Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-27/11-2/AK
z 29 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-27/11-2/AK
Data
2011.03.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej przy świadczeniu usług opieki nad dziećmi w wieku od 4 m-cy do lat 3, za które zapłata następuje za pośrednictwem banku lub poczty.



Wniosek ORD-IN 587 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2011 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, działającym w formie jednostki budżetowej.

Organem tworzącym X jest Gmina X. Podstawowe cele i zadania Żłobka to sprawowanie opieki zdrowotnej i wychowawczej nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi od 4 miesięcy do 3 lat, których rodzice lub opiekunowie pracują zawodowo oraz opieki doraźnej.

Cele Żłobka realizowane są w szczególności poprzez:

  1. zapewnienie dziecku warunków bytowania zbliżonych jak najbardziej do warunków domowych,
  2. prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
  3. prowadzenie działań mających na celu zachowanie lub poprawę zdrowia dzieci z położeniem specjalnego nacisku na zapobieganie zachorowaniom,
  4. zapewnienie dziecku bezpiecznych i higienicznych warunków bytowania.


Opieka nad dziećmi prowadzona przez Wnioskodawcę poprzedzona jest procesem rekrutacji, tzn. przyjęcie dziecka do żłobka następuje po złożeniu przez rodziców (lub opiekunów) zgłoszenia dziecka do żłobka zawierającego dane osobowe. W Żłobku prowadzona jest ewidencja (lista) obecności. Na podstawie analizy listy obecności w poszczególnym miesiącu ustalana jest wysokość odpłatności. Odpłatność obejmuje opłatę stałą i opłatę za wyżywienie.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. Żłobek przyjmuje zapłatę za usługi opieki nad dziećmi jedynie na rachunek bankowy Żłobka za pośrednictwem banku lub poczty. Na dowodzie zapłaty wskazywane jest imię i nazwisko dziecka oraz okres, za jaki dokonywana jest zapłata.

Żłobek działa w oparciu o przepisy ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. stanie prawnym, usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług (po zmianie ustawy wprowadzonej ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476).

Dotychczas Żłobek nie prowadził ewidencji za pomocą kasy rejestrującej. Do dnia 30 kwietnia 2011 r. usługi w zakresie ochrony zdrowia, do których zalicza się działalność Żłobka, będą mogły korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocy kasy rejestrującej zgodnie z poz. 26 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1797). Nowe rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. nie ujmuje w załączniku czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących usług w zakresie ochrony zdrowia lub innych rodzajów usług, do których można byłoby przyporządkować działalność Żłobka, polegającą na opiece nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi w wieku od 4 miesięcy do 3 lat. Według PKWiU z 2008 r. działalność taką należy sklasyfikować w dziale 86.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miejski Żłobek Dzienny., korzystający ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług (po zmianie ustawy wprowadzonej ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług – Dz. U. z 2010 r. Nr 226, poz. 1476), będzie mógł zastosować od dnia 1 maja 2011 r. zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z którą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on samorządową jednostką budżetową, prowadzącą księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości oraz szczegółowe ewidencje dzieci uczęszczających do Żłobka, na rzecz których Żłobek dokonuje sprzedaży usług opieki. Wszelkie uzyskiwane zapłaty za usługi Wnioskodawcy są przekazywane przez Żłobek na rachunek bankowy Miasta. Wielkość dochodów wykazywana jest w okresowych sprawozdaniach budżetowych. W celu rzetelnego sporządzenia wymaganych przepisami sprawozdań Wnioskodawca prowadzi szczegółowe (analityczne) ewidencje w zakresie dochodów i wydatków.

Ze względu na charakter usług, jakie świadczy Żłobek (tj. opieka nad dziećmi do lat 3) dane wszystkich dzieci objętych opieką Żłobka oraz ich rodziców lub opiekunów prawnych są ujmowane w zestawieniach (listach) dzieci uczęszczających do Żłobka w poszczególnym roku kalendarzowym. Na każdy miesiąc prowadzone są listy obecności. Na podstawie analizy obecności dziecka w Żłobku ustalana jest wielkość odpłatności. Zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku. Z prowadzonych przez Żłobek ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Ze względu na nieujęcie w załączniku o czynnościach zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących w rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010 r. usług w zakresie ochrony zdrowia lub innych rodzajów usług, do których można byłoby przyporządkować działalność Żłobka, polegającą na opiece nad dziećmi zdrowymi i niepełnosprawnymi od 4 miesięcy do 3 lat, Wnioskodawca chciałby skorzystać z innej możliwości zwolnienia z tego obowiązku. Ewidencjonowanie sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w przypadku prowadzonej działalności nie znajduje uzasadnienia, bowiem prowadzone ewidencje umożliwiają kontrolę i weryfikacje uzyskanych dochodów (traktowanych jako dochody budżetowe). W związku z powyższym, Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki do zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej wymienione w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Tut. Organ informuje, że do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegała sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części I ww. załącznika do rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienione zostały w poz. 26 załącznika do ww. rozporządzenia, zakwalifikowane pod symbolem PKWiU 85 (PKWiU z 1997 r.) – usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r.

Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi sklasyfikowane są w PKWiU z 2008 r. w dziale 86, co zgodnie z kluczem powiązań odpowiada działowi 85 PKWiU z 1997 r. – usługi w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej.

W związku z tym, iż działalność sklasyfikowana wg PKWiU z 2008 r. w dziale 86 nie została wymieniona w załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 2010 r., to co do zasady, Zainteresowany obowiązany byłby od dnia 1 maja 2011 r. do ewidencjonowania na kasie rejestrującej przedmiotowych usług.

Jednakże zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r. , zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 37 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, pod warunkiem, że z ewidencji i z dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła – przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, za które zapłata następuje za pośrednictwem banku lub poczty. Z prowadzonych przez Zainteresowanego ewidencji oraz dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakich konkretnie transakcji dotyczą. Wnioskodawca nie miał obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, za które zapłata następuje za pośrednictwem banku lub poczty, w myśl powołanych przepisów, będą korzystały ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r., na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, pod warunkiem że zapłata w całości nastąpi za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie transakcji zapłata będzie dotyczyła.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj