Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-582/11-4/JL
z 11 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-582/11-4/JL
Data
2011.07.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
apteka
dofinansowanie
pośrednictwo
przekaz
transfer środków


Istota interpretacji
Pośrednicząc finansowo w uzyskaniu dla aptek dotacji, wartość usługi na wystawionej przez Wnioskującą zgodnie z umową fakturze dla NFZ, powinna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy.



Wniosek ORD-IN 329 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskującej, przedstawione we wniosku z dnia 26.03.2011r. (data wpływu 29.03.2011r.) – uzupełnionym w dniu 27.06.2011r. na wezwanie Organu z dnia 14.06.2011r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług pośrednictwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.03.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług pośrednictwa.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 22.06.2011r. (data wpływu 27.06.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14.06.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia, firma Wnioskującej ma prawo powołać podwykonawców, którzy będą dokonywać we własnym imieniu sprzedaży refundowanych przez NFZ towarów. Zmuszeni są oni jednak do ubiegania się o refundację z NFZ za pośrednictwem finansowym Wnioskodawcy. Umowy, podpisane przez Wnioskodawcę z aptekami zobowiązują je do sprzedaży refundowanych towarów w cenie stanowiącej całą ich wartość handlową

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, jednak obrót zwiększa się o otrzymane dotacje subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, ale mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczonych towarów. Zdaniem Wnioskodawcy, powołane przepisy stanowią, że tylko w sytuacji, gdy w wyniku udzielonej przez NFZ refundacji, obniżeniu ulega cena konkretnego towaru, to taka refundacja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca stoi więc na stanowisku, że w myśl art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług obowiązek podatkowy dla współpracujących z Wnioskodawcą aptek powstaje z chwilą wydania towaru, ale tylko w części otrzymanej od klienta wartości, pomniejszonej o podatek. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 21 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy od otrzymanej za pośrednictwem Wnioskodawcy refundacji z NFZ powstanie dla aptek z chwilą, gdy kwota refundacji wpłynie na konto bankowe firmy pośredniczącej w uzyskaniu refundacji.

Podstawą opodatkowania powinna być kwota otrzymanej dotacji, pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Na podstawie zawartej z NFZ umowy Wnioskodawca jest zobowiązany do potwierdzenia fakturą wartości otrzymanych dotacji związanych z refundowaną przez NFZ sprzedażą przez apteki towarów. Naliczenie podatku VAT w wystawianej do NFZ fakturze ograniczałoby prawną możliwość zwrotu otrzymanej dotacji do wysokości wartości netto na fakturze VAT.

Jednocześnie Apteki sprzedają refundowane towary w cenie stanowiącej całość jego wartości handlowej (brutto) i od tej wartości powinny ustalić swoje zobowiązanie podatkowe, po otrzymaniu dotacji za naszym pośrednictwem. Przekazanie więc aptekom dotacji w wysokości wartości netto obniżałoby wartość podstawy opodatkowania VAT do wysokości otrzymanej za pośrednictwem Wnioskodawcy dotacji, pomniejszonej o podatek.

Przekazanie dotacji w wartości netto (bez VAT) plus wartość otrzymana od nabywcy byłaby mniejsza (o wartość VAT wynikający z faktury Wnioskodawcy do NFZ) od całkowitej wartości handlowej sprzedanego towaru.

W zaistniałej sytuacji apteki prawnie, mogłyby rozliczać należny podatek VAT od podstawy mniejszej niż wynika z jego całkowitej wartości.

Mając na względzie powyższe przepisy i możliwość prawnych rozwiązań w marcu 2011 roku została przez Wnioskodawcę wystawiona do NFZ faktura VAT, która rozlicza w/w dotację (pośrednictwo finansowe Wnioskodawcy) w wartości netto równej należnej dla aptek dotacji ze stawką VAT - ZW.

Przekazana do aptek dotacja będzie w całości stanowiła dla tych podmiotów gospodarczych podstawę do opodatkowania podatkiem VAT (pomniejszona o podatek) w dniu otrzymania jej na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskująca wyjaśniła dodatkowo, iż umowa jest zawarta przez Wnioskodawcę z Narodowym Funduszem Zdrowia. Umowa dotyczy refundacji przez NFZ sprzedawanych towarów handlowych. Na podstawie zawartej z NFZ umowy Wnioskodawca ma prawo powoływać podwykonawców, którzy będą sprzedawać refundowane przez NFZ towary. Zgodnie z tym zapisem Wnioskodawca zawarł umowy z aptekami, które sprzedają refundowane towary. Ich refundacja odbywa się za pośrednictwem finansowym Wnioskodawcy, który w ich imieniu (aptek) ubiega się i otrzymuje ją od NFZ. Ubiegając się o tą refundację wystawia dla NFZ fakturę VAT (zgodnie z umową), stosując stawkę VAT - ZW. Otrzymaną refundację ma obowiązek przekazać aptekom, które sprzedały towary handlowe (w pełnej kwocie zawierającej wartość przyszłej refundacji). Otrzymaną refundację przekazuje aptekom na podstawie noty księgowej.

Z tytułu świadczonej usługi pośrednictwa Wnioskodawca nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia. Umowa z aptekami zobowiązuje je do zakupów refundowanych towarów u Wnioskodawcy. Marża handlowa z uzyskanej sprzedaży jest wystarczającym wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił przebieg transakcji z NFZ i Aptekami: Apteka kupuje towar od Wnioskodawcy. Sprzedaje go w ustalonej z NFZ cenie np. 10 zł + VAT 0,80 zł = 10,80 (brutto). Klient płaci część należności nie podlegającej refundacji np. 7.00 zł. Pozostałą wartość na podstawie wniosku refunduje NFZ 10,80 - 7,00 = 3,80 zł. Wnioskodawca zwraca się do NFZ (w imieniu podwykonawcy) o refundację. Zgodnie z umową wystawia FA VAT dla NFZ na wartość netto 3,80 ze stawką VAT - Zw. Zwraca otrzymaną refundację Aptece.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy zastosowana przez Wnioskodawcę w wystawionej na podstawie umowy z NFZ fakturze VAT związanej z pośrednictwem finansowym w uzyskaniu dla aptek w/w dotacji, właściwa jest stawka podatku ZW wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, pośrednicząc finansowo w uzyskaniu dla Aptek dotacji, wartość usługi na wystawionej przez nas dla NFZ fakturze, związanej z rozliczeniem w/w dotacji, powinna być na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT zwolniona od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W art. 43 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy przewidziano zwolnienie od podatku dla usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Stosownie do art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że Wnioskodawca zawarł z Narodowym Funduszem Zdrowia umowę. Umowa dotyczy refundacji przez NFZ sprzedawanych towarów handlowych. Na podstawie zawartej z NFZ umowy Wnioskodawca ma prawo powoływać podwykonawców, którzy będą sprzedawać refundowane przez NFZ towary. Zgodnie z tym zapisem Wnioskodawca zawarł umowy z aptekami, które sprzedają refundowane towary. Ich refundacja odbywa się za pośrednictwem finansowym Wnioskodawcy, który w ich imieniu (aptek) ubiega się i otrzymuje ją od NFZ. Ubiegając się o tą refundację wystawia dla NFZ fakturę VAT (zgodnie z umową), stosując stawkę VAT - ZW. Otrzymaną refundacje ma obowiązek przekazać aptekom, które sprzedały towary handlowe (w pełnej kwocie zawierającej wartość przyszłej refundacji). Otrzymaną refundację przekazuje aptekom na podstawie noty księgowej.

Wątpliwości Wnioskującej dotyczą stawki podatku VAT właściwej dla usługi pośrednictwa w uzyskaniu dotacji dla aptek na fakturze wystawionej dla NFZ.

Podkreślić należy, że kwestie zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.). Zasada swobody umów zapisana jest w art. 353¹ Kodeksu cywilnego.

W myśl powyższego artykułu strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.

W ocenie tut. Organu podatkowego, uwzględniając fakt, iż na podstawie zawartej umowy, Zainteresowana pośredniczy w przekazaniu strumienia pieniężnego płynącego od NFZ do aptek, Zainteresowana wykonuje czynności pośrednictwa w świadczeniu usług przekazów i transferów pieniężnych. Wnioskująca pośredniczy bowiem w przekazaniu środków pieniężnych (dotacji) pomiędzy NFZ i aptekami. Jej działanie polega na uzyskaniu refundacji do cen towarów z NFZ i przekazaniu jej aptekom.

W związku z faktem, że w ustawie brak jest definicji słów "przekaz" i "przekazać", należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją Słownika języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), słowo "przekaz" oznacza "pieniądze przekazane komuś za pośrednictwem poczty lub banku; też: przekazanie komuś pieniędzy w taki sposób". Natomiast "przekazać" znaczy "wpłacić pieniądze do banku lub na pocztę, zlecając wypłacenie ich temu, na czyje nazwisko lub konto zostały wpłacone".

Ustawa o VAT nie zawiera również definicji legalnej pośrednictwa finansowego. Wynika ona natomiast pośrednio z aktualnego orzecznictwa TSUE, w którym uznano za pośrednictwo działalność wykonywaną przez podmiot pośredniczący, nie będący stroną umowy dotyczącej produktu finansowego. Działalność taka musi się różnić od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony umowy. W praktyce dochodzi do pośrednictwa, gdy podmiot świadczy usługę na rzecz strony umowy, za co wypłacane jest mu wynagrodzenie jako za odrębną czynność – pośrednictwo. Celem tej działalności jest dokonanie wszystkiego, co niezbędne, by strony zawarły umowę. Pośrednik przy tym nie ma żadnego interesu co do zakresu treści takiej umowy (sprawa C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde).

Zestawiając powyższe regulacje z okolicznościami faktycznymi przedmiotowej sprawy, należy stwierdzić, że usługa wykonywana przez Wnioskującą spełnia warunki do uznania jej za usługę pośrednictwa finansowego. Wnioskodawca bowiem pozyskuje środki pieniężne od NFZ będące dotacją do ceny towarów i przekazuje je aptekom, które sprzedały te towary we własnym imieniu. Zatem konstrukcja zawartej pomiędzy stronami umowy stawia Wnioskodawcę w roli pośrednika przekazującego środki pieniężne pomiędzy NFZ i aptekami.

Mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskującą stan faktyczny oraz uwzględniając cyt. art. 353¹ Kodeksu cywilnego, z którego wynika zasada swobody umów należy stwierdzić, że wypełniając zapisy zawartej umowy i wystawiając na NFZ fakturę VAT związaną z pośrednictwem finansowym w uzyskaniu dla aptek dotacji, Wnioskująca może stosować zwolnienie od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy.

Należy wskazać, iż przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 został z dniem 01.01.2011r. uchylony i nie ma on zastosowania w niniejszej sprawie. Ponieważ Wnioskująca swoje stanowisko oparła na tym przepisie, należało uznać je za nieprawidłowe.

Zatem pośrednicząc finansowo w uzyskaniu dla aptek dotacji, wartość usługi na wystawionej przez Wnioskującą zgodnie z umową fakturze dla NFZ, powinna być zwolniona od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj