Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-80/11-9/ALN
z 22 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-80/11-9/ALN
Data
2011.08.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
szkolenie
usługi szkoleniowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy zastosowanie stawki podstawowej VAT w fakturach wystawianych Beneficjentom Pomocy w od 1 stycznia 2011 roku jest prawidłowe?
Czy w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), a w szczególności treścią § ust. 1 pkt 20 tego rozporządzenia który mówi, że: ”zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane” od 6 kwietnia 2011 roku Spółka powinna wystawiać w Projekcie Pierwszym („…”) faktury VAT ze stawką podstawową dla wszystkich Beneficjentów Pomocy niezależnie od wielkości firmy (mała, średnia czy duża)?



Wniosek ORD-IN 785 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 06 kwietnia 2011 r. (data wpływu do BKIP. 21 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismami: z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r.) i z dnia 16 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania świadczonych usług szkoleniowych w ramach projektu „…” oraz „…” oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów.

W związku z § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, pismem z dnia 15 kwietnia 2011 r., przesłało ww. wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.), celem załatwienia zgodnie z właściwością miejscową.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r.), z dnia 16 lipca 2011r. (data wpływu 20 lipca 2011r.) oraz z dnia 12 sierpnia (data wpływu 17 sierpnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego, sformułowania pytań oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 27.10.2009 roku Wnioskodawca podpisał umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości na dofinansowanie projektów "…" oraz "…" w ramach Programu Operacyjnego kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "…" Poddziałanie 2.1.1 "…" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach którego dofinansowane były ogólnopolskie projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

Na podstawie tych umów Instytucją pośredniczącą jest Minister Pracy i Polityki Społecznej, Instytucją Wdrażającą (Pośredniczącą II stopnia) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Beneficjentem jest Spółka.

Instytucja Wdrażająca przyznała Beneficjentowi (Wnioskodawcy) na realizację Projektu "…" wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy wysokości xxx zł. Beneficjentami pomocy są przedsiębiorcy biorący udział w Projekcie i wnoszą wkład prywatny w transzach.

W przypadku projektu "…" wsparcie w formie dotacji wynosi xxx zł, natomiast wkład prywatny Beneficjenta Pomocy (firma SA) w gotówce wynosi xxx zł.

Od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe obłożone zostały stawką VAT w wysokości 23%. W roku 2011 r. planowane łączne wpływy w ramach projektu …" wyniosą xxx zł, z tego xxx zł będzie stanowiło dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej oraz xxx netto (plus VAT 23%) będą stanowiły wpłaty od przedsiębiorców biorących udział w projekcie.

W ramach projektu "…" planowane wpływy ze środków Unii Europejskiej wyniosą xxx zł oraz xxx zł netto (plus VAT 23%) wkład w gotówce.

W piśmie z dnia 13 czerwca 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 listopada 2009 Wnioskodawca realizuje dwa projekty dofinansowane ze środków publicznych (w tym 85% z Europejskiego Funduszu Społecznego i 15% z budżetu państwa):

1).Pierwszy Projekt: „…" realizowany na podstawie umowy z dnia 27.10.2011 r. z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu „…” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Działanie 2.1 "…" – Poddziałanie 2.1.1 "…", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie otwarte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw.

W ramach realizacji tego projektu Spółka świadczy usługi szkoleniowe oraz doradztwa indywidualnego (coaching telefoniczny) dla Beneficjentów Pomocy (przedsiębiorców oraz pracowników mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstw).

Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Pierwszego Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z kilkudziesięcioma Beneficjentami Pomocy, których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa na 10 dwudniowych szkoleniach (zjazdach) z zakresu umiejętności menedżerskich oraz jedna godzina doradztwa indywidualnego na osobę (z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich).

Szkolenia realizowane w ramach projektu są szkoleniami ogólnymi menedżerskimi, i poziom dofinansowania szkoleń uzależniony jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi odpowiednio: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Usługi doradcze realizowane w ramach projektu dofinansowane są w 100%.

Z tytułu podpisanych ze Spółką umów Beneficjenci Pomocy wnoszą wkład własny w formie gotówkowej. Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy, Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi stawkami do końca 2010 roku Spółka stosowała stawkę VAT: „zwolnione", a od 1 stycznia 2011 r., w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową VAT (23%).

2).Projekt „…" realizowany na podstawie umowy z dnia 27.10.2011 z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Instytucją Wdrażającą) na dofinansowanie Projektu „…" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki-Działanie 2.1 "…"-Poddziałanie 2.1.1 "…", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z dwoma Beneficjentami Pomocy (spółkami prawa handlowego – średnie firmy), których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa, doradztwo w formie coachingu indywidualnego dla pracowników w wieku 45+ (jedna godzinę doradztwa na osobę) oraz doradztwo dla Beneficjentów Pomocy w formie opracowania strategii zarządzania wiekiem.

Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce (Wnioskodawcy) na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł, co stanowi 59,8% kosztów ogółem projektu. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł, co stanowi 40,2 % kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce.

Na każdą wpłatę od Beneficjentów Pomocy Spółka wystawia fakturę VAT. Zgodnie z obowiązującymi przepisami i stawkami do końca 2010 roku Spółka stosowała stawkę VAT: „zwolnione", a od 1 stycznia 2011, w związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje stawkę podstawową (23%).

W każdym z projektów faktury VAT wystawiane są na przedsiębiorstwa (Beneficjentów Pomocy), które podpisały umowy z Wnioskodawcą.

Wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektów mają związek z czynnościami opodatkowanymi stawką podstawową VAT. Część wydatków zapłacona została z dotacji rozwojowej (ze środków publicznych) a część z wkładu prywatnego.

W 2011 roku Spółka odlicza w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektów i pomniejszyła należny podatek VAT o wyliczoną w ten sposób kwotę.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 16 lipca 2011 r. Spółka dodaje, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektów "…" oraz "…" są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535, z późn. zm.) oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W ramach ww. projektów Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu rozwoju kompetencji menedżerskich, handlowych zasad produkcji w przemyśle farmaceutycznym, informatyczne oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) ”usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach ww. projektów są częściowo dofinansowane ze środków publicznych:

  1. w przypadku projektu "…" (Pierwszy Projekt) całkowita wartość projektu wynosi xxx zł, w tym dofinansowanie ze środków publicznych xxx zł.Udział procentowy dofinansowania poszczególnych kosztów (koszty zarządzania, koszty pośrednie, koszty realizacji szkoleń i koszty usług doradczych) przedstawia się następująco:
    • koszty zarządzania oraz koszty pośrednie związane z realizacją projektu dofinansowane są w 100% ze środków publicznych. Koszty zarządzania i pośrednie stanowią 32,23% całkowitej wartości projektu,
    • dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń, ze środków publicznych uzależnione jest od wielkości przedsiębiorstwa i wynosi: 80% dla mikroprzedsiębiorców lub małych przedsiębiorców; 70% dla średnich przedsiębiorców i 60% dla dużych przedsiębiorców. Koszty realizacji szkoleń stanowią 65,92% całkowitej wartości projektu.
    • usługi doradcze związane z realizacją szkoleń dofinansowane są w 50% ze środków publicznych niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Koszty usług doradczych związanych z realizacją szkoleń stanowią 1,85% całkowitej wartości projektu.
    W ramach tego projektu Wnioskodawca zawarł umowy szkoleniowe z Beneficjentami Pomocy (przedsiębiorstwami), w których dokładnie sprecyzował wkład prywatny za jednego uczestnika z każdego Przedsiębiorstwa:
    • dla dużych przedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 40% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla dużych firm wynosi 59,75 %.
    • dla średnich przedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 30% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla średnich firm wynosi 69,50 %.
    • dla małych przedsiębiorstw i mikroprzedsiębiorstw wynosi on xxx zł, co stanowi 20% całkowitego kosztu udziału jednej osoby w szkoleniach i 50% kosztu doradztwa, wynoszącego łącznie xxx zł. Zatem łączny udział dofinansowania dla małych i mikroprzedsiębiorstw wynosi 79,24%.
  2. w przypadku projektu „…" całkowita wartość projektu wynosi xxx zł, w tym dotacja rozwojowa (dofinansowanie ze środków publicznych) xxx zł, co stanowi 59,84 % kosztów ogółem projektu. Poziom dofinansowania w ramach tego projektu jest taki sam dla wszystkich Beneficjentów Pomocy. Łączny wkład prywatny Beneficjentów Pomocy (jego wielkość jest taka sama dla obu przedsiębiorstw) wynosi xxx zł, co stanowi 40,16% kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce.

W piśmie z dnia 12 sierpnia 2011 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku dodano, iż:W przypadku projektu „…”:

  1. Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę.
  2. Usługi doradcze są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu „…”.
  3. Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową.
  4. Głównym celem świadczonych usług doradczych nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w „…”.W ramach projektu „…” dofinansowanie kosztów realizacji szkoleń ze środków publicznych wynosi 60%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.):

Czy od 1 stycznia 2011 r. Spółka ma prawo odliczyć w całości podatek VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” i pomniejszyć należny podatek VAT o wyliczoną kwotę...

Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 13 czerwca 2011 r.) w związku z tym, że usługi realizowane w ramach ww. projektu opodatkowane są stawką podstawową, Spółka ma prawo odliczać VAT od zakupów dokonywanych w ramach projektu i pomniejszać podatek należny o wyliczoną w ten sposób kwotę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada umożliwia dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z zapisem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka w ramach prowadzonej działalności realizuje m.in. projekt pn. „…”. Projekt realizowany jest na podstawie umowy z Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach, którego dofinansowane są ogólnopolskie zamknięte projekty szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) i doradztwa dla przedsiębiorców oraz pracowników przedsiębiorstw. Spółka zawarła umowy szkoleniowe z dwoma Beneficjentami Pomocy (spółkami prawa handlowego – średnie firmy), których zakresem jest przeszkolenie wymienionej w umowie liczby pracowników danego przedsiębiorstwa, doradztwo w formie coachingu indywidualnego dla pracowników w wieku 45+ (jedna godzinę doradztwa na osobę) oraz doradztwo dla Beneficjentów Pomocy w formie opracowania strategii zarządzania wiekiem.

Instytucja Wdrażająca przyznała Spółce na realizację Projektu wsparcie w formie dotacji rozwojowej w kwocie nieprzekraczającej xxx zł, co stanowi 59,8% kosztów ogółem projektu. Na podstawie tejże umowy Wnioskodawca został zobowiązany do wniesienia wkładu własnego w postaci wkładu prywatnego Beneficjentów Pomocy w wysokości xxx zł, co stanowi 40,2 % kosztów projektu ogółem, w tym xxx zł zostanie wniesione w postaci wynagrodzeń wypłacanych uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy a pozostała kwota tj. xxx zł zostanie wniesiona w gotówce.

Wnioskodawca podaje, iż usługi świadczone w ramach ww. projektu są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarowi usług.

W ramach ww. projektu Wnioskodawca organizuje szkolenia z zakresu handlowych zasad produkcji w przemyśle farmaceutycznym, informatyczne oraz inne, których celem jest poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Zgodnie z art. 14 Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości Dodanej (Dz. Urz. UE L z 2005 r. nr 288/1) ”usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Usługi doradcze są niezbędne do wykonywania usługi szkoleniowej, która jest usługą podstawową a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę poprzez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. Usługi doradcze świadczone są przez Zleceniobiorców (osoby fizyczne i podmioty prawne) zatrudnianych przez Wnioskodawcę i są ściśle związane z usługami szkoleniowymi świadczonymi przez Wnioskodawcę. Koszty usług doradczych stanowią tylko 1,85% całego budżetu projektu „…”. Beneficjentom Pomocy wystawiane są faktury za udział w „…”.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia i ściśle związane z nimi usługi doradztwa, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Wkłady własne poszczególnych przedsiębiorstw są związane z realizacją konkretnego szkolenia, mającego na celu poszerzenie wiedzy i rozwój umiejętności do celów zawodowych. Wkład własne są wnoszone w formie wkładu pieniężnego oraz wynagrodzenia wypłacanego uczestnikom przez Beneficjentów Pomocy.

W interpretacji nr (…) tut. Organ rozstrzygnął, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe oraz usługi doradcze z nimi związane dla przedsiębiorców i ich pracowników, w ramach projektu „…”, z uwagi na fakt, iż nie są usługami świadczonymi przez jednostkę objętą systemem oświaty, jak również nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonymi przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub nie są finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, opodatkowane są podstawową stawka tj. 23%.

Mając zatem na uwadze wskazany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia w całości podatku od towarów i usług, bowiem usługa będzie związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Reasumując, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. „…” gdyż wykonane usługi szkoleniowe i ściśle z nimi związane usługi doradcze będą służyć czynnościom opodatkowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Końcowo zauważa się, że w niniejszej interpretacji tut. Organ rozstrzygnął wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „…”. Natomiast wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacja projektu pn. „…” i w części dotyczącej stawki opodatkowania usług szkoleniowych w ramach ww. projektów został rozpatrzony interpretacjami

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj