Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-551/11-4/AS
z 12 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-551/11-4/AS
Data
2011.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kurs
usługi edukacyjne
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia z tytułu działalności edukacyjnej;



Wniosek ORD-IN 308 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2011 r. (data wpływu 31.03.2011 r.) .), uzupełnionego pismem z dnia 01.07.2011 r. (data wpływu 04.07.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21.06.2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu działalności edukacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu działalności edukacyjnej.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia z dnia 01.07.2011 r. (data wpływu 04.07.2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21.06.2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Związek… (nazwa od 28.06.1952 r.) zarejestrowany został 10.02.1947 roku jako Polski Związek... Związek opiera się na tradycjach Klubu istniejącego w latach 1929-1939 i jest spadkobiercą jego idei artystycznych.

Związek zwany dalej Z. jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem twórczo-zawodowym, działającym na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. nr 20 poz. 104 z 1989 r. z późn. zm.) oraz niniejszego statutu. Z. posiada osobowość prawną.

Związek jest stowarzyszeniem zrzeszającym osoby prowadzące działalność artystyczną w zakresie fotografii. Jest organizacją wpisaną na Listę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach swojej działalności statutowej Związek zajmuje się upowszechnianiem fotografii m.in. poprzez działalność edukacyjną. Działalność edukacyjna prowadzona jest w formach szkolnych jako warsztaty i kursy dwuletnie i krótkoterminowe. Uzyskane z tego tytułu wpływy w całości przeznaczone są na działalność statutową (m.in. utrzymanie dwóch galerii, biblioteki).

W uzupełnieniu z dnia 01.07.2011 r. Wnioskodawca doprecyzował, iż OW Z. jest instytucją kultury wpisaną do rejestru MKiDN. Świadczy usługi edukacyjne w zakresie fotografii zgodnie ze statutem, ale nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Prowadzone warsztaty i kursy należy traktować jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe w rozumieniu Rozporządzenia Rady (WE Nr 1777/2005).

Szkolenia i działania edukacyjne w zakresie fotografii stanowią działalność statutową Związku, ale Wnioskodawca nie zna przepisów, które określałyby tę działalność. Jednocześnie Wnioskodawca zwrócił się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o możliwość przyznania akredytacji, o której mówi ustawa.

Szkolenia organizowane są bez zaangażowania środków publicznych, jedynie środków Z. i słuchaczy.

Zmiany, jakie nastąpiły w podatku VAT od 01.01.2011 r. budzą wątpliwości Wnioskodawcy co do możliwości dalszego zwolnienia działalności edukacyjnej w tym zakresie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zmiany, jakie nastąpiły w podatku VAT od 01.01.2011 r. budzą wątpliwości Wnioskodawcy co do możliwości dalszego zwolnienia działalności edukacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność statutowa dotycząca kształcenia i przekwalifikowania zawodowego powinna być zwolniona z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Informuje się, iż od dnia 6 kwietnia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), które zastąpiło ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Z opisu okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest instytucją kultury wpisaną do rejestru MKiDN. W ramach swojej działalności statutowej zajmuje się upowszechnianiem fotografii m.in. poprzez działalność edukacyjną. Działalność edukacyjna prowadzona jest w formach szkolnych jako warsztaty i kursy dwuletnie i krótkoterminowe. Uzyskane z tego tytułu wpływy w całości przeznaczone są na działalność statutową (m.in. utrzymanie dwóch galerii, biblioteki).

Ponadto Wnioskodawca wskazał iż, nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Prowadzone warsztaty i kursy, zdaniem Wnioskodawcy, należy traktować jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe w rozumieniu Rozporządzenia Rady (WE Nr 1777/2005).

Szkolenia i działania edukacyjne w zakresie fotografii stanowią działalność statutową Związku, ale Wnioskodawca nie zna przepisów, które określałyby tę działalność. Jednocześnie Wnioskodawca zwrócił się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o możliwość przyznania akredytacji, o której mówi ustawa. Szkolenia organizowane są bez zaangażowania środków publicznych, jedynie środków Z. i słuchaczy.

Należy zauważyć, iż kwestię zwolnienia dla działalności edukacyjnej, tj. związanej z przekazywaniem wiedzy i umiejętności, należy rozpatrywać na gruncie zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lub pkt 29 ustawy. W przepisach tych określono bowiem zwolnienie dla usług kształcenia, także kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca jako podmiot, który nie jest jednostką objętą systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty nie wypełnia dyspozycji uprawniającej do zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26, zatem zasadne jest przeanalizowanie zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Zatem dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „kształcenie zawodowe” i „przekwalifikowanie zawodowe”, wobec tego należy wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Nadmienić należy, iż powyższe Rozporządzenie z dniem 1 lipca 2011 r. zostało zastąpione przez rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE. L. Nr 77 str. 1), przy czym przytoczona powyżej treść regulacji co do swej istoty nie uległa zmianie, a zmiana miała jedynie charakter techniczny. Powyższy przepis został przeniesiony do art. 44 rozporządzenia Rady UE.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż świadczone usługi edukacyjne w zakresie fotografii wypełniają dyspozycje określone w ww. Rozporządzeniu Rady (WE) Nr 1777/2005, tj. pozostają w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem i należy traktować je jako kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.

Jednakże przedmiotowe usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Związek nie posiada w zakresie przedmiotowych usług akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Ponadto usługi finansowane są bez zaangażowania środków publicznych, jedynie środków Z. i słuchaczy.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi edukacyjne nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, gdyż – jak wskazał Zainteresowany – usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, ponadto Wnioskodawca nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację (dla świadczonych usług) w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz świadczone usługi nie są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie zastosowania zwolnienia z tytułu działalności edukacyjnej. Natomiast w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za udzielanie licencji z tytułu praw autorskich rozliczane w imieniu artysty, wydana została interpretacja indywidualna z dnia 12.07.2011 r. nr IPPP1-443-551/11-5/AS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj