Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-520/10-2/AJ
z 4 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-520/10-2/AJ
Data
2010.11.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Amortyzacja środków trwałych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Zasady szczegółowe dokonywania odpisów amortyzacyjnych

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Stawki amortyzacyjne

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych


Słowa kluczowe
amortyzacja
budowle
budynek
grunty
prawo
stawka amortyzacyjna
wartość początkowa
własność


Istota interpretacji
Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka będzie miała prawo do kontynuowania amortyzacji budynków i budowli, które wybudowała na cudzym gruncie, po przejściu prawa własności gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu na Spółkę przy zastosowaniu dotychczasowej wartości początkowej i stawki amortyzacji ?



Wniosek ORD-IN 480 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10.08.2010 r. (data wpływu 13.08.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie skutków podatkowych przejścia prawa własności gruntu w odniesieniu do amortyzacji budynków i budowli podatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych przejścia prawa własności gruntu w odniesieniu do amortyzacji budynków i budowli podatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka Akcyjna - dalej również: Spółka) zamierza wydzierżawić lub wynająć nieruchomości (działki gruntowe) od podmiotów będących właścicielami lub wieczystymi użytkownikami tych gruntów. Na gruntach tych Spółka za zgodą właścicieli/użytkowników wieczystych zamierza wybudować budynki i budowle, które służyć będą prowadzeniu działalności gospodarczej Spółki.

Po wybudowaniu przez Spółkę budynków i budowli na gruntach stanowiących własność podmiotów, które grunty te Spółce wydzierżawiły lub wynajęły, Spółka nie będzie właścicielem wybudowanych budynków i budowli. Prawo własności przysługiwało będzie właścicielowi gruntu. Po wybudowaniu przez Spółkę budynków i budowli na gruntach będących w użytkowaniu wieczystym podmiotów, które grunty te Spółce wydzierżawiły lub wynajęły, Spółka nie będzie właścicielem wybudowanych budynków i budowli. Prawo własności przysługiwało będzie wieczystym użytkownikom.

Po oddaniu wybudowanych budynków i budowli do użytkowania Spółka wprowadzi je do ewidencji środków trwałych i będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 i ust. 4, 5 i 7 updop, które będzie zaliczała do kosztów uzyskania przychodów Spółka będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16i ust. 1 updop.

Właściciele/użytkownicy wieczyści gruntów dokonają w przyszłości sprzedaży na rzecz Spółki prawa własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów na których Spółka wybudowała budynki i budowle Nabycie prawa własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania nastąpi przed całkowitym zamortyzowaniem wybudowanych budynków i budowli (przed zrównaniem sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową. Po nabyciu własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów Spółka stanie się właścicielem wybudowanych przez Spółkę budynków i budowli .

Właściciele/użytkownicy wieczyści gruntów dokonają w przyszłości wniesienia do Spółki w formie wkładu niepieniężnego (aportu) prawa własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów na których Spółka wybudowała budynki i budowle. Nabycie prawa własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania w formie wkładu niepieniężnego (aportu) nastąpi przed całkowitym zamortyzowaniem wybudowanych budynków i budowli (przed zrównaniem sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową. Po nabyciu własności gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów w formie wkładu niepieniężnego (aportu) Spółka stanie się właścicielem wybudowanych przez Spółkę budynków i budowli. Cena po której Spółka nabędzie grunt lub prawo wieczystego użytkowania gruntu nie będzie obejmowała wartości budynków i budowli wybudowanych na nabywanym gruncie.

Wartość, przyjęta do określenia wartości przedmiotu wkładu niepieniężnego (aportu), po której grunt lub prawo wieczystego użytkowania gruntu zostanie wniesione do Spółki w formie wkładu niepieniężnego (aportu) nie będzie obejmowała wartości budynków i budowli wybudowanych na nabywanym gruncie. Po przejściu na Spółkę prawa własności wybudowanych przez Spółkę budynków i budowli, Spółka będzie nadal wykorzystywać te budynki i budowle w prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka będzie miała prawo do kontynuowania amortyzacji budynków i budowli, które wybudowała na cudzym gruncie, po przejściu prawa własności gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu na Spółkę przy zastosowaniu dotychczasowej wartości początkowej i stawki amortyzacji ...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej: updop) amortyzacji podlegają, niezależnie od przewidywanego okresu używania, budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie, zwane także środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 2 updop za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie wytworzenia we własnym zakresie koszt wytworzenia. Na podstawie art. 16g ust. 4 updop za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania. Zgodnie z art. 16g ust. 5 updop cenę nabycia, o której mowa w ust. 3, oraz koszt wytworzenia, o którym mowa w ust. 4, koryguje się o różnice kursowe, naliczone do dnia przekazania do używania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Zgodnie z art. 16g ust. 7 updop wartość początkową inwestycji w obcych środkach trwałych oraz budynków i budowli wybudowanych na obcym gruncie ustala się stosując odpowiednio ust. 3-5.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że wartość początkową wybudowanych budynków i budowli ustala się w identyczny sposób zarówno w przypadku budynków i budowli będących własnością podatnika, jak i budynków i budowli wybudowanych na cudzym gruncie.

Podstawą naliczania odpisów amortyzacyjnych (wartość początkowa) wybudowanych budynków i budowli jest zatem identyczna niezależnie od tego czy amortyzacji podlegają własne budynki i budowle (będące środkami trwałymi na podstawie art. 16a ust. 1 pkt 1 updop), czy też budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie i nie będące własnością podatnika (będące środkami trwałymi na podstawie art. 16a ust. 2 pkt 2 updop). Do amortyzacji obu typów środków trwałych (będących budynkami i budowlami) stosuje się zarówno art. 16h ust. 1 pkt 1 updop, jak i art. 16i ust. 1 updop.

Zgodnie z art. 16i ust. 1 updop odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, z zastrzeżeniem art. 16j-16ł, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych i zasad, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.

Zgodnie z art. 16h ust. 1 pkt 1 updop odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 16k, począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek lub wartość wprowadzono do ewidencji, z zastrzeżeniem art. 16e, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór; suma odpisów amortyzacyjnych obejmuje również odpisy, których zgodnie z art. 16 ust. 1 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie uregulował w szczególny sposób zasad amortyzacji budynków i budowli wybudowanych na cudzym gruncie (będących środkami trwałymi na mocy art. 16a ust. 2 pkt 2 updop) po przejściu z mocy prawa na podmiot, który wybudował te budynki i budowle, prawa własności tych budynków i budowli w okresie amortyzowania tych środków trwałych. Należy jednocześnie stwierdzić, że art. 16h ust. 1 pkt 1 updop nakazuje dokonywać odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten środek wprowadzono do ewidencji, do końca tego miesiąca, w którym następuje zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową lub w którym postawiono je w stan likwidacji, zbyto lub stwierdzono ich niedobór.

Ustawodawca przewidział 4 przyczyny zakończenia dokonywania odpisów amortyzacyjnych:

  1. postawienie w stan likwidacji;
  2. zbycie;
  3. stwierdzenie niedoboru;
  4. zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową.

Nabycie prawa własności gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu (w drodze zakupu lub aportu), a w konsekwencji również przejście na Spółkę prawa własności do wybudowanych budynków i budowli, nie prowadzi do postawienia w stan likwidacji budynku lub budowli wybudowanych na cudzym gruncie, nie powoduje zbycia ani niedoboru. Dlatego podatnik nie powinien zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ale powinien kontynuować dokonywanie odpisów amortyzacyjnych według dotychczasowych zasad, aż do miesiąca, w którym nastąpi zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową.

W efekcie przejścia na Spółkę prawa własności wybudowanych budynków i budowli następuje jedynie zmiana podstawy prawnej dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej wybudowanych budynków i budowli:

  1. przed przejściem prawa własności wybudowanych budynków i budowli odpisów amortyzacyjnych należało dokonywać w oparciu o art. 16a ust. 2 pkt 2, art. 16g ust. 1 pkt 2 i art. 16g ust 4 i 5 w związku z art. 16g ust. 7, art. 16h ust. 1 pkt 1 oraz art. 16i ust. 1 updop;
  2. po przejściu prawa własności wybudowanych budynków i budowli odpisów amortyzacyjnych należały dokonywać w oparciu o art. 16a ust. 1 pkt 1, art. 16g ust. 1 pkt 2 i art. 16g ust. 4 i 5, art. 16h ust. 1 pkt 1 oraz art. 16i ust. 1 updop.

Należy zatem stwierdzić, że po przejściu prawa własności wybudowanych budynków i budowli nie ulega zmianie zarówno wartość początkowa środków trwałych jak i stawka amortyzacyjna. Spółka będzie miała zatem prawo do kontynuowania amortyzacji środków trwałych, a amortyzacja ta będzie stanowiła koszt uzyskania przychodów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj