Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-171/11-4/JK
z 16 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-171/11-4/JK
Data
2011.05.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
piwo
podatek akcyzowy
zwolnienie
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Ulga dla „małych browarów”.Uznanie spółek za zależnie prawnie i ekonomicznie.



Wniosek ORD-IN 341 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31.01.2011 r. (data wpływu 04.02.2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20.04.2011 r. (data wpływu 22.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-171/11-2/JK z dnia 11.04.2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia wynikającego z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.02.2011 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia wynikającego z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20.04.2011 r. (data wpływu 22.04.2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-171/11-2/JK z dnia 11.04.2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest producentem piwa i z tego tytułu opłaca podatek akcyzowy korzystając ze zwolnień przewidzianych w § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.08.2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. 100% kapitału zakładowego Wnioskodawcy posiada jedna osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą nie związaną z produkcją piwa. Udziałowiec ten poinformował Wnioskodawcę, iż planuje nabyć 100% udziałów w innej spółce kapitałowej zajmującej się produkcją piwa. Udziałowiec nie jest członkiem zarządu ani rady nadzorczej, w potencjalnej nowej spółce również nie planuje być w składzie zarządu ani rady nadzorczej. Spółki miałyby siedziby i zakłady produkcyjne w różnych miejscowościach, członkowie organów spółek również byliby inni, żadna ze spółek nie produkowałaby piwa na licencji innego przedsiębiorcy. Spółki mogłyby pozostawać w kontaktach handlowych wynikających ze sprzedaży lub zakupu piwa wg cen rynkowych stosowanych dla innych odbiorców, lecz nie byłyby dla siebie wyłącznymi partnerami handlowymi. Między spółkami nie byłyby udzielane żadne pożyczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w myśl rozporządzenia z dnia 23.08.2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w momencie zakupu 100% udziałów w nowej spółce produkującej piwo przez osobę fizyczną która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wytwórstwa piwa, lecz posiada 100% udziałów Wnioskodawcy, obie spółki staną się zależne od siebie prawnie i ekonomicznie i obydwie stracą ulgę dla „małych browarów” w całości...
  2. Czy spółki staną się zależne prawnie i ekonomicznie a ich roczne wartości produkcji piwa będzie trzeba zsumować dla sprawdzenia czy mogą korzystać z ulgi dla danego progu, w którym mieści się suma produkcji a może będą korzystać z ulgi wg progu w którym będzie mieścić się ich średnia produkcja ustalona jako suma produkcji podzielona na dwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółki nie stracą prawa do zwolnień z akcyzy (przy założeniu spełnienia przez każdą odrębnie warunków progów produkcji) gdyż nabycie 100% udziałów przez osobę fizyczną która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania piwa, nie będzie członkiem organów zarządzających ani nadzorczych spółek, nie skutkuje powstaniem zależności prawnej ani ekonomicznej. Nie wystąpi zależność prawna ani ekonomiczna i każda ze spółek nadal będzie odrębnie podlegać przepisom dotyczącym zwolnień od podatku akcyzowego.

Ad. 2. Spółki nie staną się zależne od siebie ani prawnie ani ekonomicznie a ich rocznych wartości produkcji piwa nie będzie trzeba sumować w celu ustalenia czy mogą korzystać z ulgi dla danego progu, w którym mieści się suma ich produkcji. W ocenie Wnioskodawcy spółki nie staną się zależne od siebie ani prawnie ani ekonomicznie i nie zajdzie też sytuacja, w której korzystałyby z ulgi wg progu w którym mieściłaby się ich średnia produkcja ustalona jako suma produkcji podzielna na dwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Pod pozycją 13 tego załącznika zostało wymienione piwo otrzymywane ze słodu o kodzie CN 2203 00.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 31 ust. 6 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, określił warunki zwolnień od podatku akcyzowego m.in. podatników produkujących piwo.

W myśl przepisu § 17 ust. 1 i ust. 2 tego rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podatkowy sprzedali:

  1. do 20 000 hl piwa - w wysokości 30,00 zł/hl,
  2. do 70 000 hl piwa - w wysokości 15,00 zł/hl,
  3. do 150 000 hl piwa - w wysokości 12,00 zł/hl,
  4. do 200 000 hl piwa - w wysokości 9,00 zł/hl

- nie więcej jednak niż 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki podatku akcyzowego określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.

Zwolnienie to, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.

Według zaś § 17 ust. 3 ww. rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się do podatników:

  1. prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo,
  2. posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa,
  3. niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Przepis ten stanowi implementację art. 4 Dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 21), zgodnie z którym:

  1. Państwa członkowskie mają prawo stosować do piwa produkowanego przez niezależne, małe browary obniżone stawki podatku akcyzowego, zróżnicowane zależnie od wielkości rocznej produkcji danych browarów, z zachowaniem następujących limitów:
    • stawek obniżonych nie stosuje się wobec zakładów produkujących ponad 200 000 hl piwa rocznie,
    • stawki obniżone, które mogą kształtować się poniżej poziomu stawki minimalnej, mogą być niższe maksymalnie o 50% od standardowej, krajowej stawki podatku akcyzowego.
  2. Do celów stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego przez pojęcie „niezależny, mały browar” rozumie się browar, który jest prawnie i ekonomicznie niezależny od wszelkich innych browarów, mieści się w budynkach usytuowanych poza terenem należącym do jakiegokolwiek innego browaru i nie działa na mocy licencji. Jednakże w przypadku gdy dwa lub więcej małych browarów współpracują ze sobą, a ich łączna wielkość rocznej produkcji nie przekracza 200 000 hl, mogą one być traktowane jako jeden niezależny, mały browar.
  3. Państwa członkowskie mają obowiązek dopilnowania, aby wszelkie stosowane przez nie obniżone stawki podatku stosowane były na równych prawach do piwa dostarczanego na ich terytorium z niezależnych małych browarów znajdujących się w innych państwach członkowskich. W szczególności są one zobowiązane dopilnować, by od poszczególnych dostaw piwa z innych państw członkowskich nie pobierano podatku wyższego niż dokładna równowartość odpowiedniego podatku w walucie krajowej.

Zgodnie z powyższymi podatnik produkujący piwo chcąc skorzystać ze zwolnienia wynikającego z § 17 rozporządzenia poza przesłanką ilościową musi być prawnie i ekonomicznie niezależny od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, posiadać miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa oraz nie wytwarzać piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z uznaniem spółek kapitałowych, których 100% kapitału zakładowego posiadałaby ta sama osoba fizyczna za spółki niezależne prawnie i ekonomicznie a w konsekwencji możliwością zastosowania zwolnienia wynikającego z § 17 rozporządzenia.

Odnosząc się, do kwestii będącej przedmiotem zapytania należy wskazać, iż uznanie przedmiotowych spółek za spółki niezależne prawnie i ekonomicznie oznacza sprawdzenie, czy istnieje pomiędzy nimi związek zależności prawnej, w szczególności na poziomie zarządu lub na gruncie przysługiwania udziałów lub prawa głosu albo też stosunek zależności ekonomicznej mogący wpłynąć na zdolność podejmowania przez te spółki decyzji gospodarczych w sposób samodzielny.

Ustawodawca nie wprowadził legalnej definicji sformułowania podatników „prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo”.

Wnioskodawca, będąc spółką prawa handlowego, podlega regulacjom prawnym wynikającym z ustawy z dnia 15.09.2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z dnia 8 listopada 2000 r. ze zm.).

Zgodnie z art. 156 w/w kodeksu w spółce jednoosobowej jedyny wspólnik wykonuje wszystkie uprawnienia przysługujące zgromadzeniu wspólników zgodnie z przepisami niniejszego działu. Przepisy o zgromadzeniu wspólników stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 240 w/w kodeksu uchwały można powziąć pomimo braku formalnego zwołania zgromadzenia wspólników, jeżeli cały kapitał zakładowy jest reprezentowany, a nikt z obecnych nie zgłosił sprzeciwu dotyczącego odbycia zgromadzenia lub wniesienia poszczególnych spraw do porządku obrad.

W przedmiotowym przypadku 100% kapitału zakładowego obu spółek będzie posiadała ta sama osoba fizyczna, która nie będzie członkiem zarządu ani rady nadzorczej tych spółek. W świetle powyższego okoliczność, że ta sama osoba posiada 100% udziałów w dwóch spółkach, mimo, że nie jest ona w żadnej z nich członkiem zarządu ani rady nadzorczej niesie ze sobą możliwość wywierania wpływu na podejmowane przez te spółki decyzje gospodarcze oraz może wprowadzić zbieżność interesów i podejmowania decyzji pomiędzy tymi spółkami. Ze względu na strukturę udziałową w każdej z tych spółek nie można stwierdzić, iż przedmiotowe spółki są od siebie niezależne prawnie i ekonomicznie.

Osoba posiadająca 100% udziałów ma pełnię kompetencji, w świetle przepisów prawa handlowego, zgromadzenia wspólników, w tym prawo do powoływania i odwoływania zarządu czy też organów nadzoru. W rezultacie powyższe spółki nie będą niezależne ekonomicznie czy też prawnie.

Niemniej jednak w momencie zakupu 100% udziałów w nowej spółce produkującej piwo przez osobę fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wytwórstwa piwa, lecz posiada 100% udziałów Wnioskodawcy będącego producentem piwa, spółki, których 100% udziałów będzie posiadała ta sama osoba fizyczna będą mogły korzystać ze zwolnienia określonego w § 17 pkt 1-3 rozporządzenia pod warunkiem, że po zsumowaniu rocznej produkcji piwa obu spółek wielkość produkcji nie będzie przekraczała limitu wskazanego dla zwolnienia.

Reasumując, zakup 100% udziałów w nowej spółce, której działalnością będzie produkcja piwa przez osobę fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej w zakresie wytwórstwa piwa, ale posiadająca 100% udziałów w spółce Wnioskodawcy będącej producentem piwa korzystającym ze zwolnień z § 17 rozporządzenia spowoduje powstanie prawnych i ekonomicznych zależności między tymi spółkami.

Jednak przedmiotowe spółki wzajemnie od siebie zależne będą mogły być uznane za jednego niezależnego podatnika produkującego piwo i stosować zwolnienie wynikające z § 17 pkt 1-3 rozporządzenia jeśli łącznie spełnią przesłankę ilościową uprawniającą do stosowania niniejszego zwolnienia, tj. pod warunkiem że po zsumowaniu rocznej produkcji piwa obu spółek wielkość produkcji nie będzie przekraczała limitu wskazanego dla zwolnienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj