Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2-443-294/11-4/IZ
z 20 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2-443-294/11-4/IZ
Data
2011.06.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
kredyt
obsługa
pośrednictwo finansowe
pożyczka
usługi finansowe
zwolnienie


Istota interpretacji
usługi polegające na obsłudze udzielonego kredytu, obsłudze klienta po zawarciu kredytu, czynności związane z uzyskiwaniem przez Bank kapitału i odsetek oraz ewentualnie realizacja zabezpieczeń, windykacji i postępowania egzekucyjnego, jako niespełniające warunków określonych w art. 43 ust. 13 ustawy opodatkowane będą w okresie do dnia 31 grudnia 2013 roku stawką podatku w wysokości 23%.



Wniosek ORD-IN 507 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18.02.2011 r. (data wpływu 07.03.2011 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 23.05.2011 r. (data wpływu 26.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uiszczanego z tytułu usług związanych z udzielaniem kredytów, w tym obsługi udzielanego kredytu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia uiszczanego z tytułu usług związanych z udzielaniem kredytów, w tym obsługi udzielanego kredytu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Bank” lub „G.”) jest bankiem który powstał z dniem 4 stycznia 2010 roku, w wyniku połączenia G. SA z N. SA. G. jest bankiem uniwersalnym i komercyjnym, dysponującym bogatą ofertą produktów finansowych w zakresie kredytowania, oszczędzania i inwestowania, a także szerokim wachlarzem dodatkowych usług finansowych. Bank oferuje szeroką gamę produktów bankowych klientom korporacyjnym, detalicznym i jednostkom samorządowym, a także świadczy usługi w zakresie bankowości prywatnej skierowane do najzamożniejszych klientów.

Bank prowadzi pełny zakres usług bankowych. W szczególności, Bank świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, ze zm.), tj. czynności bankowe sensu stricte oraz sensu largo (zwano dalej-.,, czynnościami bankowymi”). Czynności bankowe objęte są co do zasady, zwolnieniem z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., dalej-. „ustawa o VAT”). Stąd, wykonując przedmiotowe czynności, w zdecydowanej większości przypadków, Bank świadczy usługi zwolnione z opodatkowania VAT. Jednocześnie, Bank wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT, m.in. świadczy usługi faktoringu, usługi najmu powierzchni, usługi doradztwa finansowego, usługi transportu gotówki itp.

Ponadto Bank wykonuje również inne usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384).

G. jest Bankiem nowoczesnym mającym ambicje osiągnięcia wiodącej pozycji w poszczególnych segmentach prowadzonej działalności przy osiągnięciu oczekiwanych przez akcjonariuszy wyników finansowych. Mając na uwadze osiąganie w/w celów G. stara się świadczyć usługi najwyższej jakości, będąc wiodącym bankiem na rynku w zakresie działalności dla szczególnie wymagających klientów, privatepersonal banking, w tym w ramach usług concierge, kreując w tym obszarze najlepiej rozpoznawalną markę, będącą synonimem usług najwyższej jakości w obszarze bankowości „N.”.

Wprowadzając najwyższe standardy jakości obsługi klienta do innych segmentów działalności bankowej G. rozważa obecnie wprowadzenie systemu organizacji i zarządzania dla poszczególnych segmentów Banku w oparciu o indywidualizację zarządzania poszczególnymi modułami działalności bankowej w tym również poprzez wydzielenie poszczególnych modułów takiej działalności do innych podmiotów. W kategorii innych podmiotów” rozważana jest opcja wykorzystania podmiotów zależnych i stowarzyszonych z Bankiem, podmiotów specjalnie w tym celu tworzonych tzw. spółek celowych SPV albo (w zależności od wydzielanego modułu) podmiotów nie związanych z Bankiem.

W systemie zindywidualizowanego zarządzania poszczególnymi obszarami działalności bankowej Bank koncentruje się na analizie poszczególnych procesów, które to procesy łącznie składają się na usługę bądź produkt wykonywany na rzecz klienta i następnie, na podstawie analiz efektywności jakości oraz ponoszonych kosztów dla poszczególnych procesów podejmować będzie decyzję o wydzielaniu poszczególnych procesów w ramach jednej i tej samej usługi do wykonywania przez podmiot zewnętrzny.

Przedmiotem zapytania G. jest proces związany z usługą/produktem czynnością „udzielanie kredytu”. G. przeanalizował poszczególne etapy związane z wykonywaniem tej czynności i analizuje obecnie wydzielenie wykonywania poszczególnych procesów dla poszczególnych etapów do podmiotów zewnętrznych.

Proces Usługi „udzielanie kredytu” został podzielony na następujące etapy: 1) opracowanie produktu 2) pozyskanie finansowania 3) sprzedaż produktu 4) pozyskiwanie klienta 5) zawarcie umowy i udzielenie finansowania w ramach produktu, ustanowienie zabezpieczeń 6) obsługa udzielonego kredytu 7) obsługa klienta po zawarciu kredytu 8) czynności związane z uzyskiwaniem przez Bank kapitału i odsetek ewentualnie 8a) realizacja zabezpieczeń 9) windykacja i postępowanie egzekucyjne.

W ramach zapytania Bank zamierza wydzielić poszczególne elementy z usługi „udzielanie kredytu” do podmiotu zewnętrznego tj. elementy opisane w pkt 6 do 8/8a kwalifikowane jako usługi związane z udzielonym kredytem/obsługa udzielonego kredytu.

W ramach tej usługi podmiot trzeci będzie wykonywał szereg czynności w tym

  • monitorowanie i gromadzenie informacji o Klientach Banku w zakresie danych teleadresowych, zaciąganych zobowiązań, zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku, innych informacji mających wpływ na sytuację majątkową Klientów w zakresie zdolności kredytowej oraz zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku;
  • sporządzanie i kierowaniu do Klientów pism (upomnień) z ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego, także przy wykorzystywaniu środków komunikowania się na odległość (telefon, fax), w tym przy pomocy elektronicznych nośników informacji (sms, e-mail — wzory sms i e-mail zostaną zaakceptowane przez Bank);
  • kierowanie wezwań o dobrowolne spełnienie świadczenia;
  • monitorowanie i gromadzenie informacji o Klientach Banku w zakresie danych teleadresowych, zaciąganych zobowiązań, zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku innych informacji mających wpływ na sytuację majątkową Klientów w zakresie zdolności kredytowej oraz zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku;
  • informowanie G. o wszelkich zmianach w zakresie sytuacji majątkowej Klienta;
  • prowadzenie negocjacji i rozmów w zakresie spłaty ciążących zobowiązań, sposobów restrukturyzacji zadłużenia w tym zmiany terminów i wysokości poszczególnych spłat;
  • monitorowanie sytuacji faktycznej i prawnej ustanowionych zabezpieczeń dla spłaty przysługujących Bankowi wierzytelności;
  • realizowania interesów Banku poprzez przejmowanie przedmiotów (rzeczy) stanowiących zabezpieczenie wierzytelności Banku i przekazywania tych przedmiotów (rzeczy) do dyspozycji Banku,
  • informowania Banku o wyczerpaniu czynności związanych z obsługą kredytu (pożyczki) w tym o braku możliwości odzyskania przez Bank w jakiejkolwiek formie środków zaangażowanych w finansowanie w ramach produktu wraz z należnym wynagrodzeniem;
  • prowadzenia dla Banku baz danych oraz sporządzanie na podstawie tych baz danych informacji na temat aktywów Banku wynikających z działalności polegającej na udzielaniu kredytów (pożyczek) dla celów rachunkowości, sprawozdawczości oraz sprawozdawczości zarządczej; przekazywanie do Banku informacji o konieczności aktualizowania wartości tych aktywów (tworzenie oraz zmiana wielkości odpisów aktualizujących), przekazywania informacji do służb podatkowych Banku o stanie aktywów wynikających z prowadzonej przez Bank działalności w zakresie udzielania kredytów (pożyczek) pod kątem klasyfikacji tych aktywów dla celów podatkowych;
  • przygotowania informacji/dokumentów do wystawienia przez Bank BTE oraz skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Bank zlecając wykonywanie poszczególnych czynności stanowiących element składowy usługi „udzielanie kredytu” będzie uiszczał z tego tytułu wynagrodzenie na rzecz podmiotu trzeciego. Czy wynagrodzenie uiszczane z tytułu świadczenia usług związanych z udzielonym kredytem w tym obsługi udzielonego kredytu będzie zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy VAT...

Zmiana ustawy VAT jaka nastąpiła z dniem 1 stycznia 2011 polega na zastąpieniu zwolnienia dla usług pośrednictwa finansowego, które to zwolnienie oparte było o klasyfikacje statystyczne wynikające z PKWiU (obowiązującego na podstawie załącznika do rozporządzenia z 1997 r.) i umieszczone było w załączniku nr 4 pod poz. 3, zwolnieniem opisowym dla imiennie oznaczonych usług, czynności i produktów.

W ramach obecnie obowiązującego zwolnienia wprowadzony został nowy przepis art. 43 ust. 13 ustawy VAT, zgodnie z którym to przepisem (...) Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7137-41 (...).

W ocenie G. ten właśnie przepis stanowi podstawę prawną dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania dla wynagrodzenia, jakie Bank będzie dokonywał na rzecz podmiotu świadczącego usługę obsługi udzielonego kredytu.

Analiza nowowprowadzonego przepisu pozwala na wyodrębnienie elementów typowych, przedmiotowo istotnych dla sklasyfikowania sytuacji, w której ten przepis i opisywana w nim czynność (usługa) korzysta ze zwolnienia w VAT. Przede wszystkim zwolnieniem objęta jest usługa, która to usługa stanowi element innej usługi - usługi zwolnionej z opodatkowania art. 43 ust.1 pkt 7 bądź 37-41.

Pozostałe przesłanki zastosowania zwolnienia odnoszą się do określenia cech elementu składowego usług zwolnionej z VAT. Element ten sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej.

W sytuacji przedstawionej przez Bank w zapytaniu zdarzenie przyszłe ma polegać na świadczeniu usługi określanej jako „obsługa kredytu” - jest to usługa odrębna od usługi głównej, jaką jest udzielenie kredytu. W chwili obecnej usługa kredytu obejmuje również te czynności, które w zdarzeniu przyszłym zostaną wyodrębnione do wykonywania do podmiotu zewnętrznego jako odrębna usługa. Z tego punktu widzenia należy stwierdzić, że usługa wykonywana przez Bank jest „właściwa” dla wykonania usługi głównej.

Ponadto Bank pragnie podkreślić, iż zlecenie wykonywania opisanych we wniosku czynności podmiotowi zewnętrznemu oznaczać będzie, iż Bank nie będzie wykonywał tych czynności we własnym zakresie - natomiast do tego, aby usługa kredytu została prawidłowo przez Bank wykonana konieczne i niezbędne jest, aby wszystkie te czynności zostały faktycznie wykonane. Z tego punktu widzenia usługa obsługi kredytu jaka ma być nabywana przez Bank jest „niezbędna” do prawidłowego wykonania usługi kredytu.

Wprowadzając przedmiotowe zwolnienie polski ustawodawca związany był obowiązkiem dokonania takiej implementacji przepisów wspólnotowych (przepisów Unii Europejskiej) do polskiego systemu prawnego, w których regulacje wynikające z Dyrektywy 112/2006/EU regulujących zasady wspólnego opodatkowania podatkiem od wartości dodanej uwzględniałby należycie zakres, cel, funkcję i ducha regulacji wspólnotowych. Ma to szczególne znaczenie przy opodatkowaniu usług pomocniczych, towarzyszących, akcesoryjnych oraz usług składanych do usług zwolnionych z podatku VAT, albowiem gdyby tego rodzaju usługi nie korzystałyby równocześnie ze zwolnienia podatnik podatku VAT świadczący usługi zwolnione z opodatkowania byłby obłożony podwójnym (nadmiernym) opodatkowaniem — co w konsekwencji prowadziłoby do wypaczeń stosowania systemu opodatkowania podatkiem od wartości dodanej.

Należy podkreślić, iż wprowadzenie przepisu art. 43 ust. 13 do ustawy VAT jest efektem wydawania przez ETS (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej) w sprawach

  1. C-2/95 z dnia 5 lipca 1997r. w sprawie Sparekassernes Datacenter
  2. C-453/05 z dnia 21 czerwca 2007 w sprawie Volker Ludwig
  3. C-169/04 z dnia 4 maja 2006 w sprawie Abbey Natioanl

W ocenie Banku wszystkie powyżej przedstawione okoliczności jednoznacznie wskazują na fakt, iż usługa „obsługi kredytu” polegająca na wykonywaniu w/w czynności na zlecenie Banku w imieniu własnym podmiotu trzeciego - jest objęta zwolnieniem na podstawie art. 43.13 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Według art. 43 ust. 1 pkt 38-41 ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku:

  1. usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  2. usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę;
  3. usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;
  4. usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy, obowiązujący od dnia 1 stycznia 2011 r.).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek implementacji odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, poz. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 112.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pełny zakres usług bankowych. W szczególności, Bank świadczy usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, ze zm.), tj. czynności bankowe sensu stricte oraz sensu largo (zwano dalej - „czynnościami bankowymi”). Wnioskodawca zamierza wydzielić z usługi udzielania kredytu, do podmiotu zewnętrznego następujące elementy: obsługę udzielonego kredytu, obsługę klienta po zawarciu kredytu, czynności związane z uzyskiwaniem przez Bank kapitału i odsetek, ewentualnie realizację zabezpieczeń, windykację i postępowanie egzekucyjne.

W ramach tych czynności podmiot trzeci będzie wykonywał następujące czynności:

  • monitorowanie i gromadzenie informacji o Klientach Banku w zakresie danych teleadresowych, zaciąganych zobowiązań, zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku, innych informacji mających wpływ na sytuację majątkową Klientów w zakresie zdolności kredytowej oraz zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku;
  • sporządzanie i kierowaniu do Klientów pism (upomnień) z ewentualnym skierowaniem sprawy na drogę postępowania sądowego, także przy wykorzystywaniu środków komunikowania się na odległość (telefon, fax), w tym przy pomocy elektronicznych nośników informacji (sms, e-mail — wzory sms i e-mail zostaną zaakceptowane przez Bank);
  • kierowanie wezwań o dobrowolne spełnienie świadczenia;
  • monitorowanie i gromadzenie informacji o Klientach Banku w zakresie danych teleadresowych, zaciąganych zobowiązań, zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku innych informacji mających wpływ na sytuację majątkową Klientów w zakresie zdolności kredytowej oraz zdolności do wykonywania zobowiązań wobec Banku;
  • informowanie G. o wszelkich zmianach w zakresie sytuacji majątkowej Klienta;
  • prowadzenie negocjacji i rozmów w zakresie spłaty ciążących zobowiązań, sposobów restrukturyzacji zadłużenia w tym zmiany terminów i wysokości poszczególnych spłat;
  • monitorowanie sytuacji faktycznej i prawnej ustanowionych zabezpieczeń dla spłaty przysługujących Bankowi wierzytelności;
  • realizowania interesów Banku poprzez przejmowanie przedmiotów (rzeczy) stanowiących zabezpieczenie wierzytelności Banku i przekazywania tych przedmiotów (rzeczy) do dyspozycji Banku,
  • informowania Banku o wyczerpaniu czynności związanych z obsługą kredytu (pożyczki) w tym o braku możliwości odzyskania przez Bank w jakiejkolwiek formie środków zaangażowanych w finansowanie w ramach produktu wraz z należnym wynagrodzeniem;
  • prowadzenia dla Banku baz danych oraz sporządzanie na podstawie tych baz danych informacji na temat aktywów Banku wynikających z działalności polegającej na udzielaniu kredytów (pożyczek) dla celów rachunkowości, sprawozdawczości oraz sprawozdawczości zarządczej; przekazywanie do Banku informacji o konieczności aktualizowania wartości tych aktywów (tworzenie oraz zmiana wielkości odpisów aktualizujących), przekazywania informacji do służb podatkowych Banku o stanie aktywów wynikających z prowadzonej przez Bank działalności w zakresie udzielania kredytów (pożyczek) pod kątem klasyfikacji tych aktywów dla celów podatkowych;
  • przygotowania informacji/dokumentów do wystawienia przez Bank BTE oraz skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.

Z analizy wyżej powołanego art. 43 ust. 13 ustawy, wynika, iż zastosowanie zwolnienia z podatku możliwe jest także w odniesieniu do usług stanowiących element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41 pod warunkiem, iż

  • stanowią one odrębną całość
  • są właściwe oraz
  • niezbędne do świadczenia usługi zwolnionej.

Należy przy tym podkreślić, iz aby dana czynność mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku musi posiadać łącznie wszystkie cechy przewidziane w ww. przepisie cechy.

Aby uznać usługę za właściwą musi ona z ogólnego punktu widzenia stanowić osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi zwolnionej. Z uwagi na powyższe, w przedmiotowej sprawie usług polegających na monitorowaniu i gromadzeniu informacji o Klientach Banku, kierowaniu do nich pism (upomnień, wezwań), prowadzeniu negocjacji i rozmów z klientami w zakresie spłaty zobowiązań, przejmowaniu przedmiotów (rzeczy) stanowiących zabezpieczenie wierzytelności Banku i przekazywaniu tych przedmiotów (rzeczy) do dyspozycji Banku nie można uznać za usługi właściwe, gdyż pomimo iż stanowią, obok usługi finansowej, odrębną całość, jednakże nie obejmują one funkcji charakterystycznych tej usługi zwolnionej. Czynności te nie są również usługami niezbędnymi do świadczenia usługi finansowej. gdyż mają na celu zapewnienie jedynie obsługi o charakterze technicznym w stosunku do usługi polegającej na udzieleniu kredytu.

Odnosząc się do powołanych przez Stronę orzeczeń w sprawie C-453/05, TSUE stwierdził, że „pośrednictwo stanowi działalność polegającą na pośredniczeniu, która może obejmować między innymi wskazywanie stronie danej umowy okazji do zawarcia takiej umowy, przy czym celem takiej działalności jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę, a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Zatem pojęcie pośrednictwa nie wymaga koniecznie, aby pośrednik działający jako subagent agenta głównego kontaktował się bezpośrednio z dwiema stronami umowy, aby negocjować wszystkie klauzule, jednakże pod warunkiem że jego działalność nie ogranicza się do zobowiązania do wykonania części czynności faktycznych związanych z umową.” Natomiast w sprawie C-2/95 Trybunał wskazał, że „zwolnienie przewidziane w pkt 3 i 5 art. 13B(d) nie jest ograniczone warunkiem, by usługa była świadczona przez instytucję, którą wiąże stosunek prawny z klientem końcowym. Fakt, że transakcja objęta tymi przepisami jest wykonywana przez osobę trzecią, lecz jawi się klientowi jako usługa świadczona przez bank, nie wyklucza zwolnienia z opodatkowania tej transakcji. (...) aby można je było scharakteryzować jako transakcje zwolnione dla celów punktów 3 i 5 art. 13B(d), usługi świadczone przez centrum przetwarzania danych muszą, z całościowego punktu widzenia, stanowić odróżniającą się całość, spełniającą w rezultacie specyficzne, podstawowe funkcje usługi opisanej w tych dwóch punktach. Aby stanowić „transakcję dotyczącą przelewów”, świadczone usługi muszą zatem mieć skutek przelania funduszy oraz pociągać za sobą zmiany sytuacji prawnej i finansowej. Usługę zwolnioną na gruncie Dyrektywy należy odróżnić od czysto fizycznego lub technicznego świadczenia, takiego jak udostępnienie bankowi systemu przetwarzania danych”. Analogiczne wnioski wynikają także z orzeczenia zapadłego w sprawie C-169/04 z dnia 4 maja 2006 r. w sprawie Abeby Natioani.

Dokonując analizy opisu zdarzenia przyszłego w kontekście wyżej powołanych orzeczeń stwierdzić należy, iz rozstrzygnięcie zapadłe niniejsze sprawie nie pozostaje z nimi w sprzeczności, gdyż usługa obsługi technicznej udzielania kredytów, nie stanowi czynności korzystającej ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż usługi polegające na obsłudze udzielonego kredytu, obsłudze klienta po zawarciu kredytu, czynności związane z uzyskiwaniem przez Bank kapitału i odsetek oraz ewentualnie realizacja zabezpieczeń, windykacji i postępowania egzekucyjnego, jako niespełniające warunków określonych w art. 43 ust. 13 ustawy opodatkowane będą w okresie do dnia 31 grudnia 2013 roku stawką podatku w wysokości 23%.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj