Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-627/11-3/MM
z 8 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-627/11-3/MM
Data
2011.08.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
gospodarstwo rolne
korekta podatku
przedsiębiorstwa
remanent likwidacyjny


Istota interpretacji
Przekazanie synom przedsiębiorstwa w postaci gospodarstwa rolnego, spełniającego warunki określone w art. 55#185; i art. 55#179; KC – w skład którego wchodzą grunty rolne, wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikiem i maszynami rolniczymi, wyłączone jest spod działania ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Przekazanie przedmiotowego gospodarstwa rolnego nie będzie się wiązało dla przekazującego z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi środkami trwałymi gospodarstwa, gdyż ewentualny obowiązek korekty podatku naliczonego ciążyć będzie na nabywcach, o czym stanowi art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego, jeżeli całe gospodarstwo rolne zostanie przekazane synom przed zaprzestaniem działalności gospodarczej.



Wniosek ORD-IN 378 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 19.05.2011r. (data wpływu 23.05.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 15.07.2011r. (data wpływu 18.07.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny gospodarstwa rolnego, korekty podatku naliczonego oraz obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.05.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny gospodarstwa rolnego, korekty podatku naliczonego oraz obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 07.07.2011r. znak IPPP2/443-627/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego na prawach wspólności małżeńskiej wraz ze swoją żoną Mirosławą. Do dnia 31.10.2008r. Zainteresowany był rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 01.11.2008r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W 2008-2011r. Wnioskodawca nabył ciągniki inne maszyny rolnicze, zaliczone do środków trwałych. W deklaracjach VAT-7 odliczył podatek naliczony z tytułu nabycia ciągnika i maszyn rolniczych. Obecnie Podatnik chciałby wraz z żoną przekazać tytułem darowizny gospodarstwo rolne tj. grunty rolne wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikiem i maszynami rolniczymi na rzecz swoich synów Michała K. i Macieja K.

Po przekazaniu gospodarstwa rolnego w formie aktu notarialnego na rzecz synów Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej i złoży do US zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aktualnie synowie Michał i Maciej są właścicielami gruntów rolnych o powierzchni odpowiednio 13,9 ha i 10,30 ha i są rolnikami ryczałtowymi. W najbliższym czasie mają zamiar zarejestrować się jako czynni podatnicy podatku VAT. Jednakże nie później niż od dnia otrzymania gospodarstwa na podstawie umowy darowizny w formie aktu notarialnego chcieliby być czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy darowaniu na rzecz synów całego gospodarstwa rolnego wraz z częściami składowymi tj. budynkami oraz ciągnikami i maszynami rolniczymi spełniającego warunki określone w art. 55¹ Kodeksu cywilnego ma zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i czy Wnioskodawca, jako podatnik nie ma obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy...
  2. Czy tym samym Zainteresowany nie będzie miał obowiązku korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi gospodarstwa...;
  3. Czy po przekazaniu gospodarstwa na rzecz synów aktem notarialnym, a następnie przekazaniu do US zgłoszenia o zaprzestaniu działalności Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane pismem z dnia 15.07.2011r.):

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami i maszynami rolniczymi jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, że w przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 55¹ ustawy z dn. 23.04.1964r. K.c. przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych. Natomiast art. 55#179; K.c. stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą oraz prawami, związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo rolne Wnioskodawcy stanowi całość zarówno pod względem prawnym, organizacyjnym jak i finansowym. Przekazanie gospodarstwa rolnego jako zorganizowanego przedsiębiorstwa jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Synowie jako następcy prawni przejmują również wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy związane z otrzymanym gospodarstwem rolnym. Po zaprzestaniu prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług i przekazaniu gospodarstwa synom Zainteresowany nie będzie miał obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT Podatnik nie będzie miał obowiązku korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi gospodarstwa. Obowiązek ten ciąży na nabywcy (synach Wnioskodawcy) zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie miał obowiązku sporządzania spisu z natury, o którym mowa a art. 14 ust. 5 ustawy o VAT i wykazania podatku należnego w deklaracji rozliczeniowej od ciągnika i maszyn rolniczych, z tytułu nabycia których odliczył VAT w latach 2008-2011.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel, o czym stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Dostawą towaru jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, między innymi przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny – jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części, o czym stanowi treść art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z treści art. 2 pkt 6 ustawy o VAT wynika, iż towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie natomiast z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, tj. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu „przedsiębiorstwo”. Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia „przedsiębiorstwo” wykorzystuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), zwana dalej „KC”, który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast art. 55#179; KC stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, że gospodarstwo rolne spełnia określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

Wprawdzie w przepisach KC, gospodarstwo rolne zostało zdefiniowane odrębnie od przedsiębiorstwa, to jednak można przyjąć, iż spełnia ono określone w tej ustawie wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa. Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, iż gospodarstwo rolne (pomimo jego odrębnego zdefiniowania zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w KC), stanowi podobną do przedsiębiorstwa jednostkę organizacyjną, w ramach której prowadzona jest działalność gospodarcza.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego na prawach wspólności małżeńskiej wraz ze swoją żoną Mirosławą. Do dnia 31.10.2008r. Zainteresowany był rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 01.11.2008r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W 2008-2011r. Wnioskodawca nabył ciągniki inne maszyny rolnicze, zaliczone do środków trwałych. W deklaracjach VAT-7 odliczył podatek naliczony z tytułu nabycia ciągnika i maszyn rolniczych. Obecnie Podatnik chciałby wraz z żoną przekazać tytułem darowizny gospodarstwo rolne tj. grunty rolne wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikiem i maszynami rolniczymi na rzecz swoich synów Michała K. i Macieja K. Po przekazaniu gospodarstwa rolnego w formie aktu notarialnego na rzecz synów Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej i złoży do US zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aktualnie synowie Michał i Maciej są właścicielami gruntów rolnych o powierzchni odpowiednio 13,9 ha i 10,30 ha i są rolnikami ryczałtowymi. W najbliższym czasie mają zamiar zarejestrować się jako czynni podatnicy podatku VAT. Jednakże nie później niż od dnia otrzymania gospodarstwa na podstawie umowy darowizny w formie aktu notarialnego chcieliby być czynnymi podatnikami VAT.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy Kodeks cywilny oraz ustawy o podatku od towarów i usług, w przedstawionych okolicznościach stwierdzić należy, iż planowane przez Wnioskodawcę przekazanie gospodarstwa rolnego, spełniającego definicję przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 551 i art. 55#179; Kodeksu cywilnego, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone m. in. w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Ponadto, zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Jednocześnie, na mocy art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Korekt, o których mowa powyżej, dokonuje nabywca przedsiębiorstwa lub nabywca zakładu (oddziału), o ile poszczególne składniki majątku nie będą wykorzystywane przez niego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Należy ponadto zauważyć, iż na podstawie art. 5 ust. 3 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14 (…).

Kwestię obowiązku podatkowego, jaki wystąpiłby ewentualnie u Wnioskodawcy w związku z opodatkowaniem podatkiem od towarów usług towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy reguluje art. 14 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zatem w art. 14 ust. 1 ustawy o VAT, ustawodawca wyróżnia wśród towarów dwie kategorie: towary własnej produkcji (wytworzone przez podatnika) oraz towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy (nabyte przez podatnika). W obydwu tych grupach mogą mieścić się zarówno towary, które stanowią środki obrotowe jak również towary, które zostały zaliczone przez podatnika do jego środków trwałych, czy też wyposażenia.

Przepis ten odnosi się więc do towarów, będących na stanie w dniu zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 14 ust. 4 ustawy o VAT, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 14 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej „spisem z natury”. Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 6 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, że po przekazaniu gospodarstwa rolnego w formie aktu notarialnego na rzecz synów Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej i złoży do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż jeżeli na dzień zaprzestania prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności dotyczącej prowadzonego przez niego gospodarstwa rolnego, nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu, to regulacja art. 14 ustawy o VAT w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania.

Jak już wskazano Wnioskodawca zamierza przekazać synom gospodarstwo rolne, które stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 KC, zgodnie więc z treścią art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, czynność przekazania gospodarstwa rolnego (przedsiębiorstwa) przez Wnioskodawcę, nie będzie wiązać się dla przekazującego z obowiązkiem skorygowania podatku naliczonego, odliczonego w związku z nabyciem środków trwałych wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa (m.in. wynikającego z zakupów sprzętu, tj. ciągnika rolniczego i maszyn rolniczych). Obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku spoczywać będzie na nabywcach przejmującym gospodarstwo rolne (tj. synach Wnioskodawcy), co wynika z ww. przepisu.

Reasumując, odnosząc brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przekazanie synom przedsiębiorstwa w postaci gospodarstwa rolnego, spełniającego warunki określone w art. 55¹ i art. 55#179; KC – w skład którego wchodzą grunty rolne, wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikiem i maszynami rolniczymi, wyłączone jest spod działania ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy. Przekazanie przedmiotowego gospodarstwa rolnego nie będzie się wiązało dla przekazującego z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi środkami trwałymi gospodarstwa, gdyż ewentualny obowiązek korekty podatku naliczonego ciążyć będzie na nabywcach, o czym stanowi art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie będzie miał również obowiązku sporządzania remanentu likwidacyjnego, jeżeli całe gospodarstwo rolne zostanie przekazane synom przed zaprzestaniem działalności gospodarczej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie trzech zadanych pytań należało uznać za prawidłowe.

Ponadto na mocy z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (§ 2 tego artykułu). W ocenie tut. Organu podatkowego wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego. Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 75 zł w dniu 18.05.2011r. różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona zgodnie z 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa, na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj