Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-264/11-2/JKa
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-264/11-2/JKa
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
obrót
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
1. Czy w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny gotówkowy dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT?
2. Czy w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny jedynie wynagrodzeniami (brak wkładu gotówkowego) dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT?
3. Czy w projektach otwartych dla pracujących osób dorosłych w których nie występuje w ogóle wkład własny, dofinansowanie wynosi 100% - dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT?
4. Czy wkład własny, wnoszony gotówką przez podmioty dla których realizowany jest projekt, jest obrotem w świetle przepisów ustawy o VAT i Spółka jest obowiązana wystawiać faktury VAT?



Wniosek ORD-IN 464 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego przez Wnioskodawcę wsparcia na realizację projektów szkoleniowych jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę kwoty stanowiącej wkład własny w postaci gotówkowej;
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę wsparcia finansowego otrzymanego w formie dotacji.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT otrzymanego przez Wnioskodawcę wsparcia na realizację projektów szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest firmą szkoleniowo-doradczą, czynnym podatnikiem VAT. Oprócz działalności komercyjnej prowadzi projekty szkoleniowe, dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS) oraz budżetu Państwa, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka występuje o przyznanie jej dotacji, a następnie realizuje projekty szkoleniowe:

  1. zamknięte dla pracowników konkretnych dużych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
  2. otwarte dla pracujących osób dorosłych na terenie danego województwa.

Po przyznaniu dotacji, zawiera ona umowy na realizację dofinansowanych projektów z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi, w których - w przypadku projektów zamkniętych - ostatecznymi beneficjentami, odbiorcami usług są pracownicy przedsiębiorstw.

Celem dofinansowanych projektów szkoleniowych jest rozwój, podniesienie kompetencji i umiejętności pracowników w obszarach kompetencji menedżerskich, handlowych, komunikacyjnych, efektywności własnej oraz budowanie kultury ciągłego doskonalenia.

Stosownie do zawartych umów, Zainteresowany w ramach projektów podejmuje ściśle określone działania:

  • związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzaniem szkoleń (zapewnia trenerów i konsultantów, przygotowuje materiały szkoleniowe, wynajmuje sale szkoleniowe, organizuje noclegi i wyżywienie uczestników podczas szkoleń),
  • związane z promocją projektów, monitoringiem i ewaluacją,
  • związane z zarządzaniem projektami, rozliczaniem zgodnie z wytycznymi Europejskiego Funduszu Społecznego i innymi przepisami.

Część działań w ramach projektów jest realizowana przez podmioty zewnętrzne, czyli Wnioskodawca dokonuje zakupów towarów i usług od podwykonawców, a część działań (zarządzanie, rozliczanie projektów) jest realizowana przez jego pracowników, czyli są to jego wewnętrzne wydatki, np. koszty zatrudnienia administracyjne, które stanowią koszty kwalifikowane w dofinansowanych projektach.

W przypadku projektów szkoleniowych zamkniętych dla konkretnych podmiotów gospodarczych, wydatki w projektach są pokrywane z przyznanej dotacji oraz z wkładu własnego podmiotów, na rzecz których realizowane są projekty. Sposób wniesienia wkładu własnego i jego wysokość wynikają z zasad dofinansowania z EFS i są określone w umowie o dofinansowanie.

Wkład własny podmiotów gospodarczych uczestniczących w projektach jest obowiązkowy i wynosi od 20-40% wartości projektu i może być wniesiony w formie:

  • gotówki (wkład pieniężny),
  • wynagrodzenia pracowników - uczestników szkoleń, za czas przebywania na szkoleniu,
  • mieszanej, część wkładu jest wnoszona wynagrodzeniami a część gotówką.

Wkład własny gotówkowy jest kwotą wpłacaną Spółce na podstawie wystawianych przez nią faktur VAT jako wynagrodzeń za świadczone usługi.

W przypadku projektów otwartych pracujących osób dorosłych dotacja pokrywa 100% wydatków w projekcje i uczestnicy szkoleń nie wnoszą żadnego wkładu własnego.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie zawartymi z Instytucjami Wdrażającymi, Spółka otrzymuje dotację rozwojową na realizację projektów w formie zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub jako zapłatę za już wykonane usługi.

Dotacja pokrywa koszty realizacji projektu w całości (w projektach w których nie jest wnoszony wkład gotówkowy) lub jest uzupełnieniem wkładu gotówkowego podmiotu gospodarczego dla którego realizowany jest projekt. Otrzymana dotacja w każdym przypadku dotyczy konkretnej czynności, usługi szkoleniowej którą Zainteresowany świadczy na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny gotówkowy, dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT...
  2. Czy w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny jedynie wynagrodzeniami (brak wkładu gotówkowego), dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT...
  3. Czy w projektach otwartych dla pracujących osób dorosłych w których nie występuje w ogóle wkład własny, dofinansowanie wynosi 100% - dotacja otrzymana przez Spółkę stanowi obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest opodatkowana podatkiem VAT...
  4. Czy wkład własny, wnoszony gotówką przez podmioty dla których realizowany jest projekt, jest obrotem w świetle przepisów ustawy o VAT i Spółka jest obowiązana wystawiać faktury VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane w ramach realizowanych projektów w każdym przypadku (pyt. 1-4) stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Do świadczenia usług dochodzi pomiędzy Spółką a ostatecznymi beneficjentami i jest to świadczenie odpłatne, przy czym obowiązek zapłaty ciąży częściowo na beneficjencie, a częściowo lub całkowicie na instytucji wdrażającej (płatniku dotacji).

Obrotem jest więc zarówno otrzymywana dotacja jak i wkład własny gotówkowy wnoszony przez podmioty gospodarcze.

Otrzymane dotacje dotyczą konkretnej usługi, czynności, są więc dopłatą do ceny stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Wpływ dotacji jest dokumentowany fakturą wewnętrzną.

Wkład własny gotówkowy stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i jest to kwota wpłacana Zainteresowanemu na podstawie wystawianych przez niego faktur VAT. Świadczy on bowiem na rzecz tych podmiotów odpłatne usługi objęte projektem w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Wynagrodzeniem za te usługi jest kwota wkładu gotówkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania otrzymanej przez Wnioskodawcę kwoty stanowiącej wkład własny w postaci gotówkowej oraz za nieprawidłowe w zakresie opodatkowania otrzymanego przez Wnioskodawcę wsparcia finansowego otrzymanego w formie dotacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Należy w tym miejscu podkreślić, iż czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów - art. 2 pkt 22 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest firmą szkoleniowo -doradczą, czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi on projekty szkoleniowe, dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego - EFS) oraz budżetu Państwa, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka występuje o przyznanie jej dotacji, a następnie realizuje projekty szkoleniowe:

  1. zamknięte dla pracowników konkretnych dużych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą,
  2. otwarte dla pracujących osób dorosłych na terenie danego województwa.

Po przyznaniu dotacji, Zainteresowany zawiera umowy na realizację dofinansowanych projektów z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi, w których - w przypadku projektów zamkniętych - ostatecznymi beneficjentami, odbiorcami usług są pracownicy przedsiębiorstw. Celem dofinansowanych projektów szkoleniowych jest rozwój, podniesienie kompetencji i umiejętności pracowników w obszarach kompetencji menedżerskich, handlowych, komunikacyjnych, efektywności własnej oraz budowanie kultury ciągłego doskonalenia.

Stosownie do zawartych umów, Wnioskodawca w ramach projektów podejmuje ściśle określone działania:

  • związane z przygotowaniem, organizacją i przeprowadzaniem szkoleń (zapewnia trenerów i konsultantów, przygotowuje materiały szkoleniowe, wynajmuje sale szkoleniowe, organizuje noclegi i wyżywienie uczestników podczas szkoleń),
  • związane z promocją projektów, monitoringiem i ewaluacją,
  • związane z zarządzaniem projektami, rozliczaniem zgodnie z wytycznymi Europejskiego Funduszu Społecznego i innymi przepisami.

W przypadku projektów szkoleniowych zamkniętych dla konkretnych podmiotów gospodarczych, wydatki w projektach są pokrywane z przyznanej dotacji oraz z wkładu własnego podmiotów, na rzecz których realizowane są projekty. Sposób wniesienia wkładu własnego i jego wysokość wynikają z zasad dofinansowania z EFS i są określone w umowie o dofinansowanie.

Wkład własny podmiotów gospodarczych uczestniczących w projektach jest obowiązkowy i wynosi od 20-40% wartości projektu i może być wniesiony w formie:

  • gotówki (wkład pieniężny),
  • wynagrodzenia pracowników - uczestników szkoleń, za czas przebywania na szkoleniu,
  • mieszanej, część wkładu jest wnoszona wynagrodzeniami a część gotówką.

Wkład własny gotówkowy jest kwotą wpłacaną Spółce na podstawie wystawianych przez nią faktur VAT jako wynagrodzeń za świadczone usługi.

W przypadku projektów otwartych pracujących osób dorosłych, dotacja pokrywa 100% wydatków w projekcje i uczestnicy szkoleń nie wnoszą żadnego wkładu własnego.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie zawartymi z Instytucjami Wdrażającymi, Spółka otrzymuje dotację rozwojową na realizację projektów w formie zaliczki na usługi, które wykona w przyszłości lub jako zapłatę ze już wykonane usługi. Dotacja pokrywa koszty realizacji projektu w całości (w projektach w których nie jest wnoszony wkład gotówkowy) lub jest uzupełnieniem wkładu gotówkowego podmiotu gospodarczego dla którego realizowany jest projekt. Otrzymana dotacja w każdym przypadku dotyczy konkretnej czynności, usługi szkoleniowej którą Zainteresowany świadczy na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie.

Podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Jak wynika z analizy sprawy, że otrzymane przez Zainteresowanego dotacje przeznaczone są na pokrycie kosztów służących realizacji danego projektu szkoleniowego.

Pozyskane dotacje nie mają zatem bezpośredniego związku ze sprzedażą, bowiem nie są przyznawane jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczone są na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów. Oznacza to, że przedmiotowe dotacje nie mają na celu sfinansowania ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektów szkoleniowych Wnioskodawca nie otrzymał sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a jedynie zwrot poniesionych przez niego kosztów.

Tym samym dotacje te, będące otrzymanym zwrotem poniesionych kosztów, nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT, gdyż nie zostały wymienione w katalogu art. 5 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, dotacje które otrzymuje Spółka celem pokrycia kosztów związanych z realizacją ww. projektów, nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług i nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy.

Reasumując, w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny gotówkowy, w projektach realizowanych dla konkretnych podmiotów gospodarczych które wnoszą wkład własny jedynie wynagrodzeniami (brak wkładu gotówkowego) oraz w projektach otwartych dla pracujących osób dorosłych w których nie występuje w ogóle wkład własny (dofinansowanie wynosi 100%), otrzymane przez Zainteresowanego dotacje nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Z treści wniosku wynika, że Spółka pobiera także opłaty w postaci wkładu pieniężnego wnoszonego gotówką.

Jak wskazano powyżej decydującym kryterium dla określenia, czy świadczenie jest odpłatne czy nie, jest pobranie zapłaty za świadczenie, nie ma natomiast znaczenia wysokość tej zapłaty.

Dla opodatkowania danej czynności nie jest istotnym, czy wykonanie tej czynności prowadzi do powstania po stronie świadczącego zysku czy też straty. Opodatkowaniu bowiem podatkiem VAT podlega każde świadczenie, za które zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanych projektów Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne wnoszone gotówką, są związane z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Wkłady pieniężne wnoszone gotówką stanowią wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składa się kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę podatku należnego). Tak więc otrzymany wkład pieniężny wniesiony gotówką stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W związku z powyższym, otrzymany wkład własny wnoszony gotówką, stanowiący wynagrodzenie za świadczoną usługę, Wnioskodawca zobowiązany jest udokumentować fakturą VAT.

Reasumując, wkład własny wnoszony gotówką przez podmioty dla których realizowany jest projekt, jest obrotem w świetle przepisów ustawy a Zainteresowany jest obowiązany wystawiać faktury VAT.

Zatem w tej części stanowisko Spółki uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj