Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-995/12-2/EN
z 12 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2012 r. (data wpływu 27 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją rolnika ryczałtowego ze zwolnienia – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku naliczonego w związku z rezygnacją rolnika ryczałtowego ze zwolnienia.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca od 1990 roku prowadzi gospodarstwo sadownicze – uprawa jabłoni. W skład gospodarstwa wchodzą sady położone na terenie gminy X oraz nieruchomość położona w X. Po rozpoczęciu upraw na nieruchomości położonej przy ul (…) Zainteresowany pobudował przechowalnie owoców. Ponieważ plony z roku na rok były większe postanowił on zwiększyć przechowalnie. W związku z tym, w 2005 roku Wnioskodawca dokonał w swoim gospodarstwie poważnej inwestycji, polegającej na rozbudowie istniejącej przechowalni, tj. dobudowaniu do istniejącej przechowalni komory do przechowywania owoców, w której zamontował urządzenie chłodnicze. Odnośnie tych inwestycji dysponuje on następującymi fakturami VAT:

  1. faktura nr (…) z 28 grudnia 2004 r. – zaliczka na rozbudowę przechowalni – netto 24 590,16, VAT 5 409,84,
  2. faktura nr (…) z 22 marca 2005 r. – elementy przechowalni – netto 24 590,16, VAT 5 409,84,
  3. faktura nr (…) z 14 marca 2005 r. – netto 3 012,64, VAT 662,78,
  4. faktura nr (…) z 18 kwietnia 2005 r. – netto 3 476,99, VAT 764,94,
  5. faktura nr (…) z 24 czerwca 2005 r. – montaż urządzenia chłodniczego – netto 20 750,00, VAT 4 565,00,
  6. faktura nr (…) z 15 lipca 2005 r. – montaż przechowalni owoców – netto 18 852,46, VAT 4 149,54,
  7. faktura nr (…) z 21 czerwca 2005 r. – netto 1 076,63, VAT 236,86,
  8. faktura nr (…) z 21 czerwca 2005 r. – wylanie betonu pod posadzkę – netto 2 400, VAT 528,00.

Faktury wymienione w punkcie 3, 4 i 7 dotyczą zakupów materiałów niezbędnych do budowy chłodni takich jak: kruszywo, cement, styropian, transport. Wydatki te sfinansowane były ze środków własnych i kredytu inwestycyjnego z dopłatami ARiMR do oprocentowania udzielonego umową. Faktur zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Wartość inwestycji oddanej do użytku w 2005 roku, tj. komory przechowalni wyniosła netto 98 749,04, VAT 21 726,80. Ponadto w 2006 r. Zainteresowany utwardził plac manewrowy przed przechowalnią faktura (…) z 21 sierpnia 2006 r. na kwotę netto 3 437,20, VAT 7 598,20. Ta inwestycja została sfinansowana ze środków własnych. Faktura ta została przedstawiona do refundacji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacji i Modernizacji Sektora Żywnościowego oraz obszarów wiejskich 2004-2006. Z programu Wnioskodawca otrzymał 50% kwoty netto. W momencie dokonywania inwestycji Zainteresowany był rolnikiem zwolnionym od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Z dniem 1 sierpnia 2012 r. zarejestrował się jako podatnik VAT czynny. Do dnia 1 sierpnia 2012 r. nabywane towary i usługi wykorzystywane były do prowadzenia działalności zwolnionej od VAT na podstawie ww. artykułu. Od dnia 1 sierpnia 2012 r. są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, zmieniło się wykorzystanie zakupionych towarów i usług, tj. wykorzystanie przechowalni placu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z rezygnacją ze zwolnienia od podatku VAT, a tym samym zmianą przeznaczenia środków trwałych, wykorzystywanych w prowadzonej działalności sadowniczej polegającej na uprawie jabłoni – ze służących działalności zwolnionej na opodatkowaną – Wnioskodawca ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją w jakich terminach może tego dokonać?

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tj. odliczenia dokonuje podatnik VAT czynny oraz towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Na skutek rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego i rejestracji jako podatnik VAT czynny z dniem 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca nabył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, potwierdzających dokonane przedpłaty jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego – art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a i b. Stosownie do art. 91 ust. 2 w przypadku towarów zaliczanych przez podatnika do środków trwałych stanowiących nieruchomość korekty dokonuje się w ciągu 10 kolejnych lat licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy lub modernizacji wartość tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie. W myśl art. 91 ust. 7 jest możliwość skorygowania odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów, gdyż od 1 sierpnia 2012 r. służą one wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. W myśl. art. 91 ust. 3 korekty, o której mowa w ust. 1 i 2 dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekt. W związku z powyższym Zainteresowany może odliczyć VAT od wcześniej wymienionych zakupów. Może tego dokonać w deklaracji za styczeń 2013 r. w wysokości 1/10 podatku naliczonego zawartego w ww. fakturach dokumentujących poniesione wydatki. Prawo to można kontynuować w kolejnych latach do zakończenia okresu korekty i tak:

  • do inwestycji dotyczącej chłodni oddanej do użytkowania w 2005 roku pozostało do odliczenia 3/10 podatku VAT, zatem korekta będzie dokonywana w pierwszym okresie rozliczeniowym w latach 2013-2015,
  • do inwestycji z roku 2006 pozostało do odliczenia 4/10 podatku VAT, korekty winny być dokonane w pierwszym okresie rozliczeniowym w latach 2013-2016.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ze wskazanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż w momencie dokonania zakupów inwestycyjnych w postaci towarów i usług na rozbudowę przechowalni owoców wykorzystywanej w prowadzonym gospodarstwie sadowniczym – uprawa jabłoni, tj. w okresie od lipca 2005 r. do dnia 1 sierpnia 2012 r. Wnioskodawca był rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Na mocy art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zainteresowany wskazał, iż zarejestrował się jako czynny podatnik VAT z dniem 1 sierpnia 2012 r.

Zatem w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy nabycie towarów i usług nastąpiło w okresie, kiedy prawo do obniżenia podatku należnego Wnioskodawcy nie przysługiwało. Bowiem towary te, w okresie od dnia nabycia do dnia rejestracji do VAT – nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, ponieważ takowych Wnioskodawca – jako rolnik ryczałtowy, zwolniony do podatku – ówcześnie nie wykonywał. Dopiero od dnia 1 sierpnia 2012 r. zakupione towary i usługi wykorzystane na rozbudowę przechowalni owoców, służą Wnioskodawcy do działalności rolniczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe Zainteresowany nie miał możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem ww. towarów i usług, na podstawie cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem w momencie nabycia podatek ten nie podlegał odliczeniu, gdyż nie zostały spełnione następujące warunki: Wnioskodawca nie był zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary (maszyny rolnicze), w związku z nabyciem których podatek został naliczony, były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Wskazać jednak należy, iż z uwagi na fakt, że od dnia 1 sierpnia 2012 r. Zainteresowany rozpoczął wykonywanie czynności opodatkowanych, to w kwestii możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami dotyczącymi tych zakupów znajdują zastosowanie przepisy art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania (art. 91 ust. 2 ustawy).

Natomiast art. 91 ust. 3 ustawy stanowi, że korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

W myśl art. 91 ust. 4 powołanego artykułu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Stosownie do art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Według ust. 6 wskazanego przepisu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

  1. opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Na mocy art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.

W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c (art. 91 ust. 7b ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje – korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.

W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana (art. 91 ust. 7d ustawy).

Analiza powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w przypadku zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług, tj. zarówno w sytuacji gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, jak również w sytuacji, gdy nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku.

W świetle powołanych wyżej regulacji wskazać należy, iż wykorzystywanie przez Wnioskodawcę środka trwałego – przechowalni owoców do czynności zwolnionych od podatku VAT, a następnie wykorzystywanie tego środka do wykonywania czynności opodatkowanych stwarza możliwość dokonania korekty na podstawie art. 91 ust. 7 ustawy. Mamy bowiem do czynienia z sytuacją wskazaną w tym przepisie, kiedy to Wnioskodawca nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne w postaci towarów i usług na rozbudowę przechowalni owoców, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, iż w przypadku nieruchomości (przechowalni owoców) zastosowanie znajdzie przepis art. 91 ust. 7a w związku z ust. 2 zdanie drugie oraz ust. 3 ustawy, zgodnie z którym korekty podatku naliczonego odliczonego (w tym przypadku nieodliczonego) podatnik dokonuje w ciągu 10 kolejnych lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.

Zatem za rok 2012, w którym nastąpiła zmiana przeznaczenia środka trwałego – przechowalni owoców, tj. wykorzystanie jej do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawca może dokonać rocznej korekty w wysokości 1/10 podatku naliczonego przy nabyciu (wytworzeniu) tego środka. Możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie przez Zainteresowanego towarów i usług na rozbudowę przechowalni owoców skonkretyzuje się w złożonej deklaracji VAT-7 za miesiąc styczeń 2013 r., w której Wnioskodawca skorzysta z prawa do odliczenia w części wydatków służących czynnościom opodatkowanym wykonywanym w roku 2012. Prawo to będzie kontynuowane w kolejnych latach mając na uwadze powyższe przepisy, przy jednoczesnym uwzględnianiu dyspozycji art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowany może odliczyć podatek VAT naliczony od zakupów inwestycyjnych w postaci towarów i usług na rozbudowę przechowalni owoców. Może tego dokonać w deklaracji za styczeń 2013 r. w wysokości 1/10 podatku naliczonego zawartego w ww. fakturach dokumentujących poniesione wydatki. Prawo to można kontynuować w kolejnych latach do zakończenia okresu korekty i tak:

  • do inwestycji dotyczącej chłodni oddanej do użytkowania w 2005 roku pozostało do odliczenia 3/10 podatku VAT, zatem korekta będzie dokonywana w pierwszym okresie rozliczeniowym w latach 2013-2015,
  • do inwestycji z roku 2006 pozostało do odliczenia 4/10 podatku VAT, korekty winny być dokonane w pierwszym okresie rozliczeniowym w latach 2013-2016.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj