Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-510/11-2/MS
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-510/11-2/MS
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
kształcenie
usługi edukacyjne
zwolnienie


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dostawie zestawów komputerowych stacjonarnych i monitorów dla wyższej uczelni



Wniosek ORD-IN 258 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dostawie zestawów komputerowych stacjonarnych i monitorów dla wyższej uczelni – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dostawie zestawów komputerowych stacjonarnych i monitorów dla wyższej uczelni.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę z uczelnią wpisaną do rejestru uczelni niepublicznych i związków uczelni niepublicznych, prowadzonego przez MN-SW (…), umowę odpłatnej dostawy sprzętu komputerowego w postaci 19 szt. zestawów komputerowych stacjonarnych oraz 6 szt. monitorów (…).

Nabywca (Wyższa Szkoła – uczelnia) oświadczył w umowie, iż zamawiany sprzęt przeznaczony jest na cele dydaktyczne uczelni – stanowi on wyposażenie sal dydaktycznych. W wykonaniu powyższej umowy Wnioskodawca dokonał w miesiącu lutym 2011 r. na rzecz wskazanej uczelni odpłatnej dostawy (sprzedaży) ww. sprzętu komputerowego i udokumentował tę transakcję w dacie dostawy fakturą VAT naliczając podatek od towarów i usług według stawki podstawowej 23%.

Podatnik - sprzedawca jest podmiotem gospodarczym prowadzącym działalność w formie spółki akcyjnej m. in. w zakresie handlu hurtowego i detalicznego sprzętem komputerowym, jest czynnym podatnikiem VAT w obrocie krajowym oraz Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wskazana dostawa, w związku z tym, iż jest przeznaczona na cele dydaktyczne uczelni na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podlega zwolnieniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa winna podlegać zwolnieniu z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26b ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdyż stanowi dostawę towarów ściśle związaną z usługami świadczonymi przez uczelnie w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. W związku z powyższym podatnik jest uprawniony do skorygowania stawki VAT zastosowanej w fakturze dokumentującej dostawę opisaną w stanie faktycznym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zgodnie z ustawą z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U Nr 238, poz. 1578) wprowadzająca zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w poz. 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust 1 ustawy pkt 17 – 41. Natomiast pkt 26 – 29 regulują zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Tym samym, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Przechodząc do regulacji krajowych - wskazać należy, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z powyższych regulacji wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi: w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jak również usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, żeby dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami świadczonymi przez uczelnie (…), mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, dostawa towarów ściśle związana z usługami świadczonymi przez uczelnie muszą być dokonywane przez ten sam podmiot, tj. uczelnie jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk bądź jednostki badawczo – rozwojowe w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, świadczące usługę podstawową.

Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo - przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art . 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, dany podmiot winien być uczelnią lub jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, bądź jednostką badawczo – rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Pomimo, iż czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mogą być niezbędne do świadczenia usługi przez nabywcę -uczelnię, to z uwagi na fakt, iż on sam nie jest uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk bądź jednostką badawczo – rozwojową w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, przedmiotowe czynności nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał w lutym 2011 r., na rzecz Wyższej Szkoły (uczelni), odpłatnej dostawy sprzętu komputerowego, tj.: 19 szt. zestawów komputerowych stacjonarnych oraz 6 szt. monitorów (…). Uczelnia oświadczyła w umowie, że zamawiany sprzęt jest przeznaczony na cele dydaktyczne i stanowi wyposażenie sal dydaktycznych. Wnioskodawca udokumentował transakcją w dacie dostawy fakturą VAT stosując stawkę podstawową, tj. 23%. Jednak z uwagi na fakt, iż przedmiotowa dostawa przeznaczona jest na cele dydaktyczne uczelni winna, zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 b ustawy o podatku od towarów i usług podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy i przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, że Zainteresowany nie ma prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do wykonywanych czynności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, gdyż nie jest on uczelnią ani jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk bądź jednostką badawczo – rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ pragnie poinformować, iż ustawodawca przewidział - w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy - preferencyjną stawkę 0% dla dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych, przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 13 – 15 tegoż artykułu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj