Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1440/12/AJ
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji p.n. „Budowa Stadionu Miejskiego” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji p.n. „Budowa Stadionu Miejskiego”.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest jednostka budżetową powołaną do realizacji przekazanych zadań m.in. w zakresie:


  1. kultury fizycznej (organizacja imprez sportowych i rekreacyjnych, organizacja i prowadzenie zajęć sportowych i rekreacyjnych),
  2. utrzymania obiektów sportowo rekreacyjnych,
  3. udostępniania obiektów sportowo-rekreacyjnych, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.


Jednocześnie Wnioskodawca może realizować powierzone przez Gminę inwestycje. W przyszłości rozważane jest powierzenie Wnioskodawcy zadania inwestycyjnego pn. „Budowa stadionu miejskiego”. Przedmiotowa inwestycja byłaby prowadzona na nieruchomości przekazanej jednostce w trwały zarząd przed rozpoczęciem inwestycji. Przedmiotem inwestycji byłaby realizacja stadionu miejskiego wybudowanego na zlecenie Wnioskodawcy przed podmiot zewnętrzny wybrany w trybie przepisów prawa zamówień publicznych w postępowaniu zaprojektuj i wybuduj. Przedmiot zamówienia obejmowałby zaprojektowanie i wybudowanie stadionu miejskiego łącznie z budową płyty boiska wraz z zapleczem treningowym – trybun, parkingów i infrastruktury technicznej wraz z zapleczem socjalno-technicznym, parkingiem oraz częścią handlowo-usługową. Grunt, na którym prowadzona będzie inwestycja jest własnością Gminy Miasta. Po zakończeniu inwestycji (oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) obiektem będzie administrował dalej Wnioskodawca, który będzie prowadził tam działalność. Planuje się, iż po zakończeniu inwestycji Wnioskodawca będzie wynajmował powierzchnie handlowe, a także cały obiekt podmiotom zewnętrznym, w niektórych przypadkach będą również prowadzone przez Wnioskodawcę imprezy tzw. biletowane. Wstęp na imprezy będzie się wiązał z koniecznością zakupienia biletu. Wynajem powierzchni w obiekcie i całego obiektu, a także organizacja imprez biletowanych na stadionie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca zgodnie ze statutem (…) realizuje na rzecz mieszkańców Miasta zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu, w tym m.in. utrzymywanie obiektów, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, udostępnianie tych obiektów innym podmiotom, zarządzanie obiektami sportowymi, prowadzenie powierzonych inwestycji. Wnioskodawca udostępnia obiekty sportowo rekreacyjne, tereny i urządzenia sportowo rekreacyjne w ramach prowadzonej działalności, zgodnie z uchwałą Rady Miasta w sprawie zasad korzystania z niektórych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, sposobu ustalania opłat za korzystanie z nich oraz powierzenia Prezydentowi uprawnień do stanowienia o ich wysokości (…). Zasadą jest odpłatne udostępnianie obiektów, w tym na podstawie umów i biletów wstępu.

Umowy najmu i dzierżawy całego obiektu jak jego części, w tym lokali użytkowych, które znajdować się będą w budynku stadionu miejskiego będą odpłatne.

Nieodpłatne świadczenie usług występuje tylko w zakresie związanym z prowadzoną działalnością podatnika, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT (co potwierdza interpretacja podatkowa).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w zaistniałej sytuacji Wnioskodawca będzie mógł dokonywać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikających z poczynionych nakładów na realizację inwestycji pn. „Budowa stadionu miejskiego” lub do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego.


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku zawartego w fakturach VAT na zakupy związane z budową stadionu miejskiego. To prawo przysługuje zarówno odnośnie nabytych/zrealizowanych usług – projektowych, nadzoru i budowlanych, jak i usług oraz towarów realizowanych w przyszłość i/nabytych w przyszłości.

Jak wskazuje Wnioskodawca, „na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca powinien skorygować naliczony podatek VAT-7 za miesiące/okresy, w których otrzymywał faktury od swoich dostawców i wykonawców, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego”. Według Wnioskodawcy, w związku z faktem iż będzie on wykonywał czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tym w zakresie dotyczącym sportu i rekreacji, wynajmu obiektów lub ich części, „zostanie w tym wypadku spełniony niezbędny warunek do skorzystania z możliwości obniżenia podatku należnego (na podstawie art. 15 ust. 2, 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towaru i usług.”

Wnioskodawca jako podmiot realizujący inwestycję jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług. Nabywane towary i usługi będą opłacane ze środków finansowych ujętych w planie finansowym Wnioskodawcy – jednostki budżetowej Gminy.

Z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Z definicji działalności gospodarczej zawartej wart. 15 ust. 2 ww. ustawy wynika, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy; działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 15 ust. 6 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wnioskodawca uważa, że wykonując czynności w opisanym we wniosku stanie faktycznym będzie prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy we własnym imieniu i na własną rzecz, jako odrębny od Gminy podatnik podatku od towarów i usług. Zatem czynności wykonywane przez Wnioskodawcę będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z wykorzystaniem majątku, Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa gminy, będzie prowadził działalność statutową, w tym odpłatnie wynajmował powierzchnie handlowe, a także cały obiekt podmiotom zewnętrznym, będzie również prowadził działalność sportowo rekreacyjną, w tym biletowane imprezy sportowo rekreacyjne. Wstęp na imprezy będzie się wiązał z koniecznością zakupienia biletu.

Z analizy art. 43 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 ww. ustawy, usługi świadczone przez wnioskodawcę w wybudowanym obiekcie nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. W powołanej normie prawnej ustawodawca wymienił czynności zwolnione z opodatkowania. I tak zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT podlegają m.in.:


  1. usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

    1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
    2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
    3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.



Wnioskodawca zgodnie ze statutem realizuje na rzecz mieszkańców Miasta zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu, w tym m.in. utrzymywanie obiektów, terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, udostępnianie tych obiektów innym podmiotom, zarządzanie obiektami sportowymi, prowadzenie powierzonych inwestycji. Nie realizuje zadań z zakresu usług kulturalnych, o których mowa art. 43 ust. 1 pkt 33 zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Jak wynika z opisanego we wniosku stanu faktycznego – w przypadku jednostki budżetowej czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 i pkt 33 lit. a) w związku z art. 43 ust. 18 i ust. 19 pkt 2 ww. ustawy – nie będą miały miejsca. W związku z tym, zastosowanie znajdzie wyżej powołany art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawcy – jednostce budżetowej Gminy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (lub zwrot nadwyżki podatku naliczonego) przy nabyciu towarów i usług służących realizacji inwestycji polegającej na budowie stadionu miejskiego, którą będzie wykorzystywał w prowadzonej działalności statutowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 77, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:


  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu


    -z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści powyższego przepisu wynika zatem, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z kolei z zapisu art. 87 ust. 1 ustawy wynika, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług rozważa realizację zadania inwestycyjnego, polegającego na budowie stadionu miejskiego przez podmiot zewnętrzny wybrany w trybie przepisów prawa zamówień publicznych w postępowaniu zaprojektuj i wybuduj. Przedmiot zamówienia obejmowałby zaprojektowanie i wybudowanie stadionu miejskiego, łącznie z budową płyty boiska wraz z zapleczem treningowym – trybun, parkingów i infrastruktury technicznej wraz z zapleczem socjalno-technicznym, parkingiem oraz częścią handlowo-usługową. Grunt, na którym prowadzona będzie inwestycja jest własnością Gminy Miasta. Po zakończeniu inwestycji (oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie) obiektem będzie administrował Wnioskodawca, który będzie wynajmował powierzchnie handlowe, a także cały obiekt podmiotom zewnętrznym, w niektórych przypadkach będą również prowadzone przez Wnioskodawcę imprezy tzw. biletowane. Wstęp na imprezy będzie się wiązał z koniecznością zakupienia biletu. Wynajem powierzchni w obiekcie i całego obiektu, a także organizacja imprez biletowanych na stadionie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Umowy najmu i dzierżawy całego obiektu jak jego części, w tym lokali użytkowych, które znajdować się będą w budynku stadionu miejskiego będą odpłatne.

Z powyższego wynika, iż planowana inwestycja – po zakończeniu jej realizacji – będzie służyła wyłącznie odpłatnym czynnościom opodatkowanym (wynajmowanie całego obiektu oraz powierzchni handlowych podmiotom zewnętrznym na podstawie umów, prowadzenie imprez biletowanych, na które wstęp będzie się wiązał z koniecznością zakupienia biletu).

W złożonym wniosku nie wskazano natomiast, aby po zrealizowaniu planowana inwestycja miała służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania lub niepodlegającym opodatkowaniu. W świetle powyższego, mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, iż w tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego spełnione zostaną przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki, które poniesie w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa Stadionu Miejskiego”, będą miały – jak wskazano w złożonym wniosku – związek z czynnościami opodatkowanymi, a zatem Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu planowanej budowy stadionu miejskiego, przy założeniu, że nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, iż w przypadku, gdy w okresie rozliczeniowym kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do wykazania w deklaracji podatkowej zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy zgodnie z uregulowaniami zawartymi w art. 87 ust. 1. Należy jednak nadmienić, że ciężar rzetelnego rozliczenia wydatków związanych z nabyciem towarów spoczywa zawsze na podatniku.

Zaznacza się również, iż zasadność zwrotu nadwyżki podatku należnego nad naliczonym może być oceniona jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy miejscowo organ podatkowy pierwszej instancji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj