrótem k.s.h.). W myśl art. 453 § 2 k.s.h., w celu podwyższenia kapitału zakładowego zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału spółka może emitować papiery wartościowe imienne lub na okaziciela uprawniające ich posiadacza do zapisu lub objęcia akcji, z wyłączeniem prawa poboru (warranty subskrypcyjne).

Stosownie natomiast do art. 453 § 3 k.s.h., uchwała o emisji warrantów subskrypcyjnych powinna określać:

  1. uprawnionych do objęcia warrantów subskrypcyjnych,
  2. cenę emisyjną lub sposób jej ustalenia, jeżeli warranty subskrypcyjne mają być emitowane odpłatnie,
  3. liczbę akcji przypadających na jeden warrant subskrypcyjny,
  4. termin wykonania prawa z warrantu, z tym że nie może on być dłuższy niż 10 lat.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca (spółka akcyjna) zamierza wprowadzić program motywacyjny dla wyższego kierownictwa spółki na lata 2011 – 2014. Podstawą przyjęcia tego programu będzie uchwała Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy. Uczestnikami programu będą osoby wskazane przez Radę Nadzorczą, które zawrą ze spółką umowę uczestnictwa w ww. programie. Realizacja programu będzie polegać na nieodpłatnym wydaniu uczestnikom warrantów subskrypcyjnych, uprawniających do zapisu na akcje spółki, emitowane po ustalonej z góry cenie emisyjnej na podstawie uchwały zarządu w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Wyemitowane akcje zostaną wprowadzonej do publicznego obrotu, przy czym zbywalność nabytych przez uczestników programu motywacyjnego akcji będzie wyłączona na okres jednego roku od dnia objęcia akcji. Otrzymane przez uczestników programu warranty będą stanowić niezbywalne imienne papiery wartościowe.

Zauważyć przy tym należy, iż żadne przepisy nie nakładają na spółkę obowiązku określenia wartości emitowanych warrantów subskrypcyjnych. Ich cenę emisyjną, bądź sposób jej ustalenia, należy określić jedynie w przypadku, gdy warranty te mają być emitowane odpłatnie. Z przedstawionego odpisu zdarzenia przyszłego wynika, że wydanie przedmiotowych warrantów będzie nieodpłatne. Ponadto uczestnicy programu motywacyjnego, do czasu realizacji praw wynikających z tych warrantów, tj. do momentu nabycia akcji spółki, nie będą mogli swobodnie nimi dysponować.

W świetle powyższego należy uznać, iż w momencie przyznania wskazanych we wniosku warrantów niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu – przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich przyznania osobom uprawnionym uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy. W przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w momencie przyznania uczestnikom programu motywacyjnego warrantów subskrypcyjnych, nie wystąpi przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 24 ust. 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).

Przepisy ust. 11 i 12 mają zastosowanie do dochodu uzyskanego przez osoby uprawnione z tytułu objęcia (nabycia) akcji spółek, których siedziba znajduje się na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (art. 24 ust. 12a ww. ustawy).

Wobec tego dochód powstały w momencie realizacji warrantów subskrypcyjnych, w wysokości nadwyżki pomiędzy wartością rynkową objętych (nabytych) akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w dacie objęcia akcji. Na mocy art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, następuje odroczenie opodatkowania do momentu odpłatnego zbycia akcji. W momencie zbycia akcji przez osobę uprawnioną powstanie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy, przychód z kapitałów pieniężnych, z którego poszczególni uczestnicy programu winni rozliczyć się osobiście.

Zgodnie bowiem z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

W terminie określonym w art. 45 ust. 1, tj. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy).

W tym samym terminie, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Reasumując powyższe stwierdzić należy, iż w związku z realizacją opisanego we wniosku programu motywacyjnego na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44 – 100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj