Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-484/11-3/MM
z 28 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-484/11-3/MM
Data
2011.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
odliczenie podatku
podatek naliczony
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
1. Czy opisana w opisie zdarzenia przyszłego transakcja wniesienia przez Spółkę do Sp. z o.o. wkładu niepieniężnego nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Spółki na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ przedmiot aportu Spółki do Sp. z o.o. kwalifikować się będzie jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2. Czy Spółka będzie ona miała prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nakładów poniesionych w związku z realizacją nieruchomości komercyjnych do dnia aportu, jednocześnie, w momencie wniesienia aportu, Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków (tj. nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01.04.2011r. (data wpływu 06.04.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 16.05.2011r. (data wpływu 18.05.2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z transakcją aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z transakcją aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek zawierał braki formalne. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 06.05.2011r. znak IPPP2/443-484/11-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) z siedzibą w W. jest spółką należącą do grupy A. i prowadzi działalność deweloperską:

  • na rynku nieruchomości komercyjnych, oraz
  • na rynku nieruchomości mieszkaniowych.

W zakresie nieruchomości komercyjnych, Spółka realizuje budowę centrum handlowo-usługowego w R. „Galeria” (dalej: „Galeria”). Na terenie Galerii znajdzie się około 170 sklepów, kino, kawiarnie i część restauracyjna. Planowany termin uzyskania pozwolenia na użytkowanie Galerii to marzec 2011 r. Termin otwarcia Galerii planowany jest na kwiecień 2011 r. Ponadto, obok Galerii, na terenie tzw. Centrum Spółka wybudowała nowoczesny Aquapark z basenami, jacuzzi, sauną oraz fitness klubem (dalej: „Aquapark”). Spółka uzyskała prawomocne pozwolenie na używanie Aquaparku we wrześniu 2010 r. Oficjalne otwarcie Aquaparku (przekazanie do używania) odbyło się w listopadzie 2010r. Obecnie Spółka prowadzi obiekt sportowy Aquapark.

Natomiast w zakresie nieruchomości mieszkaniowych, w pobliżu Galerii, Spółka realizuje budowę osiedla mieszkaniowego (około 350 apartamentów na sprzedaż).

Spółka początkowo zamierzała prowadzić działalność w zakresie prowadzenia wynajmu i obsługi centrum handlowo-usługowego i eksploatacji Aquapark we własnym zakresie. Jednakże w sierpniu 2010r., z uwagi na różnice pomiędzy działalnością w zakresie nieruchomości komercyjnych i mieszkaniowych, w celu zwiększenia efektywności zarządzania projektem komercyjnym, zdecydowała się na restrukturyzację swojej działalności i przeniesienie działalności w zakresie nieruchomości komercyjnych (Galerii i Aquaparku) do innego podmiotu. Zarząd Spółki podjął uchwałę w tym zakresie w sierpniu 2010 r.

Zatem decyzja o przeniesieniu nieruchomości komercyjnych do innego podmiotu została podjęta jeszcze przed przekazaniem Aquaparku do używania. Z uwagi na fakt, iż Spółka nie miała w momencie przekazania do używania i nie ma zamiaru używać Aquaparku przez okres dłuższy niż rok od momentu przekazania go do używania, Aquapark oraz inne składniki majątkowe z nim związane nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych Spółki.

Spółka zamierza wnieść aportem zespół składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością z wykorzystaniem nieruchomości komercyjnych (tj. Galeria i Aquapark) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Na dzień wniesienia aportu wnoszony zespół składników materialnych i niematerialnych służących do działalności dotyczącej nieruchomości komercyjnych będzie wyodrębniony w sposób opisany poniżej.

W schemacie organizacyjnym Spółki wyodrębniona jest część przedsiębiorstwa, określona jako oddział (dalej: „Oddział”). Oddział został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ponadto, siedziba Oddziału (R.) jest odrębna od siedziby Spółki (W.). Do Oddziału (wyodrębnionej części przedsiębiorstwa) przeniesiona została realizacja zadań związanych z zagospodarowaniem, sprzedażą oraz wynajmem nieruchomości na własny rachunek oraz działalnością obiektów sportowych (eksploatacja Aquaparku).

Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki uwzględniająca Oddział jako wyodrębnioną część przedsiębiorstwa została potwierdzona Uchwałą Zarządu z dnia 31 października 2010 r. Istnienie Oddziału jest także uwzględnione w schemacie organizacyjnym Spółki oraz dokumentacji wewnętrznej Spółki. Do Oddziału alokowano aktywa oraz powiązane z tymi aktywami pasywa związane z działalnością w zakresie nieruchomości komercyjnych. Do Oddziału zostały przydzielone niezbędne w jego działalności składniki majątkowe, w odniesieniu do których Oddział ma możliwość samodzielnego zarządzania w ramach zwykłego zarządu. Na podstawie uprawnień udzielonych osobom alokowanym do Oddziału, Oddział posiada możliwość samodzielnego nabywania części towarów i usług na swoje potrzeby.

W skład Oddziału wchodzą w szczególności:

  • wszystkie składniki niezbędne do i związane z realizacją działalności w zakresie nieruchomości komercyjnych;
  • środki pieniężne, w tym zgromadzone na odrębnym rachunku bankowym Oddziału;
  • tytuły prawne do nieruchomości;
  • aktywa trwałe (np. maszyny biurowe, komputery, itp.);
  • prawa do korzystania z licencji na programy komputerowe;
  • należności (np. z tytułu odsetek naliczonych od środków zgromadzonych na rachunku bankowym Oddziału);
  • zobowiązania (np. z tytułu wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Oddziału, kredyty).

Oddział posiada odrębny od Spółki biznes plan, strategię i cele biznesowe oraz plany finansowe, a także formalne procedury wewnętrzne regulujące sposób funkcjonowania Oddziału.

Oddział jest odrębnym pracodawcą, uprawnionym do zatrudniania we własnym imieniu pracowników. Alokowani do Oddziału pracownicy mają umowy o pracę z Oddziałem jako pracodawcą. Oddział został zgłoszony do odpowiedniego urzędu skarbowego jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych oraz do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik składek na ubezpieczenia społeczne w odniesieniu do zatrudnionych przez niego pracowników.

Do Oddziału alokowany został zespół pracowników Spółki, posiadających odpowiednie kompetencje do realizacji zadań, które są przedmiotem działalności Oddziału. W ramach Spółki została określona hierarchiczna struktura podległości służbowej w ramach Oddziału oraz ustalone zostały zasady zwierzchnictwa pomiędzy pracownikami Oddziału a pozostałymi pracownikami Spółki (pracownicy alokowani do Oddziału nie będą służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem najwyższego szczebla kierowniczego Spółki; ponadto, na szczeblu zarządu Spółki może zostać wskazana osoba, w której zakresie obowiązków znajdzie się także nadzór i odpowiedzialność za działalność Oddziału).

Oprócz opisanego powyżej wyodrębnienia organizacyjnego i funkcjonalnego, składniki majątku Oddziału na dzień aportu będą wydzielone finansowo w sposób opisany poniżej. Na potrzeby Oddziału opracowywane są odrębne od pozostałej części przedsiębiorstwa budżety i plany finansowe, prowadzona jest odrębna ewidencja księgowa, a także odrębny rejestr środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. W systemie księgowo-finansowym Spółki istnieje możliwość wygenerowania danych finansowych w postaci odrębnych raportów dla Oddziału oraz możliwość określenia pozycji finansowej Oddziału (przychodów i kosztów, aktywów i pasywów), w tym możliwość sporządzenia dla Oddziału rachunku zysków i strat oraz bilansu. Do Oddziału przyporządkowywane są przychody i koszty oraz zobowiązania i należności. W systemie księgowym Spółki prowadzona jest odrębna ewidencja działalności Oddziału. Określone są również zasady rozliczeń pomiędzy Oddziałem a pozostałą częścią przedsiębiorstwa Spółki.

Składniki majątku wchodzące w skład Oddziału przeznaczone są do realizacji zadań gospodarczych dotyczących nieruchomości komercyjnych (Galerii i Aquaparku).

Proces wyodrębnienia Oddziału w schemacie organizacyjnym Spółki został tak przeprowadzony, aby zarówno działalność Oddziału, jak i pozostała działalność Spółki były w stanie samodzielnie funkcjonować w ramach odrębnych przedsiębiorstw i realizować samodzielnie zadania i cele gospodarcze.

Spółka planuje wnieść zespół składników materialnych i niematerialnych - składników mienia służących do prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem nieruchomości komercyjnych - wchodzących w skład Oddziału, w formie wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Sp. z o.o.”), należącej do grupy A., do której należy również Spółka. Sp. z o.o. ma docelowo się zajmować działaniami związanymi z realizacją zadań w zakresie nieruchomości komercyjnych (prowadzenie wynajmu / obsługa Galerii i eksploatacja Aquaparku lub ich zbycie w przyszłości).

Kapitał zakładowy Sp. z o.o. zostanie powiększony o wartość rynkową wniesionego aportu (aport nie będzie alokowany na wartość kapitału zapasowego Sp. z o.o.). Wartość rynkowa aportu i składników majątkowych wchodzących w jego skład zostanie określona na podstawie wyceny przeprowadzonej przez niezależny podmiot (niezależnego od Spółki i Sp. z o.o. rzeczoznawcę). Wniesienie aportu do Sp. z o.o. wiązać się może z powstaniem dodatniej wartości firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o PDOP, tj. nadwyżki wartości nominalnej wydanych udziałów nad wartością rynkową składników majątkowych zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Aport obejmie składniki majątkowe wykazane w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki (odpowiednio jako środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz składniki majątkowe niewykazane w takiej ewidencji.

Wniesienie aportu planowane jest przed sierpniem 2011 r.

Po dokonaniu aportu, w oparciu o składniki majątku otrzymane od Spółki, Sp. z o.o. będzie kontynuować działalność w zakresie nieruchomości komercyjnych.

Aport będzie obejmował całość zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z działalnością w zakresie nieruchomości komercyjnych wchodzących w skład Oddziału.

Zamierzeniem Spółki jest przeniesienie na otrzymującego aport całości składników (w tym zobowiązań) wchodzących w skład Oddziału.

W ramach aportu przeniesione zostaną prawa i obowiązki z umów zawartych przez Spółkę, związanych z działalnością Oddziału (m.in. z umów o zarządzanie nieruchomościami, umów o roboty budowlane, umowy z głównym wykonawcą inwestycji, umów z podwykonawcami, umów dotyczących dostaw mediów, jak również innych umów i porozumień dotyczących działalności w zakresie nieruchomości komercyjnych).

W wyniku aportu, na podstawie przepisu art. 678 Kodeksu Cywilnego (dalej: KC), Sp. z o.o. wstąpi na miejsce Spółki w stosunki najmu w odniesieniu do umów, których stroną jest Spółka, a które związane są z nieruchomościami komercyjnymi będącymi przedmiotem aportu (na podstawie przedmiotowych umów najmu Spółka wynajmuje powierzchnie w tych nieruchomościach podmiotom trzecim). Sp. z o.o. stanie się zatem wynajmującym. Sp. z o.o. będzie kontynuowała działalność gospodarczą prowadzoną dotychczas przez Spółkę w odniesieniu do nieruchomości komercyjnych, tj. opodatkowaną VAT działalność w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek najemcom na cele prowadzonej przez nich działalności handlowo-usługowej i eksploatacji Aquapark.

Spółka przeniesie do Sp. z o.o. prawa wynikające z gwarancji bankowych wydanych w celu zabezpieczenia roszczeń Spółki w ramach umów najmu i przekaże na konto Sp. z o.o. kwotę, którą Spółka otrzymała z tytułu kaucji na zabezpieczenie w ramach umów najmu. Dodatkowo, Spółka przeniesie na Sp. z o.o. prawa wynikające z poręczeń i gwarancji udzielonych przez wykonawców, producenta lub dostawców robót budowlanych i usług oraz autorskie prawa majątkowe, a także własność projektów dotyczących nieruchomości komercyjnych, wykonanych przez pracownię projektową.

Z chwilą wniesienia aportu do Sp. z o.o., na podstawie art. 23¹ Ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (tekst jednolity Dz. U. 1998 Nr 21, poz. 94 ze zm., dalej: „kodeks pracy”), nastąpi przeniesienie do Sp. z o.o. umów o pracę osób zatrudnionych do prowadzenia działalności Oddziału. Zostanie zatem zachowana ciągłość funkcji personelu.

Aport nie będzie natomiast obejmował składników materialnych i niematerialnych Spółki niezwiązanych wyłącznie z działalnością Oddziału tj.:

  • należności i zobowiązań niezwiązanych z działalnością Oddziału,
  • projektu mieszkaniowego i pracowników obsługujących ten projekt,
  • środków pieniężnych Spółki niezwiązanych z działalnością Oddziału.

Zarówno Spółka, jak i Sp. z o.o., są podmiotami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy opisana w opisie zdarzenia przyszłego transakcja wniesienia przez Spółkę do Sp. z o.o. wkładu niepieniężnego nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Spółki na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, ponieważ przedmiot aportu Spółki do Sp. z o.o. kwalifikować się będzie jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT...
  2. Czy Spółka będzie ona miała prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nakładów poniesionych w związku z realizacją nieruchomości komercyjnych do dnia aportu, jednocześnie, w momencie wniesienia aportu, Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków (tj. nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Spółka stoi na stanowisku, iż opisana w stanie faktycznym transakcja wniesienia przez Spółkę wkładu niepieniężnego do Sp. z o.o. nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku VAT po stronie Spółki, ponieważ przedmiot aportu Spółki do Sp. z o.o. kwalifikować się będzie jako zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e) tej ustawy za zorganizowaną część przedsiębiorstwa uważa się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Należy zauważyć, że powyższa definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT jest zbieżna z definicją przewidzianą ustawą o PDOP. W związku z tym, w oparciu o argumentację dotyczącą statusu zespołu składników majątkowych przypisanych do Oddziału jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa przytoczoną w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania pierwszego, zdaniem Spółki, przedmiot aportu do Sp. z o.o. będzie stanowił na dzień aportu zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT.

Zdaniem Spółki „zbycie”, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W szczególności pod pojęciem „zbycie” rozumie się także np. zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności (w tym przeniesienie w formie wkładu niepieniężnego). Takie stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe (np. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowie Wielkopolskim w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15 lutego 2006 r. sygn. PP/443-7/2006 oraz interpretacja z dnia 30 grudnia 2008r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP1/443-1956/08-2/BS, a także interpretacja z dnia 3 grudnia 2009 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP3/443-928/09-2/MPe).

W związku z powyższym, w opinii Spółki wniesienie aportem Oddziału do Sp. z oo. będzie stanowiło transakcję zbycia na gruncie ustawy o VAT, jednak z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu będzie zespół składników majątkowych Oddziału spełniający definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e) ustawy o VAT przedmiotowa transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 2

Spółka stoi na stanowisku, że będzie ona miała prawo do pomniejszania podatku należnego o podatek naliczony wynikający z nakładów poniesionych w związku z realizacją nieruchomości komercyjnych do dnia aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednocześnie w momencie wniesienia aportu Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi (...) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle tego przepisu, aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od dokonanych zakupów konieczne jest, aby poniesione wydatki służyły działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W momencie dokonywania wydatków na projekt budowlany Spółka prowadziła działalność deweloperską mającą na celu wybudowanie i wynajem nieruchomości komercyjnych (względnie działalność w zakresie sportu i rekreacji w Aquapark) (działalność opodatkowana podatkiem VAT). Po dokonaniu aportu przedsiębiorstwa działalność ta będzie kontynuowana przez spółkę, która otrzyma aport, która osiągnie z tego tytułu przychód podlegający opodatkowaniu VAT.

Należy podkreślić, iż na podstawie istniejących interpretacji organów podatkowych oraz orzeczeń Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przywołanych w dalszej części uzasadnienia, w przypadku aportu nie następuje utrata prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od aktywów będących przedmiotem aportu, jeżeli środki były nabywane z zamiarem wykorzystywania w działalności opodatkowanej podmiotu.

Związek z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT

Celem realizacji projektu komercyjnego przez Spółkę jest wybudowanie i wynajem powierzchni handlowych w Galerii i prowadzenie działalności w zakresie sportu i rekreacji w Aquaparku, czyli działalność podlegającą opodatkowaniu VAT. W chwili rozpoczęcia dokonywania wydatków na realizację projektu aport nie był planowany. Tym niemniej, podjęcie decyzji o dokonaniu aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie oznacza zmiany przeznaczenia projektu, gdyż wynika jedynie z restrukturyzacji. Nadal jednak po dokonaniu aportu komercyjnych nieruchomości, będą one służyły do prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Wykorzystywanie w działalności gospodarczej

Zdaniem Spółki na podstawie art. 86 ustawy o VAT wniesienie aportem zespołu składników materialnych i niematerialnych w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie powodować utraty przez Spółkę prawa, do odliczenia podatku naliczonego VAT wynikającego z wydatków poniesionych przez Spółkę. Wydatki na realizację projektu będą wykorzystywane w działalności gospodarczej spółki, która nabędzie przedmiot aportu, ponieważ po otrzymaniu aportu będzie ona kontynuować działalność Spółki.

Mając na uwadze powyższe, Spółka nie będzie zobligowana do dokonywania korekty podatku naliczonego VAT odliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu.

Stanowisko Spółki zostało potwierdzone w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości C-110/94 z dnia 29 lutego 1996 roku w sprawie lntercommunale voor zeewaterontzilting (INZO) v Belgian State oraz C-37/95 z dnia 15 stycznia 1998 roku w sprawie Belgishe Staat v Ghent Coal Terminal NV. Zgodnie z pierwszym cytowanym orzeczeniem, działalność polegająca na czynnościach przygotowawczych, np. na zakupie aktywów oraz nieruchomości, winna być traktowana jako prowadzenie działalności gospodarczej. Zgodnie z ww. orzeczeniem niezbędne jest także uwzględnienie początkowych intencji podatnika prowadzenia działalności gospodarczej. W sprawie C-37/95 Trybunał potwierdził wnioski z cytowanego orzeczenia C-110/94 i stwierdził, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przy dokonywanych wydatkach na zakup towarów i usług przysługuje spółce nawet jeśli nie osiągnęła ona z projektu przychodów opodatkowanych, a ponosiła wydatki związane z jego realizacją.

W ocenie Spółki istotnym elementem dla zachowania przez nią prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego jest zamiar prowadzenia przez nią działalności opodatkowanej VAT, nawet jeśli w wyniku restrukturyzacji działalność ta będzie kontynuowana przez spółkę, która otrzyma aport. Wydatki były bowiem przez nią ponoszone z zamiarem prowadzenia działalności opodatkowanej VAT w zakresie nieruchomości komercyjnych, która po dokonaniu aportu będzie kontynuowana przez spółkę, która otrzyma aport.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów skarbowych, przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2010 r. (sygn. IPPP3-443-68/10-2/JF).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, że w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych sprawa została rozpatrzona odrębnie (interpretacja indywidualna z dnia 25.05.2011r., znak IPPB5/423-342/11-3/DG).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj