Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1716/10/AZ
z 17 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1716/10/AZ
Data
2011.01.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
czynności opodatkowane
gmina
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu dot. rewitalizacji centrum miejscowości



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 17 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 grudnia 2010r. (data wpływu 5 stycznia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu pod nazwą „xxx” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2010r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w trakcie realizacji projektu pod nazwą „xxx”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 grudnia 2010r. (data wpływu 5 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1716/10/AZ z dnia 20 grudnia 2010r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, Oś priorytetowa 6 - Wzmocnienie ośrodków miejskich i rewitalizacja małych miast, Działanie 6.2 - Rewitalizacja małych miast, Gmina realizuje projekt pn.: „xxx”. Projekt składa się z następujących zadań:

  1. Utworzenie strefy rekreacji przy Zespole Szkół - okres realizacji rzeczowej od 16 listopada 2009 do 31 grudnia 2011. W ramach zadania powstanie boisko do badmintona i kort tenisowy o łącznej powierzchni ok. 690 m², plac zabaw dla dzieci starszych, skate park, miejsca postojowe, oświetlenie oraz ogrodzenie strefy rekreacji.
    Utworzona strefa rekreacji przy Zespole Szkół Samorządowych nie będzie wykorzystywana przez gminę w jakikolwiek sposób do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe w ramach strefy rekreacji przy Zespole Szkół Samorządowych obiekty (boisko, kort, plac zabaw, skate park, miejsca postojowe) będą ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie.
  2. Przebudowa ulic: D. i L. wraz z infrastrukturą techniczną - okres realizacji rzeczowej od 4 listopada 2009 do 30 listopada 2012. Przebudowa ulicy D. obejmuje budowę: oświetlenia drogi, opaski z kostki brukowej szer. 0,65+0,75 m, nowej nawierzchni drogi, kanalizacji deszczowej oraz dostosowanie infrastruktury technicznej dla potrzeb planowanej inwestycji tj. budowę elementów oświetlenia ulicznego wraz z elementami sieci energetycznej, budowie sieci kanalizacji deszczowej oraz przełożenie sieci telefonicznej i wodociągowej. Przebudowa ulicy L. obejmuje budowę: nawierzchni asfaltowej, pobocza utwardzanego, oświetlenia i odwodnienia drogi. W ramach zadania powstanie również sieć wodociągowa przy ulicy L.
    Przebudowywane ulice D. i L. są drogami publicznymi i ogólnodostępnymi posiadającymi status dróg gminnych. Wybudowana sieć kanalizacji deszczowej, wodociągowej i elementy sieci energetycznej będzie wykonywana w obrębie pasa drogowego tzn. w zakresie, w jakim Gmina jest zobowiązana do budowy ww. sieci oraz częściowo na działkach prywatnych, których właściciele wyrazili zgodę na dysponowanie terenem na potrzeby realizacji inwestycji. Wybudowana infrastruktura drogowa nie będzie w jakikolwiek sposób wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wybudowana infrastruktura drogowa będzie ogólnodostępna i udostępniana nieodpłatnie.
  3. Remont i modernizacja „podejścia do kościoła” wraz z infrastrukturą techniczna - okres realizacji od 1 kwietnia 2011 do 31 grudnia 2011. Zadanie obejmuje min. budowę podejścia pod kościół w postaci schodów terenowych z podjazdem dla wózków dziecięcych wraz z oświetleniem podejścia oraz zagospodarowaniem trenu wokół pomnika pomordowanych. Kościół oraz otaczająca go infrastruktura są ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie.
  4. Zagospodarowanie terenu wokół strażnicy OSP wraz z przebudowa parkingu parafialnego - okres realizacji rzeczowej od 1 stycznia 2010 do 30 listopada 2012. Zadanie obejmuje min. budowę: parkingu dla samochodów osobowych wraz z jezdnią manewrową, chodnika obsługującego ruch pieszych wzdłuż parkingu, budynku z toaletami publicznymi, elementów oświetlenia zewnętrznego, schodów zewnętrznych wraz z pochylnią dla niepełnosprawnych w miejsce istniejących przy strażnicy OSP, odnowienie kapliczki zagospodarowanie terenu poprzez: zieleń urządzona, stojaki na rowery, ławeczki itp. Zagospodarowany teren wokół strażnicy OSP (tj. parking, jezdnia manewrowa, budynek z toaletami publicznymi i pozostałe obiekty) nie będzie wykorzystywana w jakikolwiek sposób do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  5. Przebudowa ulicy Ż. na odcinku od drogi 753 do ul. L.- okres realizacji od 1 września 2010 do 30 września 2011r. Zadanie obejmuje rozbudowę ulicy Ż., budowę chodnika, przebudowę mostu na przepust oraz przebudowę słupów linii energetycznej napowietrznej wraz z wymianą lamp oświetlenia ulicznego.
  6. Przebudowa ulicy K. wraz z infrastrukturą techniczną, zagospodarowanie terenu wokół zbiornika p. poz. - okres realizacji rzeczowej od 1 września 2011 do 30 listopada 2012. Zadanie obejmuje: budowę chodnika, zatoki postojowej wraz z jezdnią, oświetlenia ulicznego oraz wykonanie elementów malej architektury w celu zagospodarowania terenu wokół zbiornika p. poz. (stojaki na rowery, kosze na śmieci, zieleń, ławeczki, deszczochrony, itp.).
    Przebudowane ulice Ż. oraz ulica K. wraz z infrastrukturą będą ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie i nie będą wykorzystywana w jakikolwiek sposób do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  7. Remont i modernizacja kompleksu budynków oświatowo-administarcyjnych - okres realizacji rzeczowej od 2 września 2008 do 31 grudnia 2011. Zadanie obejmuje dwa podzadania:
    1. remont i modernizacje 3 budynków oświatowych tj. budynku szkoły podstawowej, budynku gimnazjum i sali gimnastycznej, które decyzją znak: xxx z dnia 19 września 2005 zostały przekazane przez Wójta Gminy w trwały zarząd na czas nieokreślony Zespołowi Szkól Samorządowych (Zakres planowanych prac: termomodemizacja budynków, budowa pochylni zewnętrznych z przeznaczeniem dla osób niepełnosprawnych, przebudowa sanitariatów, zamontowanie platform i pochylni dla niepełnosprawnych, prace malarskie, wymiana: stolarki drzwiowej, posadzek, montaż odbojnic, itp.)
      Wyremontowane i modernizowane 3 budynki oświatowe ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie i nie będą wykorzystywane w jakikolwiek sposób do wykonywania przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
    2. termomodernizację budynku administracyjnego, w którym mieści się siedziba Urzędu Gminy.
      Termomodernizowany budynek będzie mieć pośredni związek z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem VAT, jak również ze sprzedażą zwolnioną realizowaną przez Gminę oraz ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (wynajem sali konferencyjnej).


Podsumowując przedmiotem projektu jest rewitalizacja w 4 obszarach (9ha) w miejscowości gminnej B. poprzez remont i modernizację infrastruktury technicznej i społecznej. Projekt przyczyni się do rozwoju miejscowości oraz Gminy B.. Powstałe w ramach projektu elementy infrastruktury będą ogólnodostępne i nieodpłatnie wykorzystywane przez użytkowników. Projekt nie będzie generował dochodu.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Gmina B. w odniesieniu do zadań nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7a realizowanych w ramach projektu „xxx” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu...
  2. Czy Gmina B. w odniesieniu do zadania 7b również realizowanego w ramach projektu „xxx.” ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zadań nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7a realizowanych w ramach projektu „xxx” nie ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu.

W przypadku zadania 7b Gmina B. stoi na stanowisku, iż ma możliwość odliczenia części podatku VAT w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu gdyż wydatki poniesione na termomodernizację siedziby Urzędu Gminy będą miały związek pośredni z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem VAT, jak również z czynnościami zwolnionymi realizowanymi przez Gminę oraz z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (faktury VAT za wynajem pomieszczeń).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Terminy, w których zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi VAT przysługuje uprawnienie do odliczania podatku naliczonego zdefiniowane zostały w art. 86 ust. 10 i następnych ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Natomiast, w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Stosownie do ww. ogólnej zasady zapisanej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT zarejestrowani, czynni podatnicy podatku od towarów i usług uprawnieni są do obniżania podatku należnego o podatek naliczony przy dokonywaniu zakupów związanych z czynnościami obciążonymi podatkiem od towarów i usług. Otrzymanie faktury przez podatnika oznacza zarówno powstanie prawa do odliczenia podatku, jak również wyznacza moment, począwszy, od którego możliwe jest zrealizowanie tego prawa przez podatnika.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina realizuje projekt pn.: „xxx.”. W ramach projektu wykonywane będą następujące zadania: utworzenie strefy rekreacji przy Zespole Szkół Samorządowych w B., przebudowa ulic: D. i L. wraz z infrastrukturą techniczną, remont i modernizacja „podejścia do kościoła” wraz z infrastrukturą techniczną, zagospodarowanie terenu wokół strażnicy OSP wraz z przebudową parkingu parafialnego, przebudowa ulicy Ż., przebudowa ulicy K. wraz z infrastrukturą techniczną, remont i modernizacja kompleksu budynków oświatowo-administarcyjnych.

Wnioskodawca wskazał, iż powstała w wyniku ww. zadań infrastruktura nie będzie przez Gminę w żaden sposób wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Powstałe i wyremontowane obiekty będą ogólnodostępne i udostępniane nieodpłatnie.

Jak wskazano na wstępie dokonując nabycia towarów i usług należy dokonać oceny, czy zakupy te będą przeznaczone do czynności opodatkowanych podatkiem VAT czy też nie. Przeznaczenie zakupionych towarów i usług ma decydujące znaczenie dla zaistnienia prawa do odliczenia, a prawo do obniżenia podatku należnego realizowane jest zasadniczo natychmiast. Jak wynika z cytowanego powyżej art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (z zastrzeżeniem wyjątków nieistotnych w sprawie). Wynika z tego, że niezwłoczne odliczenie podatku przysługuje zarówno wtedy, gdy nabyte towary i usługi, przy których naliczono podatek, posłużą podatnikowi do wykonania czynności opodatkowanych w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, jak i wtedy, gdy wykorzystanie tych towarów i usług nastąpi faktycznie w przyszłych okresach, w tym także w przypadku nabycia zmierzającego do wytworzenia środków trwałych, angażowanych następnie do realizacji działalności opodatkowanej. Analogicznie w sytuacji gdy nabyte towary i usługi, przy których naliczono podatek, posłużą podatnikowi do wykonania czynności, które nie będą generowały podatku należnego, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie zaistnieje zarówno w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, jak w przyszłych okresach.

Ewentualne prawo do odliczenia może wystąpić w przyszłości, jednakże wyłącznie w efekcie zmiany sposobu wykorzystania powstałych obiektów, tj. z chwilą przeznaczenia obiektów do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (np. odpłatne udostępnianie). W takim przypadku zastosowanie znajdują zasady określone w przepisach art. 91 ustawy VAT, dotyczące korekty kwot podatku naliczonego (ust. 7 i 8).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadań opisanych w pkt 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7a w ramach projektu pod nazwą „xxx.”, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Oznacza to, iż w momencie dokonywania zakupów Wnioskodawca będzie miał świadomość, iż dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Skoro wiec Wnioskodawca zakłada, iż zakupione towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań opisanych w pkt 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7a realizowanych w ramach projektu „xxx.”, zarówno w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymał fakturę, jak w przyszłych okresach.

Ponadto w treści wniosku wskazano, iż przedmiotem projektu pod nazwą „xxx” jest zadanie polegające na termomodernizacji budynku administracyjnego, w którym mieści się siedziba Urzędu Gminy.

Termomodernizowany budynek będzie mieć pośredni związek z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem VAT, jak również ze sprzedażą zwolnioną realizowaną przez Gminę oraz ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT (wynajem sali konferencyjnej).

Powyższe jednoznacznie wskazuje, iż termomodernizowany budynek będzie w części wykorzystywany przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym zakupy dokonane w związku z termomodernizacją budynku również będą w części związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Jeżeli zatem podatnik dokonuje zakupów inwestycyjnych, przy czym inwestycja ta po oddaniu do użytkowania będzie służyła w części czynnościom opodatkowanym, to w kolejnych miesiącach w których dokonywane są zakupy, podatnik ma prawo do odliczenia części podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy projektu, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Podatnik dokonujący zakupów inwestycyjnych - w określonym momencie nabywa prawo do dysponowania towarem jak właściciel i otrzymuje fakturę VAT. Jeżeli nawet dokonany zakup nie zostaje natychmiastowo zaliczony do środków trwałych, to i tak w świetle przepisów ustawy podatnik nabywa prawo do niezwłocznego odliczenia kwoty podatku VAT wynikającej z faktury dokumentującej dokonany zakup.

Wypada więc zauważyć, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę faktury, potwierdzającej fakt dokonania czynności prawnych, takich jak nabycie towaru lub usługi, zrodzi nie tylko konsekwencję w postaci powstania prawa do odliczenia wskazanego w nich podatku naliczonego, ale też skutek w postaci skonkretyzowania ram czasowych, w obrębie których Wnioskodawca będzie mógł z tego prawa skorzystać.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w części w jakiej zakupy dokonane w związku z termomodernizacją budynku (w ramach realizacji zadania opisanego przez Wnioskodawcę w pkt 7b), będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT. Odliczenia tego Wnioskodawca będzie mógł dokonać w deklaracjach za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których przysługuje mu odliczenie zgodnie z art. 86 ust. 10 i ust. 11.

Ustosunkowując się do stanowiska Wnioskodawcy, w którym twierdzi on, że ma możliwość odliczenia części podatku VAT w trakcie realizacji projektu lub po jego zakończeniu, wypada zauważyć, że co do zasady Wnioskodawca realizując inwestycję winien realizować prawo do odliczania podatku naliczonego na bieżąco z faktur dokumentujących zakupy dokonane w trakcie realizacji projektu. W omawianej sprawie możliwość dokonania odliczania po zakończeniu realizacji projektu, o której Wnioskodawca wspomina przedstawiając własne stanowisko może się pojawić tylko w sytuacji gdyby Wnioskodawca nie zrealizował przysługującego mu prawa na bieżąco w trybie powołanych wyżej unormowań art. 86 ustawy o VAT, jednakże wyłącznie poprzez dokonanie korekt deklaracji podatkowych za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy).

Oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym np. powstała infrastruktura zostanie wykorzystana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj