Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-1114/10/BW
z 23 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-1114/10/BW
Data
2011.03.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentacja
premia pieniężna


Istota interpretacji
Jakim dokumentem powinna spółka dokumentować otrzymanie premii pieniężnej?



Wniosek ORD-IN 892 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2010r. (data wpływu 23 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej dokumentowania otrzymywanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, m. in., w zakresie dokumentowania otrzymywanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca działa w branży materiałów budowlanych. Z dostawcami Wnioskodawcy są zawierane umowy, które określają warunki współpracy. Umowy te przewidują przyznanie Wnioskodawcy premii pieniężnych za zrealizowanie określonej kwoty obrotów. Premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczone przez spółkę usługi na rzecz jej dostawców, a jedynie swoistą nagrodę za zrealizowane obroty. Niestety dostawcy proponują różne formy rozliczenia przysługujących premii pieniężnych, które w niektórych umowach są też nazywane bonusami.

Różne sposoby rozliczenia premii pieniężnych powodują brak możliwości określenia wysokości premii pieniężnych zaraz po zakończeniu okresu, za który premia przysługuje.

  1. Okres rozliczeniowy premii pieniężnych według umów (miesiąc, 2 miesiące, kwartał, rok).
  2. Rozliczenie premii pieniężnych następuje po osiągnięciu umownych kwot obrotów po zapłaceniu faktur (czyli np. po 60 dniach od wystawienia ostatniej faktury z danego okresu rozliczeniowego).
  3. Rozliczenie premii pieniężnych następuje po osiągnięciu umownych kwot obrotów zaraz po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego.
  4. Rozliczenie premii pieniężnych w niektórych umowach następuje pod warunkiem terminowej zapłaty.
  5. Progi obrotowe są ustalane na poszczególne okresy rozliczeniowe i mogą być wielopoziomowe.
  6. Wykonanie nadwyżki w kolejnych okresach rozliczeniowych może spowodować osiągnięcie wyższego progu za poprzedni okres rozliczeniowy, co może spowodować naliczenie wyższej premii za wcześniejsze okresy rozliczeniowe.

W związku z powyższym zadano, m. in. następujące pytanie:

Jakim dokumentem powinna spółka dokumentować otrzymanie premii pieniężnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter premii pieniężnej, która nie jest ani towarem ani usługą jej otrzymanie nie powinno być dokumentowane fakturą VAT ponieważ faktury VAT są dokumentem określonym w ustawie o podatku od towarów i usług, a jak zostało wyżej wykazane premie pieniężne wspomnianej ustawie nie podlegają. Mając to na uwadze, zdaniem spółki, właściwym dokumentem do potwierdzenia premii pieniężnej będzie nota księgowa. Dokument taki pozwala na potwierdzenie zdarzeń gospodarczych niepodlegających ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 16 grudnia 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast jak stanowi art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, sprzedażą – w rozumieniu tego przepisu - są odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

.

Z powyższego wynika, że fakturę VAT może wystawić jedynie podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT i to w sytuacji dokonywania przez niego sprzedaży, zdefiniowanej w ww. art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, tj. w przypadku dokonywania odpłatnej dostawy, odpłatnego świadczenia usług, eksportu towarów lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa w branży materiałów budowlanych. Z dostawcami Wnioskodawcy są zawierane umowy, które określają warunki współpracy. Umowy te przewidują przyznanie Wnioskodawcy premii pieniężnych za zrealizowanie określonej kwoty obrotów.

Premie pieniężne nie stanowią wynagrodzenia za świadczone przez niego usługi na rzecz jej dostawców, a jedynie swoistą nagrodę za zrealizowane obroty. Dostawcy proponują różne formy rozliczenia przysługujących premii pieniężnych, które w niektórych umowach są też nazywane bonusami.

Różne sposoby rozliczenia premii pieniężnych powodują brak możliwości określenia wysokości premii pieniężnych zaraz po zakończeniu okresu, za który premia przysługuje.

  1. Okres rozliczeniowy premii pieniężnych według umów (miesiąc, 2 miesiące, kwartał, rok).
  2. Rozliczenie premii pieniężnych następuje po osiągnięciu umownych kwot obrotów po zapłaceniu faktur (czyli np. po 60 dniach od wystawienia ostatniej faktury z danego okresu rozliczeniowego).
  3. Rozliczenie premii pieniężnych następuje po osiągnięciu umownych kwot obrotów zaraz po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego.
  4. Rozliczenie premii pieniężnych w niektórych umowach następuje pod warunkiem terminowej zapłaty.
  5. Progi obrotowe są ustalane na poszczególne okresy rozliczeniowe i mogą być wielopoziomowe.
  6. Wykonanie nadwyżki w kolejnych okresach rozliczeniowych może spowodować osiągnięcie wyższego progu za poprzedni okres rozliczeniowy, co może spowodować naliczenie wyższej premii za wcześniejsze okresy rozliczeniowe.

Mając na uwadze przywołane powyżej przepisy prawa oraz wskazane we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż skoro, jak wskazał Wnioskodawca, premie pieniężne (bonusy), o których mowa we wniosku, nie stanowią wynagrodzenia za świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz jego dostawców, a jedynie są swoistą nagrodą za zrealizowane obroty, zatem nie mogą one być przez niego udokumentowane fakturą VAT.

Jeśli chodzi natomiast o dokumentowanie w tej sytuacji otrzymywanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusu) notą księgową (jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku) należy wskazać, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż otrzymana premia pieniężna, jako, że według Wnioskodawcy, nie jest towarem ani usługą, nie powinna być dokumentowana fakturą VAT, a notą księgową, należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże podkreślić, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii czy faktycznie, jak wskazał Wnioskodawca, premie pieniężne, o których mowa we wniosku, nie stanowią wynagrodzenia za usługi świadczone przez niego na rzecz jego dostawców, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania. Stwierdzenia Wnioskodawcy w tym zakresie przyjęto jako element przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Należy zauważyć, iż poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca uznania kiedy powstaje u Wnioskodawcy przychód z tytułu otrzymanej premii pieniężnej będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj