Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-81/11-3/AF
z 23 maja 2011 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-81/11-3/AF
Data
2011.05.23
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
członkowie
podatek od czynności cywilnoprawnych
składka członkowska
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
Istota interpretacji
Wypłata składek członkowskich.
Wniosek ORD-IN 502 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2011 r. (data wpływu 03.03.2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 16.05.2011 r. (data wpływu 18.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłaty składek członkowskich - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 03.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłaty składek członkowskich. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Wnioskodawca jest Europejskim Zgrupowaniem w rozumieniu Rozporządzenia oraz ustawy „Ustawa E.” z siedzibą w Ł. (dalej: „E.” lub „Wnioskodawca”). Członkami E. zgodnie z jej umową założycielską mogą zostać zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki prawa handlowego, jak i inne osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, które to podmioty powinny być zlokalizowane na terenie Unii Europejskiej. Celem E. jest troska o szeroko rozumiane interesy branżowe, współpraca przedsiębiorstw oraz ułatwianie prowadzenia działalności gospodarczej przez jej członków. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia, celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności; celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie. Działalność ugrupowania odnosi się do działalności gospodarczej jego członków i nie może mieć bardziej znaczącego charakteru od jedynie pomocniczego dla tej działalności. E. prowadzi działalność w zakresie:
Członkowie E. na poczet swojego uczestnictwa w tej organizacji, wpłacają na jej rzecz składki członkowskie. W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie. Zdaniem Wnioskodawcy Zdaniem Wnioskodawcy E. nie jest podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z wpłatą na jej rzecz składek członkowskich przez członków E. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają wskazane w tym przepisie czynności cywilnoprawne, w tym umowy spółki. Zgodnie z kolei z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają także zmiany umów wymienionych w pkt 1 (zatem także zmiany umów spółki przyp. wł.), jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4. Dodatkowo, zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie – stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany. W art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano z kolei, że w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:
W art. 1a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zamieszczono definicje legalne, stosowane na potrzeby ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym definicję spółki osobowej i spółki kapitałowej. Zgodnie z tymi definicjami, użyte w ustawie określenia oznaczają:
Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce. Z powyższych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki oraz zmiany tych umów (odpowiednio także statuty założycielskie, statuty założycielskie, statuty spółek i ich zmiany) w zakresie w jakim do spółek osobowych, czy kapitałowych wnosi się wkłady lub też podwyższa wkłady (kapitał zakładowy), udziela pożyczek spółce osobowej, wspólnika oddaje spółce osobowej rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania, a także wnoszenie dopłat. Zdarzenia powyższe stanowią przedmiot opodatkowania jednakże wyłącznie w odniesieniu do podmiotów jakimi są spółki osobowe i kapitałowe w rozumieniu art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z tym że w przypadku spółki cywilnej podatnikami są wspólnicy a nie spółka. Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiuje poszczególnych typów spółek. Spółki: jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjną, to spółki wskazane w ustawie z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Spółka cywilna została z kolei uregulowana w art. 860-875 kodeksu cywilnego z 23 września 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). Uregulowania dotyczące spółki europejskiej zostały natomiast zawarte w ustawie E., a więc w tej samej ustawie co uregulowania dotyczące E. Jednakże już sam tytuł aktu prawnego wskazuje, że spółka europejska a E. to dwie odrębne formy prawne. Rozróżnienie to widać także w użytych w art. 2 ustawy definicjach ustawowych, zgodnie z którymi: spółka europejska to europejska spółka akcyjna określona w rozporządzeniu oraz zgrupowanie to europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych określone w rozporządzeniu. Skoro zatem E. nie jest żadną ze spółek wskazanych w art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to wniesienie składek członkowskich przez członków E., nie może zostać uznane za wniesienie wkładów do żadnej ze spółek wskazanych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym nie jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Za powyższym poglądem przemawia nie tylko literalne brzmienie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ale również wykładnia celowościowa. Zgodnie bowiem z Rozporządzeniem, celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności; celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie. Działalność ugrupowania odnosi się do działalności gospodarczej jego członków i nie może mieć bardziej znaczącego charakteru od jedynie pomocniczego dla tej działalności. Tym samym, skoro E. nie powstaje w celu osiągania zysku, to nie celowym byłoby opodatkowanie składek członkowskich, tak jak opodatkowuje się wniesienie wkładów do spółek osobowych, czy kapitałowych w rozumieniu art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ustawodawca zatem z rozmysłem, jako podatnika podatku od czynności cywilnoprawnych wskazał spółkę europejską, nie wskazując przy tym E. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy. Dodatkowo należy wskazać, iż Wnioskodawca błędnie wskazał, iż ustawa Kodeks cywilny jest z dnia 23 września 1964 r., bowiem Kodeks cywilny jest aktem prawnym z dnia 23 kwietnia 1964 r. Powyższe nie ma wpływu ocenę stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.