Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-81/11-3/AF
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-81/11-3/AF
Data
2011.05.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
członkowie
podatek od czynności cywilnoprawnych
składka członkowska
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)


Istota interpretacji
Wypłata składek członkowskich.



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2011 r. (data wpływu 03.03.2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 16.05.2011 r. (data wpływu 18.05.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłaty składek członkowskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wpłaty składek członkowskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Europejskim Zgrupowaniem w rozumieniu Rozporządzenia oraz ustawy „Ustawa E.” z siedzibą w Ł. (dalej: „E.” lub „Wnioskodawca”). Członkami E. zgodnie z jej umową założycielską mogą zostać zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki prawa handlowego, jak i inne osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, które to podmioty powinny być zlokalizowane na terenie Unii Europejskiej.

Celem E. jest troska o szeroko rozumiane interesy branżowe, współpraca przedsiębiorstw oraz ułatwianie prowadzenia działalności gospodarczej przez jej członków. Zgodnie z art. 3 ust. 1 Rozporządzenia, celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności; celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie. Działalność ugrupowania odnosi się do działalności gospodarczej jego członków i nie może mieć bardziej znaczącego charakteru od jedynie pomocniczego dla tej działalności. E. prowadzi działalność w zakresie:

  1. działalności związanej z organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z),
  2. wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z),
  3. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 82.99.B),
  4. pozostałej działalności wspomagającej prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowanej (PKD 85.59.B),
  5. pozostałego doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z).

Członkowie E. na poczet swojego uczestnictwa w tej organizacji, wpłacają na jej rzecz składki członkowskie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy E. jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych...
  2. Czy E. jest podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z wpłatą na jej rzecz składek członkowskich przez członków E....

Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy E. nie jest podatnikiem podatku od czynności cywilnoprawnych w związku z wpłatą na jej rzecz składek członkowskich przez członków E.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają wskazane w tym przepisie czynności cywilnoprawne, w tym umowy spółki. Zgodnie z kolei z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają także zmiany umów wymienionych w pkt 1 (zatem także zmiany umów spółki przyp. wł.), jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4.

Dodatkowo, zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie – stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany. W art. 1 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazano z kolei, że w przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

  1. przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;
  2. przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

W art. 1a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zamieszczono definicje legalne, stosowane na potrzeby ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W tym definicję spółki osobowej i spółki kapitałowej. Zgodnie z tymi definicjami, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  1. spółka osobowa – spółkę: cywilną, jawną, partnerską, komandytową lub komandytowo-akcyjną;
  2. spółka kapitałowa – spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży przy umowie spółki cywilnej – na wspólnikach, a przy pozostałych umowach spółki – na spółce.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy spółki oraz zmiany tych umów (odpowiednio także statuty założycielskie, statuty założycielskie, statuty spółek i ich zmiany) w zakresie w jakim do spółek osobowych, czy kapitałowych wnosi się wkłady lub też podwyższa wkłady (kapitał zakładowy), udziela pożyczek spółce osobowej, wspólnika oddaje spółce osobowej rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania, a także wnoszenie dopłat. Zdarzenia powyższe stanowią przedmiot opodatkowania jednakże wyłącznie w odniesieniu do podmiotów jakimi są spółki osobowe i kapitałowe w rozumieniu art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, z tym że w przypadku spółki cywilnej podatnikami są wspólnicy a nie spółka.

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie definiuje poszczególnych typów spółek. Spółki: jawna, partnerska, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz akcyjną, to spółki wskazane w ustawie z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.). Spółka cywilna została z kolei uregulowana w art. 860-875 kodeksu cywilnego z 23 września 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Uregulowania dotyczące spółki europejskiej zostały natomiast zawarte w ustawie E., a więc w tej samej ustawie co uregulowania dotyczące E. Jednakże już sam tytuł aktu prawnego wskazuje, że spółka europejska a E. to dwie odrębne formy prawne. Rozróżnienie to widać także w użytych w art. 2 ustawy definicjach ustawowych, zgodnie z którymi: spółka europejska to europejska spółka akcyjna określona w rozporządzeniu oraz zgrupowanie to europejskie zgrupowanie interesów gospodarczych określone w rozporządzeniu.

Skoro zatem E. nie jest żadną ze spółek wskazanych w art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, to wniesienie składek członkowskich przez członków E., nie może zostać uznane za wniesienie wkładów do żadnej ze spółek wskazanych w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, a tym samym nie jest opodatkowane podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Za powyższym poglądem przemawia nie tylko literalne brzmienie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, ale również wykładnia celowościowa. Zgodnie bowiem z Rozporządzeniem, celem ugrupowania jest ułatwianie lub rozwój działalności gospodarczej jej członków oraz poprawa lub intensyfikacja wyników tej działalności; celem ugrupowania nie jest osiąganie zysków dla siebie. Działalność ugrupowania odnosi się do działalności gospodarczej jego członków i nie może mieć bardziej znaczącego charakteru od jedynie pomocniczego dla tej działalności. Tym samym, skoro E. nie powstaje w celu osiągania zysku, to nie celowym byłoby opodatkowanie składek członkowskich, tak jak opodatkowuje się wniesienie wkładów do spółek osobowych, czy kapitałowych w rozumieniu art. 1a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Ustawodawca zatem z rozmysłem, jako podatnika podatku od czynności cywilnoprawnych wskazał spółkę europejską, nie wskazując przy tym E.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Dodatkowo należy wskazać, iż Wnioskodawca błędnie wskazał, iż ustawa Kodeks cywilny jest z dnia 23 września 1964 r., bowiem Kodeks cywilny jest aktem prawnym z dnia 23 kwietnia 1964 r. Powyższe nie ma wpływu ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj