Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-704/11/KW
z 29 lipca 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-704/11/KW
Data
2011.07.29
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
system oświaty
szkolenie
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku VAT organizowanego przez Wnioskodawcę kursu typu D.
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2011r. (data wpływu 29 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 11 lipca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT organizowanego przez Wnioskodawcę kursu typu D – jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 29 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu, uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2011r. oraz pismem z dnia 11 lipca 2011r., ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT organizowanego przez Wnioskodawcę kursu typu D. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Wnioskodawca (dalej również: Instytut) jest instytutem badawczym działającym do 30 września 2010r. w oparciu o ustawę o jednostkach badawczo-rozwojowych a od 1 października 2010r. w oparciu o ustawę o instytutach badawczych. Wnioskodawca prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT składającym deklaracje VAT-7D. 1. Przedmiotem podstawowej działalności Wnioskodawcy jest:
2. Do zakresu działania Wnioskodawcy należy:
3. W związku z prowadzoną działalnością podstawową Wnioskodawca realizuje następujące prace:
4. Wnioskodawca prowadzi:
5. Wnioskodawca prowadzi działalność inną niż wymieniona w pkt 2-4, która obejmuje między innymi:
6. Działalność, o której mowa w pkt 5, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt 2 - 4. Wnioskodawca osiąga następujące rodzaje przychodów:
Wnioskodawca jest organizatorem kursu typu D. Kurs trwa 5 dni (38 godzin wykładowych), przeznaczony jest dla osób z wykształceniem co najmniej średnim technicznym o specjalności elektryk, elektronik, elektromechanik lub podobne, zatrudnionych w zakładach górniczych na stanowiskach dozoru ruchu elektrycznego lub dla kandydatów na objęcie tych stanowisk, u których wymagany jest roczny staż pracy w zakresie eksploatacji urządzeń i systemów ochronnych w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Celem kursu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych osób dozoru ruchu elektrycznego w zakresie bezpieczeństwa przeciwwybuchowego oraz konstrukcji, montażu, obsługi i konserwacji urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w podziemiach zakładów górniczych. Treści przekazywane na kursie są bezpośrednio wykorzystywane przez uczestników w ich pracy. Bez aktualnych zaświadczeń ukończenia kursu uczestnicy nie mogliby realizować swoich obowiązków zawodowych. Nabyta wiedza jest niezbędna do ich pracy. Tematyka zajęć obejmuje charakterystykę zagrożeń wybuchowych w zakładach górniczych oraz zagadnienia związane ze spełnieniem wymagań: dyrektywy 94/9/WE z dnia 23 marca 1994r. oraz rozporządzenia MGPiPS z dnia 22 grudnia 2005r. w sprawie zasadniczych wymagań dla urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w przestrzeniach zagrożonych wybuchem, wytycznych wdrażania i norm zharmonizowanych z dyrektywą ATEX, wybranych norm przedmiotowych oraz rozporządzenia MSWiA z dnia 20 września 2004r. w sprawie zagrożeń naturalnych w zakładach górniczych. Ocena poprawności wykonania poszczególnych kategorii urządzeń oraz zasady bezpiecznej eksploatacji systemów ochronnych realizowane są w formie zajęć praktycznych. Każdorazowo po ukończonym kursie uczestnicy zdają egzamin przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Wnioskodawcę (zgodnie z § 7 pkt 2 rozporządzania Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r.) i otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu. Na zaświadczeniu wyraźnie określony jest cel kursu tzn. uzyskanie i uzupełnienie wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zgodnym z programem kursu. Kurs jest przeprowadzany w formie i na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31 z dnia 27 lutego 2006r. poz. 216). Zgodnie z § 6 tego rozporządzenia osoba, która ukończyła określoną formę kształcenia, otrzymuje zaświadczenie. Wzór zaświadczenia określa załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia. Zaświadczenie ważne jest 5 lat i po upływie tego czasu, uczestnicy jeżeli nadal chcą się zajmować ww. tematem muszą ponownie odbyć kurs i przystąpić do egzaminu sprawdzającego. Wynika to głównie z nowelizacji przepisów, jak również z wprowadzanych zmian w technologiach przeciwwybuchowych. Zgodnie z § 4 rozporządzenia Wnioskodawca jako organizator kursu prowadzi dokumentację przebiegu kształcenia dla każdej prowadzonej formy kształcenia. Dokumentację, o której mowa w ust. 1 § 4, stanowią:
Zgodnie z § 3 ww. rozporządzenia Wnioskodawca jako organizator kursu zapewnia:
Zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia program nauczania kursu D zawiera:
Również materiały dydaktyczne które otrzymują uczestnicy kursu są zgodne z § 17 ww. rozporządzenia i zawierają:
Uczestnikami ww. szkolenia są zazwyczaj pracownicy kopalń węgla kamiennego, zakładów około górniczych zgłaszani przez ww. firmy i przedsiębiorców. Wykładowcami na ww. kursie są eksperci Zakładu Bezpieczeństwa Przeciwwybuchowego. Ich przygotowanie do zajęć jest profesjonalne i obejmuje przygotowanie materiałów szkoleniowych oraz projekcji multimedialnej. Kurs jest objęty akredytacją Kuratora Oświaty w zakresie prowadzonego kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. W uzupełnieniu z dnia 8 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:
W uzasadnieniu decyzji Kurator Oświaty stwierdził, że Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 68b ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty oraz w § 5 rozporządzenia MENiS z dnia 20 grudnia 2003 r. w sprawie akredytacji placówek i ośrodków prowadzących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 227, poz. 2247 z późn. zmianami). Pismem z dnia 11 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że kurs D prowadzony przez Centrum Szkoleniowo – Informacyjne Wnioskodawcy jest prowadzony przez Instytut jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania stawki podatku VAT "zwolnione" do opisanej wyżej usługi w zakresie edukacji na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29... Zdaniem Wnioskodawcy, usługa ta jest usługą kształcenia zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzoną w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach - dlatego stawką VAT właściwą dla tej usługi jest stawka "zwolnione". W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:
Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytutem badawczym. Instytut w zakresie prowadzonej przez Centrum Szkoleniowo – Informacyjne – będące wewnętrzną komórką organizacyjną Instytutu – działalności szkoleniowej, jest wpisany do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, tym samym jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca jest organizatorem kursu typu D. Kurs trwa 5 dni (38 godzin wykładowych), przeznaczony jest dla osób z wykształceniem co najmniej średnim technicznym o specjalności elektryk, elektronik, elektromechanik lub podobne, zatrudnionych w zakładach górniczych na stanowiskach dozoru ruchu elektrycznego lub dla kandydatów na objęcie tych stanowisk, u których wymagany jest roczny staż pracy w zakresie eksploatacji urządzeń i systemów ochronnych w przestrzeniach zagrożonych wybuchem. Celem kursu jest podniesienie kwalifikacji zawodowych osób dozoru ruchu elektrycznego w zakresie bezpieczeństwa przeciwwybuchowego oraz konstrukcji, montażu, obsługi i konserwacji urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w podziemiach zakładów górniczych. Treści przekazywane na kursie są bezpośrednio wykorzystywane przez uczestników w ich pracy. Bez aktualnych zaświadczeń ukończenia kursu uczestnicy nie mogliby realizować swoich obowiązków zawodowych. Nabyta wiedza jest niezbędna do ich pracy. Każdorazowo po ukończonym kursie uczestnicy zdają egzamin przed Komisją Egzaminacyjną powołaną przez Wnioskodawcę (zgodnie z § 7 pkt 2 rozporządzania Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006r.) i otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu. Na zaświadczeniu wyraźnie określony jest cel kursu tzn. uzyskanie i uzupełnienie wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zgodnym z programem kursu. Wnioskodawca jest wpisany do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzonej przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty. Przedmiotowy kurs prowadzony jest przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. nr 256, poz. 2572 ze zm.) system oświaty obejmuje:
Zgodnie z art. 3 pkt 17 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu. Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i prowadzi niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Objęte zapytaniem usługi Wnioskodawca wykonuje właśnie jako jednostka objęta systemem oświaty. Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wymienione we wniosku usługi kształcenia zawodowego podnoszące kwalifikacje zawodowe osób dozoru ruchu elektrycznego w zakresie bezpieczeństwa przeciwwybuchowego oraz konstrukcji, montażu i konserwacji urządzeń i systemów ochronnych przeznaczonych do użytku w podziemiach zakładów górniczych prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia to są od 1 stycznia 2011r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji dalsze badanie ewentualnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług jest bezcelowe. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż świadczona przez Niego usługa jest usługą kształcenia zawodowego inną niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach i w związku z tym korzystają ze zwolnienia należy uznać za nieprawidłowe, bowiem należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie zwolnienie, jednak wynikające z innych przepisów niż wskazał Wnioskodawca. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.