Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-220/11-2/MW
z 11 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-220/11-2/MW
Data
2011.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku
prawo do odliczenia
usługi hotelarskie


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca w odniesieniu do usługi hotelowej ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 241 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 19 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w odniesieniu do nabytych usług noclegowych w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego i jego zwrotu w związku z realizacją projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawca (Powiat) realizując projekt pn. „…”, zawarł z Województwem umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Głównym celem projektu jest promocja walorów turystycznych północnej części województwa (…) poprzez wytworzenie i wykreowanie produktów turystycznych wspólnych dla obszaru Powiatów biorących udział w projekcie. Powiaty realizujące projekt zawarły w dniu 9 maja 2007 r. Porozumienie w sprawie przygotowania i realizacji projektu. Porozumienie określa zadania dla wszystkich stron, ustanawia lidera projektu i reguluje zaangażowanie finansowe w udziale własnym poszczególnych Partnerów.

Na mocy ww. porozumienia zawartego przez Powiaty, że:

  • koordynatorem działań jest Powiat - Lider Projektu.
  • jako nabywca towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu w fakturach zakupów występował będzie wyłącznie Powiat.
  • Lider projektu przekazywał będzie efekty projektu poszczególnym Partnerom w równych częściach na podstawie protokołu przekazania.

Wnioskodawca otrzymał od Powiatu, środki finansowe na realizację projektu „…” z tytułu wkładu własnego.

Zgodnie z zawartym Aneksem nr 3 do Porozumienia z dnia 9 maja 2007 r., w sprawie przygotowania i realizacji projektu, Partnerzy Porozumienia zobowiązują się przekazać Beneficjentowi (Wnioskodawca) dotację na pokrycie udziału własnego w wysokości do 40% wartości projektu, w następującej proporcji:

  • Powiat - do 10% całkowitej wartości projektu.,
  • Powiat - do 10% całkowitej wartości projektu.
  • Powiat - do 10% całkowitej wartości projektu.
  • Powiat – do 10% całkowitej wartości projektu.

28 lipca 2010 r. zostały również zawarte Umowy w sprawie partnerskiej współpracy przy wspólnej realizacji projektu, pomiędzy Wnioskodawcą - Liderem Projektu a Partnerami: Powiatami. Umowy określają, zasady współdziałania przy pracach związanych z przygotowaniem projektu oraz realizacją. W ramach ww. projektu zaplanowano, m.in. zadanie „…”. Przedstawiciele poszczególnych powiatów uczestniczyli w targach krajowych i zagranicznych, gdzie korzystali z usług hotelowych tzn.: zakwaterowania, do którego wliczone było śniadanie.

W 2010 r. noclegi krajowe były realizowane przez (…) Sp. z o.o., natomiast noclegi zagraniczne w 2010r. i 2011 r. przez firmę (…) Sp. z o.o. oraz (…) Sp. z o.o.. W ww. przypadkach na wystawionych fakturach nie był wykazywany podatek VAT zgodnie z art. 119 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednakże w 2011 r. usługi hotelowe krajowe rezerwowane były bezpośrednio w hotelach a wystawione faktury zawierają wyszczególnioną stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Zgodnie z umową o dofinansowanie Lider Projektu zobowiązany jest do złożenia wniosku o płatność. Jednakże prawidłowe wypełnienie wniosku jest niemożliwe z powodu braku pisemnego potwierdzenia kwalifikowalności podatku VAT w przedmiotowej sprawie. Wnioskodawca nadmienił również, że dysponuje interpretacją indywidualną z dnia 19 listopada 2010 r. (załączona do wniosku) dotyczącą powyższego projektu. Jednak powyższa interpretacja nie zawiera wyjaśnienia w odniesieniu do usługi hotelowej.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT nie jest możliwe w przypadku nabycia usług noclegowych i gastronomicznych. Wówczas podatek VAT naliczony, wskazany w fakturach nie podlega odliczeniu od podatku należnego. W związku z powyższym takie faktury w całości (w kwocie brutto) Powiat powinien więc ująć w kosztach a kwota faktury brutto powinna być uznana za wydatek kwalifikowalny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do usługi hotelowej ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części lub ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług odliczenie podatku VAT nie jest możliwe w przypadku nabycia usług noclegowych i gastronomicznych. Wówczas podatek VAT naliczony, wskazany w fakturach nie podlega odliczeniu od podatku należnego. W związku z powyższym takie faktury w całości (w kwocie brutto) Lider projektu powinien ująć w kosztach uzyskania przychodu a kwota faktury brutto powinna być uznana za wydatek kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

I tak stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4lit. b) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach realizacji projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego Wnioskodawca jest Liderem, zaplanowano m.in. zadanie „…” Lider projektu został zobowiązany do przeprowadzenia rezerwacji usługi hotelowej na ww. targach. Przedstawiciele poszczególnych powiatów, biorących udział w projekcie, uczestniczyli w targach, gdzie korzystali z usług hotelowych, tzn. zakwaterowania, do którego wliczone było śniadanie. W 2010 r. noclegi krajowe były realizowane przez Centralną Rezerwację , natomiast noclegi zagraniczne w 2010r. i 2011 r. przez firmę Sp. z o.o. oraz Sp. z o.o. W ww. przypadkach na wystawionych fakturach nie był wykazywany podatek VAT zgodnie z art. 119 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast w 2011 r. usługi hotelowe krajowe rezerwowane były bezpośrednio w hotelach a wystawione faktury zawierają wyszczególnioną stawkę podatku VAT w wysokości 8%. Faktury dokumentujące ww. nabycie usług hotelowych, zgodnie z zawartym porozumieniem, wystawione są na Wnioskodawcę.

Stosownie do postanowień art. 119 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.

Zgodnie z art. 119 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługi turystyki, w przypadku gdy podatnik:

  1. ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju,
  2. działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek,
  3. przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty.

Zgodnie z art. 119 ust. 10 ustawy, podatnik, o którym mowa ust. 3, w wystawionych przez siebie fakturach nie wykazuje kwot podatku.

Konsekwencją tego, że faktura VAT-marża nie zawiera kwoty podatku, kupujący nie może dokonać jego odliczenia - dla niego faktura VAT-marża jest równoważna z rachunkiem wystawionym przez osobę niebędącą podatnikiem VAT, lub umową kupna-sprzedaży, a jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem ww. faktury nie spełniają warunku, o którym mowa w ww. przepisie.

Ponadto, jak wskazano wyżej, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, co wynika wprost z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT i VAT-marża dokumentujących zakup usług hotelowych (zakwaterowanie ze śniadaniem).

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” w odniesieniu do nabytych usług hotelowych. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z przedstawionego własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj