Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-80/11-9/ALN
Data
2011.08.22
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
kształcenie
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Istota interpretacji
Czy zastosowanie stawki podstawowej VAT w fakturach wystawianych Beneficjentom Pomocy w od 1 stycznia 2011 roku jest prawidłowe? Czy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), a w szczególności treścią § ust. 1 pkt 20 tego rozporządzenia który mówi, że: ”zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane” od 6 kwietnia 2011 roku Spółka powinna wystawiać w Projekcie Pierwszym („…”) faktury VAT ze stawką podstawową dla wszystkich Beneficjentów Pomocy niezależnie od wielkości firmy (mała, średnia czy duża)?
Wniosek ORD-IN
785 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP. 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r.) i z dnia 16 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „…” - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu „…” oraz „…” oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów. W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 15 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r.), z dnia 16 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, sformułowania pytań oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 27.10.2009 roku Wnioskodawca podpisał umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie projektów "…" oraz "…" w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "…" Poddziałanie 2.1.1 "…" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach którego dofinansowane były ogólnopolskie projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Na podstawie tych umów Instytucją pośredniczącą jest Minister Pracy i Polityki Społecznej, Instytucją Wdrażającą (Pośredniczącą II stopnia) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjentem jest Spółka. Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi (Wnioskodawcy) na realizację Projektu "…" wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy wysokości xxx zł. Beneficjentami pomocy są przedsiębiorcy biorący udział w Projekcie i wnoszą wkład prywatny w transzach. W przypadku projektu "…" wsparcie w formie dotacji wynosi xxx zł, natomiast wkład prywatny Beneficjenta Pomocy (firma SA) w gotówce wynosi xxx zł. Od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe obłożone zostały stawką VAT w wysokości 23%. W roku 2011 r. planowane łączne wpływy w ramach projektu …" wyniosą xxx zł, z tego xxx zł będzie stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz xxx netto (plus VAT 23%) będą stanowiły wpłaty od przedsiębiorców biorących udział w projekcie. W ramach projektu "…" planowane wpływy ze środków Unii Europejskiej wyniosą xxx zł oraz xxx zł netto (plus VAT 23%) wkład w gotówce. W piśmie z dnia 13 czerwca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 listopada 2009 Wnioskodawca realizuje dwa projekty dofinansowane ze środków publicznych (w tym 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% z budżetu państwa):
1).Pierwszy Projekt: „…" realizowany na podstawie umowy z dnia 27.10.2011 r. z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu „…” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "…" – Poddziałanie 2.1.1 "…", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. W ramach realizacji tego projektu Spółka świadczy usługi szkoleniowe oraz doradztwa indywidualnego (coaching telefoniczny) dla Beneficjentów Pomocy (przedsiębiorców oraz pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw). Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Pierwszego Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z kilkudziesięcioma Beneficjentami Pomocy, których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa na 10 dwudniowych szkoleniach (zjazdach) z zakresu umiejętności menedżerskich oraz jedna godzina doradztwa indywidualnego na osobę (z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich). Szkolenia realizowane w ramach projektu są szkoleniami ogólnymi menedżerskimi, i poziom dofinansowania szkoleń uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi odpowiednio: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Usługi doradcze realizowane w ramach projektu dofinansowane są w 100%. Z tytułu podpisanych ze Spółką umów Beneficjenci Pomocy wnoszą wkład własny w formie gotówkowej. Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy, Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi stawkami do końca 2010 roku Spółka stosowała stawkę VAT: „zwolnione", a od 1 stycznia 2011 r., w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową VAT (23%).
2).Projekt „…" realizowany na podstawie umowy z dnia 27.10.2011 z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu „…" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki-Działanie 2.1 "…"-Poddziałanie 2.1.1 "…", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z dwoma Beneficjentami Pomocy (spółkami prawa handlowego – średnie firmy), których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa, doradztwo w formie coachingu indywidualnego dla pracowników w wieku 45+ (jedna godzinę doradztwa na osobę) oraz doradztwo dla Beneficjentów Pomocy w formie opracowania strategii zarządzania wiekiem. Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł, co stanowi 59,8% kosztów ogółem projektu. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł, co stanowi 40,2 % kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce. Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami i stawkami do końca 2010 roku Spółka stosowała stawkę VAT: „zwolnione", a od 1 stycznia 2011, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową (23%). W każdym z projektów faktury VAT wystawiane są na przedsiębiorstwa (Beneficjentów Pomocy), które podpisały umowy z Wnioskodawcą. Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektów mają związek z czynnościami opodatkowanymi stawką podstawową VAT. Część wydatków zapłacona została z dotacji rozwojowej (ze środków publicznych) a część z wkładu prywatnego. W 2011 roku Spółka odlicza w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów i pomniejszyła należny podatek VAT o wyliczoną w ten sposób kwotę. W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 lipca 2011 r. Spółka dodaje, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektów "…" oraz "…" są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z późn. zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). W ramach ww. projektów Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich, handlowych zasad produkcji w przemyśle farmaceutycznym, informatyczne oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) ”usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektów są częściowo dofinansowane ze środków publicznych: - w przypadku projektu "…" (Pierwszy Projekt) całkowita wartość projektu wynosi xxx zł, w tym dofinansowanie ze środków publicznych xxx zł.Udział procentowy dofinansowania poszczególnych kosztów (koszty zarządzania, koszty pośrednie, koszty realizacji szkoleń i koszty usług doradczych) przedstawia się następująco:
- koszty zarządzania oraz koszty pośrednie związane z realizacją projektu dofinansowane są w 100% ze środków publicznych. Koszty zarządzania i pośrednie stanowią 32,23% całkowitej wartości projektu,
- dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń, ze środków publicznych uzależnione jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Koszty realizacji szkoleń stanowią 65,92% całkowitej wartości projektu.
- usługi doradcze związane z realizacją szkoleń dofinansowane są w 50% ze środków publicznych niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Koszty usług doradczych związanych z realizacją szkoleń stanowią 1,85% całkowitej wartości projektu.
W ramach tego projektu Wnioskodawca zawarł umowy szkoleniowe z Beneficjentami Pomocy (przedsiębiorstwami), w których dokładnie sprecyzował wkład prywatny za jednego uczestnika z każdego Przedsiębiorstwa:- dla dużych przedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 40% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla dużych firm wynosi 59,75 %.
- dla średnich przedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 30% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla średnich firm wynosi 69,50 %.
- dla małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 20% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla małych i mikroprzedsiębiorstw wynosi 79,24%.
- w przypadku projektu „…" całkowita wartość projektu wynosi xxx zł, w tym dotacja rozwojowa (dofinansowanie ze środków publicznych) xxx zł, co stanowi 59,84 % kosztów ogółem projektu. Poziom dofinansowania w ramach tego projektu jest taki sam dla wszystkich Beneficjentów Pomocy. Łączny wkład prywatny Beneficjentów Pomocy (jego wielkość jest taka sama dla obu przedsiębiorstw) wynosi xxx zł, co stanowi 40,16% kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce.
W piśmie z dnia 12 sierpnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku dodano, iż:W przypadku projektu „…”: - Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę.
- Usługi doradcze są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu „…”.
- Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową.
- Głównym celem świadczonych usług doradczych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.
Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w „…”.W ramach projektu „…” dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń ze środków publicznych wynosi 60%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.):
Czy od 1 stycznia 2011 r. Spółka ma prawo odliczyć w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” i pomniejszyć należny podatek VAT o wyliczoną kwotę...
Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.) w związku z tym, że usługi realizowane w ramach ww. projektu opodatkowane są stawką podstawową, Spółka ma prawo odliczać VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu i pomniejszać podatek należny o wyliczoną w ten sposób kwotę.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada umożliwia dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach prowadzonej działalności realizuje m.in. projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest na podstawie umowy z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z dwoma Beneficjentami Pomocy (spółkami prawa handlowego – średnie firmy), których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa, doradztwo w formie coachingu indywidualnego dla pracowników w wieku 45+ (jedna godzinę doradztwa na osobę) oraz doradztwo dla Beneficjentów Pomocy w formie opracowania strategii zarządzania wiekiem. Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł, co stanowi 59,8% kosztów ogółem projektu. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł, co stanowi 40,2 % kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce. Wnioskodawca podaje, iż usługi świadczone w ramach ww. projektu są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług. W ramach ww. projektu Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu handlowych zasad produkcji w przemyśle farmaceutycznym, informatyczne oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) ”usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę i są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu „…”. Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w „…”. Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia i ściśle związane z nimi usługi doradztwa, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne poszczególnych przedsiębiorstw są związane z realizacją konkretnego szkolenia, mającego na celu poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Wkład własne są wnoszone w formie wkładu pieniężnego oraz wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy. W interpretacji nr (…) tut. Organ rozstrzygnął, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz usługi doradcze z nimi związane dla przedsiębiorców i ich pracowników, w ramach projektu „…”, z uwagi na fakt, iż nie są usługami świadczonymi przez jednostkę objętą systemem oświaty, jak również nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonymi przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub nie są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, opodatkowane są podstawową stawka tj. 23%. Mając zatem na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia w całości podatku od towarów i usług, bowiem usługa będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” gdyż wykonane usługi szkoleniowe i ściśle z nimi związane usługi doradcze będą służyć czynnościom opodatkowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Końcowo zauważa się, że w niniejszej interpretacji tut. Organ rozstrzygnął wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „…”. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „…” i w części dotyczącej stawki opodatkowania usług szkoleniowych w ramach ww. projektów został rozpatrzony interpretacjami
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
|