Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-363/11/AB
z 30 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-363/11/AB
Data
2011.06.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
likwidacja
spółka komandytowa
zwrot wkładów


Istota interpretacji
Skutki podatkowe likwidacji spółki komandytowej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 11 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku likwidowanej spółki komandytowej, następującego w formie pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zwrotu wspólnikowi majątku likwidowanej spółki komandytowej, następującego w formie pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest wspólnikiem (komandytariuszem) w spółkach komandytowych (zwanych dalej „Spółkami"). Wnioskodawczyni wniosła do spółek wkłady o określonej wartości (dalej zwane „Wkładami"). Wniesienie wkładów nastąpiło przed 1 stycznia 2011r. Tytułem wkładów Wnioskodawczyni wniosła zarówno środki pieniężne, jak i aportem prawo własności nieruchomości oraz własną pracę. Wnosząc aport w postaci nieruchomości Wnioskodawczyni wyceniła jego wartość według wartości rynkowej. Wartość rynkowa aportu z dnia jego wniesienia do spółki była wyższa od wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię na nabycie przedmiotu aportu (wydatków historycznych). Wartość rynkowa aportu ustalona w umowie spółki została uznana za wartość początkową składników aportu, które były środkami trwałymi. Wnioskodawczyni rozważa dokonanie trzech operacji:

  1. wycofanie się ze spółek (w takim wypadku spółki nadal prowadziłyby działalność, ale miałyby innych wspólników),
  2. dokonanie obniżenia (zwrotu) wartości wkładów,
  3. likwidację spółek.

W każdej z ww. sytuacji spółki dokonywałyby na rzecz Wnioskodawczyni wypłaty środków pieniężnych:

  • wycofanie się Wnioskodawczyni ze spółek - przykładowo, na dzień wystąpienia Wnioskodawczyni z jednej ze spółek wartość wkładu wynosi 2.000.000 zł. Tytułem wystąpienia ze spółki Wnioskodawczyni wypłacana jest jednak kwota 3.500.000 zł.
  • dokonanie obniżenia wartości wkładów - przykładowo, na dzień obniżenia wartości wkładu w jednej ze spółek, jego wysokość wynosi 2.000.000 zł. Wkład zostaje obniżony do wysokości 500.000 zł, czyli o 1.500.000 zł. Wnioskodawczyni wypłacona zostaje z tego tytułu kwota 1.500.000 zł.
  • likwidacja spółek - przykładowo na dzień likwidacji jednej ze spółek wartość wkładu wynosi 2.000.000 zł. Spółka wypłaca jednak Wnioskodawczyni w związku z likwidacją spółki kwotę 3.500.000 zł.

We wszystkich ww. sytuacjach Wnioskodawczynię interesuje odpowiedź na pytanie, jaka kwota podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni jednocześnie wyjaśnia, że w styczniu 2011r. złożyła wniosek o interpretację podatkową w podobnej sprawie. Wnioskodawczyni pytała, czy środki otrzymane tytułem częściowego zwrotu wkładu wniesionego do spółki są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni pytała jednak wyłącznie o konsekwencję wypłaty środków do wysokości wartości wniesionego wkładu.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

  1. Jakie są konsekwencje otrzymania przez Wnioskodawczynię środków od spółek w związku ich likwidacją...
  2. W szczególności Wnioskodawczyni prosi o wyjaśnienie w jaki sposób należy ustalić jaka wartość otrzymanych środków będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy w powyższej sytuacji powinno się sporządzić wykaz składników majątku...

(pytania oznaczone we wniosku Nr 3 i 4)

Ad 1)

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki pieniężne otrzymane od spółki w związku z jej likwidacją nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji otrzymanie tych środków nie będzie związane z obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie ma przy tym znaczenia ilość otrzymanych środków. Jeśli Wnioskodawczyni otrzyma od spółki środki pieniężne z tytułu likwidacji spółki to otrzymana przez nią kwota zawsze będzie neutralna podatkowo (nie będzie podlegać opodatkowaniu). Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), do przychodów nie zalicza się bowiem środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu likwidacji takiej spółki.

W związku z powyższym, jeśli Wnioskodawczyni otrzyma środki pieniężne od spółki w związku z jej likwidacją to taka kwota będzie w całości „wolna" od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na takie właśnie rozumienie nowego art. 14 ust. 3 pkt 10 wskazywali projektodawcy w uzasadnieniu nowelizacji:

„W zakresie dotyczącym likwidacji spółki projekt zakłada zróżnicowanie zasad opodatkowania otrzymanego przez wspólnika likwidowanej spółki majątku, w zależności od tego, w jakiej formie majątek ten jest przez wspólnika otrzymywany, tj. w formie pieniężnej, czy niepieniężnej, i tak, w przypadku otrzymania przez wspólnika środków pieniężnych - ich wartość nie będzie stanowiła przychodu; przyjęcie tego rozwiązania zmierza do wyeliminowania podwójnego opodatkowania, na które wskazywało przywołane wyżej orzecznictwo. W związku z powyższym z przychodów podlegających opodatkowaniu wyłączono przychód odpowiadający wartości środków pieniężnych otrzymanych przez wspólnika z tytułu likwidacji spółki."

Ad 2)

Zdaniem Wnioskodawczyni wykaz składników majątku, zgodnie z art. 24 ust. 3a ww. ustawy, sporządza się gdy dochodzi do likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną lub wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Zatem w sytuacji opisanej w pytaniu Nr 3 (likwidacja spółki komandytowej), wykaz składników majątku powinien zostać sporządzony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1 i 2 wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj