Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-639/11/KW
z 26 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-639/11/KW
Data
2011.07.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
podwykonawstwo
stawki podatku
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługi dotyczące szkoleń świadczonych jako podwykonawca.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011r. (data wpływu 14 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług dotyczących szkoleń świadczonych jako podwykonawca – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług dotyczących szkoleń świadczonych jako podwykonawca.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lipca 2011r. znak: IBPP1/443-639/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Od 2004r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie szkoleń w zakresie:

  • profesjonalnej obsługi klienta w klasycznym modelu sprzedaży jak i w sprzedaży przez internet,
  • negocjacji w biznesie,
  • zarządzania zespołem pracowników,
  • rekrutacji pracowników,
  • zarządzania projektami,
  • zarządzanie czasem pracy,
  • efektywnej komunikacji i asertywności,
  • copywritingu, czyli tworzenia skutecznych ofert w e-biznesie,
  • zagadnień prawno-podatkowych związanych z prowadzeniem sprzedaży przez internet,
  • tworzenia skutecznego biznesplanu oraz pozyskiwania źródeł finansowania biznesu,
  • tworzenia e-sklepu oraz organizacji i zarządzania sklepem internetowym,
  • obsługi programów wspomogająch zarządzanie sprzedażą wysyłkową,
  • tematyki savoir-vivre w biznesie oraz kanonu zachowań w biznesie,
  • etykiety i zasad bon ton w spotkaniach biznesowych.

Szkolenia te Wnioskodawca prowadzi między innymi na zlecenie dużych firm szkoleniowych, które to startują w przetargach organizowanych przez jednostki administracji publicznej lub też pozyskują na ten cel środki unijne. Firmy szkoleniowe zatrudniają Wnioskodawcę jako wykładowcę do przeprowadzenia szkoleń w formie wykładów i/lub warsztatów praktycznych. Po wykonaniu usługi szkoleniowej Wnioskodawca wystawia tym firmom fakturę VAT na ustaloną wcześniej kwotę brutto.

Szkolenia te realizowane są w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki w szczególności w zakresie działań:

  1. Poddziałanie 6.1.1 - Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy (celem działania jest podniesienie poziomu aktywności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób pozostających bez zatrudnienia oraz stworzenie warunków dla rozwoju aktywności zawodowej w regionie obejmujące również między innymi szkolenia prowadzące do podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych);
  2. Działanie 6.2 - Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia (celem działania są doradztwo (indywidualne i grupowe) oraz szkolenia umożliwiające uzyskanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do założenia i prowadzenia działalności gospodarczej);
  3. Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw (cel działania to podniesienie i dostosowanie kwalifikacji i umiejętności osób pracujących do potrzeb regionalnej gospodarki);

oraz pozostałych w zbliżonym do w/w zakresie.

Ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), w art. 43 ust. 1 dodano pkt 17-43. Pkt 29 ppkt c otrzymał brzmienie, z którego wynika, że zwalnia się od podatku od towarów i usług "usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 (...) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane".

W uzupełnieniu z dnia 11 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1. Odnośnie świadczonych usług szkoleniowych:

  1. Od dnia 2 czerwca 2000 roku Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej.
  2. Działalność Wnioskodawcy nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  4. Wymienione we wniosku szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  6. Szkolenia, o których mowa we wniosku, są w 100% lub w min. 70% finansowane ze środków publicznych. W przypadku pierwszych uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat, natomiast w drugim przypadku uczestnicy wnoszą nie więcej niż 30% wartości szkolenia (w tym częściowo też jako rozliczenie udziału pracy własnej podczas szkolenia - tym niemniej nie przekraczając granicy 30% udziału własnego).
  7. Faktura wystawiania przez Wnioskodawcę na usługi szkoleniowe jest w całości traktowana jako wydatek związany z prowadzonym szkoleniem w ramach danego projektu. Nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów zleceniodawcy, tylko traktowana jako wydatek do zrefundowania przez EFS (księgowana na odrębnym koncie księgowym rozliczającym projekt finansowany ze środków publicznych). Tak więc jest dowodem poniesienia wydatku na szkolenie w realizowanym projekcie. Na fakturze widnieje dokładny opis usługi ze wskazaniem jakiego szkolenia dotyczy, kiedy dokładnie się odbyło i w ramach jakiego projektu zostało ono zrealizowane.
  8. Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę w wnioskowanych projektach są związane z projektem i realizowane ściśle wg planu zawartego w projekcie. W projekcie wydatki na przeprowadzenie szkolenia są dokładnie przypisane na ten cel (opisane jako szkolenie o konkretnej tematyce i z odrębnie wyznaczonym planem szkolenia i jego kosztorysem).
  9. Odbiorcami poszczególnych szkoleń są albo bezrobotni, którzy uczestniczą w szkoleniu w celu uzyskania wiedzy zawodowej i podniesienia swoich kwalifikacji (a co za tym idzie zwiększenia szans na zatrudnienie) albo pracownicy zatrudnieni w firmach w celu poszerzenia swojej wiedzy zawodowej oraz podniesienia swoich kwalifikacji.
  10. Tematyka szkoleń zawiera umiejętności praktyczne niezbędne do pracy w danym zawodzie. Umiejętności obsługi klienta, negocjacji, zarządzania czasem pracy, zarządzania pracy podległymi pracownikami, organizacji pracy sklepu internetowego oraz tym podobne, którymi Wnioskodawca się zajmuje, są na co dzień wykorzystywane podczas pracy zawodowej uczestników szkoleń. W przypadku osób bezrobotnych nabycie takich umiejętności zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy i z pewnością przyczyni się do łatwiejszego zdobycia pracy oraz zdecydowanie przyśpieszy proces aklimatyzowania się w nowym miejscu pracy.
  11. Szkolenia w przypadku osób zatrudnionych są ściśle związane z zawodem przez nich wykonywanym i mają na celu podniesienie i/lub uaktualnienie ich wiedzy i umiejętności wykorzystywanych na co dzień w ich pracy zawodowej w celu podniesienia jakości i efektywności ich pracy.

2. W ramach wnioskowanych projektów (o których mowa we wniosku o interpretację) Wnioskodawca nie prowadzi działalności doradczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy podany wyżej zakres tematyczny szkoleń można uznać za szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania a w konsekwencji uznać je za zwolnione z podatku VAT...

Ponadto, czy dodany ustawą zmieniającą w art. 43 w ust. 1 pkt 29 ppkt c zwalnia usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę jako osobę prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od podatku VAT w sytuacji, gdy Wnioskodawca wykonuje te usługi jako podwykonawca innej firmy szkoleniowej, jeśli Jego wynagrodzenia za te szkolenia są ściśle związane z realizacją tych projektów i pośrednio pochodzą ze środków unijnych lub środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego, czyli ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych a zakres tematyczny szkolenia ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników tego szkolenia...

Czy Wnioskodawca może zastosować zwolnienie z podatku VAT na usługi szkoleniowe w analogicznych przypadkach, jeśli finansowanie ze środków publicznych danego projektu przekracza 70% (powołując się na § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r. Nr 246, poz. 1649 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zapis art. 43 ust. 1 pkt 29 ppkt c, ma zastosowanie do sytuacji w jakiej Wnioskodawca się znajduje. Szkolenia, które prowadzi są, w Jego przekonaniu, szkoleniami kształcenia zawodowego (poszerzenie wiedzy, nabycie nowych umiejętności oraz zmiana postawy wobec biznesu) lub mają na celu przekwalifikowanie się uczestników (np. rozpoczęcie sprzedaży w modelu e-commerce) oraz finansowane są w całości ze środków unijnych, bądź też finansowane są z budżetu jednostek samorządu terytorialnego, które podobnie jak środki unijne są środkami publicznymi.

Usługa Wnioskodawcy, którą świadczy jako podwykonawca, jest ściśle związana z usługą świadczoną przez dużą firmę szkoleniową i w ocenie Wnioskodawcy podobnie jak w firmie zlecającej mu przeprowadzenie tego szkolenia - powinna być zwolniona od podatku VAT.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera również na podobnej sytuacji opisanej w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu nr ILPP2/443-39/11-2/SJ z dnia 21 marca 2011r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie szkoleń. Szkolenia te Wnioskodawca prowadzi między innymi na zlecenie dużych firm szkoleniowych, które to startują w przetargach organizowanych przez jednostki administracji publicznej lub też pozyskują na ten cel środki unijne. Firmy szkoleniowe zatrudniają Wnioskodawcę jako wykładowcę do przeprowadzenia szkoleń w formie wykładów i/lub warsztatów praktycznych. Po wykonaniu usługi szkoleniowej Wnioskodawca wystawia tym firmom fakturę VAT na ustaloną wcześniej kwotę brutto.

Szkolenia te realizowane są w ramach dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Działalność Wnioskodawcy nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wymienione we wniosku szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Szkolenia, o których mowa we wniosku, są w 100% lub w min. 70% finansowane ze środków publicznych. W przypadku pierwszych uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat, natomiast w drugim przypadku uczestnicy wnoszą nie więcej niż 30% wartości szkolenia (w tym częściowo też jako rozliczenie udziału pracy własnej podczas szkolenia - tym niemniej nie przekraczając granicy 30% udziału własnego). Szkolenia prowadzone przez Wnioskodawcę są związane z projektem i realizowane ściśle wg planu zawartego w projekcie. W projekcie wydatki na przeprowadzenie szkolenia są dokładnie przypisane na ten cel (opisane jako szkolenie o konkretnej tematyce i z odrębnie wyznaczonym planem szkolenia i jego kosztorysem).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że odbiorcami poszczególnych szkoleń są albo bezrobotni, którzy uczestniczą w szkoleniu w celu uzyskania wiedzy zawodowej i podniesienia swoich kwalifikacji (a co za tym idzie zwiększenia szans na zatrudnienie) albo pracownicy zatrudnieni w firmach w celu poszerzenia swojej wiedzy zawodowej oraz podniesienia swoich kwalifikacji. W przypadku osób bezrobotnych nabycie takich umiejętności zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy i z pewnością przyczyni się do łatwiejszego zdobycia pracy oraz zdecydowanie przyśpieszy proces aklimatyzowania się w nowym miejscu pracy. Szkolenia w przypadku osób zatrudnionych są ściśle związane z zawodem przez nich wykonywanym i mają na celu podniesienie i/lub uaktualnienie ich wiedzy i umiejętności wykorzystywanych na co dzień w ich pracy zawodowej w celu podniesienia jakości i efektywności ich pracy. Zatem przedmiotowe szkolenia spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał również we wniosku, że szkolenia o których mowa we wniosku, są w 100% lub w min. 70% finansowane ze środków publicznych. Faktura wystawiania przez Wnioskodawcę na usługi szkoleniowe jest w całości traktowana jako wydatek związany z prowadzonym szkoleniem w ramach danego projektu. Nie jest zaliczana do kosztów uzyskania przychodów zleceniodawcy, tylko traktowana jako wydatek do zrefundowania przez EFS (księgowana na odrębnym koncie księgowym rozliczającym projekt finansowany ze środków publicznych). Tak więc jest dowodem poniesienia wydatku na szkolenie w realizowanym projekcie. Na fakturze widnieje dokładny opis usługi ze wskazaniem jakiego szkolenia dotyczy, kiedy dokładnie się odbyło i w ramach jakiego projektu zostało ono zrealizowane.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie w sytuacji gdy szkolenia są finansowane w 100% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę jako podwykonawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W sytuacji natomiast gdy przedmiotowe szkolenia są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku, gdyby Zleceniodawca nie był realizatorem projektu) lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto należy zauważyć, iż powoływana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 21 marca 2011r.: ILPP2/443-39/11-2/SJ niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz dotyczy konkretnego stanu faktycznego i nie ma mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że tą interpretację przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj