Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-52/11/BM
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-52/11/BM
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z podatku VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 12 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 4 kwietnia 2011r.) oraz pismem z dnia 28 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 4 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 17 marca 2011r. znak: IBPP1/443-52/11/BM oraz pismem z dnia 28 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako przedsiębiorca organizuje szkolenia zawodowe uczące wykonywania zawodu groomera, czyli fryzjera dla psów. Wnioskodawca posiada status jednostki szkoleniowej wpisanej do rejestru wojewódzkiego urzędu pracy. Dotychczas organizowane przez Wnioskodawcę kursy objęte były zwolnioną stawką VAT. Obowiązująca od stycznia 2011 roku ustawa nakłada na kursy i szkolenia 23% VAT. Według nowej ustawy zwolnione z VAT będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Pracy na przeprowadzenie szkolenia "...". Po ukończeniu szkolenia kursant otrzymuje certyfikat ukończenia i tym samym uzyskuje uprawnienie do pracy w zawodzie "fryzjer zwierząt - groomer".

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 10 czerwca 2006 roku, na podstawie artykułu 113 ust 1 i 9 ustawy o VAT.

Usługi wymienione we wniosku Wnioskodawca świadczy poprzez pracowników:

  1. pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę na pełny etat, posiadający dyplom ukończenia Akademii , nadzorujący szkolenie,
  2. pracownik zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, prowadzący szkolenie w zakresie interpretacji zachowań psów i sposobów postępowania z psami podczas pracy zawodowej w salonie pielęgnacji psów.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, posiada status jednostki szkoleniowej zgłoszonej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy (w myśl art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 415 ze. zm.)

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu wykształcenie osoby w zawodzie „fryzjer zwierząt - groomer", który wpisany jest na oficjalną listę zawodów Ministerstwa Pracy pod numerem 516401:

  1. nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  2. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  3. są finansowane w całości ze środków publicznych, na podstawie umów zawieranych z Urzędami Pracy.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Szkolenie nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenie prowadzone przez Wnioskodawcę ma na celu uzyskanie wiedzy do celu wykonywania zawodu fryzjera zwierząt - groomera.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z uwagi na fakt szkolenia w całości finansowanego ze środków publicznych szkolenie może być objęte zwolnieniem z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, osoba, która uczęszcza na organizowany przez Wnioskodawcę kurs kształci się zawodowo, ponieważ zdobywa umiejętność praktycznego wykonywania zawodu groomera dodatkowo, jeśli osoba ta wykonywała wcześniej inny zawód ,to mamy do czynienia z przekwalifikowaniem zawodowym.

Firma Wnioskodawcy posiada status instytucji szkoleniowej wpisanej do rejestru wojewódzkiego urzędu pracy. Dzięki temu firma Wnioskodawcy ma uprawnienia do szkolenia osób kierowanych na kurs przez urzędy pracy. W takim przypadku opłata za kurs oraz wszelkie związane z nim koszty finansowane są ze środków publicznych. Osoby kierowane przez urzędy pracy stanowią niemal połowę wszystkich osób odbywających kursy w firmie Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uważa, że szkolenie "..." realizowane w całości ze środków publicznych powinno podlegać zwolnieniu z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane i usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę z Urzędem Pracy na przeprowadzenie szkolenia "...". Po ukończeniu szkolenia kursant otrzymuje certyfikat ukończenia i tym samym uzyskuje uprawnienie do pracy w zawodzie "fryzjer zwierząt - groomer".

Usługi wymienione we wniosku Wnioskodawca świadczy poprzez pracowników:

  1. pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracę na pełny etat, posiadający dyplom ukończenia Akademii , nadzorujący szkolenie,
  2. pracownik zatrudniony na podstawie umowy o dzieło, prowadzący szkolenie w zakresie interpretacji zachowań psów i sposobów postępowania z psami podczas pracy zawodowej w salonie pielęgnacji psów.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, posiada status jednostki szkoleniowej zgłoszonej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy (w myśl art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 415 ze. zm.)

Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu wykształcenie osoby w zawodzie „fryzjer zwierząt - groomer", który wpisany jest na oficjalną listę zawodów Ministerstwa Pracy pod numerem 516401:

  1. nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  2. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  3. są finansowane w całości ze środków publicznych, na podstawie umów zawieranych z Urzędami Pracy.

Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Szkolenie nie jest prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenie prowadzone przez Wnioskodawcę ma na celu uzyskanie wiedzy do celu wykonywania zawodu fryzjera zwierząt - groomera.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia. Wnioskodawca nie jest również uczelnią ani jednostką naukową czy badawczo-rozwojową.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mają na celu wykształcenie osoby w zawodzie „fryzjer zwierząt - groomer", który wpisany jest na oficjalną listę zawodów Ministerstwa Pracy pod numerem 516401. Po ukończeniu szkolenia kursant otrzymuje certyfikat ukończenia i tym samym uzyskuje uprawnienie do pracy w zawodzie "fryzjer zwierząt - groomer".

Wnioskodawca wskazał również we wniosku, że szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz że nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a także, że wykonywane przez niego ww. usługi finansowane są w całości ze środków publicznych, na podstawie umów zawieranych z Urzędami Pracy.

Z wniosku wynika, że szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawcę mają na celu zdobycie odpowiednich kwalifikacji przez osoby w zawodzie „fryzjer zwierząt - groomer". Po ukończeniu szkolenia kursant otrzymuje certyfikat ukończenia i tym samym uzyskuje uprawnienie do pracy w zawodzie "fryzjer zwierząt - groomer" zatem spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże nie jest to wystarczające gdyż równocześnie musi być spełnione jedna z pozostałych przesłanek wskazanych w tym przepisie tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponieważ wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi szkoleniowe kształcące w zawodzie „fryzjer zwierząt - groomer" są usługami kształcenia zawodowego i są jak podał Wnioskodawca finansowane w całości ze środków publicznych, na podstawie umów zawieranych z Urzędami Pracy, tym samym będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, że szkolenie "..." realizowane w całości ze środków publicznych powinno podlegać zwolnieniu z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług należało uznać za nieprawidłowe.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj