Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-169/11/ZK
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-169/11/ZK
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
przychód
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu? Jeżeli dofinansowanie jest zwolnione z opodatkowania, czy wówczas należy dokonać korekty kosztów w zeznaniu rocznym za 2009 rok PIT-36L według procentu przyznanego dofinansowania według wydatków? Czy należy również dokonać korekty zapisu w księdze przychodów i rozchodów?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06 lutego 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania i wydatkowania środków finansowych:

  • powstania przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu w związku z otrzymaniem dofinansowania na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku skorygowania kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu podatkowym za rok 2009, w związku z otrzymaniem ww. dofinansowania –jest prawidłowe,
  • braku obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w następnych latach – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie skutków podatkowych otrzymania dofinansowania na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zdarzenia gospodarcze związane z tą działalnością ewidencjonuje w księdze przychodów i rozchodów. Opodatkowany jest 19% „podatkiem liniowym”. Jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zatem koszty uzyskania przychodów i osiągane przychody są rozliczane w wartościach netto. Ewidencjonowanie kosztów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów następuje na podstawie metody, o której mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W 2009 roku Wnioskodawca rozszerzył zakres świadczonych, przeze siebie usług otwierając wypożyczalnię sprzętu narciarskiego. Odremontował i częściowo doposażył biuro, w celu umożliwienia spotkań z potencjalnymi klientami, jak również planuje zakupić sprzęt nagłośnieniowy dla potrzeb świadczonych już usług konferansjerskich. Zamierza również rozwinąć nową usługę polegającą na organizowaniu wycieczek do Zakopanego. Od listopada 2009r. rozpoczął dokonywanie zakupów dla realizacji wcześniej wymienionych działań. W pierwszej kolejności zakupił sprzęt narciarski dla potrzeb nowo otwartej wypożyczalni, przygotowując ją do sezonu zimowego. Ze względu na fakt, iż wartości sprzętu narciarskiego, tj. pojedyncze pary nart, kaski, kijki itp., nie przekraczały wartości 3.500,00 złotych, cały osprzęt został ujęty w Ewidencji Wyposażenia jego firmy według poszczególnych liczb porządkowych, dokonywanych zakupów i zaliczony jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów w ramach działalności gospodarczej (jako pozostałe wydatki). Ww. składniki majątku ze względu na swój charakter oraz okres użytkowania nie mogły zostać zaliczone do środków trwałych. Wnioskodawca zaznacza, że na dzień ponoszenia kosztów miał złożony wniosek o dofinansowanie, natomiast wyniki konkursu planowane były w marcu 2010 roku. Warunkiem otrzymania dofinansowania była inwestycja w projekt z własnych środków, natomiast refundacja w skali 39,99% od kwoty netto, przyznawana jest po dokonaniu zakupów zawartych w projekcie przyznanego dofinansowania. Wszystkie wydatki z projektu stanowiły bezpośredni koszt związany z jego działalnością. W marcu 2010 otrzymał decyzję pozytywną o dofinansowaniu jego projektu z Centrum Przedsiębiorczości ze środków dotacji rozwojowej Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wniosek ten został pozytywnie rozpatrzony i Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu w dniu 13 maja 2010r. w ramach MRPO na lata 2007-2013, oś priorytetowa 2: Gospodarka regionalnej szansy, Działanie 2.1: Rozwój i podniesione konkurencyjności przedsiębiorstw, schemat A: Bezpośrednie wsparcie inwestycji w MŚP, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Okres realizacji projektu wskazany został od 02 listopada 2009r. do 31 marca 2011r. Wnioskodawca otrzymał również zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis spełniającej warunki Rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006r. w sprawie stosowania artykułu 87 i 88 TWE do pomocy de minimis. Udzielona pomoc ma stanowić nie więcej niż 39,99% kwoty netto całkowitych wydatków kwalifikowanych.

Po złożeniu wniosku o płatność wynikającego z zawartej umowy i uwzględnieniu dokonanych w 2009 roku zakupów osprzętu do wypożyczalni w wartościach netto, Wnioskodawca otrzymał we wrześniu 2010 roku pierwszą transzę dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymane dofinansowanie stanowi przychód z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i podlega opodatkowaniu według zasad ogólnych 19% „podatkiem liniowym”...
  2. Czy otrzymane dofinansowanie uznaje się za dochody wolne od podatku w rozumieniu ww. ustawy...
  3. Jeżeli dofinansowanie stanowi przychód, to czy powinno być uwzględnione w zapisach Księgi Przychodów i Rozchodów jako przychodów z działalności gospodarczej, czy też w kolumnie, dotyczącej otrzymania pozostałych przychodów...
  4. Jeżeli dofinansowanie jest zwolnione z opodatkowania, czy wówczas należy dokonać korekty kosztów w zeznaniu rocznym za 2009 rok PIT-36L, według procentu przyznanego dofinansowania i według wydatków, które zostały uznane za koszt kwalifikowany, w dacie otrzymania przelewu bankowego... Czy należy dokonać korekty zapisu w Księdze Przychodów i Rozchodów w kolumnie pozostałe wydatki, zarówno w 2009 r., jak i w latach 2010-2011, po otrzymaniu kolejnych transz wypłat...

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na fakt zaliczenia w 2009 roku do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków związanych m.in. z zakupem wyposażenia wypożyczalni sprzętu narciarskiego i otrzymaniem w miesiącu wrześniu 2010 roku pierwszej transzy dofinansowania w ramach projektu, dofinansowanie stanowi przychód z innego źródła niż działalność gospodarcza. Dofinansowań nie uznaje się za wolne od podatku w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powinny one być uwzględnione w ewidencji księgowej Księgi Przychodów i Rozchodów w pozycji pozostałe przychody. Datą uzyskania przychodu jest dzień otrzymania dofinansowania (tj. wpływ na rachunek bankowy). Przychód ten został opodatkowany 19% „podatnikiem liniowym”. Ze względu na fakt opodatkowania otrzymanego dofinansowania, nie należy dokonywać korekt kosztów uzyskania przychodów zarówno w zeznaniu rocznym PIT-36L za 2009r., jak również w kolejnych latach podatkowych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Stosownie natomiast do treści art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, w ramach tej działalności złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 projektu związanego z rozszerzeniem zakresu świadczonych usług (wypożyczalnia sprzętu narciarskiego). Od listopada 2009r. rozpoczął dokonywanie zakupów dla realizacji tego projektu. W pierwszej kolejności zakupił sprzęt narciarski dla potrzeb nowo otwartej wypożyczalni, przygotowując ją do sezonu zimowego. Ze względu na fakt, iż wartości sprzętu narciarskiego tj. pojedyncze pary nart, kaski, kijki itp., nie przekraczały wartości 3.500,00 złotych, cały osprzęt został ujęty w Ewidencji Wyposażenia jego firmy i zaliczony jednorazowo do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, jako pozostałe wydatki. Przy czym, na dzień ponoszenia kosztów Wnioskodawca miał złożony wniosek o dofinansowanie projektu.

W dniu 13 maja 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie ww. projektu, natomiast pierwszą transzę dofinansowania Wnioskodawca otrzymał we wrześniu 2010r. W związku z tym wniosek należy rozpatrzyć na gruncie stanu faktycznego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, tj. w oparciu o przepisy ustawy o finansach publicznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2010r.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r. Należy zauważyć, iż ustawa powyższa została zastąpiona nową ustawą z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), która (z pewnymi wyjątkami) weszła w życie dnia 1 stycznia 2010r.

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r., ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b, tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 9 listopada 2006r., str. 1).

Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Przy czym w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe,
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
  3. dotacje celowe dla beneficjentów,
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych. Zauważyć należy, iż zgodnie z art. 204 tej ustawy, środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, są przeznaczone wyłącznie na cele określone w umowie międzynarodowej, przepisach odrębnych lub deklaracji dawcy.

Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cyt. wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich, są wydatkami budżetu państwa, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ww. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany zostały pkt 137, obowiązujący od 1 stycznia 2010r., zgodnie z którym, wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010r. Nr 28, poz. 146).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dofinansowanie jakie otrzymał Wnioskodawca związane było z realizacją projektu wdrażanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, który jest jednym z 16 Regionalnych Programów Operacyjnych w perspektywie lat 2007-2013. Stanowi element systemu wdrażania Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO) i jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach polityki spójności Unii Europejskiej. Program ten jest podstawowym instrumentem rozwoju, jakim dysponują organy samorządu województwa.

Regionalny Program Operacyjny na lata 2007 - 2013 (RPO) został przygotowany na podstawie przepisów Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999, Rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999.

Krajowe ramy prawne dla opracowania i realizacji RPO stanowi ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712, ze zm.). Środki na finansowanie programu pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który jest jednym z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, mającym za zadanie zmniejszanie dysproporcji w poziomie rozwoju regionów należących do Unii Europejskiej.

Zatem środki, które Wnioskodawca otrzymał w roku 2010 z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast środki, które w roku 2010r. w ramach ww. działania, Wnioskodawca otrzymał, w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Jednakże pamiętać należy, iż konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww. środków, jest brak możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej wydatków z tych środków sfinansowanych. Zgodnie bowiem z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Zgodnie z art. 24a ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy, a także uwzględniać w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacje niezbędne do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 22a-22o.

Z wyżej przytoczonego przepisu wynika obowiązek prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych. Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, w której obowiązany jest ewidencjonować przychody i koszty mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku. Sposób prowadzenia księgi określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003, Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zawarte w rozporządzeniu „Objaśnienia do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” określają w jakich kolumnach wpisywać określone przychody i rozchody.

Mając na względzie powyższe, przychody i koszty, których wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym, nie muszą być w księdze ujmowane. Natomiast jak wynika z treści pkt 8 „Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów” kolumna 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych przychodów, np. przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar umownych, wynagrodzenia płatnika.

Zgodnie z objaśnieniami do księgi jedynym miejscem, gdzie fakultatywnie można księgować otrzymane dotacje oraz wydatki, które nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów, jest kolumna 16 (uwagi), gdzie mogą być ewidencjonowane faktycznie otrzymane przez podatnika przychody, a także dotyczące tego przychodu wydatki. Poza tą kolumną środki zwolnione z opodatkowania oraz wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów nie powinny być w księdze ewidencjonowane jako nie mające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro otrzymane przez Wnioskodawcę w 2010 roku dofinansowanie, w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu, zwolnione jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie wskazanych przepisów, to jako nie mające wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku nie powinno być ujmowane w prowadzonej przez Wnioskodawcę podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Natomiast wydatki poniesione na realizację tego projektu, poniesione ze środków własnych w okresie poprzedzającym otrzymanie przedmiotowego wsparcia finansowego, o ile spełniały przesłanki o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mogły stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. W konsekwencji z chwilą otrzymania dofinansowania Wnioskodawca nie był obowiązany do dokonania korekty złożonego za rok 2009 zeznania podatkowego. Winien natomiast mieć na względzie treść art. 21 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy, w myśl którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137. Oznacza to, iż z chwilą otrzymania w 2010r. wskazanego we wniosku wsparcia finansowego, winien on do kwoty otrzymanego wsparcia dokonać korekty bieżących kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • powstania przychodu z innych źródeł podlegającego opodatkowaniu w związku z otrzymaniem dofinansowania na realizację projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 – jest nieprawidłowe,
  • braku obowiązku skorygowania kosztów uzyskania przychodów w zeznaniu podatkowym za rok 2009 w związku z otrzymaniem ww. dofinansowania – jest prawidłowe,
  • braku obowiązku korekty kosztów uzyskania przychodów w następnych latach – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem podanym we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj